Tekenbeet
zondag 19 augustus 2018 om 19:14
Hoi hoi,
Ik heb een vraag aan mensen die in een bosrijke/heide/weide omgeving wonen.
Wij wonen in een bosrijke omgeving en hebben dankzij de hittegolf de afgelopen maand geen teek gezien.
Helaas zoals elk jaar zijn ze nu weer actief aan het worden en heb ik er zojuist een bij mijn dochter verwijderd.
Ik vraag me af of andere mensen in hun tuin en dus dagelijkse leven in aanraking komen met teken en hoe ze hier mee omgaan/hier aan doen.
Ik heb zelf soms nogal de angst dat mijn dochter de ziekte van lyme op loopt.
Omdat het om onze achtertuin gaat die aan het bos grenst is het opvolgen van het advies bedekkende kleding te dragen in mijn ogen niet
haalbaar. Ze speelt er tenslotte ook in haar badje.
Even de feiten op een rijtje:
- tuin die aan het bos grenst
- regelmatig een tekenbeet
Wat we er aan doen:
- dagelijks een 'tekencheck' van het hele lijf, inclusief haren
- teek verwijderen, plek desinfecteren met alcohol
- tekenbeet noteren met datum en plaats
- bij de enkels anti-teken spray gebruiken ( mag maar eenmaal daags, werkt 6 uur, daarom liever niet het hele lijf )
Zijn er mensen die hier ook mee te maken hebben in hun dagelijkse leven? Wat voor voorzorgsmaatregelen neem jij?
Soms denk ik weleens dat het onverantwoord is mijn dochter in de tuin te laten spelen. Verhuizen is ook nogal drastisch en het lijkt me dat er op meer plaatsen in Nederland mensen zijn die hier tegen aanlopen? We zijn echte natuurmensen en moeten er niet aan denken om in een stad te wonen, maar soms knaagt er iets.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Ik heb een vraag aan mensen die in een bosrijke/heide/weide omgeving wonen.
Wij wonen in een bosrijke omgeving en hebben dankzij de hittegolf de afgelopen maand geen teek gezien.
Helaas zoals elk jaar zijn ze nu weer actief aan het worden en heb ik er zojuist een bij mijn dochter verwijderd.
Ik vraag me af of andere mensen in hun tuin en dus dagelijkse leven in aanraking komen met teken en hoe ze hier mee omgaan/hier aan doen.
Ik heb zelf soms nogal de angst dat mijn dochter de ziekte van lyme op loopt.
Omdat het om onze achtertuin gaat die aan het bos grenst is het opvolgen van het advies bedekkende kleding te dragen in mijn ogen niet
haalbaar. Ze speelt er tenslotte ook in haar badje.
Even de feiten op een rijtje:
- tuin die aan het bos grenst
- regelmatig een tekenbeet
Wat we er aan doen:
- dagelijks een 'tekencheck' van het hele lijf, inclusief haren
- teek verwijderen, plek desinfecteren met alcohol
- tekenbeet noteren met datum en plaats
- bij de enkels anti-teken spray gebruiken ( mag maar eenmaal daags, werkt 6 uur, daarom liever niet het hele lijf )
Zijn er mensen die hier ook mee te maken hebben in hun dagelijkse leven? Wat voor voorzorgsmaatregelen neem jij?
Soms denk ik weleens dat het onverantwoord is mijn dochter in de tuin te laten spelen. Verhuizen is ook nogal drastisch en het lijkt me dat er op meer plaatsen in Nederland mensen zijn die hier tegen aanlopen? We zijn echte natuurmensen en moeten er niet aan denken om in een stad te wonen, maar soms knaagt er iets.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
zondag 19 augustus 2018 om 19:22
Ik doe bij mezelf hetzelfde als jij bij je dochter. Ik woon weliswaar midden in de stad, maar ben vaak buiten te vinden en heb met regelmaat een teek. Ik probeer er alert op te zijn, ze dood te maken voordat ze bijten en anders zo snel mogelijk te verwijderen. De kans op Lyme schijnt klein te zijn wanneer je ze binnen 24-uur verwijdert.
zondag 19 augustus 2018 om 19:59
Dit, meer kan je niet doen volgens mij. Wanneer controleer je dochter? Als ze binnen komt of aan het eind van de dag?
In het laatste geval zou ik ook de kleding controleren die ze die dag aan had. Als er daar nog eentje in zit en ze doet de dag erna dezelfde broek aan heeft die teek vrijspel, voor een tijdje.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
zondag 19 augustus 2018 om 20:12
Zorgen dat er geen reeën of herten in de tuin kunnen komen, zij zijn in grote mate verantwoordelijk voor de verspreiding van teken
(Reeën worden vaak uitgezet door plezierjagers, vandaar dat zo'n beetje half Nederland inmiddels krioelt van de teken)
En gewoon echt niet door onkruid of gras lopen, dus superkort houden met een machine en stenen paden / terrassen etc aanleggen zonder onkruid
Ik houdt absoluut niet van onkruidverdelger, maar tussen dat of lyme is het een makkelijke keus
En ook huisdieren (als die er zijn) scherp controleren (En druppels in hun nek doen, hoe heet dat spul ook al weer?)
(Reeën worden vaak uitgezet door plezierjagers, vandaar dat zo'n beetje half Nederland inmiddels krioelt van de teken)
En gewoon echt niet door onkruid of gras lopen, dus superkort houden met een machine en stenen paden / terrassen etc aanleggen zonder onkruid
Ik houdt absoluut niet van onkruidverdelger, maar tussen dat of lyme is het een makkelijke keus
En ook huisdieren (als die er zijn) scherp controleren (En druppels in hun nek doen, hoe heet dat spul ook al weer?)
zondag 19 augustus 2018 om 20:27
lambchop ik controleer haar het grondigst als ze naar bed gaat, ze is pas 1,5 jaar dus dat is erg op tijd. Als ze binnenkomt kijk ik altijd even naar de huid die bloot is, soms kan ik er dan eentje afplukken die rondloopt, of op de kleding. Kleding gaat altijd direct de was in, ze is een echte smeerpoets na het buitenspelen haha. Bij ons zelf geld ook, kleding buiten uitkloppen, in de badkamer laten en niet mee naar de slaapkamer.
quattro35 onze tuin is goed afgezet, er komen geen bosdieren in ( hekwerk met aan de onderkant kuikengaas ) buiten de erg kleine zoals een muis.
Gras word inderdaad kort gehouden. We hebben geen huisdieren maar ik vroeg me laatst af waarom ze die magische druppels voor honden en katten niet in mensen variant kunnen maken
quattro35 onze tuin is goed afgezet, er komen geen bosdieren in ( hekwerk met aan de onderkant kuikengaas ) buiten de erg kleine zoals een muis.
Gras word inderdaad kort gehouden. We hebben geen huisdieren maar ik vroeg me laatst af waarom ze die magische druppels voor honden en katten niet in mensen variant kunnen maken
zondag 19 augustus 2018 om 20:35
Anti vlooien/teken pipettenquattro35 schreef: ↑19-08-2018 20:12Zorgen dat er geen reeën of herten in de tuin kunnen komen, zij zijn in grote mate verantwoordelijk voor de verspreiding van teken
En ook huisdieren (als die er zijn) scherp controleren ( En druppels in hun nek doen, hoe heet dat spul ook al weer?)
zondag 19 augustus 2018 om 20:39
Bij mij in de tuin zitten ook teken (dit jaar dus minder) en er komen echt geen herten of reeën hier, dat weet ik vrij zeker
Goudlokje, wat jij doet doe ik ook, meer kun je niet doen. Het gras kort houden waar je kind of jij loopt, ik dacht dat ze vooral graag in hoog gras zitten 'wachten'.
En elke dag controleren, ja. Erg vervelend maar wel nodig.
Ik betwijfel weleens of bedekkende kleding helpt, omdat ze ook op je kleding kunnen gaan zitten en dan alsnog een opening vinden, bij enkels of mouwen.
Ik heb eens een tekenbeet (met lyme erna) opgelopen in mijn eigen tuin
Gelukkig was ik er heel snel bij, en sloeg de antibiotica aan zonder veel bijwerkingen.
Werken in de tuin is niet meer ontspannen.
Toch zou ik niet in een flat willen wonen.
Het RIVM beschrijft ook dat teken sommige mensen lijken te prefereren boven andere maar dat niet duidelijk is waarom.
Hopelijk komt er nog eens een goed vaccin met niet teveel bijwerkingen. https://www.rivm.nl/Documenten_en_publi ... er_zijn_we
Drenthe schijnt wel erg rijk bedeeld te zijn met teken. Kaarten zijn van het aantal diagnoses van Erythema migrans per 100.000 inwoners
Goudlokje, wat jij doet doe ik ook, meer kun je niet doen. Het gras kort houden waar je kind of jij loopt, ik dacht dat ze vooral graag in hoog gras zitten 'wachten'.
En elke dag controleren, ja. Erg vervelend maar wel nodig.
Ik betwijfel weleens of bedekkende kleding helpt, omdat ze ook op je kleding kunnen gaan zitten en dan alsnog een opening vinden, bij enkels of mouwen.
Ik heb eens een tekenbeet (met lyme erna) opgelopen in mijn eigen tuin
Gelukkig was ik er heel snel bij, en sloeg de antibiotica aan zonder veel bijwerkingen.
Werken in de tuin is niet meer ontspannen.
Toch zou ik niet in een flat willen wonen.
Het RIVM beschrijft ook dat teken sommige mensen lijken te prefereren boven andere maar dat niet duidelijk is waarom.
Hopelijk komt er nog eens een goed vaccin met niet teveel bijwerkingen. https://www.rivm.nl/Documenten_en_publi ... er_zijn_we
Drenthe schijnt wel erg rijk bedeeld te zijn met teken. Kaarten zijn van het aantal diagnoses van Erythema migrans per 100.000 inwoners
nounou
zondag 19 augustus 2018 om 20:55
lizenlotte klopt volgens mij helemaal! Ik ben net zoveel in de tuin als dochter en heb er zelden een, mijn dochter heeft er af en toe een en mijn man vinden ze super lekker want hij heeft ze gewoon vaak..
zazamaenade dat van die bedekkende kleding vind ik daarom ook enigzins twijfelachtig.. Fijn dat je gauw van de Lyme af was! Als ik in de tuin werk check ik ook regelmatig mijn armen en benen, en elke kriebel. Niet erg ontspannen nee..
zazamaenade dat van die bedekkende kleding vind ik daarom ook enigzins twijfelachtig.. Fijn dat je gauw van de Lyme af was! Als ik in de tuin werk check ik ook regelmatig mijn armen en benen, en elke kriebel. Niet erg ontspannen nee..
maandag 20 augustus 2018 om 20:49
Ik vind het ook zo griezelig. Ik heb 1 keer een tekenbeet gehad en meteen die kringen er omheen. Ik laat mijn kinderen wel in het bos/op grasvelden spelen, maar met de broek in de sokjes en niet liggen/rollen. Maar dat doen ze wel als ik er niet bij ben, dus soms hebben ze een teek. In elk geval elke avond tekencontrole en goed in de gaten houden of er geen kringen verschijnen.