Gezondheid alle pijlers

(Te) Vroeg in slaap vallen

23-02-2015 11:01 18 berichten
Het gebeurt me nu al een paar weken: ik hang gezellig met man voor de buis en ik word overvallen door een moe gevoel. En ineens val ik in slaap. Niet zo heel vreemd zou je denken, maar wel als het gebeurt als het nog maar amper acht uur is. Dan maakt man me wakker omstreeks elf uur en gaan we naar bed, waar ik weer opnieuw in slaap moet vallen waar dan wel even wat tijd overheen gaat (een goede drie kwartier in plaats van de gewoonlijke vijf minuten). Nu vind ik dat nog niet het grootste probleem, al werkt het wel mee dat ik daarmee mijn slaapcyclus in de war schop. Maar ik vind het wel erg ongezellig worden zo en mijn avonden worden daarmee wel erg kort. Niet zo leuk dus.

Maar, wat dan wel te doen? Ik val zowel liggend als zittend als hangend tegen mijn man in slaap. Caffeine drinken lijkt een oplossing, maar, ik kan heel slecht tegen caffeine. Ik ben vorig jaar gestopt met koffie drinken omdat ik flink sta te shaken na twee kopjes. Lezen werkt gigantisch slaapverwekkend/ontspannend bij mij, hoe spannend een verhaal ook vind! Kortom: ik weet het zelf even niet. Misschien dat jullie iets weten? Ik gedij toch het beste op 7,5 uur slaap, maar nu maak ik er momenteel tien uur van. Niet zo goed dus, want ik slaap duidelijk te veel, want ik ben overdag gewoon niet fit meer. Tips, iemand?
Alle reacties Link kopieren
Even een blokje omgaan als je de after dinner dip voelt opkomen?

Ik herken het, en merk dat ik, als ik even wat anders ga doen, er overheen kom.
Ik heb geen tips, maar wel hetzelfde probleem. Dus ik lees even mee. Ik merk dat ik er geen last van heb als ik tv kijk of achter m'n laptop zit, maar 's avonds lees ik het liefste en zonder dat schermlicht val ik dan dus in slaap.
Heb ook hetzelfde.

Winterdepressie?

Een daglichtlamp aangeschaft, nu maar kijken of het me meer energie geeft.
sporten?

In ieder geval Iets gaan doen. Met laptop aan de keukentafel ipv met de ipad op de bank helpt al.

Of een powernapje, dus niet van 8 tot 11, maar even tien minuutjes.

Even door de slaap heen, dan gaat het wel weer.
Ik zit wel momenteel in een milde depressie Muurbloempje, al gaat het nu wel heel erg goed, dus vind het vreemd dat het 'nu pas' op komt zetten. Dat zal vast aan het weer kunnen liggen, maar ik voel mij verder wel goed.
Ik ken het ook. In periodes (met name in de winter) geef ik er zo nu en dan wel aan toe, maar ik merk dan ook dan meer slapen de vermoeidheid niet per sé oplost.

Ik merk juist dat ik lekkerder in mn vel zit als ik actiever ben, dan wanneer ik mezelf veel rust gun. Ik zou dus juist 's avonds activiteit inplannen. Lekker gaan sporten, samen een grote wandeling maken (wij doen zelf aan geocaching, speurtochten voor volwassenen), of wat wij ook wel eens doen is samen naar de kroeg gaan voor een drankje en dan een simpel bordspelletje meenemen.

Geeft mij persoonlijk veel meer voldoening dan avondjes op de bank, film kijkend en dan in slaap vallen.

En als je dan lekker actief bent geweest, slaap je misschien ook beter? En je hebt het gevoel van lange avonden omdat je echt iets doet.
Oh ik snap dat jullie er niet blij mee zijn maar wat ben ik jaloers

Toch maar gewoon tv kijken 's avonds dan? Of misschien iets doen waar je bij na moet denken, een spelletje met je vriend of zelf een woordspel of iets?

Die daglichtlamp zou ook wel kunnen werken ja, maar dan moet je hem wel instellen op lang licht als dat kan.
Niet 2 maar 1 kopje koffie? Of thee? Een rondje lopen na het eten of thuis iets actievers gaan doen?

Of je man vragen je na een half uurtje wakker te maken ipv pas om 23u.
Laylalala, dan me er toch eens toe gaan zetten. Soms is dat wel erg lastig als je zo moe bent, maar tja, constant de luiaard uithangen is een stuk minder bevredigend. Ik zal man eens vragen of hij me zo nu en dan eens kan porren voor een spel, ik denk daar niet zo snel aan als ik moe ben.

Pommiaan: jij bent vast een slechte slaper? Het is allemaal niet prettig. :( Ik val van de TV als snelste in slaap, dus dat is geen optie (meer). Misschien kunnen we wel een extra lamp aanschaffen, willen we toch al een tijdje, zodat de kamer wat lichter is. Het is bij ons al snel donker door de donkere meubels en de donkerrode muur.
quote:fleetfox schreef op 23 februari 2015 @ 11:21:

Laylalala, dan me er toch eens toe gaan zetten. Soms is dat wel erg lastig als je zo moe bent, maar tja, constant de luiaard uithangen is een stuk minder bevredigend. Ik zal man eens vragen of hij me zo nu en dan eens kan porren voor een spel, ik denk daar niet zo snel aan als ik moe ben.

Pommiaan: jij bent vast een slechte slaper? Het is allemaal niet prettig. :( Ik val van de TV als snelste in slaap, dus dat is geen optie (meer). Misschien kunnen we wel een extra lamp aanschaffen, willen we toch al een tijdje, zodat de kamer wat lichter is. Het is bij ons al snel donker door de donkere meubels en de donkerrode muur.

Nee ik slaap opzich goed maar ik slaap inderdaad pas tussen half 1 en 2 :(.

Ja die lamp zou wel kunnen werken denk ik! als ik 's avonds op de bank het licht een beetje dim lijkt het of mijn ogen zwaarder aan gaan voelen.
Je zegt dat je in een milde depressie zit. Je lichaam geeft niet voor niets aan dat je behoefte hebt aan slaap/rust, misschien moet je er gewoon een weekje aan toegeven. Kijken hoe het dan gaat.
Ik slaap ook zo enorm lang. Ik vind het over het algemeen niet zo erg, maar gezellig is het niet. Ik slaap ongeveer van 10 tot 8. En dan ben ik overdag nog enorm moe. En dan liggen we meestal 's avonds op de bank ook nog wat te dommelen. Dus er wordt hier behoorlijk wat afgeslapen!
Mijn huisarts heeft me als tip gegeven om, hoe moe ik ook ben, te gaan bewegen. om zo je slaapritme weer op te pakken. Ik sta nu dus knikkebollend te sporten of loop te slaapwandelen..... Mijn bedtijd is nog niet verlegd, helaas. Dus andere tips zijn welkom. Eraan toegeven heb ik ook heel lang gedaan, daardoor slaap ik nu van 21 tot 4 :( Ik mis mijn sociale leven enorm!! Heb jij dat ook?
Zonder oorzaak geen gevolg
Vera, ik geef me er al een paar weken aan toe, maar als ik er vermoeider uit blijf komen lijkt me dat het toch niet echt heel goed voor me is. Teveel slapen is ook niet goed.

Rozehanddoek, ik ben ook niet vies van een dutje hier en daar, lekker lui wezen op de bank. Ik vind het vaak ook niet zo erg, maar nu begint mijn tijd er wat onder te lijden en dat vind ik iets minder...

Polkat, ik herken het zeker! Van de therapeut, en man, kreeg ik als advies om wat tijd voor mijzelf te reserveren, zodat ik mijn batterij wat kan opladen en zo mijn depressie beter kan handelen. Gaat dat net een beetje goed, ben ik doodop! Ineens zijn er maar twee uurtjes na het eten dat ik besteed aan iets fijns voor mijzelf, in plaats van een hele avond.

Vannacht van 21.30 tot 8.30 geslapen...
Bij mij ging het wel goed. Ik heb wat gesport en toch door kunnen trekken tot 22:30u. Heb lekker Mrs. Doubtfire gekeken.
Moe en depressief? Als beiden erger worden zou ik eens langs de huisarts gaan om je schildklier te laten checken. Het kan ook de winter zijn hoor, maar hou het in je achterhoofd.

Oh ik lees nu pas goed, heeft je therapeut dat al gecontroleerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven