Gezondheid alle pijlers

Vaak plassen

18-02-2018 21:59 13 berichten
De afgelopen jaren merk ik dat ik super vaak moet plassen. Vooral het laatste jaar lijkt het steeds meer te worden, geen idee of dat ook echt zo is. Ik kan de klok er op gelijk zetten; zodra ik mijn drinken op heb, moet ik binnen 1 uur plassen. Ik drink niet te veel, maximaal 1,5 liter per dag en met moeite. Ik heb nooit dorst en moet mezelf dwingen om te drinken. Het is niet dat ik hele grote hoeveelheden in één keer drink, maar gewoon telkens een groot glas of een deel van mijn flesje. Toch moet ik er bijvoorbeeld 's nachts vaak ook 2 keer uit om te plassen. Ik drink expres niets meer na half 9 maar moet dan vaak om 12/1 uur en om 5 uur alsnog plassen. Ik plas geen kleine beetjes en ik heb voor zover ik weet geen blaasontsteking (geen pijn in ieder geval). Ik ben jong (20), ben nooit bevallen, geen verzakkingen oid. :proud:. Huisarts vind ik wat overdreven want ik heb nergens ''last'' van (alhoewel dit vaak plassen echt wel lastig is bijvoorbeeld bij autoreizen of op school/werk).

Is dit herkenbaar voor iemand? Tips of adviezen zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ga eens naar de huisarts.
Er zal vast wat aan te doen, maar de oorzaak moet natuurlijk eerst duidelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts. Die kan je bloed laten onderzoeken. Er bestaan aandoeningen die vaak/veel plassen als symptoom hebben. Maar dan zal je echt nogmaals naar de huisarts moeten. Heb je bloed laten prikken?
anoniem_364101 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 22:07
Reden: Aanvulling
11.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik er meer last van heb als ik een poos wat meer alcohol drink (bijvoorbeeld 2 weken op vakantie elke dag 2 of 3 glazen). Misschien dat jij sinds je 18e ook wat meer drinkt? Of wanneer je eerder veel sportte (en zweette) en nu minder.
Hoe vaak is vaak plassen? Heb je het al eens bij gehouden? Ik lees op internet dat tot zo'n 8 keer per dag volkomen normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Morgen even de huisarts bellen. Voor een blaasontsteking hoef je niet perse pijn of de meest voorkomende symptomen te hebben. En eens met wat stuiterdraakje aangeeft. Verder kan het natuurlijk ook iets psychisch zijn. Maar dan is het fijn om eerst alle lichamelijk mogelijkheden uitgesloten te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen dorst hebt drink je toch niet! Die twee liter vocht hoef je niet via een kopje binnen te krijgen hoor. Als je bijvoorbeeld dagelijks een bord soep eet, of je eet veel fruit, dan krijg je ook al vocht binnen. Dan kun je best met een flesje minder. Let wel op je plas, die moet tamelijk licht van kleur zijn. Wordt ie geel, dan moet je wel aanvullen.

Verder; ik moet sneller/vaker plassen als ik het koud heb, ook als dat onbewust is. En tijdens een lange autorit, blijkbaar werkt dat vochtafdrijvend ofzo, geen idee.

Sommige thee soorten zijn ook vochtafdrijvend, koffie ook. Dus wat drink je precies?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Je kan natuurlijk niet meer plassen dan je drinkt. Ook in toetjes en eten zit wat vocht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zit er diabetes in je familie? Misschien ook een keer suiker laten prikken.
Ik heb het met periodes en dan zit het vaak in mijn hoofd. Als ik me afvraag of ik moet plassen komt de aandrang ook direct. Als ik een ochtend weg ben en met hele andere dingen bezig ben, kan ik rustig vier, vijf uur zonder een bezoekje aan het toilet.
Hoe vaak plas je per dag? Tussen de 5 en 8 keer per dag is normaal. Ik moet zelf overigens wel wat vaker, maar gelukkig niet 's nachts (meestal).
Alle reacties Link kopieren
Vervelend, TO. Toevallig heb ik gisteren een topic gestart met als titel: "Dochter plast heel veel." Misschien heb je wat aan de tips die daar gegeven zijn?

Linkje naar het topic:
viewtopic.php?f=6&t=402719
Alle reacties Link kopieren
Ik moest altijd veel plassen, maar dat kwam omdat ik teveel calcium in mijn bloed had. Daarbij troebele en of schuimende urine. Nu een stuk minder, maar soms heb ik ook periodes dat het lijkt alsof de boel in een keer doorstroomt. Laat je bloed/urine een keer nakijken.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook een gevoelige blaaswand of een kleine blaas hebben. Voor dat laatste kan blaastraining helpen. Door steeds wat langer tussen 2 toiletbezoeken te laten, wen je je blaas aan een wat grotere inhoud. Ook aan die gevoelige blaaswand is wat te doen.
Maar zoals gezegd, er zijn 101 redenen te bedenken waarom je zo vaak moet plassen. Voorbeeldje? Ik heb een reumatische aandoening waarbij een steriele blaasontsteking een heel normaal fenomeen is.
Ik raad je aan om toch naar de huisarts te gaan. Meerdere keren per nacht wakker worden vind ik daar ernstig genoeg voor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven