Gezondheid alle pijlers

uuhh.. last van darmen

16-03-2014 11:36 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb sinds de zomer las van regelmatige diarree... :( echt niet leuk!! en voor de rest bijna nooit mooie ontlasting, vaak aan de dunne kant..

eergister nog redelijk normale ontlasting en gister oppeens plotselinge buikpijn en diarree en dit keer met schuim erop :S of dat iets betekent?? geen idee.

en omdat dit dus best regelmatig is,, dus om de paar weken is het geen buikgriepje of voedselvergifteging of wat dan ook. maar als ik het aan de dokter vraag is het gewoon een spastische darm :(

zo 3 jaar geleden ben ik in het ziekenhuis voor onderzoeken gegaan omdat ik toen heel lang buikpijn had, toen ben ik wel getest op een aantal dingen.. maar toen had ik juist wat stevige ontlasting en nooit diarree..

moet ik me er bij neer leggen dat het spastische darm is of misschien binnenkort weer eens opnieuw laten onderzoeken :S

of herkent iemand dit misschien?
Hoe ziet je eetpatroon eruit?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
uuh..

ontbijten, broodje

tussendoortje (koekje)

middag 3 broodjes

avond eten.. en das heel verschillend..

ben geen snoeperd ofzo,,

heel af en toe vind ik een koekje lekker

of een appel ofzo.

dus voor mijn gevoel eet ik niet raar of slecht..
Wat eet je op je brood?

Wat zijn voorbeelden van je avond eten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ik eet vaak hartige dingen op brood, dus kaas of een vleeswaren.

en avond eten, vaak aardappels met groente en een stukje vlees.

1 keer per week een pizza.

iets van pasta ofzo.

en af en toe in het weekend patat of soep met broodjes.

maar dat is heel verschillend. ene week wat meer makkelijks dan de andere. dat hangt af wat me moeder kookt ;)
Zo vaak diarree is niet goed. Terug naar de dokter.
Broodjes, is dat wit brood?

Een spastische darm is op zichzelf geen aandoening, het is een verzamelnaam voor bepaalde symptomen waarbij geen andere diagnose gesteld kon worden.

Vaak is het een kwestie van uitzoeken waar je wel en niet tegen kunt. De ene persoon met spastische darm zweert bij vezels (bruin brood, zemelen door de yoghurt etc) en de ander heeft vooral baat bij het mijden van bepaalde dingen (die vezels in brood en zemelen en dergelijke deden bij mij niks, ik moet ze juist mijden).
Ik heb ook een tijdje lasr gehad van spatische darmen toen ik rond de 17-19 jaar oud was. Ik heb toen op advies van de huisarts 2 weken lang alleen gekookte rijst gegeten, soms wat witbrood en gekookte groente. Daarna weer langzaam opgebouwd. Ik kon niet goed tegen fastfood, shoarma, pizza, kant en klaar salades voor op brood, snoep (suiker). Na een tijdje kon ik wel weer af en toe slechte dingen eten maar bijv niet 2x of 2 dagen of meer achter elkaar.
Wat Gismo zegt: terug naar de dokter.

Als daar niks uit komt kun je altijd nog zelf gaan 'dokteren'. Ik heb zelf in zo'n situatie veel baat gehad bij probiotica (orthiflor), ontlasting is nu weer normaal. Maar.....eerst naar de dokter!

Sterkte!
Laat je ontlasting eens checken op parasieten.

Ik herken de klachten die je hebt heel erg (zelfs het schuim) en bij mij werd vastgesteld dat ik de parasiet "dientamoeba fragilis" in mijn darmen had. Dat is een parasiet die bij veel mensen voorkomt, maar slechts bij sommige mensen voor énorme darmklachten kan zorgen.

Bij mij zijn de klachten na een speciale antibioticakuur volledig verdwenen. Na een paar jaar fikse klachten die steeds erger leken te worden is er een wereld voor me open gegaan. Een zalige rust in mijn buik, heerlijk!

De antibioticakuur was voor mij geen pretje want ik had last van alle bijwerkingen, maar dat schijnt niet bij iedereen zo te zijn. Desondanks was het 't zo waard om die kuur te hebben geslikt. Ik ben weer een gelukkig mens en geen gevangene van mijn darmen.

O ja, en laat je niet wijsmaken dat je een spastische darm hebt. Dat is de makkelijke en algemene noemer waaronder alle vage klachten worden weggeschreven door de huisartsen.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
oke dankje!,

ik heb eigelijk alteid bruinbrood. nu deze week een keer wit brood omdat het gewoon af en toe lekker is :P

maar dan zal ik misschien wel binnen kort even bellen.

ik vind het alleen zo moeilijk tijd te vinden om naar de huisarts te gaan en wetende dat als ze wat dingen willen laten onderzoeken ik ook nog naar het ziekenhuis kan vliegen..

en ben misschien bang voor dat ze toch gaan zeggen dat ik er mee moet leren leven..

stel gauw dingen uit :S :P
Als je op parasieten laat onderzoeken hoef je niet naar het ziekenhuis. Je moet alleen wat ontlasting inleveren in een speciaal potje en dat gaat naar het laboratorium. Kan allemaal via je huisarts. Noteer anders de naam van de parasiet die ik genoemd heb en vraag of er specifiek daarnaar kan worden gekeken.
Een veranderde ontlasting die langer aanhoud dan een paar dagen is altijd een reden om aan de bel te trekken. Dus niet binnenkort bellen maar morgen een afspraak maken. Als het niet is dan is dat mooi,, maar neem geen risico's met je gezondheid. Als je altijd diarree hebt, mis je mogelijk ook essentiële voedingsstoffen en dat heeft natuurlijk weer uitwerking op je algehele gesteldheid. Bellen dus!
Thnx, doe ik

maar mijn huisarts kennende wil die me ook laten bloedprikken en dergelijke :S

kijk ik ben scholier en wil zo min mogelijk missen van school ;) dus zo dokters uitje moet ik gelijk vrij vragen :S
Ja want als je geen scholier bent heb je aaaaaaaaalle tijd van de wereld om bloed te laten prikken
quote:kimmie101996 schreef op 16 maart 2014 @ 12:21:

Thnx, doe ik

maar mijn huisarts kennende wil die me ook laten bloedprikken en dergelijke :S

kijk ik ben scholier en wil zo min mogelijk missen van school ;) dus zo dokters uitje moet ik gelijk vrij vragen :S

Tja, ik zou zeggen: als je klachten erg genoeg zijn, dan heb je er wel een bezoekje aan de huisarts voor over.

In mijn geval: ik zou naar Zuid Frankrijk gelopen zijn als dat de oplossing was geweest. Zo erg zat ik ermee.

Serieus, ga naar de dokter! Dat uurtje school wat je mist overleef je echt wel.
en het is geen constante diarree. kan best zijn dat het morgen weer over is en pas over een paar weken weer komt. zo onvoorstelbaar.

en ja als ik geen diarree heb dan vind ik het zelf al snel meevallen..

maar ik zal wel even een afspraak maken ;)
Is het nou regelmatig of niet zoals je in de OP stelt? Nu zwak je het weer af. Blijkbaar valt het dus wel mee.
quote:Chartreuse schreef op 16 maart 2014 @ 12:22:

Ja want als je geen scholier bent heb je aaaaaaaaalle tijd van de wereld om bloed te laten prikken

zo bedoel ik het heus niet,, maar als ik naar de huisarts moet en naar het ziekenhuis mis ik gelijk de hele ochtend lessen.. en voor mij (geheugenverlies) is het lastig om lessen weer op te pakken als ik zo veel mis.

maar wat ik al zij, ik maak wel een afspraak voor deze week
quote:gismo72 schreef op 16 maart 2014 @ 12:24:

Is het nou regelmatig of niet zoals je in de OP stelt? Nu zwak je het weer af. Blijkbaar valt het dus wel mee.

wat ik ook daar in zij is om de paar weken.

dat vind ik vrij regelmatig omdat een normaal mens zowat nooit diarree heeft.

dus voor de duidelijkheid : om de paar week (soms vaker/soms minder) diarree, soms 1 dag soms zowat een week.
Een spastisch dikke darm heeft ook vaak te maken met stres en spanningen. Is er iets in je leven gaande waar je gestressed van bent?
Moeilijk bloed kunnen laten prikken omdat je wegens geheugenverlies de gemiste lessen moeilijk weer op kunt pikken?

*zucht* Ik word hier echt te oud voor.
Je moet echt naar de huisarts, ondere andere om te laten onderzoeken of je geen coeliakie hebt, dan kan je namelijk ook schuimende diarree hebben.
ja, als je moeite met school hebt mis je liever niets!

maar alleen maar van die negative dingen zeggen kom ik niet verder mee hoor!

en nee mijn stres valt wel mee.

en heb er al last van sinds de zomer.

tuurlijk heb ik wel eens ups en downs ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven