Tandarts:verwijtbare fout?
vrijdag 19 oktober 2012 om 22:46
Een tijdje geleden bleek bij de kaakchirurg (die een verstandskies ging trekken) dat er een ontsteking aan de wortel van een andere kies zat. Kaakchirurg heeft de foto doorgestuurd, ik moest een paar weken later voor controle naar mijn tandarts, en de getroffen kies bleek al een keer een wortelkanaalbehandeling ondergaan te hebben. Tandarts de kroon doorgeboord en aan de slag om de wortelkanalen weer schoon te maken. t Bleek dat de kanalen nogal lastig te vinden waren, en na afspraak nummer 2 waarop-ie nog niet in het derde kanaal had kunnen komen, heb ik gevraagd of ik niet beter naar een endodontoloog kon, aangezien het allemaal zo moeizaam ging. Tandarts stelde voor t nog 1 keer te proberen, t viel toch allemaal onder dezelfde wortelkanaalbehandeling, dus dat was allicht goedkoper dan alsnog naar de endodontoloog.
Afgelopen donderdag er dus maar weer heen geweest, wist de tandarts eindelijk kanaal nummer 3 te vinden, is-ie met zo'n ruimertje door de kanaalwand in m'm kaak terecht gekomen (bleek op de foto) Nu dat kanaal stuk is, moet de kies er alsnog uit, en moet ik een brug (op de kiezen voor en na de straks getroffen kies komen dan kronen (terwijl 1 van de 2 nog echt volkomen gezond is, de andere heeft een vulling) die dan de basis vormen voor een derde kroon die ertussenin hangt, zeg maar. Een grapje van 1500 euro.
En dat vind ik nogal wat. Ik had wel vertrouwen in mijn tandarts, maar ik merk nu wel (werd ook bevestigd door een vervangende tandarts waar ik tussentijds heen moest wegens stukke noodkroon) dat dat nogal verminderd is. En ik ben vooral benieuwd of de mislukte behandeling nou echt een fout is van mijn tandarts, of een beetje het risico van het vak. En in het geval van het laatste: Had-ie me dan niet moeten waarschuwen zodat ik zelf een keus tussen tandarts of endodontoloog had kunnen maken?
Afgelopen donderdag er dus maar weer heen geweest, wist de tandarts eindelijk kanaal nummer 3 te vinden, is-ie met zo'n ruimertje door de kanaalwand in m'm kaak terecht gekomen (bleek op de foto) Nu dat kanaal stuk is, moet de kies er alsnog uit, en moet ik een brug (op de kiezen voor en na de straks getroffen kies komen dan kronen (terwijl 1 van de 2 nog echt volkomen gezond is, de andere heeft een vulling) die dan de basis vormen voor een derde kroon die ertussenin hangt, zeg maar. Een grapje van 1500 euro.
En dat vind ik nogal wat. Ik had wel vertrouwen in mijn tandarts, maar ik merk nu wel (werd ook bevestigd door een vervangende tandarts waar ik tussentijds heen moest wegens stukke noodkroon) dat dat nogal verminderd is. En ik ben vooral benieuwd of de mislukte behandeling nou echt een fout is van mijn tandarts, of een beetje het risico van het vak. En in het geval van het laatste: Had-ie me dan niet moeten waarschuwen zodat ik zelf een keus tussen tandarts of endodontoloog had kunnen maken?
vrijdag 19 oktober 2012 om 22:58
vrijdag 19 oktober 2012 om 23:06
Ik ga in elk geval maandag even bellen met de vervangende tandarts, even kijken wat die zegt (ik wil ook gewoon wel second opinion over of die kies er wel echt perse uit moet, en misschien heb ik toch ook wel liever dat de andere tandarts dat doet)
Tuchtcommissie/geschillengebeuren klinkt meteen zo heftig, is dat t ook? Ik heb er ook n beetje last van dat ik m'n tandarts wel heel aardig vind en hij ook nog ns bijna met pensioen gaat.
Tuchtcommissie/geschillengebeuren klinkt meteen zo heftig, is dat t ook? Ik heb er ook n beetje last van dat ik m'n tandarts wel heel aardig vind en hij ook nog ns bijna met pensioen gaat.
vrijdag 19 oktober 2012 om 23:07
quote:Jorina schreef op 19 oktober 2012 @ 23:05:
Heb je eerst al eens met je tandarts overlegd hoe hij zijn aandeel ziet en of hij bereid is een deel van de kosten op zich te nemen? Lijkt me een logischere stap. Geschillencommissie ga je heen als je er met de tandarts niet uit komt.
Was ook mijn idee hoor.
Maar dat schijnt tegenwoordig allemaal heel gek te zijn
Een gesprek aan gaan....
Heb je eerst al eens met je tandarts overlegd hoe hij zijn aandeel ziet en of hij bereid is een deel van de kosten op zich te nemen? Lijkt me een logischere stap. Geschillencommissie ga je heen als je er met de tandarts niet uit komt.
Was ook mijn idee hoor.
Een gesprek aan gaan....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

vrijdag 19 oktober 2012 om 23:09
Thanks Jorina, precies, geschillencommissie is dus drie stappen verder. Nee, ik heb op dat moment nog niet echt zo met de tandarts overlegd, zat nog n beetje na te shaken van de pijn en hij ging er zo makkelijk overheen (nou, dan moet-ie er dus uit, en dan moet je een brug, etc) dat ik op dat moment niet zo goed durfde te vragen of-ie het zelf nou als een fout zag of niet. Vind het ook wel prettig om dat eerst even aan de andere tandarts te vragen, hoe hij dat ziet.
vrijdag 19 oktober 2012 om 23:11
quote:Jorina schreef op 19 oktober 2012 @ 23:11:
@susannak ik bemoei me er even mee, maar voor dat bedrag moet je er denk ik van uit gaan dat de techniekkosten niet zijn inbegrepen.
Ik hoor een tandheelkundige achtergrond
*zwaait even naar vermoedelijke mede collega*
@susannak ik bemoei me er even mee, maar voor dat bedrag moet je er denk ik van uit gaan dat de techniekkosten niet zijn inbegrepen.
Ik hoor een tandheelkundige achtergrond
*zwaait even naar vermoedelijke mede collega*

vrijdag 19 oktober 2012 om 23:15
Sum, dat vind ik een beetje flauw. Ik verwacht van n professional dat-ie het zelf aangeeft als-ie een fout maakt, en als hij daar niks over zegt, weet ik (als leek zijnde) niet zo goed hoe ik moet aangeven dat ik aan m twijfel. Dan wil ik graag eerst info inwinnen of dit normaal zou kunnen zijn of niet, en dan weet ik tenminste met welke insteek ik zo'n gesprek inkan.
Susanna, ik schrok ook nogal van het verhaal van die 2 extra kronen, maar volgens mijn tandarts is een implantaat veel duurder dan een brug. Gek. Zal het ook maandag ns bij de andere tandarts navragen. Pff, ik had niet verwacht op m'n 33ste al over bruggen en implantaten na te moeten gaan denken
Susanna, ik schrok ook nogal van het verhaal van die 2 extra kronen, maar volgens mijn tandarts is een implantaat veel duurder dan een brug. Gek. Zal het ook maandag ns bij de andere tandarts navragen. Pff, ik had niet verwacht op m'n 33ste al over bruggen en implantaten na te moeten gaan denken

vrijdag 19 oktober 2012 om 23:18
vrijdag 19 oktober 2012 om 23:18
quote:Summerdance schreef op 19 oktober 2012 @ 23:07:
[...]
Was ook mijn idee hoor.
Een gesprek aan gaan....
Oh ik dacht dat je al gemopperd had op je tandarts? Maarja dan lijkt me praten een leuke stap..
Daarnaast: heb je geen second opinion achtige organisatie die het werk van collega's beoordeeld? Dat is toch een toetsings of geschillekcomissie? En waarom zou je daar niet naartoe gaan als je het idee hebt dat je tandarts iets in je mond kapot heeft gemaakt? Het is meer dde verantwoordelijkhei van de tandarts zelf om dit te communiceren.
[...]
Was ook mijn idee hoor.
Een gesprek aan gaan....
Oh ik dacht dat je al gemopperd had op je tandarts? Maarja dan lijkt me praten een leuke stap..
Daarnaast: heb je geen second opinion achtige organisatie die het werk van collega's beoordeeld? Dat is toch een toetsings of geschillekcomissie? En waarom zou je daar niet naartoe gaan als je het idee hebt dat je tandarts iets in je mond kapot heeft gemaakt? Het is meer dde verantwoordelijkhei van de tandarts zelf om dit te communiceren.

vrijdag 19 oktober 2012 om 23:19
quote:Jorina schreef op 19 oktober 2012 @ 23:17:
Hm, dan zou het voor mij een gevalletje 'te mooi om waar te zijn' zijn, een implantaat voor 900¤. Als je alleen al kijkt hoeveel tijd een tandarts er aan kwijt is en wat zijn uurloon is.
Oh.
Ik heb de advertentie beneden liggen, zal morgen eens googlen op de naam.
Hm, dan zou het voor mij een gevalletje 'te mooi om waar te zijn' zijn, een implantaat voor 900¤. Als je alleen al kijkt hoeveel tijd een tandarts er aan kwijt is en wat zijn uurloon is.
Oh.
Ik heb de advertentie beneden liggen, zal morgen eens googlen op de naam.
vrijdag 19 oktober 2012 om 23:21
quote:Moosey schreef op 19 oktober 2012 @ 23:15:
Sum, dat vind ik een beetje flauw. Ik verwacht van n professional dat-ie het zelf aangeeft als-ie een fout maakt, en als hij daar niks over zegt, weet ik (als leek zijnde) niet zo goed hoe ik moet aangeven dat ik aan m twijfel.
Flauw?
Goh...je weet al zeker dat de tandarts een fout heeft gemaakt?
Ok...dan is verder informatie inwinnen toch ook niet nodig.
Sorry mijn nekharen gaan altijd een beetje overeind staan bij dit soort kwesties.
Ik wil het je wel uitleggen hoor, hoor dit soort ding kunnen ontstaan.
Maar ik heb een beetje het gevoel dat het tegen dovenmansoren is.
Omdat je zo bezig bent met verwijtbare fouten en zo.
IK hoor het wel als je verder informatie wil, ik ga nu eerst eens slapen.
Sum, dat vind ik een beetje flauw. Ik verwacht van n professional dat-ie het zelf aangeeft als-ie een fout maakt, en als hij daar niks over zegt, weet ik (als leek zijnde) niet zo goed hoe ik moet aangeven dat ik aan m twijfel.
Flauw?
Goh...je weet al zeker dat de tandarts een fout heeft gemaakt?
Ok...dan is verder informatie inwinnen toch ook niet nodig.
Sorry mijn nekharen gaan altijd een beetje overeind staan bij dit soort kwesties.
Ik wil het je wel uitleggen hoor, hoor dit soort ding kunnen ontstaan.
Maar ik heb een beetje het gevoel dat het tegen dovenmansoren is.
Omdat je zo bezig bent met verwijtbare fouten en zo.
IK hoor het wel als je verder informatie wil, ik ga nu eerst eens slapen.