Gezondheid alle pijlers

Tibiakop osteotomie ( standscorrectie) bij arthrotische knie

02-05-2010 21:09 16 berichten
Sinds mei vorig jaar heb ik klachten aan mijn linkerknie. In oktober bleek dat ik arthrose heb en dat ik toen ook een gescheurde meniscus had. Die is operatief verholpen.

Arthrose kan niet genezen en de klachten verergeren alleen maar. Ik heb last van startstijfheid, kan niet normaal traplopen, niet normaal op en af van de fiets, niet normaal in en uit mijn auto stappen, niet meer sporten en moet bij iedere stap nadenken! 's Nachts heb ik er last van met omdraaien en zelfs met gewoon liggen.

Vanwege mijn leeftijd kom ik nog niet in aanmerking voor een knieprothese.

Maar..... door de arthrose staat mijn been iets in de O-stand waardoor een standscorrectie van mijn knie een mogelijkheid is. Daarmee wordt de binnenkant en dus de arthrosekant van mijn knie ontlast.

De herstel- en revalidatietijd wordt geschat tussen de 10 en 14 weken.

Ik wil deze operatie laten doen en ben erg nieuwsgierig naar ervaringen.

Wie heeft ervaring met deze operatie? Met het herstel? Zijn je klachten weg? Kun je weer alles?

Graag je informatie.
Alle reacties Link kopieren
Hai Hela, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel wat ervaring als fysiotherapeut. Ik kom er later even op terug.
Ok Jos, thanx
Je klachten zullen niet weggaan, artrose blijft. Je klachten kunnen wel verminderen en door een standscorrectie zal de artrose minder snel toenemen.
Elmira, tuurlijk begrijp ik ook wel dat de artrose blijft. En ik weet ook wel dat een standscorrectie een "tijdelijke" oplossing is.

Maar ik zou mij kunnen voorstellen dat ik daarna de normale dingen weer normaal kan doen, zeg maar
Wat zijn jouw ervaringen, Elmira?
Haha, ik moet natuurlijk naar een bejaardenforum met deze vraag!
Ik heb geen ervaring als 'slachtoffer' alleen heb ik dit net gehad bij mijn opleiding dus vandaar wilde ik even reageren
Ok Elmira

Dan doe je vast een hele interessante opleiding. Veel succes! Dat je maar een goede orthopeed mag worden
Hai Hela,

Ik heb verschillende mensen gezien na een tibiakoposteotomie, maar het is een behoorlijk zware operatie en wat Elmira zegt, de artrose blijft. Dus je klachten zullen waarschijnlijk wel wat verminderen, maar absoluut niet weggaan.

Heb je al iets van fysiotherapie? Soms kan het helpen om de spieren rondom de knie goed te trainen. Mocht je besluiten om te laten opereren, is het sowieso wel goed om te zorgen dat de spieren rondom je knie sterk zijn, bevorderd het herstel na de operatie.

Hoe jong ben je eigenlijk, Hela?
Ik heb zo'n operatie ondergaan, zo'n 12 jaar geleden. De operatie is technisch gezien geslaagd, maar het effect is in feite nihil. Mijn andere been zou ook nog moeten, maar dat wil ik niet.

De operatie heeft als gevolg gehad dat ik - na een periode in een rolstoel wegens niet mogen belasten - ruim een jaar met krukken heb gelopen. Ik had na de operatie namelijk enorm last van de schroeven die in mijn bovenbeen waren geplaatst. Ik kreeg geen 'grip' meer op mijn knie, waardoor ik niet meer kon lopen zonder er doorheen te zakken.

Na een jaar zijn de schroeven verwijderd en sinds die dag heb ik wel weer grip op mijn knie.

De reden dat ik mijn andere been niet ook wil laten opereren, is omdat ik geen verschil merk met voor de operatie. De pijn is even hevig, ik word nog net zo gehinderd in mijn bewegingen. Ik kan nog steeds slecht trappen op en mijn knie schiet nog regelmatig op slot. Uit onderzoek is gebleken dat de slijtageslag in mijn geopereerde knie zelfs nog sneller is gegaan dan in mijn onbehandelde knie. Af en toe wordt er e.e.a. aan botsplinters verwijderd door de chirurg.

Bovendien heb ik na mijn operatie nu ook verhevigde slijtage aan mijn heup en enkel.

Ik heb me erbij neergelegd dat het zo is. Voor kunstknieen ben ik al tijden te jong en ik weet ook niet of ik die wel laat aanbrengen, ooit. Ik wacht het verloop maar even af. Op extreem slechte dagen loop ik soms met krukken.
Josje, ik geloof dat ik wel sterke spieren heb Heb tot een jaar geleden ook altijd actief aan een teamsport én aan tennis gedaan.

Daarnaast is mijn zelf-herstellend vermogen ook wel ok. Daar vertrouw ik op

Omen, jouw verhaal klinkt niet rooskleurig. Kan mij met jouw ervaring ook goed voorstellen dat je je andere knie niet laat opereren. Wat een narigheid heb je achter de rug.

Ik vind het wel typisch dat jij niet in aanmerking komt voor nieuwe gewrichten. Vooral niet omdat nu ook je heup en enkel ernstig achteruit gaan.

Misschien is het wel zo dat de operatietechnieken veranderd zijn na 12 jaar en het effect als beter/groter verwacht mag worden?

Ik ga in de loop van dit jaar uitvinden waar de vrouw van Abraham de mosterd haalt, dus zo jong ben ik pffffffff

Fijn dat jullie de moeite namen te reageren, thanx daar voor.
quote:Helaholalalala schreef op 05 mei 2010 @ 14:37:

[..]

Omen, jouw verhaal klinkt niet rooskleurig. Kan mij met jouw ervaring ook goed voorstellen dat je je andere knie niet laat opereren. Wat een narigheid heb je achter de rug.

Ik vind het wel typisch dat jij niet in aanmerking komt voor nieuwe gewrichten. Vooral niet omdat nu ook je heup en enkel ernstig achteruit gaan.

Misschien is het wel zo dat de operatietechnieken veranderd zijn na 12 jaar en het effect als beter/groter verwacht mag worden?

Ik ga in de loop van dit jaar uitvinden waar de vrouw van Abraham de mosterd haalt, dus zo jong ben ik pffffffff

[..]

Toevallig ben ik onlangs naar de orthopedisch chirurg geweest om te bespreken of al of niet een kunstknie de overweging waard is. Juist in de hoop, zoals jij schrijft, dat het nu technisch gezien eerder mogelijk is dan voorheen. Maar ze willen er niet aan. Qua slijtage had ik ze op mijn 25e al moeten krijgen, maar omdat zo'n knie maar een beperkt aantal jaren (de arts noemde 15 jaar) meegaat vindt hij het te vroeg. (Ik weet niet hoe oud de beste man denkt dat ik ga worden, maar hij had het over 'rond uw zestigste een kunstknie' Nou, dat duurt dan nog zo'n 20 jaar.) Het alternatief is dus van eerst 40 jaar je over de pijn heenzetten

Enfin. Mijn oma had dezelfde fysieke afwijkingen als ik en die heeft de helft van haar leven in een rolstoel gezeten, dus ik kom er hoe dan ook al beter af.

Jij in ieder geval een succesvolle operatie gewenst!
@Omen, hier zegt de chirurg ook idd dat een kunstknie zo'n 15 jaar meegaat en dus pas zo rond je 60ste gegeven wordt. Dat heeft dan vooral te maken met het feit dat het in principe maar 1x gedaan kan worden. Toch hoor ik zo hier en daar wel in mijn omgeving van mensen die zo ergens tussen de 40 en 50 zijn en het wél gekregen hebben. En juist omdat jij al zolang zoveel klachten hebt en ook je knie(en) en enkel(s) gaan meedoen met de ellende, zou ik denken dat jij daarom wél al in aanmerking komt.

Heb je al eens een second opinion gevraagd elders?

Met de verandering van operatietechnieken doelde ik eigenlijk op andere techniek voor osteotomie dan 12 jaar geleden zoals bij Omen is uitgevoerd.

Nou ja, eerst morgenochtend heb ik een afspraak met de orthopeed en zal een en ander nog eens goed bespreken.
Hee,

Ik had-heb precies hetzelfde als jij in mijn knie. MIjn meniscus 3x gescheurd en dus volledig weggehaald waardoor er nog meer dingen zijn gaan slijten. Omdat ik veel last had en veeeeel te jong was voor een nieuwe knie hebben ze bij mij wel die operatie gedaan.

De eerste dagen echt verschrikkelijk veel pijn gehad. Daarna 14 weken met krukken- rolstoel omdat ik niet mocht belasten. Daarna met fysio helemaal opnieuw leren lopen, dit ging steeds beter gelukkig. Ik heb geen last gehad van mijn pinnen en platen en die zitten er ook nog keurig. Ik kon wel zeggen dat ik pas na 14 maanden echt helemaal hersteld was... Ik kan alleen niet meer hardlopen, dat was toch al niet mijn hobby. Wel deed ik synchroonzwemmen, maar dat kon niet meer vanwege de rare stand in mijn benen nu...

Succes met je keuze!
Chirurg heeft vanmorgen uitgebreid uitgelegd en ik heb besloten ervan af te zien, dus geen standscorrectie. De buitenkant is ook al aan het slijten, ik heb niet enorm veel pijn dus de beperkingen moet ik maar ff accepteren.

Op termijn is dan een halve of eventueel een hele knieprothese aangewezen.

Dank voor jullie reacties in elk geval

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven