Gezondheid alle pijlers

Tandartsvraag: vulling moet na een half jaar overnieuw..

26-09-2012 15:27 33 berichten
Hallo allemaal,

Dit wordt denk ik een lang verhaal, want ik wil graag jullie meningen horen en daarom zo veel mogelijk info vertellen.

Vandaag ging ik (30) naar de tandarts voor mijn half-jaarlijkse checkup. Ruim een half jaar geleden ging ik voor het eerst in een jaar of 10 weer naar de tandarts. Ik ben niet zo'n fan, om het maar even zo netjes uit te drukken, maar heb een tandarts gezocht die met angstpatienten om kon gaan. Fijne man was het. Hij heeft me behoorlijk gerustgesteld en op een prettige manier behandeld. Uitslag na een foto van mijn gehele mond: 4 vullingen moesten vervangen worden. Ok, dat zat er aan te komen. Dit heb ik in 3 sessies laten doen: 1 meteen bij die eerste controle (kleine vulling), de keer erna nog 1 en de keer daarna 2 tegelijk. Deels kreeg ik dit vergoed (225 euro geeft mijn zorgverzekering terug), deels zelf betaald (ook nog aardig wat).

Vorige week kreeg ik opeens een telefoontje van de tandartspraktijk. Ze waren overgenomen door een grote keten (dit wist ik al langer, daar had ik deze zomer een brief over gekregen) en 'mijn' fijne tandarts werkte niet meer bij deze praktijk. (Dat stond niet in die brief!) In plaats daarvan zou ik een nieuwe tandarts krijgen. Of dit ok was, ik kon gewoon op dezelfde dag en tijd komen. Ik werd hiermee een beetje overvallen, maar ok, ik zei: is goed. Ik kom wel gewoon.

Vandaag dus. Aardige jonge meid. Ik ga liggen in de stoel en ze vertelt me dat ze graag 2 kleine foto's wil maken zodat ze beter tussen mijn tanden en kiezen kan kijken. Ja, ze hadden die grote ook wel, maar dat was meer een overzichtsding en het was wel belangrijk. Nou, prima. Blijkt uit die foto's dat er weer vullingen vervangen moeten worden. Nu is dat niet zo'n punt, maar ik besloot toch even door te vragen. En nu blijkt dat de grote, dubbele vulling die ik net een half jaar geleden heb laten vervangen, er WEER uit moet! Er zit ruimte onder waar dus etensresten in kunnen komen. Op mijn vraag of dit tot januari kon wachten (in verband met mijn zorgverzekering die dit jaar niet meer uitkeert omdat ik al aan mijn max zit), was het toch echt niet verstandig om dat te doen. Een andere kies kon wel nog een paar maanden wachten, daar was de ruimte onder de vulling minder groot. (Geen nieuwe vulling, zo ver ik weet).

Inmiddels heb ik het een beetje kunnen laten bezinken en eigenlijk ben ik best wel een beetje pissig. Ten eerste hebben die vullingen me al aardig wat geld gekost en ten tweede lig ik daar met angst en beven in die stoel (letterlijk!) en nu moet ik g*********e weer! Voor dezelfde kiezen!!

Maarja, de tandarts die mij een half jaar geleden heeft geholpen is er niet meer. De hele praktijk opereert nu onder een andere naam. Kan ik iets met mijn klacht denken jullie? Ik ben over het algemeen best assertief, maar als het op tandartsen aankomt steek ik liever mijn kop in het zand...

De nieuwe tandarts zei dat de behandeling van deze dubbele vulling ongeveer een uur gaat duren. Nou, reken maar uit, dat gaat me vast wel 200 euro kosten, als het niet meer is.

Pff, nouja. Het zit me hoog en ik dacht, laat ik het forum eens om meningen vragen. Zouden jullie hier iets mee doen? Via de zorgverzekering misschien? (Geen idee of die er iets mee kunnen hoor, mijn vriend zei dat ik ze maar eens moest bellen.) Of zouden jullie de 'oude' tandarts opzoeken en hem de boel laten opknappen?
Ja je kijkt eerst naar het tandvlees. Is dat roze, strak, bloedt het niet bij aanraking en je kan er niet dieper dan 3mm onder dan is er geen sprake van tandvleesontsteking.

Dan is er ook niet direct reden voor instructie. Kleur je toch en blijft er geen roze achter geef ik de patient ook een compliment!

Codes zijn allemaal los. 2 codes voor voorlichting/preventie. De een minimaal 10min, de ander 20min. Zo ook voor reinigen.

De tarieven zijn bepaald door de NZA, google daar maar op voor meer uitleg bij de codes.

Leg dat ook voor bij je tandarts, je mag alleen declareren wat je hebt gedaan.

Ben je verder wel tevreden dan kan je naar een vrijgevestige mondhygienist gaan. Die neemt de gebitsreiniging dan op zich en kan je tegen de tandarts zeggen dat je alleen controle wilt. Plan de afspraken dan strategisch na elkaar in dezelfde week.
Alle reacties Link kopieren
het zou kunnen dat er een stukje vulling is afgebroken en daardoor lekt. maar bij twijfel even je zorgverzekering bellen kan altijd. ik was ooit tandartsassistente en werkte bij een pas afgestudeerde tandarts die veel patienten overnam van andere tandartsen omdat er in die tijd een tekort was. het viel me op dat er vaak vullingen vervangen werden omdat iedere tandarts een eigen manier van vullingen zetten heeft. Zie het als een handschrift. Toen werd er nog veel vergoed door zorgverzekering, dus commentaar van patienten heb ik toen niet meegemaakt. Maar ik had wel mijn vraagtekens hierbij.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:pyridine schreef op 26 september 2012 @ 23:07:

Beelicious, de tandarts geeft alleen een uitgebreid combinatiepakket met allerlei behandelingen. Het is dat allemaal, of je het nodig hebt of niet, of helemaal niets, alleen controle.

!Wat apart, hier is het controle en indien nodig gelijk tandsteenverwijderen. daarvoor hoef ik niet naar een mondhygienist toe ofzo
quote:beelicious schreef op 26 september 2012 @ 21:16:

Pydrine volg je precies de instructie op? Dan moet er nauwelijks tandsteen zijn namelijk.

Dit is niet helemaal waar, veel tandsteen kann ook te maken hebben met je speeksel

Overigens ben ik nog nooit bij een monghyg. geweest, er is er ook geen bij mijn tandarts.

Als er iets is zegt hij het gewoon zelf.

Zo kreeg mijn zoon laatst het advies te poetsen met een zachtere borstel en meer te flossen.

Ja daarvoor kun je op consult naar een mondhyg voor een behoorlijk bedrag, gelukkig geeft onze tandarts deze tips gewoon tussendoor.

Overigens hebben mijn zoons, beiden net volwassen, nog geen enkel gaatje
Moet stiekem lachen, maakt niet uit wat ik zeg hè.

Je ben nooit bij een mondhygienist geweest maar weet 't wel beter.
O ik ben niet helemaal duidelijk: al de extraatjes doet de mondhygiëniste en daarvoor betaal ik het hele pakket. Tussendoor komt de tandarts dan even binnen voor de controle.

Volgens mij doen ze het zo dat elke behandeling wel minimaal wordt uitgevoerd zodat het op de rekening kan. Dus de vraag 'Zo te zien stook je je tanden?' Antwoord 'ja' is dan voorlichting. Even over mijn boventanden schrapen waar niets te zien is, is aanslag verwijderen. Etc. Ik heb wel eens gezegd dat ik alleen controle en tandsteen verwijderen wilde, maar kreeg als antwoord dat ze daar niet aan deden.

Maar ik ben het dus wel een beetje zat om met mijn goede gebit waar ik altijd complimentjes voor krijg, toch stelselmatig hoge rekeningen te krijgen!
huh, een uur om een dubbele vulling te vervangen? Wat lang!!! Dan werkt mijn tandarts toch veel sneller!!! Ik heb regelmatig wat aan mijn gebit door tanderosie, maar een uur om iets te vervangen heb ik nog niet meegemaakt...

Zelfs met het operatief verwijderen van een verstandskies uit mijn kaak stond ik binnen 15 minuten weer buiten....

Maar verder bepaal je toch zelf wanneer je een ingreep laat doen? Zolang je geen last van die vulling hebt, zou ik het nog niet laten vervangen.

Ik heb een melkkies in mijn gebit die er nu eigenlijk uit zou moeten (ik heb er last van, doet zeer met kauwen en warm/koud voedsel/dranken en zit al een beetje los. Maar ik heb mijn vergoeding voor dit jaar al verbruikt. Ik wacht dus mooi tot januari!!!! Zolang ik niet elke dag pijnstillers hoef te slikken tegen helse pijnen, wacht ik nog wel even.
Waarschijnlijk plannen ze extra tijd voor je in om je op je gemak te stellen.

Weet je al meer over je begroting TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven