Gezondheid alle pijlers

tekenbeet

26-05-2019 22:41 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist een teek ontdekt op mijn bovenbeen. Geen idee waar die vandaan komt. Ik ben gisterochtend gaan hardlopen met lange broek aan en nauwelijks door gras o.i.d. Maar goed, verder helemaal niet in de natuur geweest, dus het zal wel van gisteren zijn.

Wat mij zorgen baart, is dat er 2 rode strepen (iets minder dan 2 cm) naast de beet zitten. Zou dit nu al op Lyme kunnen duiden of is dit gewoon irritatie? En zouden jullie morgen meteen de huisarts bellen of overdrijf ik dan?
O ja, antibiotica had ik nog liggen dus de 'eenmalige dosis' heb ik meteen genomen net.
Ik zou de HAP bellen voor advies en niet zomaar zelf aan de AB gaan, maar daar is het nu te laat voor. Ik zou dus de HAP advies vragen.
O nee toch! Je hebt op eigen houtje maar een AB kuur gestart?
Even tot morgen wachten en alles bij de HA neerleggen...
Alle reacties Link kopieren
Als een teek er langer dan 24 uur in zit huisarts bellen en zeker niet zelf aan ab gaan. Niet elke ab is hetzelfde en voor alles bestemd
waarom een “eenmalige dosis” antibiotica? raar
Morgen naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Zeker niet zelfstandig een AB kuur opstarten! Is de teek er al uit? Zo niet, spoedig laten verwijderen op de juiste manier (verkeerde manier kan resulteren in een achterblijvend stukje bijvoorbeeld). Bij Lyme moet je na verwijderen twee weken opletten op een rode kring (geen strepen).
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-05-2019 22:51
waarom een “eenmalige dosis” antibiotica? raar
Zeg dat wel!
Een tekenbeet wil nog niet zeggen, dat je geinfecteerd bent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man loopt ook hard en had er vorige week vijf op 1 been. Ik heb ze eruit gehaald, hij heeft de volgende dag de ha gebeld en kreeg een snelle kuur van twee tabletten in 1x. Verder goed in de gaten houden of er een cirkel om de beet heen komt. Hij heeft vaker teken ivm hardlopen en krijgt eigenlijk altijd anticiotica, of in pilvorm of in zalf, als voorzorg dus zo raar vind ik jouw actie niet.
Morgen maar even bellen...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
26-05-2019 22:53
Mijn man loopt ook hard en had er vorige week vijf op 1 been. Ik heb ze eruit gehaald, hij heeft de volgende dag de ha gebeld en kreeg een snelle kuur van twee tabletten in 1x. Verder goed in de gaten houden of er een cirkel om de beet heen komt. Hij heeft vaker teken ivm hardlopen en krijgt eigenlijk altijd anticiotica, of in pilvorm of in zalf, als voorzorg dus zo raar vind ik jouw actie niet.
Morgen maar even bellen...

Toch wel. Er zijn vele soorten antibiotica, en hoe komt het überhaupt dat je dat zomaar in huis hebt?
.
Alle reacties Link kopieren
Het ging ook om antibioticum die mij in de zomer was voorgeschreven na een tekenbeet die er meer dan 24 uur zat. Precies zoals tanteslankie hierboven zegt. Doxycycline, 200 mg.
Alle reacties Link kopieren
De teek zat er dus vermoedelijk langer dan 24 uur. Bewaar de teek dan ook voor verder onderzoek.

En nooit AB slikken zonder overleg met een arts. Dan is echt heel dom!
Alle reacties Link kopieren
kattie2 schreef:
26-05-2019 22:57
Het ging ook om antibioticum die mij in de zomer was voorgeschreven na een tekenbeet die er meer dan 24 uur zat. Precies zoals tanteslankie hierboven zegt. Doxycycline, 200 mg.

Waarom heb je dat vorig jaar niet genomen dan?
.
tanteslankie schreef:
26-05-2019 22:53
Mijn man loopt ook hard en had er vorige week vijf op 1 been. Ik heb ze eruit gehaald, hij heeft de volgende dag de ha gebeld en kreeg een snelle kuur van twee tabletten in 1x. Verder goed in de gaten houden of er een cirkel om de beet heen komt. Hij heeft vaker teken ivm hardlopen en krijgt eigenlijk altijd anticiotica, of in pilvorm of in zalf, als voorzorg dus zo raar vind ik jouw actie niet.
Morgen maar even bellen...
En dan vinden mensen het gek dat er antibiotica resistentie ontstaat. Voor ieder wissewasje wordt antibiotica gegeven.

Maar ontopic: bel morgenochtend je huisarts voor advies. Rode cirkels kunnen duiden op Lyme. Rode strepen kan ook door iets anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
En de teek is er uit hoor, met een tekentang.
Alle reacties Link kopieren
kattie2 schreef:
26-05-2019 22:57
Het ging ook om antibioticum die mij in de zomer was voorgeschreven na een tekenbeet die er meer dan 24 uur zat. Precies zoals tanteslankie hierboven zegt. Doxycycline, 200 mg.
Antibiotica is beperkt houdbaar en kan zelfs giftig worden als het te lang bewaard wordt.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
26-05-2019 22:58
Waarom heb je dat vorig jaar niet genomen dan?
Ik kreeg 8 pillen (in het buitenland) waarvan ik er maar 2 nodig had. Geen idee waarom ik er zoveel kreeg.
Alle reacties Link kopieren
En ik heb gekeken naar de houdbaarheidsdatum. O ja, de teek heb ik ook bewaard.
Anoniem262821034 schreef:
26-05-2019 22:57
Toch wel. Er zijn vele soorten antibiotica, en hoe komt het überhaupt dat je dat zomaar in huis hebt?

Antibiotica en Prednisolon stootkuren heb ik ook altijd op voorraad i.v.m. astma; op advies van de arts. Dus daar kijk ik niet zo vreemd van op. Ik zou alleen een arts hebben geraadpleegd alvorens om deze reden AB te gaan slikken.
kattie2 schreef:
26-05-2019 23:01
Ik kreeg 8 pillen (in het buitenland) waarvan ik er maar 2 nodig had. Geen idee waarom ik er zoveel kreeg.
omdat je de kuur altijd af moet maken?
Alle reacties Link kopieren
kattie2 schreef:
26-05-2019 23:01
En ik heb gekeken naar de houdbaarheidsdatum. O ja, de teek heb ik ook bewaard.

Google eens op antibiotica-resistentie, MRSA en waarom dat buiten Nederland veel vaker voorkomt..
Niet zo’n slimme actie dus, volgende keer eerst overleggen met een arts.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat het heel dom klinkt. Maar ik heb hetzelfde gedaan als wat mij in de zomer door een arts is geadviseerd: eenmalige dosis doxycycline als de teek er vermoedelijk meer dan 24 uur heeft gezeten.
Maar goed, ik zal in ieder geval de huisarts bellen morgen.
kattie2 schreef:
26-05-2019 23:01
En ik heb gekeken naar de houdbaarheidsdatum. O ja, de teek heb ik ook bewaard.

Wat denk je te bereiken met bewaren van de teek? Oprechte vraag dit; geen aanval mocht dat zo overkomen.
S-Meds schreef:
26-05-2019 23:04
omdat je de kuur altijd af moet maken?
Tja. Kweet niet. In het buitenland denken ze daar vaak anders over, zag ik laatst in het nieuws...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven