Gezondheid alle pijlers

Tips om zoon te wekken.

05-06-2020 10:38 65 berichten
Goedemorgen,

Mijn nog thuiswonende zoon van twintig heeft voor 99% narcolepsie. Dit is bevestigd door de kinderarts. Het vervolgonderzoek om een definitieve diagnose te stellen is in overleg met de kinderarts niet ingang gezet wegens risico’s die dit met zich meebrengt.

Waar we nu tegenaan lopen is dat hij niet wakker wordt van een wekker.
Ik maak hem elke morgen dus wakker zodat hij op tijd komt voor z’n werk. Ik doe het licht aan, luxaflex open en blijf net zolang praten tot hij echt wakker is.
We hebben van alles geprobeerd tot zelfs zeven wekkers tegelijk, niets helpt tot nog toe.
Nu willen man en ik drie weken weg van de zomer. Zoon zit nu te denken om dan maar drie weken vrij te nemen, maar eigenlijk geen optie want ook geen inkomsten dan, hij is zzp-er.
Bovendien wil hij graag op zichzelf gaan wonen, maar niet zelfstandig wakker worden houdt hem tegen.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?
Telefoon die uitstaat tot 7:00, dan aanspringt met jouw stem:
"Noah, wakker worden." [Repeat]
In combinatie met een wake up lamp.
Alle reacties Link kopieren
Radiowekker heel hard al geprobeerd? Misschien kun je iemand vragen die hem komt wekken? Beetje zoals een kattenoppas maar dan een wekdienst?

Wat lastig. Als hij zelfstandig wil worden (wat jij toch ook graag wilt neem ik aan) zal hij toch ook zelf naar een oplossing op zoek kunnen gaan?
Wat is zijn eigen idee hierover?
Aangezien narcolepsie een ziekte is en het wakker maken van hem een vorm van mantelzorg, zou er evt. Iets van thuiszorg voor kunnen komen? Het is niet dat hij geen zin heeft om op te staan en zich opstandig nog eens omdraait. Als hij door een spierziekte oid niet op kon staan zou er ook iemand komen helpen, dus nu zou dat ook moeten kunnen, toch?
Tot hoe laat slaapt hij door als je hem niet wekt? Hij heeft zelf controle over hoe laat hij gaat slapen, dus als hij op tijd in bed kruipt zal hij toch ook wel op tijd wakker worden?
Alle reacties Link kopieren
Tijdspaarder schreef:
05-06-2020 10:45
Wat is zijn eigen idee hierover?
Aangezien narcolepsie een ziekte is en het wakker maken van hem een vorm van mantelzorg, zou er evt. Iets van thuiszorg voor kunnen komen? Het is niet dat hij geen zin heeft om op te staan en zich opstandig nog eens omdraait. Als hij door een spierziekte oid niet op kon staan zou er ook iemand komen helpen, dus nu zou dat ook moeten kunnen, toch?

Lijkt mij ook inderdaad!
Here am I in my little bubble
Odense,

Dat van die telefoon inspreken vind ik echt een goede tip! Dat ik daaraan niet gedacht heb.

Boertje,

Wel hebben we eerder de sleutel gegeven aan een maatje waar mee hij toen samen werkte, maar nu werkt hij met iemand anders samen en wil hij dat niet meer.
De radiowekker staat zo hard dat wij er zelfs van wakker worden maar zoon niet.
Zou dat bestaan een wekservice die aan huis komt?
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
05-06-2020 10:45
Tot hoe laat slaapt hij door als je hem niet wekt? Hij heeft zelf controle over hoe laat hij gaat slapen, dus als hij op tijd in bed kruipt zal hij toch ook wel op tijd wakker worden?

Denk niet dat dat zo makkelijk werkt als je narcolepsie hebt.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Voor doven en slechthorenden bestaan er wek- en waarschuwingsystemen in de vorm van een trilwekker. Dan leg je een trilplaat onder je matras, onder je kussen of in je kussensloop. Misschien zou dat voor hem werken? Je kan bij een audicien om informatie vragen.
Alle reacties Link kopieren
Los van het feit dat wakker worden een punt is, denk ik dat je zoon er toch ook wel goed aan doet nu verdere stappen te ondernemen m.b.t. de narcolepsie.
Neem aan dat het bekend is bij jullie dat de ziekte ook inhoudt dat je zomaar overdag in slaap kunt vallen? Dus ook onder het praten, werken of autorijden. Is wel belangrijk om alles goed uit te zoeken en te kijken of er met bijvoorbeeld medicijnen nog het een en ander te verbeteren valt.

Misschien kan een vriend of vriendin bij hem komen logeren en hem wakker maken?
Of is een van de buren ook altijd vroeg wakker en zou die dat wel willen doen?
Alle reacties Link kopieren
Armbandkraaltje schreef:
05-06-2020 10:50
Odense,

Dat van die telefoon inspreken vind ik echt een goede tip! Dat ik daaraan niet gedacht heb.

Boertje,

Wel hebben we eerder de sleutel gegeven aan een maatje waar mee hij toen samen werkte, maar nu werkt hij met iemand anders samen en wil hij dat niet meer.
De radiowekker staat zo hard dat wij er zelfs van wakker worden maar zoon niet.
Zou dat bestaan een wekservice die aan huis komt?

Het is geen wekservice, dat zou dan gewoon een thuiszorgmedewerker zijn. Je kunt altijd eens contact opnemen met de huisarts/zorgverzekeraar om te kijken of het mogelijk is dat hij hiervoor thuiszorg krijgt.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mij wekken door mijn smartwatch. Die trilt en maakt geluid. Met een wake up light erbij zodat het ook licht is in de kamer.
Alle reacties Link kopieren
Is er een patiëntenvereniging waar je om advies zou kunnen vragen?
Tijdspaarder, Lenteui en RainyDays,

Zijn eigen idee hierover is vooral dat hij het heel vervelend vind. Hij voelt zich soms belemmert in zijn doen en laten. Ook bij het afspreken met vrienden, hij vraagt dan van te voren of ik hem op een bepaalde tijd wil wakker maken in het weekend. Dit lukt niet altijd omdat ook weleens op pad ben.

‘S avonds gaat hij door de weeks altijd op een vaste tijd slapen. Als ik hem niet wakker maak dan ligt hij de volgende dag soms nog tot twee uur of vier uur te slapen. Dit wisselt want soms is hij om tien uur of acht uur zomaar ineens wakker.
Ook gaat hij regelmatig ‘s avonds na het eten naar bed en slaapt hij de hele nacht door. Tenzij ik hem dan wakker maak na een uurtje als hij nog wat met vrienden zou gaan doen.
Overigens slaapt hij direct weer in de auto onderweg naar de klus toe en op de terugweg weer.
Een soort thuiszorg heb ik nog niet aan gedacht, misschien ook een idee, maar zou dan de diagnose ook officieel moeten zijn?

En dank jullie wel voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Mallelein schreef:
05-06-2020 10:51
Voor doven en slechthorenden bestaan er wek- en waarschuwingsystemen in de vorm van een trilwekker. Dan leg je een trilplaat onder je matras, onder je kussen of in je kussensloop. Misschien zou dat voor hem werken? Je kan bij een audicien om informatie vragen.
Dit wilde ik ook zeggen. Trilplaat, flitslicht, hoop kabaal, de hele rataplan....
Succes !
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Reacties alleen gescand, maar hier een zoon met vergelijkbaar probleem. Zonder narcolepsie trouwens, wel met autisme.
Slimme jongen, begrijpt prima hoe het zou moeten werken, maar het werkt niet.
En hij werkt niet, vanwege zijn autisme, maar hij heeft het wel geprobeerd en één van de problemen was dus idd dat hij niet wakker wordt.
Als mijn wekker gaat zet ik blijkbaar ook in mijn hoofd de knop op 'wakker', mijn zoon mist die interne knop en zet de wekker uit (of soms zelfs dat niet, is het hele huis wakker, behalve hijzelf) en slaapt gewoon door.

Geen tips dus helaas, maar ik gok dat de meeste reacties met oplossingen komen, ik wil je meegeven te overwegen dat er mss geen oplossing voor is en daar een aanpassing op te gaan maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Boertje037 schreef:
05-06-2020 10:42
Radiowekker heel hard al geprobeerd?

Dan hoop ik niet dat de buren een aangrenzende slaapkamer hebben..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad thuiszorg inschakelen of anders een particulier wekdienst.
Hier bij mij bij de kattenoppascentrale zouden ze het ook wel tegen betaling willen doen.
Alle reacties Link kopieren
De trilwekker is al genoemd, die zou ik zeker proberen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
05-06-2020 11:14
Dan hoop ik niet dat de buren een aangrenzende slaapkamer hebben..
Inderdaad.
Wow wat veel reacties al.

Van de buren hebben we gelukkig nooit klachten gehad hoor, haha.

Dat van die trilplaat met flitsen vind ik ook een goed idee.

Verder ziet mijn zoon het zelf niet zitten om de diagnose officieel te laten maken.
We zijn uiteraard ook op de hoogte van wat de ziekte nog meer inhoud. Gek genoeg gaat het met werken enz. wel goed. Hij valt tegenwoordig alleen nog maar in slaap als het zeg maar verantwoord is. Ook voelt hij het van te voren aan komen.

Solomio,

Het wordt ook meer zoeken naar een aanpassing hoor.
Hoe ga jij hier mee om bij jouw zoon? En later als hij eventueel zelfstandig zou kunnen wonen?
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
05-06-2020 10:45
Tot hoe laat slaapt hij door als je hem niet wekt? Hij heeft zelf controle over hoe laat hij gaat slapen, dus als hij op tijd in bed kruipt zal hij toch ook wel op tijd wakker worden?
Narcolepsie. Lees je eens in.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook nog zou kunnen, voor op langere termijn, is een speciale hulphond.
kerst wijzigde dit bericht op 05-06-2020 11:50
21.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het licht aan, luxaflex open en blijf net zolang praten tot hij echt wakker is.
Wake-up light aanschaffen?
Wekker app die je alleen kun uitschakelen als je naar de router bent gelopen.

https://play.google.com/store/apps/deta ... larm&hl=nl

Aan te sluiten op telefoon, stopt dus niet voordat de wekker uit gezet kan worden.
https://www.iluv.com/products/smshaker2
tickel wijzigde dit bericht op 05-06-2020 11:51
18.57% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger in een hotel gewerkt in Engeland, woonde ook in dat hotel, samen met nog wat andere personeelsleden.

Een van de managers werd ook niet zomaar wakker. Die moesten wij dan wakker gaan maken. Met de masterkey zijn kamer binnen. Zijn wekker ging dan al luid af, dat hoorde je al vanaf de gang, hij lag dan in diepe slaap, je kon zijn naam roepen, hem heen en weer schudden, en dit heel lang volhouden, je moest dan altijd heel veel moeite doen om die man wakker te krijgen, echt zo apart.

Misschien kan je zoon bij een familielid of kennis/ vriend in huis? of iemand bij jullie in huis komen om hem te wekken? Er zal toch wel iemand zijn? een broer/ zus/ neef/ nicht, tante/ oom/ oma/ opa die dit zou willen doen?. Ik weet hoe ernstig dit is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven