Tinnitus
donderdag 8 november 2018 om 20:00
Hallo iedereen, ik maak hier een topic aan voor een probleem van mijn vriend. Hij heeft tinnitus (oorsuizen) en heeft hier enorm veel last van. Hij kan niet meer goed slapen, kan weinig geluid verdragen, wordt er neerslachtig en nerveus van.. het heeft dus heel veel impact. Helaas is deze aandoening onomkeerbaar. Toch vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met therapieën hierrond of gewoon handige tips om het dragelijker te maken?
donderdag 8 november 2018 om 20:22
Hier ben ik (en vele andere mensen met tinnitus) dan wel benieuwd naar. Wat voor therapie is dat dan?
@TO: al een jaar of 30 last van. Proberen niet te veel aandacht aan te schenken, het is bij mij in de loop van de jaren alleen maar erger geworden helaas.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 8 november 2018 om 20:29
Dit advies kreeg ik ook lukt soms wel soms niet . Nu tijdelijk wat meer stress en ook meer last van mijn tinittus .
donderdag 8 november 2018 om 20:31
Retraining therapy werkt naar het schijnt heel goed. Ik heb het al heel lang en heb er eigenlijk zelden last van, zonder die therapie, maar het heeft me wel veel tijd gekost om het te 'aanvaarden' zeg maar.
Laatst had ik een opflakkering en was de tinnitus HEEL erg luid - ik ben toen naar dokter Jan Ost in Gent gegaan.
Ze hebben me een soort van test laten doen en hebben een loreta scan uitgevoerd, de analyses daarvan hebben me ook veel inzicht gegeven in hoe mijn brein werkt en hoe ik met negatieve emoties omga. Op basis daarvan werd een behandeling voorgesteld, maar begrijpen hoe mijn hoofd werkt en waar de tinnitus vandaan komt was eigenlijk ruim voldoende voor mij, en de behandeling heb ik toen ook afgezegd.
Dat was een zeer duur onderzoek/gesprek, maar heeft me enorm geholpen. Heb er nu nog minder last van dan ervoor. Het is maar een tip
Laatst had ik een opflakkering en was de tinnitus HEEL erg luid - ik ben toen naar dokter Jan Ost in Gent gegaan.
Ze hebben me een soort van test laten doen en hebben een loreta scan uitgevoerd, de analyses daarvan hebben me ook veel inzicht gegeven in hoe mijn brein werkt en hoe ik met negatieve emoties omga. Op basis daarvan werd een behandeling voorgesteld, maar begrijpen hoe mijn hoofd werkt en waar de tinnitus vandaan komt was eigenlijk ruim voldoende voor mij, en de behandeling heb ik toen ook afgezegd.
Dat was een zeer duur onderzoek/gesprek, maar heeft me enorm geholpen. Heb er nu nog minder last van dan ervoor. Het is maar een tip
donderdag 8 november 2018 om 20:53
https://www.libranet.nl/gehoor-spraak-e ... /tinnitus/
Is deeltijd therapie. Geloof drie dagen of dagdelen per week. Ik heb de intake doorlopen daar maar toen besloten het niet te doen omdat ik al andere therapie volgde voor een ander probleem en ik in het jaar dat ik op de wachtlijst stond al redelijk ermee had leren leven. Ik hoor twee tonen. Waren in de intake ook mensen met 6 geluiden (niet alleen tonen maar ook getrommel en gerinkel) door elkaar.
Resultaten zijn wisselend. Tinnitus gaat niet over. Gaat om ermee te leren leven. Het naar de achtergrond te krijgen. Voorbeeld dat ze daar gaven was het geluid van de koelkast. Dat hoor je eigenlijk niet of nauwelijks meer terwijl het er wel is. Dit zou met tinnitus ook zo kunnen werken.
Ik hoor mijn tonen al jaren. Ik ken al jaren geen stilte meer. Daar verlang ik soms zo naar. Toch kan ik er wel mee leven. Soms is het wat lastiger (druk, stress, pms, in stille ruimtes enz) maar het gaat zo wel.
Is deeltijd therapie. Geloof drie dagen of dagdelen per week. Ik heb de intake doorlopen daar maar toen besloten het niet te doen omdat ik al andere therapie volgde voor een ander probleem en ik in het jaar dat ik op de wachtlijst stond al redelijk ermee had leren leven. Ik hoor twee tonen. Waren in de intake ook mensen met 6 geluiden (niet alleen tonen maar ook getrommel en gerinkel) door elkaar.
Resultaten zijn wisselend. Tinnitus gaat niet over. Gaat om ermee te leren leven. Het naar de achtergrond te krijgen. Voorbeeld dat ze daar gaven was het geluid van de koelkast. Dat hoor je eigenlijk niet of nauwelijks meer terwijl het er wel is. Dit zou met tinnitus ook zo kunnen werken.
Ik hoor mijn tonen al jaren. Ik ken al jaren geen stilte meer. Daar verlang ik soms zo naar. Toch kan ik er wel mee leven. Soms is het wat lastiger (druk, stress, pms, in stille ruimtes enz) maar het gaat zo wel.
donderdag 8 november 2018 om 22:33
Herkenbaar. Van de zomer op vakantie geweest, mooie wandeling gemaakt naar een mooi meer. Er waren wat andere mensen, iedereen zat voor zichzelf te genieten. Iemand fluisterde ‘de stilte is hier énorm..’. En ik zat met tranen in mijn ogen. Dat ik me dus niet kan herinneren hoe stilte klinkt, omdat ik al langer tinnitus heb dan niet heb.
donderdag 8 november 2018 om 23:28
Voor mij totaal niet! Ik kan me niet meer voorstellen wat dat is, stilte. Ik kan het dus ook niet echt meer missen. Ik was me onlangs zelfs aan het afvragen of, als ik plots geen tinnitus meer zou hebben, net zo hard weer aan die constante stilte zou moeten wennen als ik moest wennen aan de tinnitus.himalaya schreef: ↑08-11-2018 22:33Herkenbaar. Van de zomer op vakantie geweest, mooie wandeling gemaakt naar een mooi meer. Er waren wat andere mensen, iedereen zat voor zichzelf te genieten. Iemand fluisterde ‘de stilte is hier énorm..’. En ik zat met tranen in mijn ogen. Dat ik me dus niet kan herinneren hoe stilte klinkt, omdat ik al langer tinnitus heb dan niet heb.
![]()
donderdag 8 november 2018 om 23:41
Een ongelukkig medisch toeval. En stress.
Edit: die laatste harde opflakkering kwam wel door te luide muziek. Oeps.
vrijdag 9 november 2018 om 00:05
Ik heb MS, sindsdien, sindsdien heb ik het. Als ik naar een concert ga of luide muziek hoor, wordt het erger. Voor de rest...gewoon mee leren leven.
vrijdag 9 november 2018 om 00:32
De mensen die ik ken met Tinnitus zijn hun hele leven al professioneel met muziek bezig en nog steeds.
Sommigen worden er gek van en volgen elke therapie in de hoop dat het minder wordt, degenen die het accepteren hebben er alleen last van als ze bij voorbeeld na een concert en de autorit naar huis uitstappen bij hun huis op het platteland.
Dan is de stilte opeens een enorm contrast en horen ze alleen die piep. Geen motor of andere geluiden.
Degenen die dan denken "beroepskwaal, niks aan te doen" voelen zich zonder meer beter. Accepteren dat het er is zou mijn advies zijn om die reden.
Nog NOOIT van iemand gehoord dat er iets was dat hielp, ook niet tijdelijk. De brommende koelkast of de tikkende klok zijn een goed voorbeeld. Valt mee te leven tenzij je er op gaat letten en steeds denken o nee... de koelkast slaat weer aan. Moet zeggen dat ik soms ook even een piep in mijn oor heb en ben altijd opgelucht als het weer verdwenen is. Hoop dat het niet erger wordt voor je!!!!!!!!
Sommigen worden er gek van en volgen elke therapie in de hoop dat het minder wordt, degenen die het accepteren hebben er alleen last van als ze bij voorbeeld na een concert en de autorit naar huis uitstappen bij hun huis op het platteland.
Dan is de stilte opeens een enorm contrast en horen ze alleen die piep. Geen motor of andere geluiden.
Degenen die dan denken "beroepskwaal, niks aan te doen" voelen zich zonder meer beter. Accepteren dat het er is zou mijn advies zijn om die reden.
Nog NOOIT van iemand gehoord dat er iets was dat hielp, ook niet tijdelijk. De brommende koelkast of de tikkende klok zijn een goed voorbeeld. Valt mee te leven tenzij je er op gaat letten en steeds denken o nee... de koelkast slaat weer aan. Moet zeggen dat ik soms ook even een piep in mijn oor heb en ben altijd opgelucht als het weer verdwenen is. Hoop dat het niet erger wordt voor je!!!!!!!!
vrijdag 9 november 2018 om 04:57
Ik heb een erfelijke gehoorafwijking. Helaas hoort tinnitus daarbij. Ik draag hoorapparaten, helpt soms ook om er minder last van te hebben. Het geluid van buiten komt dan beter binnen zodat het geluid van de tinnitus naar de achtergrond gaat. Ik heb het al een jaar of 10 denk ik en ben het gewend.
vrijdag 9 november 2018 om 07:07
vrijdag 9 november 2018 om 07:09
(Helaas voor jou?) niet mijn eigen schuld. Een ‘grapjas’ gooide een strijker in het tochtportaal van een winkel waar ik op dat moment net binnen stapte.
vrijdag 9 november 2018 om 07:26
Geen idee, misschien wel muziek, kan.
Maar er was niet 1 moment dat het leven nog stil was, en een dag later een piep.
De eerste tijd dat ik me bewust was, dacht ik nog aan stress oid. Pas toen ik me besefte, dat het echt niet overging, ook niet van vakantie oid. Ben ik naar de arts gegaan, en was het officieel.,
vrijdag 9 november 2018 om 08:50
Zoveel reacties al, bedankt iedereen. Ik had inderdaad retraining therapy in gedachte, daar had ik al iets over gelezen. Dus dat kan hij proberen misschien. We gaan sowieso al eens informeren in een audiologisch centrum. Voor de rest lees ik vooral reacties rond het accepteren dat het er is. Dat begrijp ik helemaal maar zover is hij nog niet momenteel.. zijn er bij jullie ook die er slaapproblemen door ondervinden? Hij wordt wakker van het minste geluid (zoals mijn ademhaling) doordat hij er zo overgevoelig aan is, maar zegt ook niet met oorstoppen te kunnen slapen omdat zijn tinnitus dan te luid is..
vrijdag 9 november 2018 om 09:05
wat kan helpen, is een zacht geluidje aanhouden 's nachtsSheeps schreef: ↑09-11-2018 08:50Zoveel reacties al, bedankt iedereen. Ik had inderdaad retraining therapy in gedachte, daar had ik al iets over gelezen. Dus dat kan hij proberen misschien. We gaan sowieso al eens informeren in een audiologisch centrum. Voor de rest lees ik vooral reacties rond het accepteren dat het er is. Dat begrijp ik helemaal maar zover is hij nog niet momenteel.. zijn er bij jullie ook die er slaapproblemen door ondervinden? Hij wordt wakker van het minste geluid (zoals mijn ademhaling) doordat hij er zo overgevoelig aan is, maar zegt ook niet met oorstoppen te kunnen slapen omdat zijn tinnitus dan te luid is..