Gezondheid alle pijlers

Tandarts

19-03-2014 14:59 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren een tandarts gehad waar ik 1 keer per jaar naar toe ging voor controle, als er iets met mijn gebit was natuurlijk vaker, maar dit was niet zo vaak het geval. Vorig jaar is ''mijn'' tandarts overleden, dus kregen we vrij snel een nieuwe. Hij doet zijn werk goed, daar niet van. Maar nu moet ik dus om de 4 maanden terug om mijn tanden schoon te laten maken met dat fluorspul en zo. In juni vorig jaar begon ik erover dat ik (Toen) bloedend tandvlees had en ik daar wel vaker last van had. Ook was het daar heel gevoelig als ik dat had. Nou, ze zeiden dat ik maar eens moest gaan flossen. Ook om gaatjes te voorkomen, dit doe ik nu wel, maar ook niet elke dag. Ik haat het echt, nu las ik ook op internet dat het niet eens zoveel schijnt te helpen maar dat terzijde.

Ik heb best wel een goed gebit al zeg ik het zelf en dat zegt mijn tandarts ook. Nu moet ik dus zo'n 3 keer per jaar mijn tanden laten schoonmaken en 2 keer op controle. Nu mijn vraag: Hoe vaak gaan jullie per jaar naar de tandarts?

Natuurlijk wil ik een goed gebit blijven houden, maar 5 keer per jaar naar de tandarts vind ik een beetje overdreven.
Niet. Ik schijt peuken
2 x per jaar en indien er iets aan de hand is moet ik daarvoor terugkomen.
2x per jaar Tandarts, 2x per jaar mondhygieniste (maar het is dan ook mijn vak)

Kijk...dat bloedende tandvlees van jou komt ergens vandaan hè

Gezond tandvlees bloedt namelijk niet

Dus ergens snap ik jouw tandarts wel.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ieder half jaar op controle, verder niet.

Mijn tandarts heeft me aangeraden om met smalle tandenstokers te werken, want ook regelmatig bloedend tandvlees.

Ik ga het proberen ( was gisteren bij de tandarts). Maar ik hoef niet ineens vaker te komen voor gebitsreiniging.
2 keer per 3 jaar ongeveer.

Nooit gaatjes, alleen tandsteen verwijderen bij het spalkje achter mn onder tanden. Maar daarvan zegt de tandarts ook dat je daar zelf niets tegen kunt doen.

5x per jaar vind ik wel heel veel, ben je niet zijn 4e vakantie van het jaar aan het sponseren?
Ik heb/had bloedend tandvlees door een ernstig te kort aan vitamine D.

Overigens ga ik 2 x per jaar naar de tandarts voor controle.
Ik ga ieder jaar 1x voor controle en liet tot gisteren ook 1x per jaar mijn tandsteen verwijderen. Dat ga ik nu opschroeven naar 2x per jaar, om te zorgen voor een minder groot bloedbad tijdens het verwijderen van tandsteen. Ik heb veel last van tandplak de laatste paar maanden ( andere medicatie die zorgt voor een verslechterig van het gebit) en ik hoop dat 2x per jaar tandsteen verwijderen zorgt voor een gezonder gebit/ tandvlees.
Ik ga eigenlijk alleen als ik zelf denk dat er iets mis is.
Twee keer per jaar controle.

Twee tot drie keer per jaar mondhygienist, ik heb chronische parodontitis a.g.v. medicijngebruik.
1xper jaar/per 1,5 jaar voor controle naar de tandarts. Nog nooit een mondhygieniste van dichtbij gezien, ook nooit een verwijzing daarheen gehad, hoewel ze in dezelfde praktijk zit.

Mijn. Tandarts vind het zonde van haar en mijn tijd als ik vaker kom
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mijn vriend is tandarts dus ik ga elke dag . Maar serieus, eigenlijk ga ik te weinig, want vriend heeft het vaak te druk en we vergeten het vaak. Maar voordeel is wel dat ik meteen terecht kan als er echt wat is.

Ik heb ook geen geweldige tanden. Mijn vriend zegt dat mensen vaak óf gaatjes hebben óf vaak tandsteen. Als je beide hebt poets je gewoon echt niet goed genoeg.

Mensen die vaak gaatjes hebben moeten beter en vaker poetsen. Mensen die veel last hebben van tandsteen/tandplak en hun tandvlees moeten goed stokeren.

En dat is écht waar. Sinds ik meer en beter ben gaan poetsen en ook een elektrische tandenborstel gebruik heb ik eigenlijk nooit meer gaatjes gehad.

Maar zo'n gebitsreiniging is toch juist fijn? Alles weer heerlijk schoon en lekker glad?
quote:Lucky_Birdie schreef op 19 maart 2014 @ 15:07:

2 keer per 3 jaar ongeveer.

Nooit gaatjes, alleen tandsteen verwijderen bij het spalkje achter mn onder tanden. Maar daarvan zegt de tandarts ook dat je daar zelf niets tegen kunt doen.

5x per jaar vind ik wel heel veel, ben je niet zijn 4e vakantie van het jaar aan het sponseren?

Nou, dat dacht ik ook al. Ik vind het onnodig en geldklopperij. Zoals ik al zei poets ik goed, ga ik 2 x per jaar op controle. ik rook niet, ik snoep zelden. Ik heb het aan meerdere mensen gevraagd en die hoefden echt niet om de 4 maanden terug. Waarom ik dan wel!?

Kan ik hier wat van zeggen?
quote:ivd1993 schreef op 19 maart 2014 @ 16:53:

[...]

Nou, dat dacht ik ook al. Ik vind het ononodig en geldklopperij. Zoals ik al zei poets ik goed, ga ik 2 raar op controle. ik rook niet, ik snoep zelden. Ik heb het aan meerdere mensen gevraagd en die hoefen echt niet om de 4 maanden terug. Waarom ik dan wel!?

Kan ik hier wat van zeggen?

Sterker nog, je hoeft niets te zeggen en die extra afspraken niet te maken, het is niet verplicht!

Ik ga 2 keer per jaar op controle en 3 keer per jaar naar de paradontoloog. Ik heb er een hekel aan, zou liever niet gaan. Echter een gezond gebit is voor mij waardevoller dan mijn hekel (of angst...). En daarbij liever voorkomen dan genezen.
Onze tandarts (type dikke mercedes) zegt dat als je je gebit goed onderhoudt, 1 keer per jaar genoeg is. Als je vaker moet komen, doe je het zelf niet goed en wil hij je niet als patiënt. Ter info
Zonder oorzaak geen gevolg
quote:LadyZiva schreef op 19 maart 2014 @ 16:58:

[...]

Sterker nog, je hoeft niets te zeggen en die extra afspraken niet te maken, het is niet verplicht!

Ik ga 2 keer per jaar op controle en 3 keer per jaar naar de paradontoloog. Ik heb er een hekel aan, zou liever niet gaan. Echter een gezond gebit is voor mij waardevoller dan mijn hekel (of angst...). En daarbij liever voorkomen dan genezen.

Nou, dat is het hem dus.

Als ik in de stoel lig zegt de tandarts wat er de volgende keer moet gebeuren, als ik dan klaar ben hoef ik alleen nog te zeggen of de datum die zij in gedachten hebben kan

Wat kan ik nog doen!?
Eens per jaar naar de mondhygiëniste en aansluitend een afspraak bij de tandarts. Vindt deze tandarts ook prima want ik heb geen probleemgebit.

Ben onlangs overgestapt, had hiervoor een bijzonder irritante en arrogante tandarts die me al meteen op een belerend toontje aansprak toen ik een keer na 7 maanden op controle kwam in plaats van na 6 maanden. 'Dat was in hun praktijk niet gewenst en patiënten die hun gebit niet belangrijk genoeg vonden waren ze liever kwijt dan rijk.' Serieus.... ik stond eerst met m'n bek vol tanden (duh) maar werd toen zo kwaad, dat ik heb bedankt voor een vervolgafspraak. Maar goed ook bleek later, want mijn nieuwe tandarts kon met geen mogelijkheid het vermeende gaatje vinden wat zo hoognodig gevuld moest worden.
quote:ivd1993 schreef op 19 maart 2014 @ 17:02:

[...]

Nou, dat is het hem dus.

Als ik in de stoel lig zegt de tandarts wat er de volgende keer moet gebeuren, als ik dan klaar ben hoef ik alleen nog te zeggen of de datum die zij in gedachten hebben kan

Wat kan ik nog doen!?De afspraak afbellen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Eerder gewoon niet.... :'D Schijterd.

Maar nu heb ik een lieve tandarts en ga ik gewoon naar hem toe.

Controle is 1x per half jaar maar ik heb wel vaker wat.
quote:polkat schreef op 19 maart 2014 @ 17:00:

Onze tandarts (type dikke mercedes) zegt dat als je je gebit goed onderhoudt, 1 keer per jaar genoeg is. Als je vaker moet komen, doe je het zelf niet goed en wil hij je niet als patiënt. Ter info Pardon? Dat vind ik best raar dat een tandarts dat zegt en dat heb ik gelukkig nog ook nooit meegemaakt.
1 keer per jaar, vind ik vaak genoeg.

Ik mankeer nooit iets aan mijn tanden, dus ik zie er eigenlijk het nut niet van in om vaker te moeten..
quote:ivd1993 schreef op 19 maart 2014 @ 14:59:

Nu moet ik dus zo'n 3 keer per jaar mijn tanden laten schoonmaken en 2 keer op controle.

Maar wie doet dat schoonmaken van je tanden?

Is dat de tandarts, de preventie-assistent of de mondhygiënist?

Wij kunnen hier eigenlijk niet beoordelen of al die afspraken nodig zijn bij jou, omdat we je DPSI-score niet weten.

Bij ons in de praktijk (ik werk als assistente) doet de tandarts twee keer per jaar de controle. Hij checkt dan het tandvlees, en naar aanleiding daarvan verwijst hij door naar de (paro)preventie-assistent (DPSI 2 of 3-) of de mondhygiënist (DPSI 3-, 3+ of 4). Vanaf DPSI 3- zijn er pockets van 4 mm of dieper (pockets zijn ruimtes tussen tand en tandvlees waar tandplak kan gaan zitten wat weer tandsteen kan worden). Pockets van 4 mm of dieper kun je zelf niet goed schoonmaken, dat moet de mondhygiënist doen. Als dat goed gebeurt kunnen de pockets verminderen, waardoor je het weer zelf kunt schoonhouden. Zolang er geen verbetering is, is het soms goed om wat vaker te laten reinigen, bijvoorbeeld om de drie maanden.

Misschien is dat bij jou het geval?

Het is dan alleen jammer dat je tandarts je daar (blijkbaar) geen uitleg over heeft gegeven. Logisch dat je dan denkt: 'Waar is dit allemaal voor nodig!'

Veel mensen beseffen niet hoe belangrijk de conditie van het tandvlees is. Je kunt beter een gaatje hebben dan een (serieus) tandvleesprobleem.
Ik ga nooit naar de tandarts. Wel 6x per jaar naar de mondhygiënist en die kijkt gelijk of er bijzonderheden zijn waar een tandarts voor nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven