Gezondheid alle pijlers

Te hoge prolactine waarde

24-01-2016 16:37 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

Ik ben totaal nieuw hier en ben blij dat ik een forum heb gevonden waar ik even mijn verhaal kwijt kan.

Onze kleine is nu alweer 1 jaar en 3 maanden. Ik heb niet echt een droom kraamtijd achter de rug en over de zwangerschap zelf maar te zwijgen. Ik had een postale depressie en de lichamelijke gebreken na de bevalling maakte het er niet minder op. Maar al met al ben ik toch uit die deprimerende put gestapt, hoofd omhoog en heb weer de oude ik een beetje terug gevonden.

Borstvoeding heb ik niet kunnen geven helaas. Kleine Had geen zuigkracht en moest aan de kolf. Dat ging goed voor een aantal weken. Ik had melk per dag daar kon een koe nog jaloers op worden! Ik kon volgens de verpleegster een hele kraamafdeling voorzien. Dus dat liep vlekkeloos en de kleine kwam niks tekort. Maar na 5 weken hield het op. Helemaal abrupt! Ja ik kolfde 30 cc maar met moeite. Dus uiteindelijk overgegaan op kunstvoeding. Dat ging meteen goed waardoor ik afscheid nam van de kolf en ook aan de anticonceptie ging. Ik wilde absoluut niet zwanger raken omdat ik nog in een trauma zat van de bevalling. Eerst herstellen daarna zien wel wel. Gek genoeg verloor ik 2 maanden later weer druppels melk uit een borst. Ermee naar de HA en die gooide het op ontzwangeren. Ik keek er niet naar om en deed er niks mis mee. Maar paar maanden later lekte ik weer. Ik menstrueerde normaal maar Had wel moeite met afvallen ondanks gezonde voeding en weer sporten. Weer naar de HA en die zei dat ik dostinex moest innemen. Remt de melk productie en als het nog niet over is mocht ik terug komen... het hielp een beetje. Gelaten voor wat het was en begin deze maand wilde ik bloed laten prikken voor me schildklier. Gewoon omdat afvallen niet lukte dacht ik zal vast een trage schildklier hebben. Daar prikte ik bloed voor en ook meteen voor me prolactine want bij het knijpen in de borst kwamen er weer druppels uit. En ja hoor. Urine was uitstekend, en schildklier ook maar ik Had een te hoge prolactine waarde van 850..

Toen de HA me belde met de uitslag zei ze ook termen als tumor.. goedaardig.. of kwaadaardig.. ik moest even goed gaan zitten voor ik niet omviel. Ik heb al meer als een jaar met lekkende borsten gelopen en ergens maakte ik me kwaad waarom de HA nooit in het begin bloed liet afnemen. Aangezien je als je dostinex inneemt de productie na hooguit 21 dagen helemaal stopt! Goed kwaad maken Had geen zin wat nu?

Ik mocht op spreek uur komen de volgende dag van de HA en die verwees me naar een endocrinoloog. Er wordt een mri scan gemaakt om te kijken of er überhaupt een gezwel in de hypofyse zit en zo ja hoe groot en wat dan..

Sorry voor me lang verhaal ergens hoop ik meer mensen te bereiken die dit ook hebben ervaren. Ik heb gelezen dat er verschillende symptomen ontstaan als er een plactinoom (hypofyse tumor) is zoals het uitblijven van menstruatie, laag libido, slecht zicht en ik hen deze symptomen allemaal niet. Me menstruatie is wat onregelmatig de laatste maanden maar dat is omdat ik per november gestopt was met de pil (overgegaan op condooms totdat ik een spiraal krijg) ik heb wel een portie stress moeten verwerken wat me werkgever betreft omdat ze dreigde met ontslag maar dat is een ander verhaal maar ging wel gepaard met ontzettend veel stress.

Het lucht wel op...
Ik heb ook een prolactinoom, de symptomen die je noemt had ik ook niet allemaal, alleen mijn cyclus werd steeds langer en ik had veel vermoeidheidsklachten en concentratieproblemen. Mocht je erover willen praten, PB gerust. Er is ook een ander topic maar daar is al even niet in geschreven.
Tjezus, wat vals
Hier is het oude topic:

prolactinoom / hypofysetumor
Tjezus, wat vals
quote:MevrouwJack schreef op 24 januari 2016 @ 16:47:

Hier is het oude topic:

prolactinoom / hypofysetumorOh, je was er al! Hoe is het?
quote:fietsie schreef op 24 januari 2016 @ 16:54:

[...]

Oh, je was er al! Hoe is het?

Ja ik ben telepathisch, bijwerking

Het gaat redelijk, beetje op en af. Ik mag na een 2nd opinion de medicatie iets afbouwen vanwege de klachten die ik ervan kreeg, nu gaat het met name mentaal wel wat beter gelukkig!
Tjezus, wat vals
Mijn prolactine gehalte is ook te hoog maar gelukkig geen hypofysetumor. Mijn jongste is bijna vier!

Gelukkig schijnt een hypofysetumor makkelijk te behandelen te zijn. Eerst de mri maar even afwachten.

Even over je huisarts: het is heel normaal dat vrouwen nog lang na kunnen lekken. Ook na dostinex, klinkt gek maar dat is wel zo. 9 maanden ontzwangeren en qua borstvoeding dat er nog bij optellen qua tijd.

Ik ben niet de enige met lekkage nog lange tijd na de zwangerschap. Ik ken iemand die zelfs zeven jaar heeft gelekt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:suzyqfive schreef op 24 januari 2016 @ 17:55:

Mijn prolactine gehalte is ook te hoog maar gelukkig geen hypofysetumor. Mijn jongste is bijna vier!

Gelukkig schijnt een hypofysetumor makkelijk te behandelen te zijn. Eerst de mri maar even afwachten.

Even over je huisarts: het is heel normaal dat vrouwen nog lang na kunnen lekken. Ook na dostinex, klinkt gek maar dat is wel zo. 9 maanden ontzwangeren en qua borstvoeding dat er nog bij optellen qua tijd.

Ik ben niet de enige met lekkage nog lange tijd na de zwangerschap. Ik ken iemand die zelfs zeven jaar heeft gelekt.

In welk deel van het universum is dat zo? Ik ken wel iemand die daar graag heen zou verhuizen dan.

De tumor is vaak geen kwaadaardig materiaal, maar doordat de tumor de aanmaak van allerlei hormonen verstoort heeft het heel veel invloed op het dagelijks leven, de rest van je leven. Je kunt er misschien wel 100 mee worden, maar gemakkelijk is het zeker niet.
quote:fietsie schreef op 24 januari 2016 @ 19:48:

[...]

In welk deel van het universum is dat zo? Ik ken wel iemand die daar graag heen zou verhuizen dan.

De tumor is vaak geen kwaadaardig materiaal, maar doordat de tumor de aanmaak van allerlei hormonen verstoort heeft het heel veel invloed op het dagelijks leven, de rest van je leven. Je kunt er misschien wel 100 mee worden, maar gemakkelijk is het zeker niet.Inderdaad. Het is te behandelen in de zin van dat er medicijnen voor zijn en dat je er niet dood aan gaat, maar voor veel mensen betekent het levenslang de gevolgen voelen.
Tjezus, wat vals
Vervelende klachten en hopelijk is het allemaal niet te ernstig. Veel vrouwen hebben een te laag progesteronniveau; er wordt tegenwoordig wel gesproken van oestrogeendominantie, bron van vele klachten. Hier een artikel waarin ook wordt ingegaan op een te hoog prolactine in dat verband.

http://natuurpraktijkauro ... door-hormonale-disbalans/

Niet in plaats van medische zorg.
Ik heb het al sinds 2002, geen kinderen maar had wel hoog prolactine bijna 2000 gemeten.

Slik al 14 jaar medicatie en dat is het , met regelmatige controles in het ziekenhuis. Wel veel lichamelijke ongemakken. Hoog cortisol, iets vertraagde schildklier en ben ook snel moe. MRI gaf bij mij in 2002 ook prolactinoom aan.

Recent liep de prolactinewaArde ineens weer op zelfs met medicatie. Als dat niet lager wordt nu opperde de internist bestralen of opereren. Tis niet kwaadaardig maar ook niet echt onschuldig als ze het bij mij nu toch weg willen halen als de medicatie zijn werk niet meer doet.
Bedankt meiden voor de reacties!

Fijn ( en eigenlijk ook weer niet ) dat er meer mensen zijn die hun ervaringen kunnen delen.

Ik heb eind februari een afspraak. Heb een heel lijst gehad dat ze dus heel bloedbeeld willen laten prikken (heb me laten vertellen dat dat ongeveer 13 buisjes zijn) maar het is voor een "goed doel"

Waar ik best van schrok is dat het ook invloed kan hebben op een volgende zwangerschap. Stel dat er een prolactinoom zit. Tijdens de zwangerschap wordt je prolactine waarde 10 keer groter dan normaal waardoor de prolactinoom dus groter wordt en aan je oogzenuw kan komen. Symptomen als slecht zicht en tunnelvisie en soms helemaal blind kunnen voorkomen. Nou me broek zakte af..

@mevrouwJack, bedankt ik zal de topic eens opzoeken.

@jettie1969 wat vervelend voor je zeg! Het kan je leven inderdaad erg beïnvloeden hopelijk

ik ben hier wel echt extreem moe. Jammer dat ze toen niet op bloedarmoede en ijzertekort hebben geprikt daar ben ik best bekend mee. Ik slaap zoveel en mag ik toch even van geluk spreken dat de kleine makkelijk is en vaak ook dutjes doet. Ben eigenlijk ook niet te genieten en niet vooruit te stouwen. Terwijl ik nooit zo een persoon ben geweest ben en dat hakt er ook in
Dat slecht zicht heb ik ook gehad, zelfs een auto-ongeluk erdoor gehad. Bleek dat ik idd alleen zag wat recht voor me gebeurde maar dat is met de medicatie later gewoon verholpen. De tumor is dus ook een van de redenen dat wij geen kinderen hebben. Ik was er ook nooit zo mee bezig, maar mis het soms wel. Ik kan echt niet stoppen met medicatie dan schieten de waarden omhoog.
Jeetje jetty wat heftig!! Wat een impact heeft het dan op je leven zeg! :( ik heb eerlijk gezegd al 2 keer iets met slecht zicht gehad. 1 keer was tijdens mijn zwangerschap toen ik tv zat te kijken zag ik ineens een "ruis" ik dacht hè wat gek doe de tv uit maar het bleef maar "hangen" ik had nog me zus gebeld omdat ik best angstig was van huh wat kan dat nou zijn.. en de tweede keer was deze week nog in de auto en toen was het net alsof ik aan me rechteroog een zwartachtig kantje had. Misschien zat het een beetje tussen me oren maar ik heb uit voorzorg de auto meteen aan kant gezet. Ik stapte uit maakte even een mini wandeling en weg was het echt raar..

De waarde moet als het goed is tussen de 40 en 540 zijn de mijne staat op 850. Ik weet niet of dit extreem veel is me huisarts vondt het kennelijk hoog genoeg me door te verwijzen. Ik heb even de oude topic opgezocht maar volgens mij is die niet actief meer..
Mijn waarde is nu 850 met medicatie, loopt telkens iets op. Dat is nog niet zo hoog, maar wel hoog als je al medicatie krijgt.
Jetty hebben ze nog een oorzaak bij jou toen gevonden waardoor die waardes hoog zijn?

Hier wist de HA ook niet echt veel. Ik weet niet ik een prolactinoom heb dat moet dus alle onderzoeken uitwijzen. Ik hoop het niet natuurlijk misschien was het de portie stress die ik afgelopen maanden had. Ik probeer me in ieder geval niet meer te stressen en nergens meer druk om te maken stel dat het stress is dan hoef ik dat hele gebeuren niet te doen. Ergens heb ik gelezen dat Sint janskruid goed helpt om de prolactine waarde te verlagen (ook goed tegen stress enz) dus eergisteren meteen een zakje gehaald bij de Tuinen van jacob hooy.

Het is nu alleen afwachten
Ik zou niet gaan klooien met huismiddeltjes als je in een onderzoek zit. Dan vertekenen de resultaten misschien. Ik zou eerst gaan voor een goede diagnose!
Hoe moeilijk ook, probeer je niet gek te maken Summer, het loopt bij heel veel mensen anders qua klachten en herstel.

Mijn waarde lag in eerste instantie op 33.000, en is inmiddels gedaald naar 350. Mocht nu iets afbouwen, dus fingers crossed dat het niet weer stijgt. Er zijn mensen die er zo goed als helemaal van herstellen, maar helaas ook mensen die er veel last van blijven houden. Ik ben nu ruim twee jaar onder behandeling dus weet nog niet in welke categorie ik hoor. Voorlopig in elk geval mijn energie nog lang niet terug, lukt me ook niet om mijn werk verder op te bouwen dan de 24 uur waar ik nu op zit.

Naar voor je Jetty, dat het bij jou zo onrustig blijft een dat het bij jou al zo lang een grote impact op je leven heeft!
Tjezus, wat vals
@ summerjam, ze hebben nooit echt genoemd wat een oorzaak zou kunnen zijn. Bij toeval destijds ontdekt omdat ik maar klachten bleef houden. De huisarts dacht stress... dat is tegenwoordig altijd nr 1. Was dus wat anders

@ mw Jack, fijn dat het bij jou zo goed gaat, als ik een pilletje mis vliegen de waarden omhoog. Ik werk nu officieel 24 uur ( op papier) in realiteit ben ik ook bijna elke vrije dag thuis aan het werk omdat ik gewoon de energie mis om alles in die drie dagen te proppen. Naast mijn werk moet ik ook best wel veel studie doen, dat breekt me wel eens op. Ben me nu ook aan het oriënteren wat ik wil, t zal de leeftijd wel zijn, 46.. dan ga je ook nadenken over van alles hoor ik van een collega.
@fietsie, Dank je wel voor de tip. Dit is gewoon trouwens een puur natuurlijke thee die je echt ouderwets in heet water doet.

@mevrouwJack, wow! 33.000 dat was dan echt veel en dan kom ik hier "janken" om mijn 850.. hadden ze trouwens bij de bloeduitslag ook meteen verteld of het om een micro of macro prolactinoom ging? Bij mij hebben ze erbij gezet dat het niet om een macro ging.. Dus mocht er iets zitten dan is het een micro. Nee ik laat me ook nie gek maken maar ik ben echt een tuthola in ongeduld. Vandaag had ik in de ochtend een portie flinke energie maar in de loop van de dag was het foetsie en ben gewoon erg moe. Het is amper 19:30 nu of ik verlang naar me bed. De kleine is ook nog eens ziek dus vreet dubbel zoveel energie.

@Jetty, had je toen ze het hadden gevonden in je bloed ook last van Veel stress? Het klopt inderdaad dat de oorzaak moeilijk te pijlen is. Ik ben blij dat ik naar de HA ben geweest.
quote:summerjamm schreef op 25 januari 2016 @ 19:25:

@mevrouwJack, wow! 33.000 dat was dan echt veel en dan kom ik hier "janken" om mijn 850.. hadden ze trouwens bij de bloeduitslag ook meteen verteld of het om een micro of macro prolactinoom ging? Bij mij hebben ze erbij gezet dat het niet om een macro ging.. Dus mocht er iets zitten dan is het een micro. Nee ik laat me ook nie gek maken maar ik ben echt een tuthola in ongeduld. Vandaag had ik in de ochtend een portie flinke energie maar in de loop van de dag was het foetsie en ben gewoon erg moe. Het is amper 19:30 nu of ik verlang naar me bed. De kleine is ook nog eens ziek dus vreet dubbel zoveel energie.

Sorry, ik had je vraag niet gezien. Ik kreeg de bloeduitslag in eerste instantie van een andere internist (geen endocrinoloog), die noemde geen precies getal. De endocrinoloog die ik daarna kreeg vertelde dat het inderdaad om een macro-prolactinoom ging (11 mm).
Tjezus, wat vals
quote:MevrouwJack schreef op 03 februari 2016 @ 23:04:

[...]

Sorry, ik had je vraag niet gezien. Ik kreeg de bloeduitslag in eerste instantie van een andere internist (geen endocrinoloog), die noemde geen precies getal. De endocrinoloog die ik daarna kreeg vertelde dat het inderdaad om een macro-prolactinoom ging (11 mm).

Dat geeft niet hoor. Ok want op het bloed formulier die ik gehad heb van mijn HA staat dat er geen sprake is van een macro prolactinoom maar dan denk ik Hoe kunnen ze dat dan weten (heb nog geen mri gehad niks) is dat omdat de waarde niet hoog is om uit te gaan van en macro prolactinoom?

Ik moet er eerlijk gezegd elke dag aan denken. Op werk gaat het weer beter en ben eindelijk na bijna 2 jaar weer beter gemeld (Door een trauma tijd van een bevalling) en ben zo blij dat ik weer me ding kan doen. Ik verlies wel weinig gewicht terwijl ik echt op me eten Let. Of dat er wat te maken heeft weet ik niet.. en me menstruatie zou ik eigenlijk al moeten worden. Het rommelt wel maar zet niet Door helaas dus weer een onregelmatige cyclus.
Ik weet sinds vorige week dat ik een te hoog prolactine gehalte heb. Werd al maanden niet ongesteld, niet tijdens pilgebruik en ook niet na het stoppen met de pil. Uiteindelijk is dit eruit gekomen met bloedonderzoek. Dit is mogelijk veroorzaakt door medicatie voor hoge bloeddruk. Nu ben ik aan het overstappen naar andere medicatie en over een maandje moet ik weer bloed laten prikken. Hoop dat het zich stabiliseert en dat mijn menstruatie op gang komt, mijn vriend en ik heb een kinderwens.

Hebben jullie ook last van extreme vermoeidheid?
C'est la vie
@susieflower, hoe hoog was jou waarde? Hier ben ik met vlagen erg moe en soms barst ik vol met energie. Einde van de dag ben ik dus wel echt brak en wil alleen maar liggen maar dat gaat dus niet met een kleine drukke dreumes :D

volgende week moet ik weer bloed prikken. Aangezien ik als tip kreeg het niet in de ochtend te doen ga ik rond 2 uur in de middag. Prolactine waarden schommelen nog weleens werd me verteld Door een arts
Sterkte! Wat een onzekere enstressvolle tijd voor je.

Misschien een onnozele vraag. Maar heb je zekerheidshalve wel een zwangerschapstest gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven