Gezondheid alle pijlers

To pil, or not to pil..?

09-07-2013 11:56 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,ik zit een beetje met een dilemma en ik hoop op een beetje advies.

Januari 2012 ben ik gestopt met de pil. Ik gebruikte toen al een jaar of 14 de diane pil. Ik voelde me er niet meer goed bij en had het voornemen later dat jaar misschien te beginnen aan kinderen samen met mijn vriend. Leek me fijn om al te stoppen zodat mijn normale cyclus dan de tijd had om weer op gang te komen.

Wegens werk omstandigheden en het kopen van een huis later dat jaar nog niet begonnen aan kinderen.

Nu zijn we anderhalf jaar verder en is de situatie weer totaal veranderd. In de relatie zijn wat strubbelingen gekomen en ik ben inmiddels gestart met een traject om een maagverkleining (gastric-bypass of sleeve) operatie te ondergaan wegens mijn overgewicht.

Reden hiervoor is gezondheid en kinderen speelt hier zeker ook in mee.

Tot nu toe hebben vriend en ik altijd sex met condoom gehad en gelukkig nooit condoom gescheurd of wat ook.

Gezien de operatie en relatie wil ik op dit moment ook echt niet zwanger worden. Zeker na operatie wordt geadviseerd het eerste jaar niet zwanger te raken. Dit wil ik dan ook niet.

Echter sex wil natuurlijk nog wel. En nu twijfel ik dus om maar weer aan de pil te gaan omdat ik zeker weten niet zwanger wil raken ivm de operatie. Hoewel het me eigenlijk tegenstaat om weer aan de pil te gaan, bevalt me eigenlijk wel zonder.

Minder last van hoofdpijnen, ongesteldheid is heel regelmatig, voel ook mn eisprong nu (heel raar iets als je dat voorheen niet voelde).

Nadeel is wel dat ik merk dat mijn hormonen wel vaker opspelen. Sneller geïrriteerd, onredelijk etc.

Dus ja wat nu? Wat zouden jullie doen/adviseren?

en zo ja aan de pil, welke?
Ik zou voor de Mirena kiezen.
Je kunt gewoon condooms blijven gebruiken.

of misschien een hormoonvrij spiraaltje?

Daarnaast kun je misschien een paar cyclussen afwachten wanneer je eisprong is en dan rond die dagen in vervolg niet vrijen (in combinatie met een condoom op andere dagen, want je eisprong is natuurlijk niet helemaal voorspelbaar in een volgende cyclus vergeleken met de vorige).
.
Mirena is een optie. Echter behoorlijk duur als je hem maar voor een jaar ongeveer wilt. Ook zou ik het voor een jaar de pijn niet waard vinden. Het zetten is erg pijnlijk en ik heb nog 6 weken gevloeid daarna.

Ik zou dan eerder voor de Nuvaring gaan. Minder hormonen dan de pil en is iets 'tijdelijker' dan de mirena
Als je echt zekerheid wilt zou je weer aan de pil kunnen gaan maar het spiraaltje is ook een optie.

De mirena is wel aan de prijzige kant, maar het koperspiraal is een stuk goedkoper en daar zitten geen hormonen in.

Voor sommige mensen is een spiraaltje pijnlijk bij het inbrengen maar anderen hebben er niet zoveel last van.

In ieder geval veel succes met de maagverkleining. Dat moet niet niks zijn om over die drempel heen te stappen.

Je lijkt mij een verstandig persoon die heel bewuste keuzes maakt. Die zie ik niet heel vaak hier als topic openers, mijn complimenten hiervoor.
Ik heb geen pijn gehad bij het plaatsen en geen dag meer gevloeid of genenstrueerd. Kan dus erg wisselen bij de Mirena.
Een koperspiraal? Die zijn minder duur en helemaal zonder hormonen. Als je nog minimaal een jaar geen kinderen wilt lijkt me dat best de moeite qua kosten. Pil is ook niet gratis namelijk, zal voor een jaar ongeveer op hetzelfde uitkomen.
Een implanon?

En waarom zou je 'n mirena maar 'n jaar willen? Die dingen kunnen 5 jaar blijven zitten.

En met 'n beetje mazzel wordt je door bovenstaande opties helemaal niet meer ongesteld.
En sorry hoor, maar 'n mirena duur noemen terwijl je later wel 'n kind wil? Dát is pas duur! Dat kost per maand meer dan 'n mirena in 5 jaar!
quote:elninjoo schreef op 09 juli 2013 @ 13:21:

En sorry hoor, maar 'n mirena duur noemen terwijl je later wel 'n kind wil? Dát is pas duur! Dat kost per maand meer dan 'n mirena in 5 jaar!Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik vergelijk het niet met een kind, maar met een koperspiraal of de pil. Als TO voor een mirena kiest, zou ik dat echt niet afraden, en al helemaal niet vanwege de kosten.
Bedankt voor alle reacties so far!

Moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben voor een spiraal, vaak gehoord dat het heel veel pijn doet. Maar zoals hierboven al vermeld is, niet bij iedereen dus.

Kostenpost heb eigenlijk niet eens over nagedacht.

Is ook wel even een puntje om naar te kijken.

Op zich vind ik het wel aantrekkelijk een middel te hebben zonder hormonen zodat ik niet na een jaar weer opnieuw alles door de war gooi. Dus een spiraal zonder hormonen zou een uitkomst kunnen zijn. Condooms zijn ook af en toe maar een gedoe en ook deze kosten geld, dus wat dat betreft...

Ben er nog niet helemaal uit, maar wel dingen om even te onderzoeken.

Stel nu dat ik wel voor een pil zou gaan, welke is dan aan te raden?
Bij 'n spiraal zonder hormonen blijf je ongesteld worden en kan dat nog erger en pijnlijker worden.

Een implanon wellicht 'n optie?
quote:mandylion schreef op 09 juli 2013 @ 12:01:

Je kunt gewoon condooms blijven gebruiken.

of misschien een hormoonvrij spiraaltje?

Daarnaast kun je misschien een paar cyclussen afwachten wanneer je eisprong is en dan rond die dagen in vervolg niet vrijen (in combinatie met een condoom op andere dagen, want je eisprong is natuurlijk niet helemaal voorspelbaar in een volgende cyclus vergeleken met de vorige).Periodieke onthouding is een prima anticonceptiemiddel als je van kinderen houdt.... als je nu nog even niet zwanger wil worden kan je daar toch maar beter niet voor gaan
Op zich vind ik mijn menstruatie prima te handelen. Heb weinig bloedverlies, max 4 dagen. En sinds ik dus geen pil meer slik minder hoofdpijn voor het ongesteld worden. Wel wat meer last van rug/buikkramp, maar niet overkomelijk.

Dus in een ideale wereld zou ik zeggen condoom, maar ja gezien privé situatie vind ik het op dit moment wel een risico. Het is al anderhalf jaar goed gegaan, maar ja...
quote:saartje- schreef op 09 juli 2013 @ 12:35:

In ieder geval veel succes met de maagverkleining. Dat moet niet niks zijn om over die drempel heen te stappen.

Je lijkt mij een verstandig persoon die heel bewuste keuzes maakt. Die zie ik niet heel vaak hier als topic openers, mijn complimenten hiervoor.

Dank je wel voor het compliment Saartje.Ik probeer er verstandig mee om te gaan. Zeker gezien er nog meer speelt.

En ja die maagverkleining is een bewuste keuze, en zeker niet lichtelijk genomen. Drempel was hoog, was er altijd op tegen. Maar nu toch anders over na gaan denken. Ben nog redelijk jong, maar wel op een leeftijd dat kinderen (en dus rammelende eierstokken) wel een grote rol begint te spelen. Zo'n lange tijd heb ik ook weer niet meer (nu 32). Heb dus nog wel even, maar met traject dus zo weer een jaar verder!
Maar vind je dat niet zonde van zo'n zware operatie om dat te doen voor je 'n kind neemt? Dan wordt je weer terug dik! Als je het erna doet en wellicht gelijk je buik laat strak trekken heb je er toch veel meer profijt van?
je hebt zeker een punt, ook over nagedacht.

maar zwanger met overgewicht brengt grotere risico's met zich mee wbt hoge bloeddruk, zwangerschapsvergiftiging, zwangerschapsdiabetes, keizersnee etc etc.

maar kan geen giga hoeveelheden meer eten, dus denk dat de kilo's aankomen wel beperkt zal blijven.

bovendien ben ik op dit moment niet zeker over mijn relatie, dus het kan zo maar zijn dat een zwangerschap wat langer gaat duren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven