Gezondheid alle pijlers

tandarts stuurt rekening voor herstel schade, door hemzelf v

20-12-2010 01:10 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi

een tijdje terug kreeg ik een wortelkanaalbehandeling aan mijn voortand. bij een nieuwe tandarts.

na afloop was de behandelde tand ineens korter! er was een millimeter af! ik ging een beetje beduusd naar huis maar het zat me dwars dus ik heb hem gemaild dat ik graag herstel wil. hij nodigde me uit op een consult, en draaide er omheen dat het door hem kwam, maar op de rontgenfoto's die hijzelf gemaakt had was duidelijk het verschil te zien!

ik moest terugkomen en hij zou er wat aanzetten. dat deed hij, maar de tand blijft toch korter en hij heeft het niet erg netjes gerepareerd, je ziet duidelijk een rand waar er wat is aangezet.

maar: nu kreeg ik er nog een rekening van ook! een periodiek onderzoek voor het bespreken van de klacht en verder kosten voor het herstel!

ligt het nu aan mij, of is dit misplaatst?? ben er nogal pissig over, en ook vind ik het stom dat hij niet eens sorry heeft gezegd voor het definitief korter maken van mijn voortand! ik loop er nu maar mooi mee!

heeft iemand tips wat nu te doen? heb hem al gemaild dat ik verwacht dat de rekening een vergissing is.
Dit is wanprestatie, art. 6:74 BW. Een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis. Ik weet even niet meer of je nu hem direct een brief kan sturen ( waarin je schadevergoeding eist!) of dat dit via de rechter moet. Het is laat, en ben momenteel hersendood haha.

Misschien komen er mensen langs die het zo uit het hoofd weten, anders wil ik het morgen wel even uitzoeken hoe of wat.

Wat een eikel! Heb je al een andere tandarts gezocht?
Had je het op het moment zelf niet gevoeld/gezien en gezegd?

Wat was zijn verklaring dat de tand korter was dan?
Iets andere situatie maar misschien heb je hier iets aan?

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=50504
Ik kom ook op een forum waar veel tandartsen komen, en ze zijn nogal... tja, hoe zal ik het omschrijven? Graaierig? Op dat forum hebben ze het echt steeds maar weer over geld. Over hoe zielig ze zijn dat Den Haag ze steeds verder kort.

Ter info, van Den Haag mogen ze zo'n 140.000 verdienen. En dat vinden de tandartsen dus te weinig. Daarvan kunnen ze geen praktijk draaiend houden.

Ze stellen zich op het standpunt dat AL hun tijd betaald moet worden. En daar zijn ze ERG hard in. Ze trekken echt een muur om zich heen, weigeren te erkennen dat iets hun fout zou kunnen zijn.

De meest 'nette' omschrijving die ze gebruiken is: "Wij kunnen er ook niks aan doen wanneer het lichaam anders reageert dan verwacht. Wij draaien niet op voor de kosten daarvan. Behandeling is altijd voor risico en rekening van de patient."

Service zoals wij verwachten, snappen ze niet. Wij zijn patienten, geen consumenten/klanten. We kopen geen behandeling, maar geef opdracht daartoe. Garanties bestaan niet in de geneeskunst, dus service is niet van toepassing.

Geloof me, een tandarts die erkent dat hij een fout heeft gemaakt, die is zeldzaam. Ik kom nu een jaar op dat forum en ze distantieren zich totaal van de patienten. Ze weigeren het te zien vanuit onze kant.

Er zijn goede tandartsen die zich wel menselijk gedragen. Absoluut, dat wil ik niet ontkennen. Maar er heerst veel onvrede in de beroepsgroep en er zijn veel patienten die tegen een tandartsmuur aan lopen.

Steeds weer komen er mensen op dat forum met vragen zoals jij, en NOOIT is er een tandarts die de patient gelijk geeft. Zelfs wanneer de patient kan aantonen dat de tandarts extreem nalatig is geweest (tampon achtergelaten in kaakholte bijvoorbeeld), schuiven ze het nog op de patient ('tandarts staat onder druk, patient moet zelf ook opletten').

Vragende patienten zijn meestal totaal verbijsterd over het gebrek aan inlevingsvermogen van de tandartsen daar.

Ik kan me wel indenken hoe jouw tandarts redeneert: "ZIJ wilde dat het gecorrigeerd werd, dus ZIJ moet ervoor betalen."

Een second opinion bij een andere tandarts heeft weinig zin. Wanneer hij erkent dat zijn collega een fout heeft gemaakt, krijgt hij mot binnen de beroepsgroep.

