Gezondheid alle pijlers

Tongamandelen

31-01-2009 19:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
sinds kort weet ik dat ik vergrote tongamandelen heb.

Heb als klacht hiervan dat ik altijd een brok in de keel heb en dus moeilijker slik. Vaak keelpijn heb en mogelijk hierdoor vermoeid ben.

Ik heb nu besloten om me hieraan te laten opereren. Ik wil graag weten of iemand hier ervaring mee heeft. Er is maar heel weinig informatie over te vinden omdat de tongamandel zelden klachten geeft (jammer dat ik dan net diegene ben die wel klachten heeft ).

Dus heb je hier ervaring mee, laat me weten hoe je de operatie en het herstel ervaren hebt!

Alvast bedankt!
Hey nick79, ik heb geen ervaring met tongamandelen maar mijn keelamandelen zijn er wel op latere leeftijd uitgehaald. Reken maar op dat operaties aan je keel/binnenkant mond pijnlijk zijn, vooral met eten! Ik had eigenlijk ingeschat dat het iets minder pijnlijk zou zijn...

Mijn herstel duurde 2 weken ongeveer, maar ik heb daarna nog wel veel last gehad met slikken. Was gelukkig overgegaan, anders had ik naar de logopedist gemoeten.

Ik weet dat het niet hetzelfde is, maar hoop dat je hier wat aan hebt .
Hai Bloempje,

nou ik reken id al op heel veel pijn. De KNO-arts sprak al over morfine en dat ik 3 weken nodig heb om te herstellen..

Maar hield de pijn bij jou 2 weken aan of werd dat na een week al wel minder?

En het is idd een andere ingreep ,maar denk beide keren dat het je veel pijn doet!
Het werd op een gegeven moment wel minder, maar deed nog steeds zeer. Die eerste paar dagen waren echt vreselijk, zorg dat er iemand is om voor je te zorgen!

Ik had inderdaad ook een soort morfine gekregen, anders kon ik echt niet slapen.

Ik ben 2 weken binnengebleven, daarna gewoon weer naar school/werk gegaan maar af en toe deed het nog steeds zeer, dus gewoon pijnstillers in je tas.

IJs werkte bij mij goed tegen de pijn, gewoon van die simpele dubbellikkers of raketjes.

Bij mij is het helaas wel zo dat mijn keel er door littekenweefsel een beetje raar uitziet, heb eigenlijk geen idee waar de tongamandelen zitten.
Je kunt evt nog googlelen op lingual tonsil, da's tongamandel in het Engels.

Voor onwetenden: je tongamandelen zitten helemaal achetrop je tong, zie hier:

Ik weet het niet precies voor deze operatie, maar meestal moet je voor operaties aan je keel, dus amandelen en huig een week of 2-3 nemen als volwassene om weer aan de slag te kunnen. Maar sommige mensen zijn veel sneller weer hersteld, je kunt geluk hebben.
Tongamandelen...? Nooit van gehoord, maar het plaatje van Extrahalo bewijst wel degelijk dat ze bestaan.

Ik dacht dat amandelen niet meer werden verwijderd, maar dat ontstekingen eraan met antibiotica werd opgelost. Ik kreeg Broxil voorgeschreven toen mijn keelamandelen ontstoken waren. Het beïnvloedde de spraak: g en keel-r waren moeilijker om uit te spreken.
World of Warcraft: Legion
Amandelen worden nog steeds verwijderd hoor Hans, meestal de keelamandelen (pharyngeal tonsils) en bij kleine kinderen ook de neusamandel. Broxil werkt vaak bij ontsoken amandelen maar als mensen er meer dan 4-5 per jaar onntstekingen hebben, dan kunnen ze er beter uit gehaald worden vaak.
mijn excuses dat ik niet meer gepost heb terwijl jullie wel meer info hebben gegeven.

Ik heb het voor de ingreep nog wel meegekregen, maar had even niet de mogelijkheid zelf te posten.

Ik post nu toch nog even voor het geval iemand hetzelfde moet ondergaan.

De operatie is mij heel erg meegevallen. Na de operatie kon ik meteen water drinken wat geen pijn deed. Had eigenlijk gewoon een lichte keelpijn. Dit is zo'n 36 uur zo gebleven. Toen begon ik wat meer last te krijgen. Denk dat de wond begon te werken met de consequentie iets meer last. Over het algemeen vond ik het goed te dragen. Heb 1 dag echt pijn gehad en 's nachts had ik ook wel wat meer last.

Een week na de operatie ging het eigenlijk al weer vrij goed.
Ben vanochtend bij de KNO arts geweest en blijk ook een vergrote tongamandel te hebben. Dokter gaf idd aan dat opereren heel pijnlijk is en dat ik dat dus eigenlijk niet moet doen. Ik heb nu eerst een neusspray gekregen die ik 6 weken moet gebruiken om te kijken of dit verlicht. Heb ook al 4 antibiotica kuren achter de rug dit afgelopen jaar. Hoop echt dat die neusspray helpt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven