Gezondheid alle pijlers

Tips bij burn-out achtige klachten

16-10-2019 19:53 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Aangezien veel mensen last hebben van een burn-out (of in elk geval overspannenheid) vroeg ik mij af wat jullie voor tips hebben?
Ik ben opzoek naar tips omdat ik door de bomen het bos even niet meer zie hoe ik hier vanaf moet komen.
Stoppen met werken is geen optie (heb een flex contract dus niet werken is ook geen geld) en ben nog wel aan het studeren. Ik heb wel al besloten minder vakken te gaan volgen zodat ik het wat rustiger heb. Mijn grootste klacht is dat ik alles met tegenzin doe en ik graag weer energie en plezier wil hebben in het leven.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met wat tips. Ik zal ook morgen even contact opnemen met de huisarts maar een pilletje zal het probleem in elk geval niet oplossen. Vandaar dat ik jullie om advies vraag. Dankjewel alvast!
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies; je rust pakken en eigenlijk even doen wat je zelf leuk vind...dit gaf mij energie.
Alle reacties Link kopieren
Een pilletje zul je ook niet zomaar krijgen bij een burn-out of overspannenheid.
Belangrijk is om, naast het schrappen van wat 'teveel' is, ook activiteiten toe te voegen die je echt leuk vindt. Gewoon alleen maar omdat je daar plezier uit haalt.
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft de diagnose gesteld? Ik weet niet wat jij hebt maar ik was tijdens mijn burnout zo in de war dat ik niet eens in de juiste tram kon stappen.....
viva-amber wijzigde dit bericht op 16-10-2019 20:02
67.39% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mindfullness
ik geef mn bek ook maar een douw
yourlocalhero schreef:
16-10-2019 19:55
Mijn advies; je rust pakken en eigenlijk even doen wat je zelf leuk vind...dit gaf mij energie.
Dit is ook mijn advies.
Ik heb vorig jaar overspannen thuis gezeten, en ik vond het vooral fijn om even naar buiten te gaan. Ik probeerde elke dag een activiteit te doen. Dit lukte de ene keer wel, de andere keer niet.
En ik heb ook besloten om een stap terug te doen qua werk. Waar ik werkte was er veel stress, onregelmatige diensten, hoge werkdruk. Dat hielp ook niet bepaald mee.
Nu werk ik wel in dezelfde sector maar wel een andere werkgever. Het werk wat ik nu doe is wel onder mijn niveau maar ik ervaar veel meer rust. Ik heb vaste dagen, werk altijd alleen. Die vaste dagen geven mij rust.

Sterkte! En luister naar jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-10-2019 20:02
Mindfullness

met 1 L. De bedoeling is juist dat je mind niet zo full is :)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips zo ver. Misschien inderdaad goed om ook tijd vrij te maken voor leuke dingen. Alleen weet ik niet meer wat ik nou leuk vind.... ik heb het gevoel alsof ik mezelf kwijt ben!

viva-amber schreef:
16-10-2019 20:01
Wie heeft de diagnose gesteld? Ik weet niet wat jij hebt maar ik was tijdens mijn burnout zo in de war dat ik niet eens in de juiste tram kon stappen.....
Nog niemand; daarom geef ik er ook geen officiële naam aan. Maar dat jij het zogenaamd erger hebt dan ik betekend niet dat ik nergens last van heb. Ik ervaar je reactie als een aanval, alsof je het bagatelliseert. Dit is nou juist waarom ik er niet graag met mensen over praat (hier kan dat gelukkig anoniem). Als ik opzoek wat een burn-out inhoud dan heb ik vrijwel alle klachten.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
16-10-2019 20:07
Dit is ook mijn advies.
Ik heb vorig jaar overspannen thuis gezeten, en ik vond het vooral fijn om even naar buiten te gaan. Ik probeerde elke dag een activiteit te doen. Dit lukte de ene keer wel, de andere keer niet.
En ik heb ook besloten om een stap terug te doen qua werk. Waar ik werkte was er veel stress, onregelmatige diensten, hoge werkdruk. Dat hielp ook niet bepaald mee.
Nu werk ik wel in dezelfde sector maar wel een andere werkgever. Het werk wat ik nu doe is wel onder mijn niveau maar ik ervaar veel meer rust. Ik heb vaste dagen, werk altijd alleen. Die vaste dagen geven mij rust.

Sterkte! En luister naar jezelf.
Dankjewel voor je berichtje! Wat voor activiteiten plande jij vooral als ik vragen mag? Hopelijk geeft me dat wat inspiratie :) . En hoe ben je met het piekeren om gegaan? Of had je daar geen last van?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je nog regel mogelijkheden hebt dan heb je misschien wel klachten maar het is misschien nog geen burnout. Door een burnout wordt je totaal lamgeslagen zowel psychisch als fysiek en kun je niet meer regelen. Overspannen zijn, angstig en/of depressief is ook erg maar hoeft geen burnout te zijn. Meerdere psychische (en fysieke) klachten hebben een overlap.
Daarnaast heb ik niets vergeleken dat doe jezelf en ik heb ook niet gezegd dat je niets hebt.

De eerste stap is naar de huisarts want wij mogen geen medisch advies geven en de tweede stap is een preventief gesprek met de bedrijfsarts om te kijken of je in werk en privé nog zo kunt ingrijpen dat het behapbaar blijft.
Diagnoses en behandelingen haal je niet op een forum of op google.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ze vraagt toch ook helemaal niet om een diagnose? In de titel staat niet voor niks burn-out achtige klachten.
Schaapje11 schreef:
16-10-2019 20:12
Dankjewel voor je berichtje! Wat voor activiteiten plande jij vooral als ik vragen mag? Hopelijk geeft me dat wat inspiratie :) . En hoe ben je met het piekeren om gegaan? Of had je daar geen last van?
Dat waren verschillende activiteiten, zowel binnen als buiten.
Boodschappen haalde ik op rustige tijdstippen, maar dat was zelfs al best wel veel.
Of even op de koffie, bij mijn ouder(s).
Het huishouden verdeeld ik in stappen. Ik vond het toen ook wel fijn om iets om handen te hebben. Zo stond ik ook graag in de keuken om iets nieuws te koken/bakken.

Maar het moeilijkste vond ik het toegeven aan mezelf, dat het even niet zo lekker ging. Ik had vooral een groot schuldgevoel naar collega's. Ik kwam mezelf behoorlijk tegen toen.
Wat me ook hielp was dingen opschrijven waar ik tegenaan liep. Ik kreeg ook nog van iemand de tip om elke dag iets op te schrijven wat positief was. Dat had ik niet gedaan maar ik denk dat dat zeker wel kan helpen.

Als je wilt mag je me een pb sturen. :)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-10-2019 20:16
Wanneer je nog regel mogelijkheden hebt dan heb je misschien wel klachten maar het is misschien nog geen burnout. Door een burnout wordt je totaal lamgeslagen zowel psychisch als fysiek en kun je niet meer regelen. Overspannen zijn, angstig en/of depressief is ook erg maar hoeft geen burnout te zijn. Meerdere psychische (en fysieke) klachten hebben een overlap.
Daarnaast heb ik niets vergeleken dat doe jezelf en ik heb ook niet gezegd dat je niets hebt.

De eerste stap is naar de huisarts want wij mogen geen medisch advies geven en de tweede stap is een preventief gesprek met de bedrijfsarts om te kijken of je in werk en privé nog zo kunt ingrijpen dat het behapbaar blijft.
Diagnoses en behandelingen haal je niet op een forum of op google.
Je doet indirect aannames hoor, voor het geval je dat niet doorhebt. Ik vraag hier niet om diagnoses maar tips voor deze klachten. Dat jij dan vervolgens bedenkt dat ik het verzin of mezelf de sticker buren-out heb gegeven kan ik niets aan doen. Ik typ duidelijk burn-out achtige klachten. En niet iedereen hoeft zo verward te zijn als jij. Je hoeft mij hier niet de les proberen te lezen, daar vraag ik niet om. Evenmin om een diagnose of behandeling.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je gewoon een moeilijk karakter...heel vervelend maar daar kan je mee leren leven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je moeilijk, Viva-amber
Alle reacties Link kopieren
Heb je overzicht van wat je "moet" doen voor je studie, wanneer je werkt en wat je wilt doen in je vrije tijd? Misschien helpt het als je per dag van de week een schema maakt met wanneer je wat doet. Continu het idee hebben dat je nog zo veel moet doen, gaat je ook niet verder helpen. Je kunt het in kleine onderdelen verdelen.
Probeer je werk op je werk te laten en niet meer te werken dan nodig is. Misschien kun je iets eerder naar school of iets later naar huis zodat je thuis niets meer hoeft te doen. Dan ben je vrij als je thuis bent en hoef je je niet schuldig te voelen als je "niets" doet.
Alle reacties Link kopieren
Laat je vitamines (B12, D, foliumzuur) en schildklier etc eens prikken. Burnout achtige klachten komen vaak overeen met tekorten aan bepaalde vitamines. En is een kleine moeite om dat uit te laten sluiten.
Beweging en rust pakken is natuurlijk ook heel belangrijk, maar mocht het wel een vitaminetekort oid zijn dan kun je rust pakken/bewegen etc tot je een ons weegt.
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
16-10-2019 20:23
Je doet indirect aannames hoor, voor het geval je dat niet doorhebt. Ik vraag hier niet om diagnoses maar tips voor deze klachten. Dat jij dan vervolgens bedenkt dat ik het verzin of mezelf de sticker buren-out heb gegeven kan ik niets aan doen. Ik typ duidelijk burn-out achtige klachten. En niet iedereen hoeft zo verward te zijn als jij. Je hoeft mij hier niet de les proberen te lezen, daar vraag ik niet om. Evenmin om een diagnose of behandeling.
Jij bent niet opgebrand maar aangebrand
Alle reacties Link kopieren
Voetreflex, later weer sporten. Wel werk blijven doen, maar veul minder dan wat ik gewend was, veel geslapen en vooral eerlijk zijn naar jezelf en je omgeving.
Het hielp mij iig niet om werk volledig naast me neer te leggen, het gaf me ook afleiding en door zoveel taken op je te nemen die je ook aankunt geeft dat ook weer motivatie en een positief gevoel.
Ik begrijp echter dat jij je werk niet fijn vindt? Dan lijkt me dat lastiger. Ik ben erg blij met mn werk en daar haalde ik toch dan ook energie uit.

Pas wat later in de burn out merkte ik pas hoe enorm ik van de radar was.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-10-2019 20:30
Jij bent niet opgebrand maar aangebrand
Bel de brandweer: Afbeelding
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
16-10-2019 20:26
Heb je overzicht van wat je "moet" doen voor je studie, wanneer je werkt en wat je wilt doen in je vrije tijd? Misschien helpt het als je per dag van de week een schema maakt met wanneer je wat doet. Continu het idee hebben dat je nog zo veel moet doen, gaat je ook niet verder helpen. Je kunt het in kleine onderdelen verdelen.
Probeer je werk op je werk te laten en niet meer te werken dan nodig is. Misschien kun je iets eerder naar school of iets later naar huis zodat je thuis niets meer hoeft te doen. Dan ben je vrij als je thuis bent en hoef je je niet schuldig te voelen als je "niets" doet.
Ja dankje, dit is zeker een heel bruikbare tip! ik heb momenteel misschien 8 uur vrije tijd per week, alhoewel ik ook even moet uitzoeken wat ik wil gaan doen met die vrije tijd. Ik vind momenteel nog even niets leuk of gewoon te veel moeite. Ik zal vanaf morgen beginnen met schema's maken. Het probleem qua school is dat ik een zelf-studie vak doe wat binnen een x aantal weken af moet zijn en het moeilijk is te bedenken wanneer ik genoeg heb gedaan.

Ook nog even een kanttekening; ik ben een ontzettende streber en met een 7 ben ik niet blij. Leren vond ik altijd het leukste wat er is maar de laatste paar maanden heb ik geen zin, discipline/motivatie maar ook een zeer slechte concentratie en geheugen.
Alle reacties Link kopieren
M0RIARTY schreef:
16-10-2019 20:29
Laat je vitamines (B12, D, foliumzuur) en schildklier etc eens prikken. Burnout achtige klachten komen vaak overeen met tekorten aan bepaalde vitamines. En is een kleine moeite om dat uit te laten sluiten.
Beweging en rust pakken is natuurlijk ook heel belangrijk, maar mocht het wel een vitaminetekort oid zijn dan kun je rust pakken/bewegen etc tot je een ons weegt.
Ja dit is inderdaad ook het eerste waar mijn moeder aan dacht. Ik heb 3 maanden geleden mijn bloed laten prikken (ivm hartkloppingen) maar volgens de huisarts was ik zo fit als een hoentje. Ik heb deze klachten sinds februari. Ondanks dat mijn bloedwaarden goed waren ben ik wel vitamine D3 en B12 extra gaan slikken (helaas zonder merkbaar resultaat maar niet geschoten is altijd mis!).
Alle reacties Link kopieren
_Monti_ schreef:
16-10-2019 20:32
Voetreflex, later weer sporten. Wel werk blijven doen, maar veul minder dan wat ik gewend was, veel geslapen en vooral eerlijk zijn naar jezelf en je omgeving.
Het hielp mij iig niet om werk volledig naast me neer te leggen, het gaf me ook afleiding en door zoveel taken op je te nemen die je ook aankunt geeft dat ook weer motivatie en een positief gevoel.
Ik begrijp echter dat jij je werk niet fijn vindt? Dan lijkt me dat lastiger. Ik ben erg blij met mn werk en daar haalde ik toch dan ook energie uit.

Pas wat later in de burn out merkte ik pas hoe enorm ik van de radar was.
Bedankt voor het delen! Mijn werk vind ik inderdaad niet zo heel leuk (winkelwerk; bijbaan) maar eerder een fijne afleiding naast mijn intense studie (master aan de uni). Ik haalde altijd veel energie uit mijn studie omdat ik leren erg leuk vind. Je bericht zet me zeker aan het denken qua school. Misschien dat dan in elk geval een vak minder volgen het gewenste resultaat geeft wat jij had met je werk :) .
Schaapje11 schreef:
16-10-2019 19:53
Stoppen met werken is geen optie (heb een flex contract dus niet werken is ook geen geld) en ben nog wel aan het studeren. Ik heb wel al besloten minder vakken te gaan volgen zodat ik het wat rustiger heb. Mijn grootste klacht is dat ik alles met tegenzin doe en ik graag weer energie en plezier wil hebben in het leven.
Hoeveel beweeg je (inclusief fietsen naar de uni)?

Een dagelijkse (avond)wandeling van 30 minuten werkt al beter dan menig pilletje.

Toen ik overspannen dreigde te worden, ben ik naar huisarts gegaan,
die me heeft verwezen naar een fantastische POH (praktijkondersteuner huisartsenpraktijk).
Voor mij waren de belangrijkste adviezen:
1. Ga bewegen. (Geen topsport of zware competitie.) Wandelen, fietsen, zwemmen. Iets wat je leuk vindt.
2. Mindfulness/meditatie

Bel morgenochtend ff met je HAP.
En als ervaringsdeskundige op het gebied van burn-out kan ik je zeggen, dat je bij een burn-out soms nauwelijks je schoenen kan aantrekken, laat staan dat je kunt werken, studeren, het Pieterpad lopen of Italiaanse kookles volgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven