Gezondheid alle pijlers

vaginaal onderzoek

08-11-2010 20:44 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kwam ineens met iemand vaginaal onderzoek ter sprake. Die persoon zei na aanleiding van iets, maar je hebt toch al wel eens een vaginaal onderzoek gehad? Ik zo nee, waarom zou ik?! Is dat nodig op je 19e?
Huh? Nee hoor. Bij mij was de eerste keer vlak voor m'n 1e bevalling, toen de vlos keek hoeveel cm ontsluiting ik had.
Nee hoor, ik ben 27 en ben ook nog nooit op die manier onderzocht. Is gewoon geen aanleiding voor geweest. Dus geen soa, schimmels, bacterien of andere infectie.
Op mijn 19e had ik er al een aantal gehad, maar het is niet standaard ofzo.
bij mijn eerste vaginale onderzoek boven mijn twintigste reageerde de arts zeer verbaasd dat ik dat nog nooit had meegemaakt. Dat vond ik nogal raar.
Nee als je nooit klachten hebt niet lijkt me. Waarom zou je je anders laten onderzoeken? Eerste uitstrijkje waar je landelijk een oproep voor krijgt is vanaf 30 jaar.
Ik was pas 30 toen ik voor de eerste keer een vaginaal onderzoek kreeg.
Als je aan de pil gaat / bent is het wel standaard toch?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ah, dat verklaart misschien ook waarom zoveel vrouwen er zo zenuwachtig voor zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 november 2010 @ 20:57:

Als je aan de pil gaat / bent is het wel standaard toch?In 1991 iig niet, weet niet hoe dat nu is.... Heb iig nog nooit nav pil zo'n onderzoek gekregen.
Toen ik aan de pil ging heb ik regelmatig (iedere 5 jaar) inwendige onderzoeken gehad.

Volgens de huisarts was dat "normaal".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Heb nog nooit een onderzoek gehad, alleen getoucheerd tijdens de bevallingen en het 5-jarig uitstrijkje sinds mijn 30e. Verder nog nooit, ook niet voor de pil trouwens.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hier ook pas een eerste onderzoek toen ik ging bevallen. Ben sinds 1998 aan de pil, maar ook daar nooit een onderzoek voor gehad.
Ik heb al heel jong (rond mijn 10e geloof ik) een aantal keer een uitstrijkje moeten laten maken. Een paar jaar terug een kort onderzoek ivm met blaasklachten, maar een 'echt' inwendig onderzoek / eendenbek heb ik ook nog nooit gehad (midden 20). Gelukkig zou ik bijna zeggen, want het is toch niet mijn hobby om in die beugels te hangen
Vaginaal onderzoek? Naar aanleiding waarvan? Ik heb alleen gerelateerde onderzoeken gehad (plaatsen spiraal, echo's, bevalling) en een uitstrijkje en SOA.

Maar nooit zomaar routineonderzoek tijdens pilgebruik.
Toen ik naar de UK ging verhuizen op mijn 24e kreeg ik bij mijn huisarts meteen het verzoek voor een (vrijwillig) uitstrijkje. Daar zijn ze daar veel eerder mee. ik vind het wel oed, zo vangen ze toch eerder baarmoederhalskanker bij relatief jonge vrouwen. Uiteindleijk heb ik er een jaar mee gewacht (weet eignelijk niet waarom). Het zag er allemaal prima uit en ik vond dat eingelijk heel fijn om te weten. Vind het wel goed, op jongere leeftijd iemand laten kijken of het allemaal goed zit

(Nu woon ik in de VS en heb geen idee of ik weer eens op uitstrijkje moet. Bedankt voor het onderwerp, is weer eens een goede reden er achteraan te gaan!)
Vaginaal onderzoek vanwege pilgebruik? Dat heb ik nou nog nooit gehad, in al die jaren. Wel vanwege een hardnekkige schimmelinfectie. En daarna zwangerschapsgerelateerd. Een heleboel inwendige echo's bijvoorbeeld. En toucheren.

Maar standaard. Nee hoor.
Ik geloof dat het in België wel redelijk standaard is om op jongere leeftijd al naar een gynaecoloog te gaan voor onderzoek?
Ste_ idd in Belgie is het wel gebruikelijk.....en een beetje de "stelregel" dat je dat vanaf je eerste sexuele contact laat doen.

Ik heb in NL alleen een uitstrijkje rond mijn 30e gehad, verder nooit......voor pil was toen ik begon (1994) het volgens mij al achterhaald....
Ja hoor elk jaar vanaf mijn 14de, was standaard omdat ik toen de pil slikte.
Toen ik met de pil begon (1982) was het standaard ieder jaar een onderzoek, dat werd toen elke twee jaar, elke vijf jaar en nu is het volgens mij helemaal niet meer, maar dat weet ik niet omdat ik geen pil meer slik. Maar in mijn tijd was het dus heel normaal. (En er zitten toch wel meer veertigers op het forum?)
Maar waarom zou daar geen eenduidig advies voor zijn? Dat is toch raar... De ene huisarts doet het nooit, de ander elk jaar. En waar onderzoeken ze dan op? Doen ze echt een uitstrijkje?
Vroeger kreeg je als pilgebruikster 1 keer per jaar een vaginaal onderzoek,en aangezien ik met mijn 14 aan de pil ging,en nu 45 ben,er al vele vele gehad.

Zeker omdat ik vroeger veel schimmel infecties had,en bij de bevallingen van mijn 2 kinderen ook...

Vind het niet echt vervelend,maar had vorig jaar een vaginale echo,dat vond ik niet echt gezellig...
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 08 november 2010 @ 21:52:

Maar waarom zou daar geen eenduidig advies voor zijn? Dat is toch raar... De ene huisarts doet het nooit, de ander elk jaar. En waar onderzoeken ze dan op? Doen ze echt een uitstrijkje?

ja, ik vind het ook raar. Ik vind het wel goed om met uitstrijkjes al jonger te beginnen. In de UK vorig jaar, toen Jade Goody dus aan baarmoederhalskanker overleed, was het weer vollop in de aandacht. Zij was van mijn leeftijd en is gestorven op haar 27/28e (weet het niet zeker, ze was van '81).

Ik vind dus dat die check in NL ook wel vannaf je 20e ofzo mag, om de paar jaar, of vannaf dat je seksueel actoief ent. Mijn oude huisarts gebruikte een plastic wegwerp eendebek en dan is het ook niet zo naar als een koude metalen (denk ik).
Zo'n koude metalen eendenbek wordt eerst eventjes opgewarmd onder een warme kraan hoor, die gaat niet ijs- en ijskoud naar binnen (gelukkig).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven