Gezondheid alle pijlers

Vanmiddag naar de tandarts en nu al trillend van angst

30-10-2009 11:12 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Ik heb heel erg getwijfeld of ik dit wel moest plaatsen maar ik hoop wat herkenning te vinden..

Ik ben altijd al heel erg bang geweest voor de tandarts, als kind ook bij een speciale angst tandarts gelopen. Ik heb altijd al een zwak gebit gehad, waardoor er jong al veel tanden getrokken moesten worden.

3.5 jaar geleden ben ik voor het laatst naar de tandarts geweest, de reden hiervoor is dat de tandarts me de laatste keer verschrikkelijk pijn heeft gedaan bij alleen maar een gaatje uitboren.. de week erna ontzettend veel pijn gehad, en een week daarna brak de kies af..

Dit deed echter geen pijn dus ik heb het zo gelaten. Vervolgens verzon ik elk half jaar smoesjes waardoor ik niet ging. Ik weet het dom dom dom..

Sinds 2 jaar heb ik ook heel erg last van chronische hyperventilatie en paniekaanvallen waardoor ik veel onbewust klapper/knars met mijn tanden,, en 's nachts gaat dit ook gewoon door. hierdoor is mijn gebit zienderogen achteruit gegaan en heb ik veel gaatjes, afgebroken stukjes etc.

Vorige week is de kies die al was afgebroken, nog verder afggebroken. Dit doet verschrikkelijk veel pijn!

Na een week aan de ibuprofen te hebben gezeten in de hoop dat de pijn wegging.. heb ik vanochtend toch naar aan afpraak gemaakt.. vanmiddag kan ik terecht.

Ten eerste ben ik zooo ontzettend bang voor de tandarts en de pijn en al helemaal omdat ik bang ben dat ik een paniekaanval krijg daar, en ten tweede schaam ik me dood omdat mijn hele gebit er zo slecht aan toe is.

Ik weet niet precies waarom ik dit hier typ, maar ik hoop dat iemand me met postieve ervaringen wat op kan beuren!
Hoi Samantha, kijk anders even op dit topci van gisteren!

Moet naar de tandarts maar durf ECHT echt echt niet :(
Het is simpel. Ga naar de tandarts. Je ziet zelf wat er gebeurt als je het uit blijft stellen. Sorry als dat gemeen klinkt maar je hebt maar 2 opties: of je laat het zo is en straks heb je simpelweg geen gebit meer, of je gaat en zit het uit.

Voor knarsen zijn verschillende oplossingen, die niet ingrijpend zijn. Misschien kun je het met je tandarts overleggen? En je mag best zeggen dat je heel nerveus bent. Dan kan je tandarts daar proberen een beetje rekening mee te houden. Succes!
Hoi,

Ook ik ben op een gegeven moment niet meer naar de tandarts geweest een paar jaar. Dat heb ik geweten! Er kwam ook voor mij een moment dat ik wel moest want het werd van kwaad tot erger. Ik heb nadat ik weer ben geweest een hele grote behandeling gekregen (en de daarbij behorende rekening). Maar oh wat was ik blij dat ik gegaan ben. Ik vond het eng om te gaan, stel dat ik weer een gaatje zou hebben enzo en zo was ik op een gegeven moment al 3 jaar niet geweest. Echt heel stom. Sindsdien ga ik braaf elk half jaar op controle. Nog steeds ben ik wel een beetje nerveus als ik weer terug moet na controle maar voor een wortelkanaalbehandeling draai ik mijn hand nu niet meer om. Gewoon omdat ik weet dat dat nog altijd beter is dan kiespijn en gaten in je gebit waarbij alles blijft zitten of elke kauwbeweging pijnlijk is. Ik zal je niet nog banger maken, maar ik heb volgens mij alle behandelingen wel een x gehad. Ben van de week nog geweest (niet voor controle overigens).

Je zal zien dat als je eenmaal behandeld ben en je weer gewoon kan kauwen zonder dat het pijn doet, je alleen maar opgelucht zal zijn. Het is nooit prettig om in die stoel te zitten maar ze kunnen je verdoven zodat het in elk geval geen pijn doet.

Voor nu is het echt even door de zure appel heen bijten, hoe verschrikkelijk je het ook vind. Oh, en je schamen voor je gebit hoef je niet te doen hoor, een tandarts zal denk ik nergens meer van op kijken.

Succes vanmiddag!
Hier nog een held op sokken. Heb gelukkig een heel goed gebit, maar vorig jaar brak de enige vulling die ik had er uit. Paniek... ik sliep niet van alle ellende en toen ik eindelijk de moed had verzameld om de Ta te bellen, nam de assistente me niet serieus. Ik was zo boos, dat ik per direct een andere TA heb gebeld. Ik vroeg, nemen jullie nog patienten aan? Was geen probleem... ik zei, ook patienten die kiespijn hebben...en ik begon meteen te huilen. Ze zei: Kom hier maar meteen naar toe, dan hoef je er ook niet langer tegen op te zien. Vriendin mee... ik hyperventileerde er ook bijna van. Ik lag te trillen in de stoel, maar echt mijn nieuwe TA was een geschenk uit de hemel. Ik ben zo goed en rustig geholpen, en al heeft het bijna een uur geduurd.. ( even 1 vulling zetten) ik durf weer naar de TA...

Ik hoop zo voor jou dat het mee valt... Succes!
Lieverddddd.....

Pijn in je gaffeltje is toch ook niks?

He gossie, wat rot dat je zo bang bent!

In het topic van gisteren staat veel over tandartsen en wat er mogelijk is.

Je gaat toch wel naar een andere tandarts dan die je zoveel pijn heeft gedaan?

Sterkte straks!

Gewoon gaan en je goed laten verdoven, heb je echt geen pijn! Sterkte!
Nou dat is dus ook nog eens het probleem.. ik woon in een gebied met niet zoveel tandartsen en bijna elke tandarts heeft een wachtlijst. Ik heb vanochtend wat rond gebeld maar kwam er al snel achter dat dit niets ging worden. Uiteindelijk toch maar mijn oude praktijk opgebeld en daar kon ik vandaag meteen terrecht. Hier zijn wel meerdere tandartsen dus ergens hoop ik dat mijn oude tandarts hier niet meer werkt haha.. maar ik moet toch echt vandaag nog naar de tandarts dus als hij het wel is zit er helaas niets anders op...
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties trouwens, ik ga gewoon en hopelijk valt het na afloop allemaal mee! Dat zal ik nog wel even laten weten natuurlijk.
Ik ben ook een echte bangerd als het op de tandarts aankomt. Gisteren ben ik toch gegaan en ondanks dat het eng was, viel het echt mee! Zelf goed aangeven wat je wel en niet wilt en dat je bang bent. En misschien kun je een signaal met de tandarts afspreken. Bijvoorbeeld dat jij je handopsteekt en dat hij dan even stopt.

Heel veel sterkte!
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Vanavond komt het Nieuws op tv om 18:00. En dan is het al voorbij! Je bent zó weer terug.

Let maar eens op...
hallo allemaal,

Ik ben gegaan, gelukkig! ik heb mijn vader meegesleurd en dat gaf toch wat rust alhoewel ik totaal niet op mijn gemak lag. Ik had dezelfde tandarts en ik heb hem de hele siuatie uitgelegd, en hij was heel erg lief en had veel geduld.

Mijn kies moest helaas wel getrokken worden.. dit was niet fijn maar ben blij dat de kiespijn weg is. Hij moest me alleen wel steeds opnieuw verdoven omdat het niet werkte, ik zit nu 4.5 uur later nog met een verdoofde mond! Over 2 weken moet ik terugkomen en dan gaan we de resterende gaatjes etc aanpakken.

Bedankt voor de reacties en ik ben blij dat ik toch gegaan ben!
Hartstikke goed van je meid, heel dapper

Blijven gaan hoor!
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Heel goed en dapper van je!

(Ik vind het ook altijd heel eng!!)
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:Samanthawho schreef op 30 oktober 2009 @ 19:31:

hallo allemaal,

Ik ben gegaan, gelukkig! ik heb mijn vader meegesleurd en dat gaf toch wat rust alhoewel ik totaal niet op mijn gemak lag. Ik had dezelfde tandarts en ik heb hem de hele siuatie uitgelegd, en hij was heel erg lief en had veel geduld.

Mijn kies moest helaas wel getrokken worden.. dit was niet fijn maar ben blij dat de kiespijn weg is. Hij moest me alleen wel steeds opnieuw verdoven omdat het niet werkte, ik zit nu 4.5 uur later nog met een verdoofde mond! Over 2 weken moet ik terugkomen en dan gaan we de resterende gaatjes etc aanpakken.

Bedankt voor de reacties en ik ben blij dat ik toch gegaan ben!

Goed van je!

Ik ken iemand die ook altijd bang was voor de tandarts en na een verdoving nog pijn had. Zo was het elke keer een crisis voor haar. Nu blijkt dat een verdoving bij haar veel langer nodig heeft om te werken. Waar ik na 5 minuten al helemaal verdoofd ben duurt het bij haar zeker een 1/2 uur.

Misschien iets voor jouw om ook aan te denken de volgende keer.

Fijn voor je dat je kies eruit is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven