Gezondheid alle pijlers

Uitzaaiingen

07-12-2011 19:56 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zus heeft kanker en nu blijkt ze uitzaaiingen in haar lies te hebben.

Heeft een van jullie enig idee hoe het komt dat ze deze uitzaaiingen bij eerdere scans gemist hebben? Hoe werkt dat? Ik kan me hier wel vrij boos over maken, waarom kijken ze haar gewoon niet in 1 keer grondig na?

Misschien dat hier een logische verklaring voor is. Binnenkort horen we of er nog meer uitzaaiingen zijn.
Dat is heel vervelend nieuws wat jullie hebben gekregen.

Kan je iets meer informatie gegeven. Wat voor soort kanker heeft ze? Waar is het begonnen?

Zijn de vorige scans nog een keer beoordeeld en hebben ze het werkelijk gemist? Of zitten deze uitzaaiingen er pas sinds de laatste scan? Of is er nu pas een scan gemaakt van een groter gebied van haar lichaam?
Kan zijn dat de uitzaaiingen eerder niet gezien zijn omdat deze te klein waren.
Ze heeft baarmoederkanker. Voor de 2e keer. Eerste keer was 2 jaar geleden.

Het was een tumor ter grootte van een tennisbal ongeveer. Ze heeft al veel chemo en bestraling gehad hiervoor.

Er zat ook kanker in 2 lymfeklieren, deze hebben ze toen operatief verwijderd.

Dus mogelijk dat de kanker zo naar die andere lymfeklieren in de lies is gekomen.

Meer weet ik eigenlijk niet. Ik hoop dat het recent is zodat het nog te behandelen is. Dat het een nieuwe ontwikkeling is. Ipv dat er eigenlijk al meer gebieden zijn aangedaan.
ik denk dat ze idd toen nog te klein waren om te zien. Maar ik wens jou en je zus veel sterkte toe!
quote:Sakara schreef op 07 december 2011 @ 20:07:

Het was een tumor ter grootte van een tennisbal ongeveer. Ze heeft al veel chemo en bestraling gehad hiervoor.

Er zat ook kanker in 2 lymfeklieren, deze hebben ze toen operatief verwijderd.

Het was dus al uitgezaaid. En ze is/wordt behandeld.

Gemist op eerdere scans? Is dat tegen haar gezegd? Het lijkt me waarschijnlijker dat het op eerdere scans nog niet te zien was.

Heeft niets te maken met 'in 1 keer grondig nakijken'.

Kanker is een rotziekte, kan doorgroeien en uitzaaien, ook tijdens/na chemo, na operaties, na chemo. Daar kan je je boos over maken, maar het is niemands fout.

Uitzaaiingen kunnen zo klein zijn dat ze niet te zien zijn op een scan. Of ze zijn helemaal nieuw. Als er eerder positieve lymfklieren zijn geweest, zijn er toen al kankercellen vanuit de tumor de rest van het lichaam ingegaan. Blijkbaar heeft ook de chemo niet kunnen voorkomen dat die verder zijn gaan groeien.
Hoi,

Tumoren zaaien uit, d.w.z. sommige kankercellen verlaten de tumor (meestal nadat deze een bepaalde grootte heeft) en gaan zwerven via het bloed en gaan zich dan ergens anders nestelen, vaak in een ander orgaan, bijvoorbeeld longen, lever, botten. Op MRI of CT scans of echo's is dat in een beginstadium niet goed te zien, gewoon omdat het te klein is om te registreren. Tegenwoordig schijnen Pet scanners dat wel nauwkeuriger te kunnen. Maar samenvattend, het hoeft niet te betekenen dat het onderzoek de eerste keer niet goed is gedaan. Maar het kan sowieso nooit kwaad om te vragen hoe of wat. Er zijn allerlei protocollen hoe vanaf het begin dingen onderzocht moeten worden, zijn ook te vinden op internet en soms houden artsen zich daar niet aan.
Wat een rot nieuws, kan me voorstellen dat je graag wilt weten hoe het precies zit.

Heeft ze net een nieuwe scan gehad? Op een MRI scan is veel te zien, maar niet alles. Een PET/MRI is veel nauwkeuriger, maar ook daar is niet alles op te zien. En het is daarnaast ook niet zo makkelijk om de scans te interpreteren. Mijn moeder had uitzaaiingen in de longen. Achteraf bleken ze deze op de eerste scan al te hebben gezien, maar twijfelden ze wat het was. Op de volgende scan was toen te zien dat de plekjes gegroeid waren en toen wisten ze dat het een uitzaaiing was.

Daarnaast is een scan een moment opname. Als er een maand later opnieuw een scan gemaakt wordt, kan deze er heel anders uit zien (dan zijn er bijvoorbeeld kankercellen te zien, die er eerder nog niet waren).

Kanker is een rotziekte, ik wens jullie heel veel sterkte. Als je meer wilt weten over baarmoederkanker, dan kun je eens kijken of het forum van olijf.nl Dit is een site speciaal voor vrouwen met gynaecologische kanker. Zij hebben ook contactpersonen met wie je telefonisch contact op kunt nemen.
En als je elke keer een uitzaaiing in een vroeg stadium ontdekt, is de prognose dan gewoon goed?

Dat je het elke keer weer de kop indrukt?
Wat een rotnieuws. Ik wens jou en je zus heel erg veel sterkte.

Helaas kan je niet elke uitzaaiing op scans zien.

Ik heb laatst in een wetenschappelijk blad gelezen dat kankercellen (dus echt losse cellen, op een scan kunnen ze het pas herkennen als het ongeveer zo groot is als een pinda) in het lichaam kunnen blijven totdat een orgaan / klier vrijgemaakt is van een beschermrandje (mijn eigen interpretatie van de mooie woorden) waarna de kankercellen daarheen gaan en zich daar nestelen en groeien.

Weet niks van baarmoederkanker (zelf melanoom), maar ik weet wel dat tumoren heel erg snel kunnen groeien.

Bij melanoom krijgen patienten in NL geen eens scans, omdat het een zekerheid tot de deur is. Je kan nu schoon lijken en volgende maand vol zitten.

Het is een verschrikkelijke ziekte. Ik wens jullie het allerbeste.
Hoi Sakara,

Of je uitzaaingen de kop in kan drukken of definitief kan verwijderen is vlg mij (ben geen arts) vooral afhankelijk van hoe goed chemotherapie werkt, dit hangt van van de soort kanker, de conditie van iemand die chemo krijgt etc. Bij veel voorkomende kankersoorten is daar in zijn algemeenheid wel wat over te zeggen, maar meer dan statistieken zijn dat ook niet. Iig geval sterkte en kritisch kijken kan nooit kwaad.
Sakara, volgens mij zijn uitzaaiingen over het algemeen geen goed nieuws, voor zover ik weet betekent dit meestal dat de kanker niet meer te genezen is. Misschien dat dit voor uitzaaiingen in de lymfeklieren nog verschilt per soort kanker.

Als een uitzaaiing vroeg wordt ontdekt, betekent dit niet automatisch een goede prognose. Wat de behandelmogelijkheden zijn verschilt per plek, soort kanker en wat er al geprobeerd is. Daar kan alleen een (behandelend) arts je meer over vertellen.

Ik zou willen dat ik je iets beters kon vertellen...

Ik denk dat het goed is om al je vragen op te schrijven en deze mee te nemen naar een gesprek in het ziekenhuis met een arts.

Is voor je zus vast ook fijn, als er iemand meegaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven