Te trage schildklier en constant misselijk
dinsdag 26 juli 2011 om 16:59
Twee week geleden was ik op scoutingkamp en toen kreeg ik na 9 uur wandelen een flauwte-aanval (heftige rillingen die niet over gingen). De volgende dag ben ik naar het ziekenhuis gegaan want ik had ook een pijnlijke rode uitslag op mijn benen. Daar bleek dat ik bloedarmoede had en na een infuus met vocht mocht ik weer gaan.
Vorige week heb ik weer bloed laten prikken en toen bleek dat ik geen bloedarmoede heb maar wel een te traag werkende schildklier, mijn TSH waarde was 12,5. Ik voelde me al langer niet zo fit en wilde na het scoutingkamp naar de dokter. Ik ben sinds die flauwte aanval (of een dag later) conctant misselijk. Het maakt niet uit of ik wel of niet eet en wat ik dan eet. Ik eet wel braaf drie keer per dag, want niet eten is ook geen oplossing.
Is er iemand die ervaring heeft met een te trage schilklier evtentueel in combinatie met constante misselijkheid?
Vorige week heb ik weer bloed laten prikken en toen bleek dat ik geen bloedarmoede heb maar wel een te traag werkende schildklier, mijn TSH waarde was 12,5. Ik voelde me al langer niet zo fit en wilde na het scoutingkamp naar de dokter. Ik ben sinds die flauwte aanval (of een dag later) conctant misselijk. Het maakt niet uit of ik wel of niet eet en wat ik dan eet. Ik eet wel braaf drie keer per dag, want niet eten is ook geen oplossing.
Is er iemand die ervaring heeft met een te trage schilklier evtentueel in combinatie met constante misselijkheid?
dinsdag 26 juli 2011 om 20:27
Luna en nachtzicht, ik krijg nog geen medicijnen. Ik heb maandag een afspraak met de internist en ik neem aan dat ik dan medicijnen krijg.
Ik heb vorige week een zwangersschaps test gedaan en die was negatief. Ik ben daarna ongesteld geworden(maar gebruik de nuvaring), dus ik neem aan dat ik niet zwanger ben.
Ik heb vorige week een zwangersschaps test gedaan en die was negatief. Ik ben daarna ongesteld geworden(maar gebruik de nuvaring), dus ik neem aan dat ik niet zwanger ben.
dinsdag 26 juli 2011 om 20:36
Hallo Pompedom,
Heb ook traagwerkende SK, maar misselijkheid is één van de symptomen die ik niet ken.
Wel enorme vermoeidheid.
Wellicht zal de internist je medicijnen voorschrijven en dan ben je er nog niet gelijk. Heeft tijd nodig om de klier weer in balans te brengen. Maar uiteindelijk komt dat wel goed.
Geef haar aan dat je erg misselijk bent. Wellicht kan uit een bloedonderzoek komen waardoor dat komt.
Heel veel succes met de achtbaan die de SK kan veroorzaken.Ups en downs dus. Maar nogmaals.......uiteindelijk komt het goed.
Groet,
Sneeuwkonijn
Heb ook traagwerkende SK, maar misselijkheid is één van de symptomen die ik niet ken.
Wel enorme vermoeidheid.
Wellicht zal de internist je medicijnen voorschrijven en dan ben je er nog niet gelijk. Heeft tijd nodig om de klier weer in balans te brengen. Maar uiteindelijk komt dat wel goed.
Geef haar aan dat je erg misselijk bent. Wellicht kan uit een bloedonderzoek komen waardoor dat komt.
Heel veel succes met de achtbaan die de SK kan veroorzaken.Ups en downs dus. Maar nogmaals.......uiteindelijk komt het goed.
Groet,
Sneeuwkonijn
dinsdag 26 juli 2011 om 21:11
Dankje sneeuwkonijn, Ik heb vandaag met een collega gepraat die het ook gehad heeft en die zei dat de meeste mensen die zij kent meet zo`n hoge TSH waarde thuisblijven van hun wer. Maar goed zo slecht voel ik me niet, wel moe idd, heb helemaal geen energie. Ga nu ook met de metro naar mijn werk, normaal fiets ik altijd, maar dat lutk even niet.
Mijn ontstekingswaarden zijn ook te hoog, ik weet niet of dat normaal is.
Mijn ontstekingswaarden zijn ook te hoog, ik weet niet of dat normaal is.
dinsdag 26 juli 2011 om 22:21
Ik heb een iets vertraagde schildklier. TSHwaarde is 3.6
Mijn huisarts twijfelde over het voorschrijven van Thyrax. Ik heb al een tijdje klachten als vermoeidheid, sloom gevoel alsof mijn lijf het niet echt doet zeg maar. Pijn in benen, vermoeide benen en veel kg aangekomen. De waarde zit net onder de grens van 4. Maar bij mij is de T3 en T4 niet gemeten. Ik mag morgen het recept op halen voor de allerlaagste dosering maar ik twijfel nu.
Wie kan mij van mijn onzekerheid af helpen? Ik heb een paar vragen:
Moet er niet een totaal onderzoek zijn met die T3 of T4 waarden voordat thyrax wordt voorgeschreven?
Als ik er aan begin kom ik er dan ooit nog van af?
Heb nooit een hoge waarde gehad, kan het ook toeval zijn dus dat het niet altijd hoog is?
Welke bijwerkingen kan ik verwachten? Ik lees over instellen... moet ik nog rekening houden met dingen?
Zo moe en sloom zijn elke dag is ook wat... ik kom zo wat de bank niet af. Verdere bloedwaarden waren oke....
Wat is jullie advies?
Mijn huisarts twijfelde over het voorschrijven van Thyrax. Ik heb al een tijdje klachten als vermoeidheid, sloom gevoel alsof mijn lijf het niet echt doet zeg maar. Pijn in benen, vermoeide benen en veel kg aangekomen. De waarde zit net onder de grens van 4. Maar bij mij is de T3 en T4 niet gemeten. Ik mag morgen het recept op halen voor de allerlaagste dosering maar ik twijfel nu.
Wie kan mij van mijn onzekerheid af helpen? Ik heb een paar vragen:
Moet er niet een totaal onderzoek zijn met die T3 of T4 waarden voordat thyrax wordt voorgeschreven?
Als ik er aan begin kom ik er dan ooit nog van af?
Heb nooit een hoge waarde gehad, kan het ook toeval zijn dus dat het niet altijd hoog is?
Welke bijwerkingen kan ik verwachten? Ik lees over instellen... moet ik nog rekening houden met dingen?
Zo moe en sloom zijn elke dag is ook wat... ik kom zo wat de bank niet af. Verdere bloedwaarden waren oke....
Wat is jullie advies?
dinsdag 26 juli 2011 om 23:30
Lise, waarom stel je deze vragen niet aan je arts? Je TSH is inderdaad slchts lichtelijk verhoogd maar het akn zijn dat jij je een stuk beter voelt bij een lage TSH. Ik neem aan dat je zult starten met een hele lag dosis schildkliermedicatie en mssichien is dat al voldoende en ben je daardoor snel ingesteld.ik zou echt je huisarts vragen waarom hij de andere waardes niet heeft laten testen, zou natuurlijk alsnog kunnen. Ik heb zelf ook een trage schildklier door een autoimuun ziekte Hashimoto. Bij mij duurde het ongveer anderhalf jaar voordat ik goed was ingesteld maar slik nu dan ook een behoorlijke dosis om een erg lage TSH te krijgen waarbij ik me het beste voel. Succes!!
dinsdag 26 juli 2011 om 23:33
woensdag 27 juli 2011 om 06:23
Hoge ontstekingswaarden?
Auto-immuun ziekte dus.
Veel fruit & groenten eten helpt meestal in elk geval wel.
TSH van 12 is idd. niet erg hoog, maar de vrije T3 & T4 (hormonen vanuit de klier zelf) spelen wel 'n erg grote rol.
Je zult waarschijnlijk beginnen met 'n staert-dosering van 0,00625mg (kwart pilletje van 0,025mg)
De bloedarmoede zal wel verdwijnen op moment dat je redelijk bent ingesteld & afwisselend (blijft) eten.
Wat gewenning vereist: pilletje(s) 35~45 minuten voor je eertse hapjes.
Als je verder nog niet veel symptomen hebt zul je niet zoveel issues ondervinden vermoed ik zo.
Maar de internist kan dat ongetwijfeld beter inschatten.
Misselijkheid is overigens gewoon 'n symptoom dat past bij schildklier-gerelateerde problematiek.
1 ander ding; afhankelijk van je schildklierprobleem moet je er rekening mee houden dat tijdens de zaadproductie (voor de man) & gedurende volledige zwangerschap (voor de vrouw) de waardes zo stabiel als mogelijk moeten blijven.
Hetgeen voorlopig van latere zorg is, maar wilde 't wel ff kwijt (just in case)
Auto-immuun ziekte dus.
Veel fruit & groenten eten helpt meestal in elk geval wel.
TSH van 12 is idd. niet erg hoog, maar de vrije T3 & T4 (hormonen vanuit de klier zelf) spelen wel 'n erg grote rol.
Je zult waarschijnlijk beginnen met 'n staert-dosering van 0,00625mg (kwart pilletje van 0,025mg)
De bloedarmoede zal wel verdwijnen op moment dat je redelijk bent ingesteld & afwisselend (blijft) eten.
Wat gewenning vereist: pilletje(s) 35~45 minuten voor je eertse hapjes.
Als je verder nog niet veel symptomen hebt zul je niet zoveel issues ondervinden vermoed ik zo.
Maar de internist kan dat ongetwijfeld beter inschatten.
Misselijkheid is overigens gewoon 'n symptoom dat past bij schildklier-gerelateerde problematiek.
1 ander ding; afhankelijk van je schildklierprobleem moet je er rekening mee houden dat tijdens de zaadproductie (voor de man) & gedurende volledige zwangerschap (voor de vrouw) de waardes zo stabiel als mogelijk moeten blijven.
Hetgeen voorlopig van latere zorg is, maar wilde 't wel ff kwijt (just in case)
woensdag 27 juli 2011 om 12:29
Het ging allemaal zo snel in dat gesprek. Ben nu pas gaan lezen nadat ik op gesprek ben geweest. Ik heb lage dosering gekregen om te kijken wat het gaat doen. 1 tablet van 0,025 mg. Maar ik lees nu dat het nog lager kan? Heb nog op het uitslagenoverzicht gezocht. T4 vrije thyroxine staat op 16,9
Volgens mij valt dit wel binnen de waarde.
Onstekingswaarden? Dat is toch bezinking? BSE?
Bij mij is die in 3 jaar tijd verdrievoudigd, maar daar zei ze niets over. Was in 2008 5,0 en nu 15
Geen idee wat dat betekent. Is een begindosering van 0,025 mg te hoog?
Volgens mij valt dit wel binnen de waarde.
Onstekingswaarden? Dat is toch bezinking? BSE?
Bij mij is die in 3 jaar tijd verdrievoudigd, maar daar zei ze niets over. Was in 2008 5,0 en nu 15
Geen idee wat dat betekent. Is een begindosering van 0,025 mg te hoog?
woensdag 27 juli 2011 om 13:09
Mijn CPR was 70 vorige week en mijn bezinking was ook te hoog. Mijn T4 is wel gemeten maar dat was in een andere eenheid dan in Nederland. (ik woon niet in Nederland namelijk)
Ik had juist gehoord dat een TSH van 12,5 best hoog is.
Rouke, voor mij was het echt een gevoel van puzzelstukjes die op zijn plaats vielen. Ik was al langer niet fit en heel erg moe en ik heb ook het idee dan ik iets dikker ben dan ik zou moeten zijn. 3 jaar geleden woog ik namelijk 6 kilo minder bij dezelfde eetgewoonten en minder sport.
Ik had juist gehoord dat een TSH van 12,5 best hoog is.
Rouke, voor mij was het echt een gevoel van puzzelstukjes die op zijn plaats vielen. Ik was al langer niet fit en heel erg moe en ik heb ook het idee dan ik iets dikker ben dan ik zou moeten zijn. 3 jaar geleden woog ik namelijk 6 kilo minder bij dezelfde eetgewoonten en minder sport.
woensdag 27 juli 2011 om 13:22
Blinkiebill, Ik heb nog geen medicijnen en ik heb mijn waarden vorige week laten meten. TSH en T4 zijn te hoog, T3 is goed.
Maandag ga ik naar de internist en ik hoop dat ik dan medicijnen krijg.
Ik was bang dat die misselijkheid ergens anders vandaan zou komen, maar ik begrijp dat dat er bij kan horen.
Maandag ga ik naar de internist en ik hoop dat ik dan medicijnen krijg.
Ik was bang dat die misselijkheid ergens anders vandaan zou komen, maar ik begrijp dat dat er bij kan horen.