Er is wel nog een instantie waar je voor een onafhankelijke second opinion terecht kunt. Weet even niet meer hoe dat heet. Maar behalve je gelijk, krijg je daar niks.

Mijn advies. Vraag een kopie van je dossier (vooral foto's van vóór de behandeling zijn zinvol) en ga daarmee naar een advocaat of het Juridisch Loket.

Dat is dan wel het einde van de relatie met je tandarts. Daar ben je niet meer welkom. Deze jongens hebben nogal lange tenen.

Ik hoop voor je dat je tandarts inderdaad inziet dat de rekening een vergissing is geweest.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Pra-ten. Ik snap dat niet. Over kosten heb je het dus niet even vooraf gehad? Het lijkt wel alsof mensen dat eng vinden of zo.
Ja ik vind het misplaatst ja. Idd even naar JL
De vraag is voor mij: Heeft de tandarts wel iets fout gedaan? Is het niet gewoon een veel voorkomende consequentie van een wortelkanaalbehandeling aan een voortand, bijv? WAT zou hij namelijk fout kunnen hebben gedaan? Een wortelkanaalbehandeling is een wortelkanaalbehabdeling....volgens mij kan je daar niks aan doen waardoor de tand korter wordt..... Tja, ze halen weefsel en ontsteking weg. Is DAARDOOR de tand mss wat 'gezakt'?

Als hij herstelt, dan moet hij het iig netjes doen!!!!!
Ik geloof best dat jij op een bepaalde manier in je recht staat, maar ik vind het wel vreemd dat je niet vóór je het liet herstellen duidelijk hebt afgesproken hoe en wat. Je zegt zelf al dat hij er om heen draaide, dus hij kan het nog steeds ontkennen en zeggen 'de patiënt wou graag wat anders, dat heb ik gewoon gedaan dus nu betalen'.
Tja, als het onder het mom van hersteld gaat, dan ga ik er ook niet vanuit dat ik moet betalen. Hij hersteld zijn fout. Punt.

Maar als hij aangaf dat dit een consequentie zou kunnen zijn van een wortelkanaalbehandeling (voor de behandeling plaatsvond), dan is het andere koek.
Ja, ben geen tandarts, maar een voortand heeft maar 1 wortel. Ik kan me zo voostellen als je daar weefsel uit gaat halen, de tand wat 'zakt' omdat ie iets dunner wordt. Wel had de tandarts dat moeten zeggen, maar t is dan geen FOUT van hem. Dus dit zou je eerst even na moeten gaan.....

Wil je dan vanuit esthetisch oogpunt de tand weer langer gemaakt hebben ( zou ik ook willen, hoor) dan zijn de kosten gewoon voor jezelf.
quote:intheheart schreef op 20 december 2010 @ 08:14:

Ja, ben geen tandarts, maar een voortand heeft maar 1 wortel. Ik kan me zo voostellen als je daar weefsel uit gaat halen, de tand wat 'zakt' omdat ie iets dunner wordt. Wel had de tandarts dat moeten zeggen, maar t is dan geen FOUT van hem. Dus dit zou je eerst even na moeten gaan.....

Wil je dan vanuit esthetisch oogpunt de tand weer langer gemaakt hebben ( zou ik ook willen, hoor) dan zijn de kosten gewoon voor jezelf.

Ja hallo, jij draait de zaken even lekker om. Indien dit het geval zou zijn dan hoort een tandarts dat VOORAF kenbaar te maken en te bespreken. Lekker makkelijk zo met je klanten omgaan. Ik heb het niet op tandartsen vind het allemaal graaiers en zeikerds. Oh wat hebben ze het slecht hier in Ned. Ga toch weg.

Nee hoor TO ik zou niet betalen. Bellen naar de tandarts en vragen hoe het komt dat je daar een rekening voor hebt gekregen omdat je gesproken hebt over herstel. Misschien (denk het niet, maar je weet maar nooit) is het wel een foutje. Zo niet, zeg dan eerlijk dat je het er niet mee eens bent en hoe jullie dit gaan oplossen. Met de nadruk op jullie want hij mag ook gezellig meedenken in dit geval.
Wel achteraan gaan hoor, je kunt het in ieder geval proberen. Ik heb ooit de tandarts nota bene tijdens de behandeling gewaarschuwd dat hij beter niet zo'n ijzeren ding om mijn kies kon draaien omdat die heel zwak was en al een keer afgebroken. Hij stond erop het toch te doen (later bij een andere tandarts hoefde het nooit en was het resultaat zelfs mooier) en toen brak mijn kies af tot op het bot (kaakbot) vervolgens moest mijn kaak bijgeslepen worden en mijn tandvlees weggebrand. Er is toen een infectie bijgekomen wat resulteerde in een kaakontsteking. Ik heb het toen ook aangegeven dat ik het niet helemaal correct vond om alles zelf te betalen maar er is nooit iets mee gedaan. Vandaag de dag had ik toch juridisch advies ingewonnen.
Lees aandachtig mee. Heb afgelopen jaar achterin een kies laten trekken, maar nou heb ik het idee dat er gewoon nog een stuk wortel in zit. Die zal er uiteindelijk uitgehaald moeten worden, neem ik aan, maar wie gaat dat betalen? Ik heb die wortel er niet in laten zitten, maar wel betaald voor de drieduizend foto's die tandarts ter controle heeft genomen.
Is je tandarts geregistreerd in het KRT? (kwaliteitsregister tandartsen)
bedankt, hele nuttige reacties allemaal!

ik zei gelijk na de behandeling al: he die tand is nu korter! maar ik dacht nou ja ik kijk thuis wel even wat ik ervan vind.

maar het bleef me ergeren.

de wortel is niet verzakt ofzo, het is er afgeslepen want hij is ook veel scherper.

ik heb nu mail gestuurd naar hem met de vraag of de rekening een vergissing is.

ja, hij gaf maar niet toe, ook al is het onomstotelijk bewijs te zien op zijn eigen foto's!

ben niet van plan te betalen en ga anders een klacht indienen. dit is schade die door hem veroorzaakt is.
ben nu op mijn werk dus ga de reast later even goed bekijken zoals of hij lid is van KRT.
Waarom bel je niet naar je zorgverzekering? Dit heb ik ook gedaan toen ik een rekening van een (nood)tandarts nagestuurd kreeg die helemaal niet correct was. Als er een organisatie happig is op geld, en heel fel is op verkeerde rekeningen, is het je zorgverzekering wel.
en hoe regaeerde die dan?
die zorgverzekering dus?
@ Maria1966, interessant zo'n forum! Kun je aangeven welk forum het betreft?
je hebt wel tandarts.nl, hebben een goed forum.

ben daar ook al 'ns geweest, maar mijn tandarts kijkt daar zelf ook!
quote:duploo schreef op 20 december 2010 @ 11:12:

@ Maria1966, interessant zo'n forum! Kun je aangeven welk forum het betreft?tandarts.nl
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
tandartsen zijn ook mensen hoor, lijkt wel alsof ze hier als een soort monsterlijke geldwolfen afgeschilderd worden! ben zelf tandarts en zou persoonlijk de tand gratis langer maken omdat dat (als ik het goed begrepen heb in je verhaal) komt door een te korte composietvulling.

wat betreft het "Wij kunnen er ook niks aan doen wanneer het lichaam anders reageert dan verwacht", daar zit wel een kern van waarheid in. Als je bijvoorbeeld een wortelkanaal behandeling uitvoerd heeft dit een slagings percentage van 96% (door allerlei omstandigheden kan dit percentage verminderd worden), het kan dus voorkomen dat je precies die pech hebt dat je in de groep van de 4% terecht komt waarbij de ontsteking van de tand of kies persisteert. Maargoed, dat is hier volgens mij niet aan de orde.

zelf zou ik proberen om telefonisch contact op te nemen met de tandarts en mocht dat niet lukken kan je altijd contact opnemen met de maatschappij van tandheelkunde (NMT), deze kunnen je van advies voorzien en bemiddelen.

veel succes!
Hoi Lien bedankt voor je reactie.

mag ik nog vragen...

het verlengen van de voortand, is dat dan wel mogelijk?

volgens mijn tandarts dus niet.

hij kon alleen het stukje eraan maken wat-ie eraf had geslepen zei hij.

dus mijn tand (die verder dus niet uit composiet bestaat) is nu definitief korter, waar ik van baal.

wat hij eraan gezet heeft is ontzettend dun, en de tand is nu zeer gevoelig, heel vreemd! is nooit zo geweest, tot de herstelactie van hem... zou het kunnen dat hij tot het tandbeen geslepen heeft?

hij bracht trouwens het praten over de klacht/schade in rekening als consult! dat vind ik wel van de gekke. heb hem gister gemaild, wacht nog op antwoord.

ik ga zeker kijken bij de NMT, daar heb ik misschien nog wat aan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven