Gezondheid alle pijlers

Teveel gezouten zonnebloempitjes?

13-12-2013 13:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vraagje voor degenen die er verstand van hebben.

Ik gemiddeld 1 a 2 zakjes van die gezouten zonnebloempitjes per dag. In een zakje zit 25 gram pitjes. Natuurlijk is dit met schil dus ik schat dat je ongeveer 15 gram pitjes per zakje binnenkrijgt.

De schilletjes zijn erg zout. De pitjes zelf niet, maar door de schillen krijg je wel zout binnen. Hoe slecht is dit?

Ik ben er gek op en het is voor mijn gevoel een redelijk ok tussendoortje. Het is natuurlijk zout maar ik drink minimaal twee liter water per dag.

Nu ben ik er toch niet helemaal gerust op. Ik 'verbeeld' me nu zelfs dat ik een gek tintelend gevoel in mijn benen krijg als ik de pitjes op heb, alsof de doorbloeding niet goed gaat. KOEKOEK!

Wat denken jullie? Heeft iemand hier verstand van? Hoeveel zout mag een mens per dag en kun je het compenseren met water drinken?
Je mag max. 6 gram zout per dag..... staat op de verpakking evt. hoeveel zout erin zit? Tel daarbij de rest van je zoutinname op en je weet of het teveel is....

Mijn gevoel zegt dat 14 zakjes per week teveel is....
Je hebt ze ook ongezouten.
De hoeveelheid zout staat helaas niet op de verpakking. Zes gram haal ik in ieder geval niet uit die pitjes.

Ik meen dat ik ooit bij Julia Kang heb gelezen dat zout te compenseren is met water... tot op zekere hoogte natuurlijk.

Weet iemand hoe dit echt zit?
quote:matroesjka_ schreef op 13 december 2013 @ 13:19:

Je hebt ze ook ongezouten.

Ach JA! Die ga ik maar eens proberen.

Zo zie je maar! Ik dacht eerst wat een onnozel onderwerp maar toch eens proberen. Resultaat: een idee dat niet eerder bij me opkwam. Thanks!
Ik denk zelf dat je teveel zout binnenkrijgt. Ik heb weleens gelezen dat je alleen al je dagelijkse eten teveel zout binnenkrijgt zonder dat je bijvoorbeeld iets extra gezouten hebt, de aardappels, vlees ed.

Krijg je geen zere lippen van al dat zout ? Ik zou gewoon een handje geroosterde zonnebloempitten eten en niet meer die gezouten.
In deze link staat je antwoord:

http://www.gezondheidsnet ... /1428/de-functie-van-zout

Door meer water te drinken wordt het zout beter afgevoerd. Veel zout eten is echter wel slecht voor je nieren.
Ik heb iets voor je gevonden Swa. De onderstaande lijst geeft aan dat er per 100 gram maar liefst 410 mg natrium zit. Dat houdt in dat 30 gram pitten (2 van jouw zakjes) 123 mg natrium bevatten.

123 mg = 0,123 gram natrium.

Dan moet je de omrekening van Natrium naar keukenzout toepassen

1 gram natrium = 2,5 gram keukenzout

Voor 2 zakjes kom ik dan uit op 0,3 gram zout. Een/twintigset van de ADH. Ik denk dat dit te verwaarlozen is.

Gezouten zonnebloempitten (Voedingswaarde per 100 g )

Energie 2435 kj

582 kcal

Eiwitten 19,33 g

Koolhydraat 24,07 g

Suiker 2,73 g

Vet 49,8 g

Verzadigd Vet 5,219 g

Enkelvoudig Onverzadigd Vet 9,505 g

Meervoudig Onverzadigd Vet 32,884 g

Cholesterol 0 mg

Vezels 9 g

Natrium 410 mg

Kalium 850 mg
quote:Bergje65 schreef op 13 december 2013 @ 13:33:

Ik heb iets voor je gevonden Swa. De onderstaande lijst geeft aan dat er per 100 gram maar liefst 410 mg natrium zit. Dat houdt in dat 30 gram pitten (2 van jouw zakjes) 123 mg natrium bevatten.

Voor 2 zakjes kom ik dan uit op 0,3 gram zout. Een/twintigset van de ADH. Ik denk dat dit te verwaarlozen is.

Gezouten zonnebloempitten (Voedingswaarde per 100 g )

Energie 2435 kj

582 kcal

Eiwitten 19,33 g

Koolhydraat 24,07 g

Suiker 2,73 g

Vet 49,8 g

Verzadigd Vet 5,219 g

Enkelvoudig Onverzadigd Vet 9,505 g

Meervoudig Onverzadigd Vet 32,884 g

Cholesterol 0 mg

Vezels 9 g

Natrium 410 mg

Kalium 850 mgAh! Fijn! Superbedankt! :-) En dan misschien voor mijn gevoel niet meer dan één zakje per dag eten.
Kalium (ik zie 850 mg staan) is slechter voor je nieren dan zout.
verba volant, scripta manent.
Teveel Kalium opnemen door eten en drinken is bijna onmogelijk, mits je gezond bent.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kalium.aspx
quote:MarianneDavids schreef op 13 december 2013 @ 15:11:

Kalium (ik zie 850 mg staan) is slechter voor je nieren dan zout.

Je mag per dag 3,1 – 3,5 gram kalium tot je nemen.

We passen weer even het sommetje toe.

850 mg = 0,850 gram

Met 3 zakjes krijg je dus 1/4 van je kalium inname binnen. Kalium zit in melkproducten, groente, fruit(sappen), aardappelen, koffie en ook in brood en noten.

Als ik TO was zou ik gewoon niet meer elke dag 2 zakjes nemen. Doe het dan 3x in de week of zo?
quote:Bergje65 schreef op 13 december 2013 @ 13:33:

Maar zonnebloempitten eet je toch op door ze in je mond open te bijten? Dan is het dus wel 2x25gram zout van het product dat ze binnen krijgt. Want het zout zit niet in de pit zelf maar is er los aan toegevoegd. Dus krijgt ze niet van 30gram het zout binnen, maar van 50 gram. Dus dan krijgt TO dagelijke door twee zakjes een halve gram zout binnen. (Wat niet veel lijkt, maar 85% van de mensen gaat dagelijks over de maximale hoeveelheidsgrens van 6 gram heen. Beter is het om 2 gram zout per dag te eten, dus ik zou die pitjes zeker niet iedere dag eten.)
Dat meurt vreselijk, en waar laat jij die velletjes?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij kun je ze zonder zout veel goedkoper krijgen, ik geloof zelfs per kg ofzo. Informeer eens bij je in de buurt. Misschien ken je iemand die zelf broodbakt. Informeer ens waar hij/zij meel ed haalt. Voor een paar euro heb je dan waarschijnlij zo een kg zonnebloempitten. Die zijn al, gepelt en als je ze dan even roosteren in een koekepan en er een beetje zout bij doen.

Een reformzaak zal het denk ik ook wel hebben. En mogelijk staat er ook iemand mee op de marktt bij je in de stad die kg-zakken verkoopt.
quote:Fame schreef op 13 december 2013 @ 16:58:

Dat meurt vreselijk, en waar laat jij die velletjes?Ik vind ze niet stinken hoor! De velletjes doe ik in een bakje.
quote:tjonker schreef op 13 december 2013 @ 17:09:

Volgens mij kun je ze zonder zout veel goedkoper krijgen, ik geloof zelfs per kg ofzo. Informeer eens bij je in de buurt. Misschien ken je iemand die zelf broodbakt. Informeer ens waar hij/zij meel ed haalt. Voor een paar euro heb je dan waarschijnlij zo een kg zonnebloempitten. Die zijn al, gepelt en als je ze dan even roosteren in een koekepan en er een beetje zout bij doen.

Een reformzaak zal het denk ik ook wel hebben. En mogelijk staat er ook iemand mee op de marktt bij je in de stad die kg-zakken verkoopt.

Ja, ik woon in een buurt met veel van die exotische winkeltjes. Ze verkopen ze daar ook ongezouten, in het schilletje, per kilo :-)

Ik vind de schilletjes erbij wel een must. Het is een heerlijke bezigheid voor bij het film kijken bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven