Gezondheid alle pijlers

Vaker cysten borsten leegprikken, wie ook? Niet vergoed?

05-12-2019 22:34 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ook last van pijnlijke cystes in de borst en laat die leeg prikken?

Ik heb het nu de laatst ca. 1,5 jaar toch wel regelmatig, telkens na een paar maanden. De ene keer is het na enige tijd weg. De andere keer blijft het een pijnlijk iets, wordt het steeds groter en is het een grote harde schijf zeg maar. De laatste keer heb ik het leeg laten prikken, ik kon het niet meer houden, zo onprettig. Direct na het afzuigen was die pijn weg en voelde mijn borst weer normaal. Het was trouwens wel een aparte ervaring om te zien hoeveel vocht er in het flesje ging. Maar omdat die cyste zich weer gewoon met vocht vult, komt het weer terug en moet je weer.

Bij mijn ziekenhuis is het procedure dat je via de huisarts elke keer een verwijzing moet krijgen en vervolgens én een mammografie en een echo krijgt. Terwijl ik zoiets heb, even langsgaan, leegprikken en klaar. Ik weet immers dat het telkens cystes zijn.
Maar het wordt niet vergoed, het valt onder je eigen risico. Dus eerst 385,= aftikken. En ik heb het net een halfjaar geleden laten leegprikken en nu voel ik er weer een opkomen, maar nog niet erg genoeg om leeg te prikken.
Ik merk gewoon dat het me een beetje tegenhoudt om iedere keer als ik er last van heb bij de huisarts langs te gaan.

Hoe doen andere vrouwen dit en hoe pak je dit zorgverzekeringstechnisch aan?
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
06-12-2019 11:04
Dat proef je wat mij betreft goed. Daarmee zeg ik nog steeds niet dat het voor iedereen makkelijk te betalen is. Wél dat je in de meeste andere landen echt slechter af zou zijn.
Er zijn een aantal dingen die ik ervan vind:
in het algemeen is de zorg in Nederland goed tot uitstekend. Voor iedereen bereikbaar en door de zorgverzekering ook goed betaalbaar, op goed niveau en veilig.

Voor sommige chronisch zieken met een klein inkomen is de premie, het eigen risico en de behandelingen/zorg/medicijnen die niet vergoed worden wel duur.
Mocht je dan in bovenstaande situatie verkeren dan weet ik niet in welk land je beter af zou zijn dan hier in Nederland.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk niet alleen het aanprikken van de cyste maar ook de kosten van de patholoog. Ik zou mij eerder druk maken om de cyste. Maar dit ter zijde.
wausss schreef:
06-12-2019 13:05
Het is natuurlijk niet alleen het aanprikken van de cyste maar ook de kosten van de patholoog. Ik zou mij eerder druk maken om de cyste. Maar dit ter zijde.
Er wordt verder niets onderzocht als het vocht er normaal uitziet.
Er is nog één knop waar je aan kunt draaien en dat is dat je dit jaar nog in de laatste week van het jaar gaat en dan in 2020 niet en in 2021 weer in januari.

Ik heb dit jaar voor het eerst sinds jaren mijn eigen risico helemaal moeten betalen ivm een spoedoperatie. Toen dacht ik nog: laat ik dan maar meteen voor groot onderhoud gaan (er zijn nog wat lichamelijke dingetjes op te lossen), maar ik denk dat ik alweer te laat ben (en ik heb ook geen zin).
Rinepine schreef:
06-12-2019 10:59
Nou, ik proef wel dat men niet moet zeuren over het eigen risico, want de zorg is hier zo goed en goedkoop. Maar dat kan aan mij liggen, hoor.
We betalen ons een rib uit ons lijf. Een procent of 15 van het inkomen per jaar en dan hebben we nog een goed inkomen ook! Maar, zoals gezegd, als er geen verzekering was geweest was mijn man dood geweest en ik er een stuk slechter aan toe. We hebben samen al ettelijke tonnen gekost aan zorg. Dus ja, ik ben blij dat ik hier woon en dat dit zo geregeld is. Ook al kost het veel geld.
Alle reacties Link kopieren
De zorg zou gewoon gratis kunnen als we maar een paar dingen anders zouden organiseren.

Maar ja, kom niet aan de verzekeraars en de farmaceuten....
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-12-2019 08:10
De zorg zou gewoon gratis kunnen als we maar een paar dingen anders zouden organiseren.

Maar ja, kom niet aan de verzekeraars en de farmaceuten....

Nou, ga jij dat eens regelen voor ons.
.
*Sjaan* schreef:
07-12-2019 08:10
De zorg zou gewoon gratis kunnen als we maar een paar dingen anders zouden organiseren.

Maar ja, kom niet aan de verzekeraars en de farmaceuten....
.
Gratis zoals in UK? Weet je wat voor zootje het daar is in de zorg?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat de zorg goedkoper zou kunnen als de dokters niet toerloos behandelen terwijl de kans op genezing nihil is.
En inderdaad de ziektenkostenverzekeraar heeft teveel mach tgekregen.
Vroeguh in de tijd van ziekenfonds was de zorg 5 keer goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Even los van de discussie over de kosten van de zorg:

Voor vrouwen die ook last hebben van cystes: hoe vaak komt het bij jou terug en laat je het elke keer aanprikken of gaat het bij jou vanzelf weer weg?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde als jij. Die cystes keren altijd terug.

Ik vind 't echt een schijntje, wat een luxe dat ik elke keer weer medische zorg krijg voor ca 30 euro per maand.

Prima geregeld.
kerst schreef:
07-12-2019 09:29
Ik denk ook dat de zorg goedkoper zou kunnen als de dokters niet toerloos behandelen terwijl de kans op genezing nihil is.
En inderdaad de ziektenkostenverzekeraar heeft teveel mach tgekregen.
Vroeguh in de tijd van ziekenfonds was de zorg 5 keer goedkoper.
.
Genezing is so overrated.. Ik ben het met je eens dat er nutteloze behandelingen gegeven worden, maar aan de andere kant zie ik ook een buurvrouw die alweer twee jaar langer leeft met een goede kwaliteit en een kennis die dacht uitbehandeld te zijn tot er een nieuwe behandeling kwam en ze er nu beter voorstaat dan twee jaar geleden. Beide niet te genezen, maar op dit moment een waardevol leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven