Gezondheid alle pijlers

Uitslag gastroscopie

29-06-2022 18:58 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een gastroscopie gehad vanwege maagklachten. De arts had gezegd dat er geen ernstige afwijkingen waren.
Eerst was ik blij maar toen hoorde ik van een collega dat arts dat niet kan zeggen zonder afgenomen weefsel te onderzoeken. Bij mij is geen weefsel afgenomen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hypochonder als ik ben maak ik mij toch weer erg druk nu, specifiek voor slokdarm en maagkanker. Mijn klachten zijn maagzuur en snachts regelmatig maagpijn.
Als er zorgen waren, hadden ze weefsel weggenomen.

Blijkbaar hebben ze helemaal niets raars of zorgelijksgezien, dan kan je ook niets weghalen natuurlijk.

Ga wat aan je hypochondrie doen, dat is ook niet bevorderlijk voor maagklachten.

Heb je hulp, bespreek dit daar dan
mika2022 wijzigde dit bericht op 29-06-2022 19:02
32.69% gewijzigd
Arts zegt geen afwijkingen.
Als je hypochonder bent is dat heel vervelend
Heb je daar hulp voor ?
Ik heb hulp, ik slik medicijnen maar niets lijkt te helpen. Ik heb een permanente stand van bang zijn voor alles.
Fuck it wat baal ik daar van.
Is je collega ook arts dan?

Weefsel afnemen doen ze tijdens de gastroscopie. Dus als ze dat niet doen, dan zal daar geen reden toe gezien zijn.
Ik heb er meerdere gehad in het verleden. Er is toen alleen weefsel afgenomen toen de echt wat zagen zitten, anders doen de het niet.

Naast een ontsteking was er bij mij niets aan de hand, maar daar namen ze wel een hapje van.
Als er iets afwijkends wordt gezien, dan nemen ze daar weefsel vanaf, en dat wordt dan onderzocht. Als er niets afwijkends te zien is, dan hoeft er geen weefsel afgenomen te worden en hoeft dat dus ook niet onderzocht te worden.

Je hoeft je nergens druk om te maken. Ze onderzoeken het heel minutieus op afwijkingen. Als die niet zijn gezien, dan zijn ze er ook niet.

Wist je dat stress en angst ook voor maagklachten kunnen zorgen?
Niet heel handig van je collega om jouw behandelend art op die manier te ondermijnen en de geruststelling die je net gekregen had teniet te doen. Een gastroscopie is volgens mij een vrij intensief onderzoek, ze zullen dat niet doen zonder echt goed te kijken of alles in orde is.

O en wat betreft maagkanker: een familielid van mij is daaraan overleden, maar bij hem konden ze ook echt wel zíén dat daar iets zat wat er niet hoorde. Er is bij hem inderdaad weefsel naar de patholoog-anatoom gestuurd, maar daarvoor dachten ze echt niet dat alles in orde was. En zoals hierboven gezegd: er was dus ook wel weefsel om af te nemen.

Ik zou die collega vriendelijk verzoeken niet meer met dit soort praatjes aan te komen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ben aan het zoeken, maar ik lees overal dat weefselonderzoek niet standaard is en dat er in veel gevallen gewoon meteen een uitslag kan worden gegeven.
Als je zo zwaar hypochonder bent, zoals je zelf zegt en in je eerdere berichten op dit forum ook al te lezen is, dan kunnen hier 99 mensen je vertellen dat het goed zit, en als er maar 1 (of 0) zeggen dat het niet zo is geloof je die waarschijnlijk alsnog eerder. Dus ik zou dit vooral met je behandelaar bespreken in plaats van op een forum, want de geruststelling die jij zoekt ga je hier niet vinden.

En voor wat het waard is; geloof de arts die je hebt gesproken met je gastroscopie en niet je collega.
Nicco88 schreef:
29-06-2022 19:11
Ik heb er meerdere gehad in het verleden. Er is toen alleen weefsel afgenomen toen de echt wat zagen zitten, anders doen de het niet.

Naast een ontsteking was er bij mij niets aan de hand, maar daar namen ze wel een hapje van.
Hier idem, was een chronische ontsteking.
dertien schreef:
29-06-2022 19:59
Hier idem, was een chronische ontsteking.
Ja, dat had ik ook :'(

Ik heb ook altijd medicatie nodig, want zonder komt het terug.
En als er wél standaard weefsel was afgenomen, er niks aan de hand bleek te zijn, had je dan gerustgesteld geweest? Of had je dan weer angst dat ze niet álles hadden onderzocht, en er misschien ergens anders iets zou zitten waar ze niets verontrustends zagen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
29-06-2022 20:32
En als er wél standaard weefsel was afgenomen, er niks aan de hand bleek te zijn, had je dan gerustgesteld geweest? Of had je dan weer angst dat ze niet álles hadden onderzocht, en er misschien ergens anders iets zou zitten waar ze niets verontrustends zagen?
Inderdaad. Dan was er misschien ook wel weer iemand geweest die had gezegd: 'Ja, mijn buurman had ook zo'n onderzoek en toen vonden ze ook niks, maar een jaar later bleek het toch wel degelijk kwaadaardig te zijn' o.i.d. Sommige mensen vertellen graag dat soort verhalen zonder erbij stil te staan wat ze teweeg brengen.
Waarom zou je collega het beter weten dan een arts die ervoor geleerd heeft?

Maagzuurklachten kunnen wel degelijk veroorzaakt worden door stress.
Maagklachten verdwijnen vaak wanneer je je levensstijl verandert en wanneer je minder stress hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb hier beroepshalve wat verstand van. Een tumor zie je bij dit soort onderzoek met het blote oog ook wel. Daar neem je wel weefsel van om te bepalen wat voor type tumor enzo, ivm de beste behandeling.

Bij twijfel worden meestal ook biopten afgenomen en dan zouden ze ook jiet hebben gezegd dat er niks afwijkend was.

Als ze hebben gezegd dat er niks aan de hand was, mag je daar gewoon van uitgaan.
Bedankt voor alle reacties!! Dat stelt mij echt wel gerust!! Heel fijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven