Gezondheid alle pijlers

Uitdroging door buikgriep?

02-03-2011 11:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft sinds vrijdag erge buikgriep. Alles komt er uit,zelfs water,thee en beschuit. Diarree is sinds zondag al iets minder,maar het overgeven blijft doorgaan. Domperidon al geprobeerd, en vanaf maandagavond al aan de medicijnen van zn huisarts,waar die nu 2 van heeft ingenomen.

Maar hij klaagt over droge mond, hoofdpijn, en hij is nu pas wakker en hij is geen uitslaper. Want ondanks de medicijnen leeft hij nog op thee,bouillon, beschuit en soepstengels. Gisteren op aanraden van de apotheek paar slokken cola geprobeerd en een paar chipjes voor de zout,maar dat viel ook verkeerd.

Hoelang moeten we wachten totdat het over gaat? Aangezien de apotheker ons waarschuwde voor uitdroging.
Ik zou de huisarts even bellen.

Uitdroging kán heel ernstig zijn, maar het kan ook zijn dat het ziektebeeld van je man past bij een "normale" ernstige buikgriep en dat hij er doorheen moet.

De beoordeling van bovenstaande zou ik absoluut aan een arts overlaten, gezien de klachten die je man beschrijft.
Tip om toch vocht binnen te krijgen, zonder gelijk alles er weer uit te gooien:

Kook een paar handjes rijst in water. Gooi de rijst weg en drink het water (warm) op. (als thee). Het smaakt niet echt lekker, maar mijn ervaring is dat je het makkelijk binnen houdt en je maag kalmeert. Zo krijg je toch vocht binnen.

Ooit van mijn Oma geleerd en als ik buikgriep heb doe ik het altijd, en verdomd het werkt ook nog.

Succes en beterschap voor je man.
Oh, ik zie net dat ik de OP niet helemaal goed heb gelezen, maar ik sluit me aan bij JanneJip wat betreft het beoordelen door een arts!
Al een zakje ORS geprobeerd?
hebben jullie al drinkbouillon geprobeerd? Dat is meestal het enige wat ik wel binnenhoud bij buikgriep. En verder zou ik de huisarts even bellen als je je zorgen maakt.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Als je zijn huid tussen je vingers neemt, zakt het dan snel terug of blijft de plooi even staan? Als dat laatste het geval is, dan is je man aan het uitdrogen en dan moet hij daarvoor hulp krijgen.
quote:aikidoka schreef op 02 maart 2011 @ 11:28:

Als je zijn huid tussen je vingers neemt, zakt het dan snel terug of blijft de plooi even staan? Als dat laatste het geval is, dan is je man aan het uitdrogen en dan moet hij daarvoor hulp krijgen.

Hij vind het zowieso niet fijn als ik hem nu aanraak, maar ik zal hem eens 'knijpen'. Hij is wel wat stevig dus weet niet of dat uitmaakt met het vastpakken?

ORS heeft ie de 1e dag al ingenomen, en sinds zondag is die daarmee gestopt. Verder heeft hij al rijst geprobeerd, een droge aardappel, drinkbouillon/opkikker, soepstengels, beschuit,biscuitjes etc.
Waarom gestopt met ORS?
Boven op de hand kun je dat meestal het beste zien.

Maar waarom bel je niet even de huisarts, ik vind zo'n heftige griep vanaf vrijdag al, veel te lang duren en een goede reden om de huisarts te bellen.
Pols boven de 100, onder de onderste lip tegen je onderste rij tanden is dat droog(maar dan ook echt droog)dan ben je aan het uitdrogen. Voordat dat gebeurt dan ben je wel een week ah overgeven/diarree zonder iets binnen te houden. Of er moet al sprake zijn van een slechte gezondheid/ziekte. Als je huid even op blijft staan is wel een teken dat je weinig vocht vasthoudt, maar nog geen teken van uitdroging.
Even arts erbij halen om te checken, klinkt wel als kans op uitdroging en komt voor bij overgeven en diarree. Wat je nog kan proberen is steeds een klein slokje water nemen, niet direct een heel glas.
Waarom zoiets op een forum vragen? Verhaal hier typen kost meer tijd dan even bellen naar huisarts!!!!!
Nou ik zit naast hem op bed met m'n laptop, maar vel bij z'n vingers blijft heeel iets opstaan, maar het vel van zn arm/hand kan ik niet eens oppakken.

ORS moest die mee stoppen van de apotheek, omdat zn diarree al stukken minder was. Ze wouden eerst zn maag weer 'stabiel' hebben. Hij heeft wel een spastische darm, en laatst een depressie gehad en erg last van stress.

En water drinken, of water met siroop doet hij inderdaad met kleine beetjes, elke paar minuten een slokje, of om de 15 min.

Ik ga straks na 13u de huisarts bellen, hij heeft dan een telefonisch spreekuur! Ik wou even jullie reactie's horen, wil nooit te snel weer de arts bellen, aangezien de 'pijngrens' bij mannen soms ook moeilijk te bepalen is ;)

Alvast bedankt voor jullie reactie's :D
Vingers zegt niet zo veel, daar heb je meer huid dan op de rug van je hand. Goed dat je gaat bellen!
Spa blauw nemen en daar als die er zin in heeft wat karvan cevitam aan toevoegen.Kleine beetjes drinkenEn dan voorzichtig weer gaan liggen kussen onder je hoofd en voeteneind.En zo steeds kleine beetjes drinken. Hij gaat nog wel vaak genoeg naar de wc?

Als dat te weinig is de huisarts erbij halen.
Beste Jazeker83,

Domperidon is te gebruiken bij misselijkheid en braken, opgeblazen gevoel, maagklachten, hik, migraine en problemen bij borstvoeding.

Echter niet werkzaam bij buikgriep.

Bij zeer ernstige diarree kan het gebruik van een ORS-preparaat aangeraden worden. Oral rehydration salt (ORS)-preparaat genoemd, ia eigenlijk water met zouten en suiker.

Wordt oraal wordt toegediend om bij uitdroging van een patiënt de lichaamsvloeistoffen aan te vullen om zo de vocht- en de zoutbalans in het lichaam weer te herstellen.

Een goede maat om te kijken of je voldoende vocht binnenkrijgt, is kijken of je urine helder en kleurloos is. Dus is de urine donker en geurig dan is er te weinig vocht binnengekomen.

Regel: volwassenen 100-150 ml (= 1 klein kopje) per keer, ten minste anderhalve liter per dag.

Uitdrogingsgevaar komt, in de regel, vooral voor bij kinderen en ouderen.

Als regel geldt dat een glas vocht per ontlasting moet worden gedronken.

Sterkte met je man, Groet Dave
Dave, bedankt voor je google informatie. Maar meneer heeft een spastische darm. Het kan dus heel goed zijn dat hij in z'n darm een infectie/bacterie heeft zitten waardoor je moet overgeven en diarree hebt(heb dit zelf ook te vaak gehad) Dit kan soms wel een week duren. De dokter bellen is nu het beste advies.
Je kan het merken als hij langer dan 24 uur niet geplast heeft,dan moet je aan de bel trekken.
Nou heb de assistent van de huisarts gesproken en deed echt beetje alsof we ons aanstelden.

We moesten zeker nog 1 a 2 dagen wachten totdat t medicijn zou werken. Maar mn man klaagt zo dat hij onger heeft,hijwilt wat eten maar is ok zo bang dat het er weeruitkomt.

Ze zei alleen dat hj cola moest drike,maarik legde aluit,door zn spastische darmen kan hij cola/sinas niet verdragen,met als gevolg: megakrampen,en dat wlt ie er nu egt niet bij hebben.

Verder voelt hij zich prima,alleen slap. Hij zit te twijfelen om te gaan werken, hij zegt zelf: 'ik ben mrgen al een week ziek'.. Ik snap dat ook wel,maar hijheeft een staand beroep. Is hij dan niet veels te slap daarvoor,omineens de hele dagte werken,staand,slap zijn, en wat als hij toch moetovergeven na zn middaglunch?
Weet niet wat voor bouillon je hebt maar kippenbouillon wordt

over het algemeen goed verdragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven