Gezondheid alle pijlers

Tandarts vraagje.

05-01-2013 09:16 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een `tandarts-vraagje`.

Wie weet wat de tandarts kan/gaat doen als je voortand is afgebroken?

En wat een weekend-nood-dienst voor je kan betekenen of dat je beter kan wachten tot maandag en naar je eigen tandarts te gaan.
quote:thoria schreef op 05 januari 2013 @ 14:30:

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen dan?

Tsja ....... ik deed helemaal niets bijzonders.

Snel voor 2 uur mijn verzekering opgehoogd voor tanden naar 3 sterren. Had alleen zorg op 3 sterren staan en tanden op 2 sterren.

Heel vreemd, vorig jaar had ik iets met mijn tanden en toen mocht ik de verzekering niet ophogen. Nu weten ze dat ik vermoedelijk een kroon moet hebben en toen kwamen er 2 mensen van mijn verzekering met het advies om het op te hogen. En vorig jaar mocht het niet als je wist dat er een behandeling eraan zat te komen. Maandag maar even terugbellen of het wel klopt, niet dat ik het verhoogd heb en dat ze niet een hogere vergoeding toekennen.
Tandheelkundig Centrum Contrast:

Typen breuken en behandeling per type:

- breuklijntjes in het glazuur; komen meestal voor in het blijvende gebit en gaan niet gepaard met pijn. Behandeling kan achterwege blijven.

- knobbelfractuur; door slijtage kan er soms een knobbel afbreken van een kies. Afhankelijk van de breuklijn wordt er een behandeling gestart. Deze kan bestaan uit het verwijderen van het losse stukje kies en het vervangen door een vulling of kroon. Als de pulpa, (bloedvaten en zenuwweefsel) bloot ligt of beschadigd is, dan zal een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk zijn. Deze zal gevolgd worden door het vervaardigen van een kroon om verdere breuk te voorkomen en de kauwfunctie te herstelen.

- cracked tooth; deze breuken lopen vanaf het kauwvlak tot onder het tandvlees richting de wortel. De tand of kies is niet geheel doormidden. Als dit op tijd wordt ontdekt, dan kan de breuk gestopt worden door het vervaardigen van een kroon. Meestal zien we wel bij deze tanden dat er op een later tijdstip toch een wortelkanaalbehandeling nodig is.

- verticale splitsing van de tand of kies; in deze gevallen is de tand of kies echt doormidden en zijn er 2 stukken. Helaas valt de tand of kies niet meer te redden en zal verwijderd moeten worden.
quote:vermomd.engeltje schreef op 05 januari 2013 @ 14:44:

Tsja ....... ik deed helemaal niets bijzonders. Als zomaar je voortand in tweeën breekt, laat dan in elk geval een grondig onderzoek uitvoeren naar de conditie en sterkte van je gebit. Straks breken er nog meer tanden of kiezen af en ben je nog verder van huis.
quote:bliksemse_bende schreef op 05 januari 2013 @ 17:11:

[...]

Als zomaar je voortand in tweeën breekt, laat dan in elk geval een grondig onderzoek uitvoeren naar de conditie en sterkte van je gebit. Straks breken er nog meer tanden of kiezen af en ben je nog verder van huis.

Ja mee eens, ga ik ook zeker vragen. Heb iig al iemand geregeld die mee wil maandag want ondanks de pijn heb ik vreselijke angst voor de tandarts.

Laat maandag nog zeker even weten hoe het gegaan is.
Krijg wel de zenuwen van dat de tand eruit moet, waar wordt in hemelsnaam dan de kroon aan vastgemaakt?
Even doorbijten TO (beetje pijnlijke woordspeling, sorry ), het is niet anders. Met een verdoving voel je in elk geval niks van de behandeling. Goed dat er iemand meegaat, dat scheelt alweer.

Maar hoe ga je het nou doen met eten en drinken? Je kunt niet een heel weekend zonder hoor!.

Sterkte ermee!
quote:vermomd.engeltje schreef op 05 januari 2013 @ 17:28:

Krijg wel de zenuwen van dat de tand eruit moet, waar wordt in hemelsnaam dan de kroon aan vastgemaakt?Dan kan het geen kroon worden, maar een implantaat of brug.
Wat ik eigenlijk niet zo zo begrijp is dat je de hele dag je gaat zitten afvragen wat het kost.

We hebben het hier over je voortand, die wil je toch zo snel mogelijk gerepareerd hebben?

Ik ben zelf werkzaam in de tandheelkunde en er is zo online niets te zeggen over wat het gaat kosten of wat de te voorspellen behandeling gaat zijn

Meest gunstige geval, en wordt een composietkroon op gemaakt

Meest nadelige geval, de tand moet eruit

Nou ja, en dan alles ertussen in

De dienstdoende tandarts zal sowieso een foto maken en naar aanleiding daarvan een behandelplan opstellen.

Belangrijke indicatie is, heb je pijn

Zo ja, dan ligt de zenuw bloot en mocht het dan nog te repareren zijn dan moet er eerst een zenuwbehaneling gedaan worden en daarna kan er eventueel een kroon op geplaatst worden

Maar geen zorgen, dat die kroon maken ze echt nu nog niet.

Mijn advies zou dan ook zijn geweest: Tandarts bellen en langsgaan.

Ik denk alleen niet dat de spoedgevallen dienst er heel blij mee zou zijn dat je nu pas belt.

Als je geen pijn hebt zou ik wachten tot mogen

Hou wel rekening met een avond/weekend toeslag.

Succes!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:bliksemse_bende schreef op 05 januari 2013 @ 17:34:

[...]

Dan kan het geen kroon worden, maar een implantaat of brug.

Hopelijk is dat goedkoper. (verzekeraar kan ik niet meer tel. bereiken dus maandag weet ik pas hoe en wat)

Over eten en drinken, drinken met een rietje. En ik zou morgen eters krijgen wat nu niet doorgaat door die rot tand dus heb een groot toetje in huis die geschikt kan zijn om op te `slurpen`.
quote:Summerdance schreef op 05 januari 2013 @ 18:01:

Wat ik eigenlijk niet zo zo begrijp is dat je de hele dag je gaat zitten afvragen wat het kost.

We hebben het hier over je voortand, die wil je toch zo snel mogelijk gerepareerd hebben?

Ik en zelf werkzaam in de tandheelkunde en er is zo online niets te zeggen over wat het gaat kosten of wat de te voorspellen behandeling gaat zijn

Meest gunstige geval, en wordt een composietkroon op gemaakt

Meest nadelige geval, de tand moet eruit

Nou ja, en dan alles ertussen in

De dienstdoende tandarts zal sowieso een foto maken en naar aanleiding daarvan een behandelplan opstellen.

Belangrijke indicatie is, heb je pijn

Zo ja, dan ligt de zenuw bloot en mocht het dan nog te repareren zijn dan moet er eerst een zenuwbehaneling gedaan worden en daarna kan er eventueel een kroon op geplaatst worden

Maar geen zorgen, dat die kroon maken ze echt nu nog niet.

Mijn advies zou dan ook zijn geweest: Tandarts bellen en langsgaan.

Ik denk alleen niet dat de spoedgevallen dienst er heel blij mee zou zijn dat je nu pas belt.

Als je geen pijn hebt zou ik wachten tot mogen

Hou wel rekening met een avond/weekend toeslag.

Succes!Oke dank je. Ja financieel wist ik het even niet te betalen contant. Dus daarom gekozen om toch tot maandag te wachten. Dan kan ik de volle eigen risico benutten en hoef ik niet de 300 euro (wat de nooddienst aangaf om contant mee te nemen) af te trekken van die 450 euro.
Volgens mij als het een ongeval is gelden er andere regels qua vergoeden, ga die even na iig.

Succes.
quote:vermomd.engeltje schreef op 05 januari 2013 @ 18:01:

Hopelijk is dat goedkoper. Nope.
quote:vermomd.engeltje schreef op 05 januari 2013 @ 18:01:

Over eten en drinken, drinken met een rietje. En ik zou morgen eters krijgen wat nu niet doorgaat door die rot tand dus heb een groot toetje in huis die geschikt kan zijn om op te `slurpen`.Dus jij gaat van vrijdag tot maandag teren op één 'groot toetje'?
Een kroon is ongeveer 800 euro, een brug een keer zoveel. Over een implantaat zal ik het, kostentechnisch, maar niet hebben.
Best kans, dat de tandarts je tand gewoon opbouwd met composite (vulling) is bij mijn zoon ook gebeurt. Dan ben je voor een paar tientjes klaar, als je tand rot is en daardoor afgebroken, dan is het een ander verhaal.
quote:bliksemse_bende schreef op 05 januari 2013 @ 18:16:

[...]

Dus jij gaat van vrijdag tot maandag teren op één 'groot toetje'? Weten we direct wie TO eigenlijk is
quote:Zusenzoo schreef op 05 januari 2013 @ 18:34:

[...]

Weten we direct wie TO eigenlijk is Is dat zo?
Ik wel, even goed nadenken, kwartje valt dan wel.

Er van uitgaande dat je een oud gediende bent in een nieuw jasje dan.

Of ik zie ze vliegen, kan ook ;)

Maakt het voor TO allemaal niet minder naar.
I think I get ya ZenZ.

Maar als dàt zo is, dan kan TO het zich absoluut niet veroorloven om een 3 dagen zo goed als niet te eten! Dan weegt dat nog zwaarder dan die tandarts uitstellen.

Ik hoop dat jij en ik ze dan maar zien vliegen....
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit gebeuren is afgelopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven