Gezondheid alle pijlers

Vaak misselijk of overgeven na (uit)eten

18-05-2024 10:31 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn partner en ik graag samen uiteten, lekker hapje en een drankje doen.
Nu is het zo dat de laatste jaren ze echt heel vaak ziek wordt. Zeker de combinatie met alcohol samen is vrijwel zeker prijs. Ze slikt al pantoprazol maar ook dat maakt het verschil niet meer.

Gister hebben we spaans gegeten. Nu is ze heel de nacht ziek geweest en wederom moeten overgeven. Het is ook niet altijd bij dezelfde restaurants, de ene keer wel de andere keer niet. Dus het is niet te herleiden naar een restaurant of soort eten maar het wordt bijna standaard i.p.v. dat er iets niet goed valt.

Laatst had ze dit met sushi en de keer daarvoor niet. Ze is al eens bij de MDL arts geweest en daar gaat ze binnenkort opnieuw heen. Uit eigen keuken komt het niet voor dus dat is wel bijzonder. We koken zelf meestal met olie.

Zijn er mensen die dit herkennen en eventueel goede tips hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou eens beginnen met geen alcohol bij het eten
En dan verder checken wat het kan zijn
Te veel vlees wellicht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gister is heeft ze ook geen alcohol gedronken om deze reden. Helaas was het toch weer raak vannacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alcohol is gif en irriteert de maag. . Wanneer je ouder wordt en je maag is minder sterk, of wanneer je een herniadiafragma hebt of de bacterie helicobacter pylorie dan moet je voorzichting zijn met wat je eet en drink. Dat soort klachten gaat vaak niet over, die bacterie blijft ook na antibiotica aanwezig. Dus geen alcohol, matig met vet en suiker. Minimaal een uur rechtop blijven na het eten, dus niet gaan liggen of op de bank hangen. De tijd geven om te verteren. Dit soort klachten hebben zonder oorzaak bijna altijd te maken met levensstijl. Roken jullie? Want dat irriteert de maag ook. Rauw is moeilijker te verteren dan bereidt voedsel (sushi).

Het kan nog wel een optie zijn om ipv 20 mg maagbeschermer bij uit eten 30 of 40 mg te nemen, maar medicijnen om alcohol te kunnen verdragen is wel een beetje contraproductief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg ook helaas vaak last van eten dat ik niet heb klaargemaakt, zeker als kruidig is. Waar ik van hou.

Nu helemaal na een maagverkleining maar ik had daarvoor ook al, altijd buikklachten. Maagzuur en diarree.

Ging dus amper nog uit eten, na een half uur moet ik bij een wc zijn en in een restaurant is dat nogal genant.

Prikkelbare darm. Mijn vader heeft het maar dan meer wat je vrouw heeft, maagklachten en soms spugen, hij had een maagontsteking.


Ze kan beste gewoon naar de huisarts bellen maandag en voorleggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
18-05-2024 10:40
Alcohol is gif en irriteert de maag. . Wanneer je ouder wordt en je maag is minder sterk, of wanneer je een herniadiafragma hebt of de bacterie helicobacter pylorie dan moet je voorzichting zijn met wat je eet en drink. Dat soort klachten gaat vaak niet over, die bacterie blijft ook na antibiotica aanwezig. Dus geen alcohol, matig met vet en suiker. Minimaal een uur rechtop blijven na het eten, dus niet gaan liggen of op de bank hangen. De tijd geven om te verteren. Dit soort klachten hebben zonder oorzaak bijna altijd te maken met levensstijl. Roken jullie? Want dat irriteert de maag ook. Rauw is moeilijker te verteren dan bereidt voedsel (sushi).

Het kan nog wel een optie zijn om ipv 20 mg maagbeschermer bij uit eten 30 of 40 mg te nemen, maar medicijnen om alcohol te kunnen verdragen is wel een beetje contraproductief.
Of deze idd. Maar zou echt met zulke klachten je vrouw dat wel laten uitzoeken met een arts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eet ze misschien grotere hoeveelheden als ze uit eten gaat, dat het te zwaar valt?

Ik heb het zelf ook een tijd gehad, weet niet of het met elkaar te maken had maar ik bleek een maagbacterie te hebben.
Jaren later merkte ik dat ik slecht reageerde op zuivelproducten en vroeg me af of dat niet meespeelde met uit eten (bv gerechten met veel room wat ik thuis nooit gebruikte). Wellicht is het bij je partner ook een bepaald ingrediënt waar ze op reageert? Je hoort ook dat mensen slecht reageren op smaakversterkers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-05-2024 10:44
Of deze idd. Maar zou echt met zulke klachten je vrouw dat wel laten uitzoeken met een arts.
Ff een poepje naar een lab en je weet het.

Kan bij regelmatige irritatie een maagzweer veroorzaken. Je draagt de bacterie en moet dan je levensstijl aanpassen om dat te voorkomen. Het is een kwestie van accepteren. Ook wat hoger met het boven lichaam slapen kan helpen tegen maagzuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien heeft ze wel te veel gegeten. Ik moet daar in ieder geval altijd op letten want als ik iets lekker vind eet ik er als ik uit eten ga vaak teveel van en als ik dan lekkere toetjes zie dan moet ik die ook een nemen. Niet dat ik er ziek van wordt maar wel buikpijn en darmen van slag.

En bij een bepaalde afhaal chinees hier in de stad had ik het ook, was leuk met kerst als familielid daar chinees had besteld. Ik moest binnen een half uur een paar keer rennen naar de wc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
18-05-2024 10:57
Misschien heeft ze wel te veel gegeten. Ik moet daar in ieder geval altijd op letten want als ik iets lekker vind eet ik er als ik uit eten ga vaak teveel van en als ik dan lekkere toetjes zie dan moet ik die ook een nemen. Niet dat ik er ziek van wordt maar wel buikpijn en darmen van slag.

En bij een bepaalde afhaal chinees hier in de stad had ik het ook, was leuk met kerst als familielid daar chinees had besteld. Ik moest binnen een half uur een paar keer rennen naar de wc.
Ik heb dat met bijna elke chinees, eet dat dus ook niet meer. Zou kunnen komen door Ve-tsin.
Alle reacties Link kopieren Quote
We roken niet.

De bacterie helicobacter pylorie hebben ze laatst getest bij de huisarts en die was negatief dus die is al uitgesloten.

We zouden eens kunnen testen met verschillende soorten eten. Maar dat is lastig omdat het niet consistent mis gaat. Maar dat zal wellicht aan haar lijf liggen hoe dat die dag gaat.

Hoeveelheid zou kunnen. Dat is het proberen wellicht waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-05-2024 10:58
Ik heb dat met bijna elke chinees, eet dat dus ook niet meer. Zou kunnen komen door Ve-tsin.
Ja dat vermoed ik ook, later zei mijn moeder ook dat het bij haar ook niet helemaal goed was gevallen van die Chinees. Bij een andere Chinees waar mijn ouders altijd gaan halen en ik soms ook wat haal heb ik er geen last van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft ze daarbij ook last van maagzuur? Meer vet en/of kruiden dan normaal kan uitmaken. De hoeveelheid eten ook.
Verder kun je nog bijhouden of het bij bepaalde ingrediënten wel of niet gebeurt.

Man heeft ook een hele gevoelige maag en moet daardoor ook opletten wat hij bestelt.
Lucifee2024 schreef:
18-05-2024 10:58
Ik heb dat met bijna elke chinees, eet dat dus ook niet meer. Zou kunnen komen door Ve-tsin.
Dat kan, maar waarschijnlijk eet je veel vaker ve-tsin dan je denkt en niet alleen bij de Chinees. Het heeft een slechte naam, maar is eigenlijk vrij onschuldig. Het is een mengsel van zout en glutamaat. En dat laatste wordt onder E621 vaak als smaakversterker toegevoegd aan hartige producten, zoals vleeskruiden, soepen, sauzen en bouillons, vleeswaren en hartige snacks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of niet drinken en kijken wat dat oplevert.
SeeSharp schreef:
18-05-2024 11:01
We roken niet.

De bacterie helicobacter pylorie hebben ze laatst getest bij de huisarts en die was negatief dus die is al uitgesloten.

We zouden eens kunnen testen met verschillende soorten eten. Maar dat is lastig omdat het niet consistent mis gaat. Maar dat zal wellicht aan haar lijf liggen hoe dat die dag gaat.

Hoeveelheid zou kunnen. Dat is het proberen wellicht waard.
Om een patroon te herkennen, kan het soms helpen om een eet-dagboek bij te houden waarin je noteert wat je eet en drinkt en hoeveel.
Het verschil tussen de dagen met en zonder klachten kan daarmee duidelijker worden.

Wanneer ze het bij verschillende restaurants heeft, zou de hoeveelheid kruiden, de grootte van de maaltijd en de hoeveelheid drinken (ook als het geen alcohol is, maar bijvoorbeeld wel met koolzuur) ook een rol kunnen spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een restaurant gebruikt (veel) meer vet dan je zelf zou doen. En je eet idd al snel te veel. Een hoofdgerecht is meestal al meer dan je maag eigenlijk kan hebben. En als je dan ook nog een toetje neemt, is het helemaal too much. Hoe ouder je wordt hoe eerder je daar last van krijgt.
In Duitsland heb je Seniorenporties. Die bestelde ik al lang voor ik 55+ was. Zouden ze in NL ook moeten doen. Van der Valk had vroeger halve porties op de kaart, nu niet meer volgens mij. Daarom ben ik wel blij met dat shared dining van tegenwoordig, dat zijn ook kleine porties.

Tip is dus: minder eten.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook vaak last vd darmen na uiteten gaan. Combinatie van heel vet en zout eten. En frisdrank erbij.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
18-05-2024 11:08
Of niet drinken en kijken wat dat oplevert.
Of wel lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat drinkt ze bij het eten als ze geen alcohol drinkt? Ik krijg vaak maagpijn bij koolzuur en eigenlijk altijd bij tonic.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
18-05-2024 11:15

In Duitsland heb je Seniorenporties. Die bestelde ik al lang voor ik 55+ was. Zouden ze in NL ook moeten doen.
Hebben ze in NL ook op sommige plekken of het wordt 'voor de kleine maag' genoemd.
Alle reacties Link kopieren Quote
lila01 schreef:
18-05-2024 11:54
Hebben ze in NL ook op sommige plekken of het wordt 'voor de kleine maag' genoemd.
Ik zie dat nooit. Is dat in de buurt van de Duitse grens? Dat ze dat een beetje hebben overgenomen?

Maar de helft van een Duitse portie is vaak ook al te veel :P
.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
18-05-2024 11:54
Wat drinkt ze bij het eten als ze geen alcohol drinkt? Ik krijg vaak maagpijn bij koolzuur en eigenlijk altijd bij tonic.
Doorgaans eigenlijk altijd ice thee green. Koolzuurhoudende dranken drinkt ze zelden.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
18-05-2024 12:00
Ik zie dat nooit. Is dat in de buurt van de Duitse grens? Dat ze dat een beetje hebben overgenomen?

Maar de helft van een Duitse portie is vaak ook al te veel :P
Ik woon in Zuid-Holland en in ons favoriete restaurant hebben ze al jaren een sectie 'voor de kleine eter' op de menukaart.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook regelmatig misselijkheid, en soms overgeven, na een avondje uit eten, meestal met drankje erbij maar niet veel.

Bij mij is het dan zo dat ik nog te vol zit als ik naar bed ga. Ik heb altijd 't idee dat m'n vertering stopt zodra ik ga slapen ofzo. Ik wordt dan rond 2h schijtmisselijk wakker.

Is erger na veel eten, laat eten, vet eten, gefrituurd eten, vlees. Dus dat probeer ik allemaal te vermijden. Zodat m'n maag niet zo vol zit en niet met zware dingen tegen de tijd dat ik naar bed ga.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven