Gezondheid alle pijlers

Tetanus. Arts zegt 1 injectie, Rijksoverheid 3. Wat te doen?

24-09-2014 20:47 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

mijn vader (65) is vorige week gebeten door een hond. Niet al te diep, maar broek stuk en wond met bloed. Dit was rond 19.00. Mijn ouders belden de dokter. Gingen pas de volgende ochtend waar vader 1 tetanusinjectie kreeg. Langer dan 8 uur erna dus.

Ook geen antibiotica gekregen. Ik weet heus dat ze verantwoordelijk zijn maar ze weten niet altijd alles..

Ik wist van een andere ervaring dat zo'n tetanusinjectie drie maal gebeuren moet. Elke maand eentje. Dit vanwege de vaccinatie die te lang geleden plaats vond, leeftijd, hoe dan ook, na meer dan tien jaar en na een dierenbeet, moet het drie keer. Zegt ook het RIVM en apotheek.nl:

Volwassenen, bij een verwonding, zoals een dierenbeet of bij een diepe wond met straatvuil

Als de laatste inenting langer dan 10 jaar geleden is, heeft u 3 inentingen nodig: de eerste 2 met een maand ertussen, de laatste 6 maanden na de tweede inenting.

•Ook kan een eenmalige injectie met antistoffen tegen tetanus nodig zijn. Deze antistoffen beschermen u direct doordat ze het gif van de tetanusbacterie neutraliseren. Het werkt echter maar kort, vandaar dat u ook drie vaccinaties nodig heeft, zodat het lichaam zelf de antistoffen gaat aanmaken Overleg hierover met uw arts.

Mijn vader, mijn grootste vriend en een man van de oude stempel heef één prik gehad. Ik vroeg of hij er niet nog twee nodig had. Hij antwoordde: "de dokter zei van niet. Dan moet je daar naar luisteren hè."

Nu weet ik dat mijn vader iemand is die in zijn dorp een auto koopt, alles trouw doet voor de gemeenschap.. en ook het heilige geloof in de dorpsdokter betracht te hebben, geen internet heeft, gewoon een lieve oudere man. Maar hij is zo onwetend en zichtbaar ouder. Sinds de beet, donderdagavond is hij sinds zondag ziek, pijn aan de knie, het gaat hem niet goed. Lopen doet pijn.

Hij is zo sportief en altijd gezond, fiets veel, (hij kan nu niet echt lopen en is naar de dokter teruggegaan vandaag die denkt aan artrose) nu denk ik erover om de dokter te bellen en te vragen waarom ze niet de andere twee injecties geven.

Tegelijkertijd zullen ze waarschijnlijk zeggen dat dit medisch geheim is et cetera, ik ben immers niet de patiënt. Ik kan mijn vader nog zo op het hart drukken het opnieuw te vragen maar dat doet hij niet.

Artsen hier of mensen met ervaring? Mijn vader is mijn grootste vriend en deze arts doet vaker dingen wat uit gemakzucht (ook eens door het tuchtcollege berispt)..

Kan iemand hier voor mij iets aan toevoegen? Ik ga sowieso bellen maar wil een goede bron voor ze.
Als je weet dat die dokter al eerder een berisping heeft gekregen en hij weigert je te woord te staan zou je hem dat even onder zijn neus kunnen wrijven maar het is niet echt netjes. Weet je heel zeker dat je vader niet eerder een tetanusinjectie heeft gekregen, korter dan tien jaar geleden? (Bijv. vanwege een vakantie naar Turkije?) Sommige mensen kijken nog tegen de dokter op, helaas want als patiënt moet je toch echt voor jezelf opkomen.
verba volant, scripta manent.
Geen bron, wel ervaring. Drie spuiten halen.

Mijn man heeft twee jaar geleden een kat tussen zo´n kiepraam uit gehaald. Kat in paniek dus de armen van Man lagen compleet open. We zijn naar de eerste hulp gereden en daar heeft hij een tetanus injectie gehad en moest er dus nog twee.

Hoe je dat voor elkaar moet krijgen als de huisarts niet wil en je vader niet luistert, weet ik ook niet
In de richtlijn van het RIVM van 2011 (http://www.rivm.nl/Docume ... naaraanleidingvaneengeval) staat dit:

Mannen

Geboren vóór 1936

TIG + 1x tetanustoxoïd

Geboren vanaf 1-1-1936

1x tetanustoxoïd

Als je vader na 1936 geboren is en hij is volledig gevaccineerd, dan zou als het goed is 1 vaccinatie genoeg moeten zijn.

Op apotheek.nl zie ik inderdaad dat er bij een dierenbeet 3x staat, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit eerder gehoord (ik studeer geneeskunde).

In de richtlijn van de huisartsen staat het volgende:

Bijtwonden

Maak bijtwonden goed schoon (uitspoelen van wond) en verwijder dood weefsel.72) Bij diepe steekvormige bijtwonden worden de wondranden opengelaten zodat een goede drainage mogelijk is. Bij wonden met een hoog infectierisico (zie hieronder) is profylaxe met antimicrobiële middelen aangewezen. Bij bijtwonden van een dier bestaat er in principe een indicatie voor tetanusprofylaxe, afhankelijk van het tijdstip van de laatste tetanusvaccinatie. Voor verdere adviezen over vaccinaties wordt verwezen naar het schema tetanusprofylaxe.73)

Voorlichting en niet-medicamenteuze adviezen

Geef (bij telefonisch contact) het advies de wond goed te spoelen met water uit de kraan of douchekop en de wond af te dekken met verbandmiddelen.

Medicamenteuze adviezen

Geef profylactisch amoxicilline/clavulaanzuur 3 dd 500/125 mg (kinderen 3 dd 10/2,5 mg per kg lichaamsgewicht) of geef bij penicillineovergevoeligheid doxycycline of clindamycine (zie onder Bijtwondinfectie) gedurende vijf dagen bij bijtwonden met een hoog infectierisico.74) Dat is het geval bij:

mensenbeet of kattenbeet;

bijtwonden aan hand, pols, been of voet;

alle diepe prikbeten die niet afdoende te reinigen zijn;

alle kneusbijtwonden waarbij beschadigd weefsel moeilijk te verwijderen is (bijvoorbeeld paardenbeet).

Verder is profylaxe van wondinfecties bij bijtwonden geïndiceerd bij patiënten:

zonder milt;

met een verhoogd risico op endocarditis (kunsthartklep of ernstige klepaandoening);

met een kunstgewricht;

met een verminderde weerstand zoals bij diabetes mellitus of bij gebruik van orale corticosteroïden.

Controle en verwijzing

Adviseer de patiënt contact op te nemen bij tekenen van een wondinfectie.

Verwijs patiënten met bijtwonden en het vermoeden van een pees- of gewrichtsletsel of letsel van zenuw- of botweefsel naar een chirurg.

In het schema tetanusprofylaxe (https://www.nhg.org/sites ... images/2004121730001t.jpg) staat 1 vaccinatie, tenzij de patiënt nooit gevaccineerd is.

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar wat de vaccinatie betreft heeft de dokter het voor zover ik kan vinden (en als je vader gevaccineerd is vroeger) het bij het juiste eind.

Ik ken de situatie verder niet en ik weet niet wat voor afwegingen de dokter heeft gemaakt, maar misschien is het wel handig om met je vader er nog een keer heen te gaan en te vragen of antibiotica echt niet nodig is. Ik zou ook de wond goed in de gaten houden de komende dagen, dat ie niet gaat infecteren.
Ik heb ook 1 injectie gehad, was wel eerder ook al ingeënt, maar die was 'verlopen' (je krijgt em als je 9 bent en hij is 10 jaar 'geldig').
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Je lijkt nu een beetje te impliceren dat je vader zich ziek voelt omdat hij maar 1 inenting heeft gehad, maar dat is natuurlijk onzin. Zelfs als de huisarts wel het drie-prikken schema zou willen volgen, zou hij pas over drie weken de tweede krijgen, en over meer dan een half jaar de derde. Dat zou voor hoe hij zich nu voelt dus helemaal niks uitmaken.
Wat nausicaa zegt... Half Nederland is ziek, zwak en misselijk.

En ik heb vrij recent ook maar 1 prik gehad bij wonden met flink wat straatvuil.
Ik heb er onlangs ook 1 gehad na een ongelukje. Laatste keer was 18 jaar geleden, toen ook 1 ivm vakantie ver weg.
Kan je mee met je vader naar de arts? Ik denk dat de tetanus wel goed zit maar normaal gesproken wordt er voor dit soort hondebeten ook augmentin (amoxicilline/clavulaanzuur) als antibioticum meegegeven en worden deze wonden NIET gehecht. Omdat er geen antibiotica is meegegeven zou ik me wel zorgen maken over een infectie, niet zozeer over tetanus. Ik zou dus even je vader voorbereiden op het vragen om antibiotica en als het even kan zelf meegaan. Anders bij een andere arts in de prsktijk langsgaan of langs de HAP 's avonds. Ik weet niet precies wat de opties zijn waar je vader woont.

Beterschap, Mariel
Hier ook vorig jaar beet door een hondje ,tetanus was langer dan 10 jaar terug geweest.

Maar ik kreeg ook maar 1 prik!
Misschien moet je zelf nog even goed bij het rivm kijken, want daar staat andere informatie dan die jij aanhaalt. Daarnaast is het eige waar je nu over kan vallen, is dat er nu geen antibiotica is gegeven (zinvol bij een diepe wond) en direct twee injecties (antistoffen en een booster - dit is zinvol als er nog nooit een tetanusvaccinatie is gekregen, maar dat is onwaarschijnlijk bij een man van 65 jaar). Het herhalen van de hele cyclus is alleen zinvol wanneer er nog nooit een vaccinatie is gegeven, maar heeft geen effect op de korte termijn.

Volgens mij trek je op onjuiste gronden conclusies. Het is prima om vragen te stellen omdat je vader nog klachten heeft, maar begin niet met onterechte verwijten.
Ik ben ook door een hond gebeten en ik heb ook maar 1 injectie gehad, en ook mijn laatste vaccinatie was meer dan 10

Jaar geleden.
Heb je de wond gezien? Is het rood en ontstoken? En de huid er om heen?
Je mag er redelijkerwijs van uit gaan dat je vader ooit is gevaccineerd. Dan volstaat 1 prik.

De situatie vd wond is een ander verhaal( nl antibiotica, niet hechten, evt spoelen).

De wond moet ècht in de gaten worden gehouden

Voor tetanus hoef je niet zo bang te zijn, wel voor een vieze infectie
Je bent zelf een theepot
Hoi,

sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. Bedankt voor al jullie meningen. En zeker Nushy met haar verhaal. Ik lees tegenstrijdigheden. Maar met één prik zou het inderdaad moeten volstaan, Toch lees ik dat het drie keer moet omdat de vaccinatie al meer dan 40 jaar geleden moet zijn geweest.

Maar de wond is niet schoongemaakt met jodium, of gespoeld met water. Geen antibiotica. Dat is niet slim. De injectie is veel later dan 8 uur gegeven na de bijtwond en dan lees ik dat er dus twee erbij nodig zijn. Wat niet gaat gebeuren.

Vandaag ging het niet echt lekker.. kon niet lopen, en moest sowieso voor een bloeddrukcontrole naar de dokter, (regelmatig al). Waar de bloeddruk normaal veel te hoog is, was deze erg laag. Voor de zekerheid nog een andere arts gebeld van 'wat nu' maar geen idee. Morgen moet hij weer terug om opnieuw te meten.

De wond laat hij niet zien. Wat ik al zei; het is een man die heel nuchter is en ik probeer mijn zorgen te uiten maar die worden ook een beetje weggewuifd. Maar mijn vader is wel heel koppig. Nou, hij slaapt veel, eet weinig, geen koorts en geen braken maar dus veel pijn in zijn been. Morgen weer even aankijken. Hij is de hele dag alleen want moeder gaat op pad. Ik ben er ook niet maar probeer hem te bezoeken.

dank allemaal.
Alles is volgens mij goedgekomen. Ik update maar even.

Ik laat het aan de doktoren over. Nog steeds afwachten op scans, lopen gaat beter. Ze denken aan artrose of een ontsteking. Vader ziet er beter uit en slikt nu ontstekingsremmers. Helpen heel goed. De beet heeft in elk geval iets teweeg gebracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven