Gezondheid alle pijlers

Terugtrekkend tandvlees en pijn

23-01-2008 09:15 29 berichten
Mijn tandarts constateerde vorige week een leuk overblijfseltje van mijn laatste zwangerschap: terugtrekkend tandvlees en daardoor bijzonder gevoelige tandhalzen. Bij het minste of geringste ga ik door de grond...

Over twee weken gaat hij de boel onderhanden nemen (een laklaag erop doen? Iemand ervaring?) en voor de tussentijd heb ik een fluoridegel meegekregen, speciaal om gevoelige tandhalzen te beschermen. Helaas werkt dat goedje pas na een maand...

Heeft iemand tips wat ik kan doen om pijn te voorkomen? Om gaatjes erin te voorkomen? (Moet ik nu echt na elke hap eten aan de xylitol-kauwgom?) Om verder verval tegen te gaan? Ik heb het idee - maar dat zal heus voor een deel psychisch zijn - dat al mijn tandvlees zich in een noodtempo terugtrekt. Kan dit grapje komen door een koemelkvrij dieet? (ik eet nu al ruim 7 maanden geen zuivel meer, omdat mijn zoon behoorlijk allergisch is en ik bv geef)

Ik weet dat eenmaal teruggetrokken tandvlees niet meer aangroeit, maar ik zou het wel heel fijn vinden als het niet nog erger zou worden...

Iemand tips? Ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook al jaren, en bij tijden erg veel last. Vooral na een tandarts bezoek.....

Ik poets met tandpasta voor gevoelig tanden, en dat helpt goed. Daarnaast goed flossen zodat ook je tandvlees sterk wordt.

En veel/vaak poetsen op de pijnlijke plekken blijkt vaak goed te helpen.

Dat laklaagje is heerlijk, maar zit er maar tijdelijk op. Slijt weer.
In ieder geval je gebit heeel erg goed schoonhouden met tandenstokers. Daar had je eigenlijk al veel eerder mee moeten beginnen, of doe je dat al?

Ik heb van die behandeling waar jij het over hebt nog nooit gehoord. Wel van het wegsnijden van tandvlees, dat noemt men een flap-operatie. Dat wordt gedaan door de kaakchirurg.

En verder op tijd naar de mondhygienist!
Ik heb het niet, maar misschien heb je hier wat aan: probeer eens parodontax tandpasta. Die werkt ook op het tandvlees omdat er Rathaniawortel in zit. DIt versterkt en regenereert het tandvlees. Ik vind het erg goede tandpasta en je tanden worden er superglad van! Verder kun je spoelen met Rathania mondwater van Weleda. Dit werkt tegen tandvleesproblemen. Het is een klein flesje waarvan je enkele druppels per keer toevoegd aan water. Werkt echt.

Het lijkt me niet gezond om alle zuivel uit je dieet te schrappen. Je lichaam heeft dat wel nodig. Biogarde is heel gezond en niet zo slijmvormend als melk. Maar als je kind allergisch is, is soyamelk misschien een alternatief? Of calciumtabletten?
Inderdaad, veel flossen, dat helpt.

En poetsen waar het pijn doet. Bij mij heeft een elektrische tandenborstel heel goed geholpen. Ik heb nu de sonic van Philips en die helpt.
Mondhygieniste is mijn aanrader. Verder elektrisch poetsen is altijd beter dan handmatig. Als je genoeg geld hebt is paradontoloog ook een optie!
Dank voor de reacties!

Ik poets elektrisch, ik floss. Ik stook niet. Ik weet niet precies waar dat goed voor is in mijn geval, er blijft nooit eten tussen mijn tanden of kiezen zitten, ze staan te dicht bij elkaar daarvoor.

Ik woon in Belgie, daar hebben ze geen hygienisten, de tandarts doet alles. Hij zei dat het een echt zwangerschapscadeautje is geweest, omdat ik geen last heb van tandsteen of tandvleesontstekingen...

Madiken, ik neem calciumtabletten en als ik me er toe kan zetten ook soyamelk of pudding (jekkes!). Ik ga ervan uit dat ik qua calcium genoeg binnenkrijg, maar van de rest van de mineralen... geen idee.

Ik heb even zitten googelen wat een parodontoloog doet... ieuw! Ik hoop dat het niet zo ver komt, het lijkt me bar pijnlijk!

Ik ga zoeken naar een andere tandpasta. Ik heb geen idee of ze hier parodontax hebben, ik zal eens gaan zoeken.
Hé Tila,

mijn moeder had dit ok, na haar zwangerschap van mij. Omdat zij destijds een "slechte" tandarts had, heeft hij dit in principe verknalt bij haar. Toen jáááren laten háár broer (mijn oom dus) hetzelfde kreeg (familiekwaal ) is hij door zijn tandarts doorgestuurd naar een paradontoloog. Hij heeft daar diverse behandelingen gehad (hoe/wat weet ik niet hoor) en hij heeft het nu bijna niet meer. Dus vraag daar eens naar!

(Overigens; lijkt me niet dat het kan komen door je dieet hoor....)
Ow...kwas mosterd
Mijn tandvlees is op sommige plekken ook teruggetrokken. Helaas. En inderdaad het komt niet meer terug

Om te voorkomen dat het nog erger wordt: goed schoonhouden dus stokeren dat het een lieve lust is, flossen en poetsen.

Mijn tip tegen de pijn: Zendium sensitieve tandpasta. Kost wel wat maar is super spul. Gewoon mee poetsen en : (dit is het belangerijkste) na het poetsen en spoelen gewoon een klodder pasta pakken en op de gevoelige plekken aanbrengen. NIET naspoelen! Doet bij mij wonderen.

Sterkte
Stomme vraag misschien, maar wat moet ik dan stokeren? En hoe? Als er geen eten zit tussen je tanden, waarom zou je er dan een stokje proberen tussen te krijgen? Ik krijg het flossdraad er al nauwelijks tussendoor...
Hoi Tilalia, idd tussen je tanden (onderin bij de tandhalzen zit vaak meer ruimte dan je denkt) Als je denkt dat er niets aan etensresten tussen je tanden of (vooral) kiezen blijft zitten na het eten is dat echt heel bijzonder. In 99% van de gevallen is dat namelijk wel zo! Vraag anders je mondhygienist(e) om advies/ instructie. Er ging voor mij (helaas, had ik eerder moeten weten) echt een wereld open...
Hoi Tilalia,

Ik heb voor mijn zwangerschap een gehele behandeling gehad bij de mondhygienste. Heeft goed geholpen totdat ik een paar maanden later zwanger werd en je zag het nog net niet met de dag verslechteren.

Ik gebruik nu een tandpasta die niet in de winkel te verkrijgen is op basis van Aloe Vera. Geweldig spul! Nergens geen last meer van. Mijn tandarts vroeg zich al af wat ik gebruikte want hij hoeft niet eens meer tandplak en tandsteen bij me weg te halen.
[quote]Anja1974 schreef op 23 januari 2008 @ 19:36:

Hoi Tilalia,

Ik heb voor mijn zwangerschap een gehele behandeling gehad bij de mondhygienste. Heeft goed geholpen totdat ik een paar maanden later zwanger werd en je zag het nog net niet met de dag verslechteren.

Ik gebruik nu een tandpasta die niet in de winkel te verkrijgen is op basis van Aloe Vera. Geweldig spul! Nergens geen last meer van. Mijn tandarts vroeg zich al af wat ik gebruikte want hij hoeft niet eens meer tandplak en tandsteen bij me weg te halen.[/quote]

En hoe heet die wondertandpasta en war koop je het online?
TO heeft hier niks aan, maar tandvlees kan terug groeien zeg maar: is een bijwerking van sommige anabole steroiden. Welke dosis of precies de naam van de steroide waar deze bijwerking het meest optreedt weet ik niet, maar ik heb er al meerdere malen over gelezen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar een tandarts die eens onderzoek doet (of al heeft gedaan) naar dat verband, aangezien er zoveel mensen zijn met terugtrekkend tandvlees, en men altijd stelt dat er niks aan te doen is (behalve proberen te voorkomen door vaak flossen en gezond eten en zorgvuldig poetsen etc.)

Klinkt eng, maar soms bij oudere mensen noemen ze het "hormone replacement therapy", klinkt al aangenamer
De tandpasta heet Forever Bright en je kan het eventueel via mij bestellen.

Je kan het 30 dagen gebruiken en bevalt het je niet dan stuur je het terug en krijg je je geld terug!!!
Anja, ik heb even zitten googelen, maar een tandpasta zonder fluoride is nu net even niet waar ik op zit te wachten, eerlijk gezegd.

Quattro, wat zijn de andere bijwerkingen van anabolen? Als ik een baard krijg, heb ik liever lange tanden, denk ik
Tilalia, stoken is niet om etensresten te verwijderen, maar om het tandvlees te masseren. De mondhygieniste doet bij mij altijd voor hoe je dat moet doen:

Gebruik Oral B extra thin.

Eerst de uiteinde van de stoker vochtig maken door even gewoon in je mond te houden. (Anders breekt ie)

Dan tussen je tanden plaatsen, even 3 x naar beneden (of boven) tegen het tandvlees drukken, en dan de volgende.
Ow, okee. Ik heb nl zitten stokeren, maar ik had echt echt echt geen etensresten...

Moet dat dan ook aan de binnenkant van je mond? Want ik kan de tandenstoker dus echt niet tussen m'n tanden door steken...
Misschien kan je tandarts het voordoen?
Ik ga het hem vragen, over twee weken. Heb sensodyne gekocht, hoop dat dat ook helpt.
quote:quattro35 schreef op 24 januari 2008 @ 01:02:

Hoi Tilalia,

Ik gebruik nu een tandpasta die niet in de winkel te verkrijgen is op basis van Aloe Vera. Geweldig spul! Nergens geen last meer van. Mijn tandarts vroeg zich al af wat ik gebruikte want hij hoeft niet eens meer tandplak en tandsteen bij me weg te halen.[/quote]

En hoe heet die wondertandpasta en war koop je het online?Da's waarschijnlijk van FLP, Forever Living Products, een organisatie volgens het prachtige systeem van Multi Level Marketing. Eigenlijk bullshitbingotaal voor een pyramidespel. Niet aan beginnen dus.
.

Hoi Tilalia,

Zeer objectieve en geheel onafhankelijke beoordeling van een product dat jij blijkbaar verkoopt. :(
[quote]tilalia2 schreef op 24 januari 2008 @ 12:31:

Quattro, wat zijn de andere bijwerkingen van anabolen? Als ik een baard krijg, heb ik liever lange tanden, denk ik X-D[/quote]

Die vallen heul erg mee:

veel grotere clitoris, wat zwaardere stem, fors meer lichaamsbeharing, haaruitval van je hoofdhaar, agressiever, meer acne, groter libido, vettere huid, maar ook: minder vet en meer spiermassa!

(Oftewel: je wordt een beetje een meneer

En blijkbaar teruggroeiend tandvlees. Of die laatste bijwerking blijvend is weet ik helaas niet.
Hmmmm... ik weet het niet... ik ga denk ik voor de lange tanden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven