Gezondheid alle pijlers

Tetanus - booster of vaccinatie?

22-06-2010 12:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haaai,

Binnenkort ga ik stage lopen bij een dierenpark en kom ik dus in aanraking met wilde dieren en alles wat er aan de achterkant uitkomt . Nu adviseert de school alle studenten boven de 20 aan om vantevoren een tetanus injectie halen (denk aan bijtwonden e.d.), zodat we niet tijdens onze stage nog langs het ziekenhuis hoeven. Ik heb op mijn 9de een DTP prik gehad, maar deze is max. 10 jaar werkzaam.

Zojuist heb ik gebeld met de huisartsenpraktijk en de assistente vroeg me of ik een booster moest hebben of een vaccinatie?

Wie weet dit?
Ik zou zo zeggen, vraag het aan de assistente?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zouden ze dat bij de huisarts niet moeten weten?

Ik denk een vaccinatie, een booster is een soort herhalingsvaccinatie maar omdat jouw vaccinatieperiode is verlopen moet je gewoon weer een vaccinatie denk ik.
Wat raar dat ze jou dat niet konden vertellen. Zou je niet beter de GGD even kunnen bellen? Die weten er alles van.
Jah, dat was mijn eerste reactie ook, maar zij wist het dus niet. Blijkbaar zou ik het zelf moeten weten.

Ik ben dus niet gebeten o.i.d. (nog niet ), en ik heb er ook bij vermeld dat ik vroeger al een inenting heb gehad. Maar dan moest ik zelf even terugbellen welke inenting ik dan nodig had...
Oeh, dat is een goede Pooky! Ik bel de GGD even...
Succes! (en met je leuke stage ook trouwens!)
Ik heb juist deze prik gehaald voor onze reis naar Turkije. Wij kregen nu een injectie en als we dan volgend jaar de booster halen dan zijn we 25 jaar ingeent tegen Tetanus.

Dacht dat het maximaal 10 jaar was maar het schijnt een nieuwe methode te zijn. Hebben ze me daar verteld...
Volg je hart. Dat klopt.
Bij mijn weten bestaat er helemaal geen verschil tussen boosters en vaccinaties. Het is gewoon allemaal hetzelfde spul. Ik neem aan dat de assistente bedoelde of je een dktp prik wilde, dus met kinkhoest en polio erbij, of een dt prik, dus alleen difterie en tetanus. Die laatste gebruiken ze meestal als 'booster' bij volwassenen. En de eerste krijgen kinderen, en ook volwassenen die de kinkhoest en polio willen boosten. Maar het tetanus spul is in beide vaccinaties hetzelfde.
Hmmm, bij de GGD was het spreekuur voor de reizigers al voorbij en de telefoniste wist het ook niet.

Ik bel nog wel een keer met de huisartsenpraktijk....
Hier staat iets over wat er al of niet nodig zou zijn voor dierenverzorgers, volgens het Nederlands Vaccin Instituut.

Hepatitis-B, test voor TBC en eventueel een booster voor Tetanus.
Nou, héhé!

Ik heb nu dus begrepen dat het is zoals Hazeltje het had omschreven. De booster is dus alleen difterie en tetanus en geschikt voor mensen die als kind de volledige vaccinatie hebben gehad en de vaccinatie is dus incl. polio en kinkhoest.

Ik had nu een telefoniste die het wel wist en dus kan ik morgen als langskomen!

Bedankt iedereen!
quote:Omen schreef op 22 juni 2010 @ 12:44:

Hier staat iets over wat er al of niet nodig zou zijn voor dierenverzorgers, volgens het Nederlands Vaccin Instituut.

Hepatitis-B, test voor TBC en eventueel een booster voor Tetanus.Aaah, super! Die sla ik even op bij mijn favorieten. Tijdens deze stage werk ik niet met (mens)apen of vogels, dus daar hoef ik niet voor worden ingeënt. Maar dan weet ik dat voor de volgende keer!
De booster is DTP dus ook inclusief polio. Maar goed, daar gaat het toch niet om.

Het kan trouwens voor niemand kwaad om ook een hepatitis-inenting te halen. Je kunt een combi halen van hepatitis A en B. Hepatitis A komt bijvoorbeeld in Oost-Europa (denk bijv. Kroatië) voor en is heel besmettelijk. In Nederland komt het ook steeds vaker voor. Misschien gaan ze het daarom ook opnemen in het rijksvaccinatieprogramma.
quote:Pink2510 schreef op 22 juni 2010 @ 12:16:

Ik heb juist deze prik gehaald voor onze reis naar Turkije. Wij kregen nu een injectie en als we dan volgend jaar de booster halen dan zijn we 25 jaar ingeent tegen Tetanus.

Dacht dat het maximaal 10 jaar was maar het schijnt een nieuwe methode te zijn. Hebben ze me daar verteld...

Ben je niet in de war met Hep A?

Als je nu een vaccinatie haalt en volgend jaar nog één, dan ben je 25 jaar beschermd (voor hep A dus).

DTP geeft 10 jaar bescherming.
Als je als kind het rijksvaccinatie programma bij het consultatie bureau hebt doorlopen dan ben je tot en met je 18e beschermd tegen tetanus. Elke herhalings prik die je hierna krijgt beschermt je 10 jaar. Op de SEH geven we bij mensen die langer als 10 jaar geleden gevaccineerd zijn of het niet meer weten ( Je kan niet overdoseren) met bijna elke wond een booster. (Is dus 1 malige injectie). Ben je nog nooit gevaccineerd dan wordt je bij ons opgestart met en het vaccin en de booster(2 prikken) daarna moet je naar je huisarts om te herhalen.

In Nederland komt tetanus nog steeds voor, er gaan zelfs nog steeds mensen aan dood, is een erg nare dood overigens.
ERnurse, kun jij dan ook antwoord geven op de vraag die ik al een tijdje heb. Ik snap namelijk niet waarom het nut heeft om een boosterinjectie te geven als je een wond hebt. Dan ben je toch gewoon te laat? Als je dan al besmet bent met tetanus door die wond, wat heeft inenting dan nog voor zin? Het heeft toch ook geen zin om iemand een griepprik te geven als die al besmet is met griep?

Een inenting werkt met een verzwakte versie van de ziekte waardoor je afweersysteem getriggerd wordt. Maar als je de ziekte zelf al in je lijf hebt, dan lijkt toevoegen van een verzwakte versie mij niet heel erg nuttig en vooral te laat. Of het zou passieve immunisatie moeten zijn, maar dat werkt geen 10 jaar dus dat kan ook niet.

Weet jij (of iemand anders) hoe dit werkt?
Ja, wat pyridine aangeeft, daar ben ik ook wel benieuwd naar...

Weet iemand hoe dat werkt?

Ik heb overigens vandaag de vaccinatie gehaald, dus nu kan ik weer een heeeeele tijd vooruit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven