Tranend oog, ik word er gek van!
dinsdag 12 februari 2013 om 19:47
Sinds ongeveer anderhalf jaar heb ik last van een tranend oog. Eerst was het alleen als ik buiten op de fiets reed en ging het snel weer over voor de rest van de dag. Maar het werd steeds erger en vorig jaar heb ik een traanbuis-spoeling gehad waarbij een dun buisje in de traanbuis werd gebracht waar de oogarts water door heen spoot. Dit heeft wel een tijdje geholpen. Maar na enkele maanden kwam het langzaam weer terug en nu is het erger dan het ooit is geweest. Zelfs binnenshuis traant mijn oog (één kant maar) steeds en krijg ik de traanbuis niet meer met mijn vinger open gemasseerd, zoals eerst nog wel lukte.
Wie herkent deze klachten en wat is er aan te doen?
Wie herkent deze klachten en wat is er aan te doen?
dinsdag 12 februari 2013 om 20:00
dinsdag 12 februari 2013 om 20:13
Mijn moeder heeft hier heel lang last van gehad, en heeft er secundair zelfs oogontstekingen door opgelopen, dus nog veel meer oog-gekloot. De traanbuis doorspuiten en traanpunt oprekken was bij haar niet voldoende, uiteindelijk hebben ze een siliconen slangetje in de traanbuis geplaatst, om de boel over wat langere tijd 'op te rekken'. Hoewel dat slangetje er niet zo lang in gezeten heeft als de bedoeling was (is er bij een nies uitgeschoten), is het probleem er uiteindelijk wel mee opgelost.
Terug naar je oogarts dus, geen genoegen nemen hiermee. Met een kleurstof (fluoresceine) kan hij makkelijk testen of je traanbuis open is. Zo niet, dan moet daar wat aan gedaan worden.
Er bestaat trouwens nog een oplossing, als zelfs met zo'n slangetje het probleem niet overgaat. Dan maken ze operatief een verbinding tussen de traanzak en je neusholte.
Terug naar je oogarts dus, geen genoegen nemen hiermee. Met een kleurstof (fluoresceine) kan hij makkelijk testen of je traanbuis open is. Zo niet, dan moet daar wat aan gedaan worden.
Er bestaat trouwens nog een oplossing, als zelfs met zo'n slangetje het probleem niet overgaat. Dan maken ze operatief een verbinding tussen de traanzak en je neusholte.
dinsdag 12 februari 2013 om 20:17
Vorig jaar is al uitgebreid gekeken en getest door een oogarts met die kleurstof en toen bleek het wel open te zijn. Ook bij het doorspuiten kwam de vloeistof in mijn keel wat ook bewijst dat het niet geheel verstopt zit. Pfff, word er moe van. Ik ga morgen maar weer eens bellen. Ik heb vroeger best vaak oogontsteking gehad dus misschien is er van binnen wel iets verkleefd of beschadigd.
dinsdag 12 februari 2013 om 20:31
Heb ik zelf jaren geleden last van gehad. Mijn traanbuizen zijn uiteindelijk operatief verwijd, nadat vele malen doorspuiten geen effect had.
Betekent wel dat het natuurlijke eenrichtingsverkeer van de buizen bij mij nu stuk is. Normaal kan er alleen vocht uit het oog de neus in lopen, bij mij kan dat nu ook omgekeerd. Dus ik snuit mijn neus met mijn ogen dicht
Betekent wel dat het natuurlijke eenrichtingsverkeer van de buizen bij mij nu stuk is. Normaal kan er alleen vocht uit het oog de neus in lopen, bij mij kan dat nu ook omgekeerd. Dus ik snuit mijn neus met mijn ogen dicht
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
dinsdag 12 februari 2013 om 20:54
quote:ClaudeFiolle schreef op 12 februari 2013 @ 20:31:
Heb ik zelf jaren geleden last van gehad. Mijn traanbuizen zijn uiteindelijk operatief verwijd, nadat vele malen doorspuiten geen effect had.
Betekent wel dat het natuurlijke eenrichtingsverkeer van de buizen bij mij nu stuk is. Normaal kan er alleen vocht uit het oog de neus in lopen, bij mij kan dat nu ook omgekeerd. Dus ik snuit mijn neus met mijn ogen dicht Dan is bij jou dus zo'n directe verbinding van traanzak naar neusholte gemaakt, toch?!
Betekent wel dat het natuurlijke eenrichtingsverkeer van de buizen bij mij nu stuk is. Normaal kan er alleen vocht uit het oog de neus in lopen, bij mij kan dat nu ook omgekeerd. Dus ik snuit mijn neus met mijn ogen dicht Dan is bij jou dus zo'n directe verbinding van traanzak naar neusholte gemaakt, toch?!
dinsdag 12 februari 2013 om 20:58
quote:tof schreef op 12 februari 2013 @ 20:54:
[...]
Dan is bij jou dus zo'n directe verbinding van traanzak naar neusholte gemaakt, toch?!
Niet vanuit mijn traanzak. Ze hebben gewoon een beetje in mijn traanbuis lopen poeren om die op te rekken, onder narcose.
Dus via dat kleine gaatje dat je op de binnenrand van je onderste ooglid ziet, aan de kant van je neus.
Er is overigens nooit iets met buisjes geprobeerd. En ze vonden me een raar geval, want dit kwam alleen bij kleine kinderen en bejaarden voor.
[...]
Dan is bij jou dus zo'n directe verbinding van traanzak naar neusholte gemaakt, toch?!
Niet vanuit mijn traanzak. Ze hebben gewoon een beetje in mijn traanbuis lopen poeren om die op te rekken, onder narcose.
Dus via dat kleine gaatje dat je op de binnenrand van je onderste ooglid ziet, aan de kant van je neus.
Er is overigens nooit iets met buisjes geprobeerd. En ze vonden me een raar geval, want dit kwam alleen bij kleine kinderen en bejaarden voor.
woensdag 13 februari 2013 om 15:23
quote:ClaudeFiolle schreef op 12 februari 2013 @ 20:59:
Maar opeens ben ik niet meer zeker. Waar zit je traanzak eigenlijk? Ik heb dat woord nog nooit gehoord.Vanuit dat puntje in je ooglidrand (traanpunt) kom je eerst uit in de traanzak, en vanuit daar loopt de traanbuis verder richting neus:
http://www.merckmanual.nl ... figures/2004EYE228_01.gif
De operatie waar ik op doelde heet DCR-operatie: DacryoCystoRhinostomie. Een kortsluiting van de traanbuis dus, een directe opening vanuit de traanzak naar de neusholte.
Maar opeens ben ik niet meer zeker. Waar zit je traanzak eigenlijk? Ik heb dat woord nog nooit gehoord.Vanuit dat puntje in je ooglidrand (traanpunt) kom je eerst uit in de traanzak, en vanuit daar loopt de traanbuis verder richting neus:
http://www.merckmanual.nl ... figures/2004EYE228_01.gif
De operatie waar ik op doelde heet DCR-operatie: DacryoCystoRhinostomie. Een kortsluiting van de traanbuis dus, een directe opening vanuit de traanzak naar de neusholte.
woensdag 13 februari 2013 om 17:11
Mijn man heeft het ook al een jaar of 2. Eén oog traant regelmatig, soms zo erg dat hij er bijna niks mee ziet. Naar de oogarts geweest en die heeft het doorgespoten. De vloeistof kwam in zijn keel, dus het was goed. Niet dus! Hij heeft een verwijzing gevraagd voor een academisch ziekenhuis en daar helpen ze hem nu verder. Eerst zullen ze een soort plugje in de traanbuis doen om het op te rekken. Als dat niet helpt zullen ze hem opereren. (zoals Tof hierboven al beschrijft)
woensdag 13 februari 2013 om 20:36
Ik heb precies hetzelfde als jouw man Yvonne. Bij mij liep de vloeistof ook in mijn keel dus was het open. En het heeft ook wel echt geholpen voor ongeveer negen maanden en toen ging het weer dichtzitten. Ik denk wel dat het nu ook door de erge kou komt dat het helemaal niet meer wil doorlopen. Want normaal doet het dat wel als ik het even masseer met mijn vinger. Ik heb besloten om het nog even aan te kijken tot het minder koud wordt. Als het dan niet minder wordt ga ik terug. Het vervelende is dat een ziekenhuisbehandeling meteen zo rete duur is, heel mijn eigen risico kost me dat. En ik weet wel dat mijn gezondheid belangrijk is, maar als het dan maar kort effect heeft vind ik het te duur. Een operatie zou ik alleen willen als het van binnenuit kan, ik wil geen littekens in mijn gezicht.
woensdag 13 februari 2013 om 21:02
Oh oke, dan is het zeker een optie mocht iets anders niet baten. Een blauw oog gaat wel weer over, dat maakt me weinig uit. Ik vind het zo vermoeiend om de hele dag met een zakdoekje rond te lopen en mijn ogen droog te deppen. Eerst had ik het alleen buiten maar nu ook binnen. Maar ik denk dat het door de kou komt en mijn neus sowieso al wat dichter zit daardoor. Ik geef het nog even de tijd en kijk dan hoe verder. Gelukkig is er verder niets ontstoken of opgezet. Mijn oogwit is ook helemaal wit. Zodra ik merk dat er iets verandert ga ik uiteraard direct naar een arts.
donderdag 14 februari 2013 om 00:11
Mijn zoon van bijna vijf sukkelt al zijn hele leven met zijn traanbuizen.
Hij is er inmiddels al drie keer aan geopereerd (één keer doorspuiten en oprekken,twee keer drains),maar dat heeft niks geholpen.
Nu hadden ze het over de operatie die ClaudeFiolle heeft ondergaan,maar ik heb daar mijn bedenkingen bij.
Mag ik je vragen hoe jij de operatie ervaren hebt ClaudeFiolle?
Er is ons gezegd dat het vrij pijnlijk is omdat ze door het bot moeten en dat houdt ons toch wel tegen.
Aangezien onze zoon in zijn korte leventje al 6 operaties heeft gehad in totaal zijn wij erg terughoudend wat betreft deze ingreep.
Ik ben al heel lang op zoek naar mensen die hiermee ervaring hebben,maar tot nu toe helaas zonder resultaat.
Dus als jij je ervaring zou willen delen,dan heel graag!
Hij is er inmiddels al drie keer aan geopereerd (één keer doorspuiten en oprekken,twee keer drains),maar dat heeft niks geholpen.
Nu hadden ze het over de operatie die ClaudeFiolle heeft ondergaan,maar ik heb daar mijn bedenkingen bij.
Mag ik je vragen hoe jij de operatie ervaren hebt ClaudeFiolle?
Er is ons gezegd dat het vrij pijnlijk is omdat ze door het bot moeten en dat houdt ons toch wel tegen.
Aangezien onze zoon in zijn korte leventje al 6 operaties heeft gehad in totaal zijn wij erg terughoudend wat betreft deze ingreep.
Ik ben al heel lang op zoek naar mensen die hiermee ervaring hebben,maar tot nu toe helaas zonder resultaat.
Dus als jij je ervaring zou willen delen,dan heel graag!
donderdag 14 februari 2013 om 00:17
Ilovecake, volgens mij zijn ze bij mij niet door bot gegaan. Het was een operatie onder volledige narcose, maar ik mocht toen ik bij was direct weer naar huis.
Ik kan me niet goed herinneren of het heel pijnlijk was daarna. Het doorprikken, wat heel vaak daarvoor was geprobeerd, dat was fr#@#king pijnlijk.
Maar hoe dit is bij kinderen, durf ik echt niks over te zeggen.
Ik kan me niet goed herinneren of het heel pijnlijk was daarna. Het doorprikken, wat heel vaak daarvoor was geprobeerd, dat was fr#@#king pijnlijk.
Maar hoe dit is bij kinderen, durf ik echt niks over te zeggen.