Gezondheid alle pijlers

uitstelgedrag/school loopt uit de hand

27-01-2014 21:54 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
hoeveel eindexamenvakken heb je? 8?

nog 4 maanden en dan examen, dat zijn 16 weken, dat is 2weken per vak... ik zou maar eens gaan studeren. genoeg druk zo, voor je?

stel je niet zo aan en ga studeren. Elke dag minimaal een uur. Maak het een gewoonte, een gewoonte leer je door iets 20 x te doen. Dus 20 x je boeken na schooltijd open en het is een nieuwe gewoonte. Mischien vind je het lezen niet leuk? Probeer dan online iets te vinden waardoor je wel studeert?
Ik wil graag piano kunnen spelen, maar ik heb geen zin om te oefenen.

Ik wil graag een marathon lopen, maar ik haat trainen en kan me er niet toe zetten.

Tsja. Het is kiezen of delen. Vroeg of laat zul je onder ogen moeten zien dat je wat moet gaan doen en als alle andere maatregelen niet helpen dan is er maar één die jou kan helpen: jijzelf.

Overigens raad ik je dringend af om HBO te gaan doen als je zulke issues hebt met huiswerk maken en studeren. Ool op het HBO ga je vakken krijgen die je niet leuk vindt (ook al vind je de studie geweldig), en moet je saaie boeken lezen en saaie opdrachten maken. Dat ga je niet trekken als je jezelf nog geen 5 minuten aan het werk kunt zetten.
quote:jwvk schreef op 27 januari 2014 @ 22:08:

[...]

Wat ik bedoelde is dat ik altijd grenzen opzoek. Dit deed ik al vanaf toen ik erg klein was (aandacht vragen op een negatieve manier), in sporten, drugs(ik ben niet verslaafd, alleen uitproberen) en zo ook school. Ik heb het ook geprobeerd om vroeg op te staan om te leren, maar na een kwartier zit ik alweer naar de muur voor mij te staren want die is zoveel interessanter..

Ja ik snapte dat je dat bedoelde, en ik houd ook wel van een beetje tijdsdruk en adrenaline. Maar dat betekend niet dat ik wegloop voor mijn verantwoordelijkheden.

Met je sport kom je zonder je trainingen ook niet aan de top, zelfde met je studie. Je passie ligt er duidelijk niet, maar je moet het gewoon doen. Een ander leuker antwoord is er niet.

En ik zou me heel hard gaan afvragen over verder studeren we wat voor je is. Misschien kun je beter iets fysieks gaan doen. Sportleraren opleiding of iets dat met je passie te maken heeft. Hoewel je dan ook nog vakken tegenkomt waarvoor je moet studeren zoals anatomie en pedagogie.
Oh heel herkenbaar. Op de middelbare school viel het nog niet zo op, want zelfs zonder echt te leren heb ik het VWO afgemaakt.

(Op de universiteit deed ik vervolgens helemaal niets, overgestapt naar HBO omdat ik de praktijk miste. Op HBO door groepsdruk nog wel redelijk wat gedaan, maar daarna bij stage blijven plakken en nu heb ik godszijdank een praktische baan met veel werken onder druk, dat werkt het beste voor mij)

Wat mij WEL hielp, om het niet helemaal negatief te schetsen :

kleine doelen. Bv een kwartiertje leren en dan even tv kijken. Wissel het af, beloon je zelf. En ik weet niet wat je na de Havo wil doen, maar ik zou zeker een niet al te theoretische studie gaan doen.
Zelfs als je gaat werken dan zijn er nog dingen die niet leuk zijn. Ik heb mezelf aangeleerd om alle niet-leuke dingen meteen te doen, dan blijf ik er ook niet tegenaan hikken.
Maar k zou zeggen: ga gewoon eerst werken na de HAVO. En zoek eerst uit wat je wilt. Ik zou een HBO studie echt afraden zoals je nu bent. Anders gooi je straks jaren studiefinanciering weg voor niks. En misschien kom je er door te werken achter dat je zonder diploma's misschien niet de dingen kan doen die je wilt en ontdek je wat je wel wilt doen. Anders wordt je zo'n student die van studie naar studie hobbelt en niks afmaakt door de luie instelling die je nu hebt.
quote:jwvk schreef op 27 januari 2014 @ 22:08:

Wat ik bedoelde is dat ik altijd grenzen opzoek. Dit deed ik al vanaf toen ik erg klein was (aandacht vragen op een negatieve manier), in sporten, drugs(ik ben niet verslaafd, alleen uitproberen) en zo ook school. Ik heb het ook geprobeerd om vroeg op te staan om te leren, maar na een kwartier zit ik alweer naar de muur voor mij te staren want die is zoveel interessanter..

En dan nog? Je zoekt naar een excuus wat je niet verder gaat helpen. Okay dan zoek je grenzen op. Misschien ben je een beetje een adrenaline junky en is alles wat geen adrenalinekick geeft saai en moeilijk de moeite waard te vinden, been there, done that.

Maar als je dat nou als gegeven ziet, en dan? Je zal jezelf toch een schop onder je hol moeten geven, want niemand anders doet het. Zoek je uitdaging ergens anders, en zie het los van wat 'moet', in dit geval school. School krijg je niet uitdagender. Je studie straks trouwens ook niet, want hoe interessant ook, ook studies zijn voor een heel groot deel heel saai. Je hebt nog 4 maanden om om te leren gaan met het feit dat het leven naast het deel wat je zou willen (mèt adrenaline) ook gewoon uit saaie dingen bestaat. Leer ze scheiden, en plan tijd in voor beide maar doe het dan ook.
dubbel
Joh, anders ga je toch bij de wibra werken? Of de Aldi, of een krantenwijk.

Verzin wat leuks. Studeren lukt toch niet.

(Of neem de gegeven tips ter harte, maak met je ouders een plan, en vraag of ze je willen helpen en controleren. Het initiatief moet van jou komen!!).

Oh en denk ook nog even heel goed na of je die HBO echt wilt doen en of het realistisch is. Dat al je vrienden het doen is wel echt een HEEL waardeloze motivatie. Zoek eens naar ervaringsverhalen van langstudeerders, en dan vooral het financiële plaatje..
Is jouw iq getest ?

Hoe verwacht je te kunnen leren en huiswerk te kunnen maken als je dat echt nog nooit gedaan hebt? Dat zijn vaardigheden die je moet leren...
quote:jessicaaa schreef op 27 januari 2014 @ 22:20:

Maar k zou zeggen: ga gewoon eerst werken na de HAVO. En zoek eerst uit wat je wilt. Ik zou een HBO studie echt afraden zoals je nu bent. Anders gooi je straks jaren studiefinanciering weg voor niks. En misschien kom je er door te werken achter dat je zonder diploma's misschien niet de dingen kan doen die je wilt en ontdek je wat je wel wilt doen. Anders wordt je zo'n student die van studie naar studie hobbelt en niks afmaakt door de luie instelling die je nu hebt.Laatste jaar studiefinanciering. Vind het een beetje lullig voor mijn ouders om een jaar te werken voordat ik ga studeren, scheelt een hoop geld!
Maak tadaa lijstjes ipv todo lijstjes. Noteer elk kwartier waarin je tot werken kwam.
quote:SpringDing schreef op 27 januari 2014 @ 22:23:

Joh, anders ga je toch bij de wibra werken? Of de Aldi, of een krantenwijk.

Verzin wat leuks. Studeren lukt toch niet.

(Of neem de gegeven tips ter harte, maak met je ouders een plan, en vraag of ze je willen helpen en controleren. Het initiatief moet van jou komen!!).

Oh en denk ook nog even heel goed na of je die HBO echt wilt doen en of het realistisch is. Dat al je vrienden het doen is wel echt een HEEL waardeloze motivatie. Zoek eens naar ervaringsverhalen van langstudeerders, en dan vooral het financiële plaatje..Ik bedoel niet dat ik wil studeren omdat mijn vrienden dat doen. Ik weet welke studie ik wil doen, en zij doen een totaal andere richting. Ik bedoel dat mijn motivatie voor school alleen maar minder wordt juist omdat mijn gehele omgeving studeert of werkt. Op school heb ik niet echt iemand waar ik het mee kan vinden, wat school niet leuk maakt.
Je geeft zelf aan dat je er ongelukkig van wordt, maar je lijkt niet echt open te staan voor de reacties. Want volgens mij is er maar één oplossing en dat is gaan zitten en leren. En als na drie kwartier (of drie minuten voor mijn part) de muur interessanter is, dan geef je jezelf een schop onder je kont en ga je weer verder. Uren achter elkaar. Leuk? Nee, maar dat gaat het op het HBO ook niet zijn. Zulke dagen zitten er dan ook genoeg tussen, bij mij wel in ieder geval.

Dus plan maken, hulp vragen en beseffen dat jij de enige bent die wat van je leven kan maken. Over and over again.
Scheelt helemaal geen geld als je dat jaar verkloot door lanterfanten. Dan is het een heeeel duur jaar
Lullig voor je ouders???

Als ik je moeder was ging je toch echt lekker zelf je studie betalen. Sowieso.

Misschien dat pijn in je portemonnee je motiveert..
quote:jwvk schreef op 27 januari 2014 @ 22:16:

[...]

Fijn dat met je zoon is goed gekomen! Ik ben de laatste geintreseerd in technologie, vormgeving en media. Ik wil de studie Comminucatie en Multimedia (CMD) gaan doen. Een vriend van mij doet de studie nu en lijkt me heel tof!

Mijn zoon heeft ook een technische opleiding gevolgd. Daar kan een deel van je probleem liggen: dat je liever of makkelijker praktijkgericht leert. Daar biedt de HAVO helaas geen ruimte voor. (Bij mijn zoon op school was dat alleen in de buitenschoolse activiteiten, waardoor de docenten zagen dat hij wel degelijk iets kon en iets wilde. Dat is zijn geluk wel een beetje geweest, want daardoor bleven ze hem steunen).

Als de manier van leren niet aansluit bij wat je kunt en wat je wilt, dan heb je wel degelijk een probleem. Alleen is dat probleem helaas niet op te lossen, want het systeem is niet te veranderen. Maar misschien heeft het toch nut om na te gaan of dit voor jou ook geldt. Als je inzicht hebt in waar de demotivatie vandaan komt, dan helpt dat je misschien juist om aan de slag te gaan.

Nog even een paar maandjes, en dan kun je gaan doen wat je graag wilt
Ja, ik was ook zo'n type die te lui was om d'r huiswerk te doen maar wel met twee vingers in haar neus het examen heeft gehaald. Mijn probleem; ik leerde onder mijn niveau en later toen ik op het mbo kwam was ik daar niet zo heel erg blij mee.

Toen besefte ik me pas dat ik een enorme dombo was en eigenlijk eerder in had moeten grijpen. Maar hee, ik was een puber.

Ik zit nu weer op school en ondanks dat het me nu nog niet moeilijk gemaakt wordt hik ik soms ook tegen grotere werkstukken aan. Maar; uiteindelijk doe ik het wel. Gisteren heb ik vijf uur door zonder te stoppen een examenstuk geschreven en toen ik het vanochtend liet zien aan de docent straalde ik toch wel even van trots. Daar doe ik het voor; dat ik te horen krijg dat ik een student ben waar je van op aan kunt.

En uiteindelijk m'n diploma krijg.

Zoals jij nu door de opleiding wandelt ga je het absoluut niet halen en kom je uiteindelijk misschien op wen opleiding of werkplek waar je niet op je plek zit omdat je simpelweg niet de goede keuze hebt gemaakt, maar de makkelijkste weg.

Tja, het is jouw keuze..

Als jij stopt met havo 5, zul je naar mbo vier gaan.. En misschien zit je daar prima op je plek.

Maar als je meer mogelijkheden wil en naar het hbo wil zul je echt moeten veranderen. Als je studeert zitten ze niet constant op je te letten en heb jij je eigen verantwoordelijkheid over je leerproces. En zoals je er nu in staat; ga je dat absoluut niet redden.
Maar als je het nu weer niet haald is het NOG vervelender. Motiveert dat je dan niet?
quote:sosofie schreef op 27 januari 2014 @ 22:23:

Is jouw iq getest ?

Hoe verwacht je te kunnen leren en huiswerk te kunnen maken als je dat echt nog nooit gedaan hebt? Dat zijn vaardigheden die je moet leren...Ik heb inderdaad mijn IQ laten testen, de uitslag was 114.
En kijk misschien ook eens wat manieren zijn waarop jij het beste studeert, in de bieb omdat je dan geen zin hebt om als enige niets te doen, alleen in een ruimte zonder afleidingen. Daarnaast zijn er ook verschillende didactische manieren die vaak beter helpen dan alleen zitten&lezen
quote:jwvk schreef op 27 januari 2014 @ 22:27:

Ik bedoel dat mijn motivatie voor school alleen maar minder wordt juist omdat mijn gehele omgeving studeert of werkt. Op school heb ik niet echt iemand waar ik het mee kan vinden, wat school niet leuk maakt.

Juist omdat je hele omgeving studeert of werkt zou je jezelf ook hun arbeidsethos aan kunnen meten. Denk je echt dat iedereen die werkt elke dag blij haar taken oppakt? Of iedereen die studeert altijd de motivatie kan vinden? Doe zoals studerenden/werkenden doen, vindt een ritme.

En school hoeft niet "leuk". School is nog 4 maanden en moet gewoon af.
In mijn ogen zou het al motivatie genoeg moeten zijn om als 20 jarige niet nog steeds in 5 havo te zitten. Het staat sowieso al merkwaardig op je cv...

Waarom reageer je niet op opmerkingen over planningen? Is het alleen desinteresse of heb je daarnaast ook een erg korte spanningsboog (je niet kunnen concentreren).
quote:Ik bedoel niet dat ik wil studeren omdat mijn vrienden dat doen. Ik weet welke studie ik wil doen, en zij doen een totaal andere richting. Ik bedoel dat mijn motivatie voor school alleen maar minder wordt juist omdat mijn gehele omgeving studeert of werkt. Op school heb ik niet echt iemand waar ik het mee kan vinden, wat school niet leuk maakt.Maar wat denk je dat er dan zo anders is aan studeren in vergelijking met deze laatste 4 maanden? Het is gewoon hard werken, en dingen leren en doen waar je nu niet het nut van ziet. Dat zal op het HBO nog steeds zo zijn, misschien wat minder, maar nog steeds aanwezig.
quote:elein schreef op 27 januari 2014 @ 22:31:

[...]

En school hoeft niet "leuk". School is nog 4 maanden en moet gewoon af.Dit
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven