Gezondheid alle pijlers

TIA's gehad, en nu?

23-08-2021 10:44 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen week tweemaal een TIA gehad. Op een CT scan was geen schade te zien.
Ondanks dat heb ik toch wel wat problemen, ik ben de hele tijd ontzettend moe en ik (en mijn vrouw) merk dat ik soms wat problemen heb met praten. Of eigenlijk niet het praten op zich, maar het vinden van de juiste woorden.
Volgens de neurologe is er medisch niet echt een oplossing, alleen aanpassen van een deel van mijn leven. Dus meer sporten, afvallen ed. Niet dat ik veel te zwaar ben, maar een paar kilo kwijt is wel goed (en ook te doen).
Wat ik op dit moment het ergst vind is het mentale aspect, leven met een soort tijdbom in je hoofd. Dat zal wel slijten maar dat heeft tijd nodig.
Daarnaast is mijn vrouw ongeneeslijk ziek, met haar gaat het nu best wel goed maar ik maak me toch zorgen, wat als we alle twee hulp nodig hebben?
Ik weet dat ik het niet zo somber moet inzien, maar dat is (nu) niet zo eenvoudig.
Wat wil ik met dit bericht zeggen, eigenlijk niks, alleen effe mijn verhaal kwijt.
Wat naar! Van jou en van je vrouw, wat een zware tijden.

Dat niet goed op woorden kunnen komen en dus vermoeiend om te praten kan door de vermoeidheid ( is nogal wat 2 tia's) komen. Is bijvoorbeeld ook een zeer veel voorkomend probleem bij oververmoeidheid.


Ik heb dat ook maar niet door tia's. Word bij mij alleen beter door rust. Bij jou moet je nog geheel herstellen, dat duurt nog wel even. Hoeft dus niet blijvend te zijn. Kan wel maar dat weet je echt nog niet na een week.

Is er geen revalidatietraject waarin alles word aangepakt? Je levenswijze maar ook dit soort zaken? Heb je kinderen of broers of zussen of vriend die je misschien kan helpen met uitzoeken en regelen van hulp?

Bijvoorbeeld voor in huis en zo'n revalidatie? Zodat jij dat nu even niet alleen moet doen en bedenken?

Heel veel sterkte!
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 23-08-2021 10:59
7.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook vragen naar de revalidatiemogelijkheden op de stroke unit (denk dat je daar hebt gelegen?). Zit je nog vol in de onderzoeken om de oorzaak te achterhalen?

Het tikkende tijdbomgevoel herken ik wel. Ik kreeg een herseninfarct en heb wel twee jaar dat gevoel gehad dat ik in ‘geleende tijd’ zat. Vooral omdat er geen verklaring werd gevonden, er was/is niets wat ik kan veranderen om de kans op herhaling te verkleinen. Revalidatietraject heeft mij wel goed geholpen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de website https://www.hersenz.nl/ en https://www.boogh.nl/. Zij hebben goede behandelmogelijkheden,
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op de afdeling Neuro Care gelegen, een soort Intensive Care voor neurologie.
Dat was na de éérste TIA. De tweede TIA kreeg ik toen ik weer een paar dagen thuis was.
De oorzaak is volgens de neurologe niet meer te achterhalen. Dat is niet anders maar wel moeilijk te accepteren.

Onze dochter werkt in de thuiszorg dus die weet de weg als er iets geregeld moet worden. Het is dus niet zo dat ik bang ben dat we géén hulp krijgen, maar meer het idee dat we alle twee hulp nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel bloedverdunners gekregen? Heb je alleen een CT gehad of ook een MRI?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na de 1e TIA bloedverdunners gekregen, na de 2e nog extra bloedverdunners (ascal). De ascal moet ik na drie weken weer mee stoppen.
Behalve een CT scan is er ook tweemaal een duplex vaten onderzoek uitgevoerd.
Er is (nog) geen MRI scan gedaan.
Over een paar weken heb ik weer een controle.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook iets van revalidatiezorg? Wat je hebt meegemaakt is heftig en kan een lange nasleep hebben. Zorg voor goede begeleiding, ook psychisch.

Dat je moe bent hoort ook bij een Tia en daardoor verergeren weer je klachten. Gun jezelf tijd voor herstel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb morgen een eerste afspraak bij een praktijkondersteunster, zij gaat me hopelijk helpen met het verwerken van dit gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week weer in het ziekenhuis gelegen. Ik kreeg woensdagochtend thuis een TIA, afhangende mondhoek, verstoorde spraak en uitval links. Met spoed naar het ziekenhuis gebracht, meteen een CT scan gedaan en direct ná de scan weer een TIA. Overgebracht naar de Neuro Care waar ik in de loop van de dag nog een aantal TIA's heb gehad.
Ik heb nu nog last van spraakstoornissen, daarvoor krijg ik deze week logopedie.
Ik maak me ontzettend zorgen over hoe nu verder.
En dit terwijl ik juist zo goed bezig was, ruim 3 kilo afgevallen, elke dag 1-2 uur fietsen, ik voelde me best wel goed! Zelfs weer 3 uur per dag (thuis) werken.
Volgens de neurologe is de kans reëel dat het weer een keer gebeurt.
Behalve weer extra bloedverdunners is er blijkbaar niet veel aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig!
Sterkte :hug:
Ik hoop dat je snel naar huis mag en dat je geen TIA meer krijgt
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Waar maak je je allemaal zorgen over? Ik heb zelf heel veel gehad aan een lotgenotengroep (onderdeel van het revalidatietraject). Daar komt eigenlijk alles aan bod: onzekerheid financiën, onzekerheid medisch verloop, relatie met partner, omgaan met beperkingen/onzekerheid/trajecten, enz. Ook erg fijn als je een second opinion overweegt (dat traject heb ik zelf ook gelopen omdat ik echt zeker wilde zijn dat er geen ‘oorzaak’ was).

Er is echt een oerwoud aan ondersteunende groepen, sites, therapieën, begeleiders, coaches, etc. Als je er aan toe bent, vraag maar raak.

Heel veel sterkte met het herstel
Nee heb je, ja kun je krijgen
[…]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-10-2021 12:53
Reden: Medische diagnose
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jollie schreef:
20-09-2021 00:59

Allereerst, jij bent overduidelijk geen neuroloog. Ten tweede: diverse TIA’s achtereen eisen ook hun tol, je kunt nu nog niet weten welk herstel TO gaat maken en in hoeverre vermoeidheid door diverse TIA’s in korte tijd een rol spelen bij zijn spraak.
Ten derde, de To is al doorgelicht.

Ten vierde: spoor je nog helemaal met je ‘No worries’ en ‘halve slagaderlijke bloeding bij een papercut’?!? Koekoek!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-10-2021 12:54
Reden: Quote verwijderd
53.38% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld, ik waardeer het dat mensen de moeite nemen om te reageren op mijn verhaal. Maar om nu een volledige medische diagnose te stellen vind ik niet echt verstandig.
Ik heb geen afasie, ik weet wat ik wil zeggen maar de uitspraak lukt niet of moeizaam.
Er wordt door de neurologe ook getwijfeld of de oorzaak wel een propje is geweest. Vooral omdat er meerdere TIA'S achter elkaar zijn opgetreden.
Ze denkt dat het werd veroorzaakt door een combinatie van factoren waarbij een kortstondig te lage bloeddruk de hoofdoorzaak is. Dit in combinatie met een (al langer) dichtzittende halsslagader veroorzaakt een zuurstofgebrek in een deel van mijn hersens. Er is ook een brief opgenomen in mijn dossier waarin wordt gesteld dat ik absoluut geen bloeddruk verlagende medicijnen mag gebruiken.
Ik heb straks een afspraak bij de huisarts, dan gaan we het ook hebben over revalidatie etc.
@Lemoos2, als ik zover ben en ik kom er niet uit dan ga ik zeker gebruik maken van je aanbod.
Alle reacties Link kopieren
Jollie schreef:
20-09-2021 00:59
Zo zo , jij durft.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-10-2021 12:50
Reden: Medische diagnose
82.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[…]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-10-2021 19:48
Reden: Quote verwijderd
99.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de (meeste) reacties.
Ik ga zeker ook door met zaken zoals fietsen, gezonder eten etc.
De diagnose van Jollie leg ik maar naast me neer. Ik wilde eerst op een andere manier reageren maar dat is door anderen grondig waargenomen, bedankt daarvoor ;-)
jollie , echt , je gaat te ver.

TO sterkte
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu twee weken verder.
De spraak gaat nog steeds moeizaam hoewel er wel verbetering te zien (horen) is. Ik ga elke week naar de logopediste, daarnaast thuis oefenen.
Ik fiets nog elke dag 1 á 2 uur.
Gezonder eten, geen frisdrank meer.
Een probleem op dit moment is de vermoeidheid, niet eens zozeer lichamelijk maar meer "in mijn hoofd".
Ook moeite met concentreren en soms een beetje vergeetachtig, maar niet altijd.
De neurologe heeft me aangemeld voor een revalidatie traject in het ziekenhuis, de eerste afspraak is over vier weken.
Tot die tijd nog elke week naar de logopediste, volgende week naar de ARBO arts.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je voor het revalidatietraject bent aangemeld. Het is echt heel fijn dat je alles in een pakket krijgt (verwerking, fysio, ergo, logo). Ik vond het pittig maar wel heel prettig.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Effe een update.
Ik ga nu 2 keer per week naar logopedie, elke week fysiotherapie en elke week naar de praktijk ondersteuning.
Ik ben gebeld door de neurologe, heel fijn gesprek was dat. Ze nam alle tijd voor me, ze heeft heel veel dingen uitgelegd, en me ook wat opgebeurd.

Ik heb ook een gesprek gehad met de ARBO arts, zij gaf aan dat ik voorlopig volledig arbeids ongeschikt ben. Eind november heb ik weer een (tlf) afspraak.

Over twee weken begin ik met het revalidatie traject. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik kan verwachten hierbij.

Ik draag nu op aanraden van neurologe een fietshelm op mijn e-bike. Gelukkig maar, afgelopen week ben ik flink gevallen, hoofd op de grond maar door de helm geen ernstige gevolgen.
Fiets is ok, schoen kapot, handschoenen kapot. Ik schoof uit op een tak die schuin over de weg lag :evil:
Alle reacties Link kopieren
Doe maar voorzichtig... goed dat je een helm droeg.
Beterschap!
lemoos2 schreef:
20-09-2021 01:08
Allereerst, jij bent overduidelijk geen neuroloog. Ten tweede: diverse TIA’s achtereen eisen ook hun tol, je kunt nu nog niet weten welk herstel TO gaat maken en in hoeverre vermoeidheid door diverse TIA’s in korte tijd een rol spelen bij zijn spraak.
Ten derde, de To is al doorgelicht.

Ten vierde: spoor je nog helemaal met je ‘No worries’ en ‘halve slagaderlijke bloeding bij een papercut’?!? Koekoek!
[…]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-10-2021 12:27
Reden: Medische diagnose
49.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jollie schreef:
30-10-2021 20:56
Je hoeft voor mij je Google niet aan te slingeren maar het is een mooie bevestiging van punt 1.
Wat betreft punt 2: N=1 is N=geen. De TO vertelt meerdere malen opgenomen te zijn geweest en opent geen topic omdat hij er zo vrolijk en positief instaat op het moment. Wellicht komt je dat bekender voor in je ‘medische ervaring’: mensen die moe zijn van alle stress, onzekerheid en toestanden naast het medische verhaal.
Wat betreft je ‘dafaq’: nee je bloedt niet dood van een papercut als je dagelijks clopidogrel of ascal in je mik moet gooien. Je krijgt er geen ‘halve slagaderlijke bloeding’ van. Bij lange na niets wat je niet kunt oplossen met betadine en drie pleisters.

En als ik je nog moet uitleggen hoe ongepast je nonchalante ‘No worries’ is als iemand zojuist alle onzekerheden en stress in een verhaal op een forum heeft geplaatsten herhaaldelijke tia’s ongeacht die ‘zeer goed geregelde zorg’, dan ga je het hoogstwaarschijnlijk nooit snappen dus die moeite bespaar ik mijzelf.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-10-2021 12:52
Reden: Quote verwijderd
30.76% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven