Gezondheid alle pijlers

Tandartsangst, kan er niet van slapen.

05-09-2014 03:40 34 berichten
Hallo Viva vrouwen (en enkele mannen), ik heb na het anonimiseren van mijn oude account een nieuwe aangemaakt, dus ik weet hoe het er hier aan toe gaat. Excuses voor het lange verhaal.

Ik heb al jaren een zware angststoornis met agorafobie, wat zich uit in het moeilijk kunnen reizen (soms durf ik niet eens naar de supermarkt) én last van angst voor de tandarts. Ik heb nu al 5 jaar niets laten doen bij de tandarts en schaam me kapot voor mijn gebit.

Nu heb ik pijn in mijn kaak, mijn tandvlees voelt niet prettig en ik heb soms, bij vlagen, last van een beetje kiespijn. Ik moet dus echt weer naar de tandarts.

Nu heb ik geen auto en moet ik dus met het openbaar vervoer, omdat fietsen op dit moment niet lukt. Teveel mensen, teveel verkeer, teveel prikkels, en dan krijg ik paniekaanvallen. Hier ben ik trouwens voor in therapie, maar gezien ik net begonnen ben duurt het nog wel even voordat ik over die angsten heen ben.

Er is geen tandarts in het dorp die patiënten aanneemt, ik heb al rondgevraagd en rondgebeld, maar ze zitten allemaal vol.

Ik reis momenteel een uur naar mijn (goede!) tandarts en weer een uur terug, en dit is zo ontzettend stressvol dat ik al moet huilen als ik er aan denk, ik zit al dik een jaar zwaar te stressen vanwege mijn gebit, en er is niemand die even met me mee kan.

Nu zag ik dat een dorp verderop (5 kilometer ofzo) een tandarts heeft die wel patiënten aanneemt, en ik denk dat dit qua vervoer goed te doen moet zijn. Het ziet er ook vriendelijk uit daar. En nu vroeg ik me af...

- Is het raar om van tandarts te veranderen vanwege de bereikbaarheid van de praktijk en mijn agorafobie, ook al is mijn huidige tandarts wel ontzettend goed?

- Kan het kwaad om nog even door te moeten lopen met een (waarschijnlijke) ontsteking, totdat ik bijvoorbeeld een andere tandarts heb?

Ik wil mijn eigen tandarts niet afvallen, maar een uur heen en een uur terug, en dan ook nog wachten in de wachtkamer, en die behandelingen die me wachten staan... het is nu gewoon niet te doen.

Bij voorbaat dank!
Ik maak me nou meer zorgen over het feit dat je met deze angsten, echt niemand hebt die met je mee kan gaan. Ben je altijd zo alleen ?
Alle reacties Link kopieren
To ik vind het knap van je dat je met je angsten toch al een paar bezoeken aan die goede tandarts hebt gebracht, dat heb je toch maar gedaan! Verder geen nuttig advies

@laylala: ik heb zo'n 2 jaar geleden hetzelfde traject doorlopen, jouw tandarts klinkt als de mijne 😁. Ook ik scheet 7 kleuren. Ik ben toen volgens mij bijna 2 maanden lang elke week geweest (gebit was er niet best aan toe zeg maar) en geleidelijk aan verdween die extreme angst. Nu heb ik deze maand een controle afspraak en dan schijt ik nog maar 1 kleur als ik op die stoel zit 😉 echt je hebt de juiste stap gezet, heel veel succes
quote:kunai schreef op 05 september 2014 @ 03:40:

Ik wil mijn eigen tandarts niet afvallen, maar een uur heen en een uur terug, en dan ook nog wachten in de wachtkamer, en die behandelingen die me wachten staan... het is nu gewoon niet te doen.

Denk je nou echt dat die man/ vrouw zich er druk om maakt dat jij overstapt? Kom op, direct regelen nu!

mosterd: heb je al gedaan zie ik, goedzo!
Heb je therapie voor je angsten?
Ik heb wat gedoe met mijn internet de laatste dagen, dus ik kon niet eerder reageren. Irritant, want ik zie dat er berichten bijgekomen zijn. Excuses, dus. Nu is het weer midden in de nacht, want de afspraak komt dichterbij (vanmiddag intake/controle!!) en dus ik ben nerveus. Maar in ieder geval werkt het internet nu wel mee! Hopelijk morgen ook weer. Dan zal ik ook inhoudelijk reageren, want mijn oxazepam werkt en ik moet echt slapen.

Ik neem alle adviezen en lieve sterkte wensen met me mee, dat help vast, mijn dank daarvoor!
Spannend! Ik hoop dat je een beetje kan slapen vannacht (vanmorgen?). Ik ken het gevoel...
Ik heb nog even geslapen, ja. Gelukkig wel. Zometeen moet ik weg, ben er nu gewoon misselijk van.

Ik zou liever even naar de Ikea gaan.
Goed van je Kunai!

Laat je nog even weten hoe het ging?
Veel problemen met laptop, maar die heb ik geloof ik opgelost...? Ik hoop dat het niet raar is om mijn eigen topic zo omhoog te gooien, maar ik kan er nooit tegen als mensen niet even terugkomen voor een update. (Ik lees hier nogal veel, en als de TO verdwijnt kom ik altijd weer terug om te kijken hoe het gaat. Dat emmer topic... haha.)

Het ging goed, de afspraak. Ik heb geen echte gaatjes, alleen wat plekjes van vullingen die verkleurd zijn door koffie en dat soort dingen. Ik dacht dat dat gaatjes waren. Blijkbaar kan stress ook kiespijn veroorzaken, dat wist ik niet! Ik heb sinds de afspraak geen pijn meer gehad, want mijn nieuwe tandarts heeft alles goed uitgelegd, was heel rustig en vriendelijk en heeft dus veel angst (en rare stresspijnen) weggenomen. Ik hoef dus alleen even naar de preventie assistente om alles lekker schoon te laten maken, en dan over een half jaar weer terug! Gigantisch opgelucht dus. Het blijft eng, maar ik lig er niet meer wakker van.

Ik durf niet zo goed in te gaan op de vragen omtrent de andere dingen, dus de angsten en het alles alleen doen, want ik krijg de juiste woorden niet op het scherm. Het is nogal veel en zwaar, maar ik ben wel in therapie voor mijn angststoornis en de agorafobie. Ik moet nog leren om over die dingen te praten.

Ik vroeg me af hoe het nu met laylalala gaat? Heb nog wel eens aan je gedacht, maar door dat laptopgedoe kon ik niet posten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven