te strak gespannen bekkenbodem

dinsdag 10 augustus 2010 om 11:20
Ik heb het gehad na mijn eerste bevalling. Ben toen ook doorgestuurd naar een bekkenbodemfysio. Wat de oefeningen waren weet ik niet precies meer (vooral veel aanspannen en ontspannen op verschillende manieren). Na een maand of vijf was het helemaal over (ik ging eens per twee weken langs bij de fysio) en sindsdien is het niet meer teruggekomen, ook niet na mijn tweede bevalling.
dinsdag 10 augustus 2010 om 11:38
Wat voor klachten heb je, als ik vragen mag?
Ik weet nl. dat mijn bekkenbodemspanning te hoog is en ik heb ook wel klachten in die area, maar ik heb geen idee of dat van die bekkenbodemspanning komt...
Ik kwam erachter doordat de gyn me erop wees, trouwens. Hij raadde me aan om bewust een paar keer per dag te ontspannen, dus dat doe ik braaf.
Ik weet nl. dat mijn bekkenbodemspanning te hoog is en ik heb ook wel klachten in die area, maar ik heb geen idee of dat van die bekkenbodemspanning komt...
Ik kwam erachter doordat de gyn me erop wees, trouwens. Hij raadde me aan om bewust een paar keer per dag te ontspannen, dus dat doe ik braaf.
dinsdag 10 augustus 2010 om 11:56
Lijkt op wat jij beschrijft, inderdaad dat zware gevoel. Ik heb wel het idee dat het helpt als ik bewust ontspan (waarbij ik nu meteen denk, oja, ik zit weer enorm te "knijpen"). Soms vind ik dat nog best lastig, maar goed, het zal toch wel moeten. Ik heb overigens nooit aan ballet gedaan en sporadisch paard gereden.

dinsdag 10 augustus 2010 om 17:45
quote:IceRose schreef op 10 augustus 2010 @ 11:44:
Bedankt voor je reactie!
Aanspannen moet ik dus juist laten, het is echt gericht op ontspannen van de bekkenbodem bij mij.
Maar aanspannen (=trainen van de bekkenbodem) moet je toch doen als er sprake is van een te slappe bekkenbodem? En ik geloof dat na een bevalling juist ook eerder sprake is van een slappe bekkenbodem...? Weet je zeker dat het bij jou om een te strakke bekkenbodem ging? (Is er een meting gedaan? Ik heb begrepen dat een te slappe bekkenbodem ook nogal eens verward wordt met een te strakke bekkenbodem nl.)
En wat waren jouw klachten als ik vragen mag?
Je kunt toch pas bewust ontspannen als je weet hoe aangespannen voelt? Ik neem aan dat het daarom onderdeel van mijn oefeningen was.
Maar anyway, ik had echt een te strakke bekkenbodem, de fysio gebruikte inderdaad een vaginaal apparaatje om de spanning te meten. Het klopt dat een slappe bekkenbodem vaker voorkomt na een bevalling, maar dit schijnt ook niet ongewoon te zijn.
Ik had eigenlijk maar een klacht: pijn bij het vrijen (door het onbewuste aanspannen was ik als het ware te strak).
Bedankt voor je reactie!
Aanspannen moet ik dus juist laten, het is echt gericht op ontspannen van de bekkenbodem bij mij.
Maar aanspannen (=trainen van de bekkenbodem) moet je toch doen als er sprake is van een te slappe bekkenbodem? En ik geloof dat na een bevalling juist ook eerder sprake is van een slappe bekkenbodem...? Weet je zeker dat het bij jou om een te strakke bekkenbodem ging? (Is er een meting gedaan? Ik heb begrepen dat een te slappe bekkenbodem ook nogal eens verward wordt met een te strakke bekkenbodem nl.)
En wat waren jouw klachten als ik vragen mag?
Je kunt toch pas bewust ontspannen als je weet hoe aangespannen voelt? Ik neem aan dat het daarom onderdeel van mijn oefeningen was.
Maar anyway, ik had echt een te strakke bekkenbodem, de fysio gebruikte inderdaad een vaginaal apparaatje om de spanning te meten. Het klopt dat een slappe bekkenbodem vaker voorkomt na een bevalling, maar dit schijnt ook niet ongewoon te zijn.
Ik had eigenlijk maar een klacht: pijn bij het vrijen (door het onbewuste aanspannen was ik als het ware te strak).
zaterdag 25 december 2010 om 22:10
Ik ben man en heb al drie jaar last van een te gespannen bekkenbodem. Bij vrouwen een veel besproken onderwerp idd meestal ivm een te slappe bekkenbodem na de bevalling. Een gespannen bekkenbodem hoor je minder vaak over en van mannen al helemaal niet. Ik weet zeker dat er genoeg mannen en vrouwen zijn die hier last van hebben, maar volgens mij rust er een behoorlijk taboe op of er wordt een verkeerde diagnose gesteld. Na drie jaar ben ik er nog steeds niet vanaf, maar kan er ondertussen denk ik wel drie boeken over schrijven. Het is een zeer lastig probleem wat lastig te doorbreken kan zijn er waar vaak meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen. Dat maakt het ook moeilijk om het probleem bij de kern aan te pakken. De oorzaken bij mannen en vrouwen zullen enigszins verschillen maar er zijn zeker ook overeenkomsten.
maandag 27 december 2010 om 22:25
Ik rijd endurance, dat zijn lange afstanden te paard en daardoor is het buik/ bekken gebied bij mij behoorlijk afgetraind. Bij een bevalling is dat dus vaak problematisch, het kind passeert moeilijk door het geboortekanaal. De baby moet er natuurlijk wel uit, bij mij leverde dat destijds een totaalruptuur op en moest ik meteen onder narcose 20 hechtingen laten zetten om de vagina weer te laten reconstrueren. Dat heeft een langere hersteltijd na de bevalling veroorzaakt, maar met regelmatig fysiotherapeut-bezoek is het wel weer helemaal goed gekomen, uiteindelijk.
Het is onder moeders die paardrijden wel een bekend fenomeen, inderdaad. Een vrouwelijke collega heeft toen ze zwanger was aan de gynacoloog een keizersnee gevraagd, om die reden. Ze heeft moeten lullen als brugman, maar ze heeft hem uiteindelijk wel gekregen.
Het is onder moeders die paardrijden wel een bekend fenomeen, inderdaad. Een vrouwelijke collega heeft toen ze zwanger was aan de gynacoloog een keizersnee gevraagd, om die reden. Ze heeft moeten lullen als brugman, maar ze heeft hem uiteindelijk wel gekregen.
zaterdag 1 januari 2011 om 23:10
Ik heb daar ook last van.. Of nouja had.
Bij mij is het gekomen door darmproblemen.
Heb een aantal jaar superlast gehad van mijn darmen en onbewust ben ik in die tijd tijdens pijn mijn bekkenspieren aan gaan spannen. En ja beetje raar misschien maar dat was een gewoonte geworden, ik hield ze continue aangespannen. En ga dan maar 's proberen te poepen
Werkte averechts en de problemen gingen van kwaad tot erger. Zij heeft mij geleerd om bewust te worden van het aanspannen. Toen ik daar bewust van was kon ik leren ontspannen.
Ik moet zeggen dat ik er echt baat bij gehad heb. Ging trouwens 1x per week heen voor ongeveer een half jaar. Op een gegeven moment hadden we allebei zoiets van heeft het op dit moment nog nut. Heb nog steeds haar nummer in mijn mobiel want ik mocht haar altijd bellen als ik dat nodig mocht vinden
Bij mij is het gekomen door darmproblemen.
Heb een aantal jaar superlast gehad van mijn darmen en onbewust ben ik in die tijd tijdens pijn mijn bekkenspieren aan gaan spannen. En ja beetje raar misschien maar dat was een gewoonte geworden, ik hield ze continue aangespannen. En ga dan maar 's proberen te poepen

Ik moet zeggen dat ik er echt baat bij gehad heb. Ging trouwens 1x per week heen voor ongeveer een half jaar. Op een gegeven moment hadden we allebei zoiets van heeft het op dit moment nog nut. Heb nog steeds haar nummer in mijn mobiel want ik mocht haar altijd bellen als ik dat nodig mocht vinden

zaterdag 1 januari 2011 om 23:47