Gezondheid alle pijlers

Varifocus lenzen?

11-10-2012 14:04 11 berichten
Optemetrist zegt net dat ik +0.5 en +0.75 heb voor veraf zien en +1 aan beide ogen voor dichtbij...

Hij raadt me een varifocus bril aan...die ik af zou kunnen zetten als ik niet lees of computer werk doe..

Ben over de 40..

Kleine schok dat ik niet alleen een leesbril hoef..heb een poos in de ontkenningsfase gezeten, wist natuurlijk dat lezen inspannend was en ook tuur ik naar mijn laptopscherm. Zie bijna scheel als ik naar mijn latop kijk. Volgens optemitrist leveren mijn ogen topsport nou en zijn ze later op de dag vermoeid (gelukkig heb ik geen hoofdpijn).

Volgens hem zijn varifocus lenzen minder geschikt en zou ik slechter veraf gaan zien (iets met wennen ofzo..)

Ik lees vanalles hier ook over nachtlenzen.. wist niet eens dat dat bestond, zou dat bij mij ook kunnen? Of laseren..? En zijn er ervarignen met varifocus lenzen?

Ik zie mezelf niet opeens nu altijd een bril dragen.. (alhoewel dat heel mooi kan zijn)..

Dr zijn echt ergere dingen, moet wel even wennen aan t idee, t kost ook veel geld.

Ervaringen met + voor veraf en dichtbij en de middelen ervoor?

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een plusser, op veel jongere leeftijd dan jij. Ik heb op mijn werk, als ik met de computer werk of lees een bril op, een licht montuur, merk er niets van dat 'ie op mijn neus staat, maar ervaar wel veel rust en word ook minder moe. Dus ga eens wat monturen passen. Ik weet niet of lenzen met zo'n kleine afwijking handig zijn. Ik heb namelijk ook heel vaak mijn bril niet op, als niet aan het lezen ben bijvoorbeeld. Lenzen zou je dan in en uit moeten doen? Of in moeten laten als je ze eigenlijk niet nodig hebt met alle nadelen van dien, zoals een stofje in je oog etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bedankt Belle, heb je ook + voor veraf? Daar merk ik op zich nog niets van (is ook kleine afwijking nog) maar misschien met autorijden wel omdat ik dan wel het idee heb dat ik minder goed zie vooral in donker..

Heb je ook een varifocus bril op achter de computer? Of geen varifocus achter de pc, alleen sterkte voor dichtbij?
Plus voor veraf? Dat kan niet volgens mij, - is voor veraf, volgens mij.Ik heb geen vari focus bril, want ik zie veraf nog prima. Alleen een - bril met cilinder.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ha Jopje,

Ik zit ook in jouw leeftijdscategorie (beetje ouder) en heb sinds een jaar varifocus lenzen. Weliswaar geen plus, maar min.

Plus voor ver af is volgens mij een foutje, dat is alleen de min.

Plus is altijd voor dichtbij.

Ik kan je varifocus lenzen van harte aanraden. Ik heb totaal geen gewenningsproblemen gehad, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen. Ze zijn natuurlijk ietsjes duurder, maar daarvoor heb je het comfort van geen bril te hoeven dragen.

Ga eens naar een goede opticien (geen goedkope zaak, als je voelt wat ik bedoel :-) ) en laat je eens uitgebreid voorlichten over de mogelijkheden.
Bedankt muze, ben ook naar een goede zaak geweest, dacht echt dat ie zei + voor veraf ook, dat is ouderdoms + ofzo...

ik denk dat ik toch voorkeur heb voor lenzen omdat ik ook heel snel een zonnerbril draag bedenk ik nu opeens.. met lenzen is dat veel makkelijker (of je moet op den duur ook een varifocus zonnebril aanschaffen wil je buiten lezen...) helemaal in de auto draag ik vaak zonnebril als ik alleen leesbril sterkte nodig heb...is wat anders dan ging ik voor een bril denk ik.

heb gezegd dat ik terug kom, dat ik me eerst orienteer op de mogelijkheden , en wat ik dan wil, ik moet wel terug want computerscherm werk is niet echt leuk meer..en aangezien ik dat bijna 40 uur per week doe...voor de rest kan ik nog wel een krant lezen ofzo zonder hulpmiddel (ha allees smorgens zeer moeizaam met zacht kunstlicht...dus dat komt ook nog wel es)
Ik kan je niet echt een antwoord geven op je vraag maar mocht je iets willen weten over laseren kan ik je misschien wel helpen. Ik heb het zelf drie weken geleden laten doen.
voor een paar euro heb je een leesbril. Vermoedelijk heb jij dan +1,5 (alleen voor dichtbij) nodig. Bevalt het niet dan kan je altijd nog naar de brillenwinkel.
it's a big club and you ain't in it
Ik denk dat je bij zo'n lichte oogafwijking veel meer hebt aan een bril als aan lezen. Omdat je vaak genoeg ook geen correctie nodig hebt.

Er zijn veel monturen waarbij je ook een zonnebrilletje erover heen kunt zetten. Je hebt ook glazen die meekleuren met de zon.

Ik vind varifocuslenzen in verhouding tot enkelvoudige lenzen echt duur. Je zou ook kunnen kiezen voor lenzen voor veraf, - dus, en een leesbril voor dichtbij. Ooglaseren voor zo'n kleine afwijking lijkt mij nutteloos, helemaal 0 is lastig te laseren, en je bent, sorry Jopje nu op een leeftijd dat de kwaliteit van je ogen niet stilstaat.
Wat een brillentopics zie ik opeens (ha nog zonder bril) die van dat lui worden ook maar even doorgelezen. Wat marels geloof ik schreef zal wel het geval zijn dat ik plus sterkte aan maak ofzo en dat dat veraf ook beinvloed. Ja zei ik ook tegen optocien is t niet wat vroeg voor multi dingen, zijn duur en over een jaar is t vast slechter? En kan eerst nog echt zonder veraf hulp. Baal van die opticien dat ie niet wat meer meedacht, super goede/dure speciaal zaak en dan dit meteen een bril van max1000 zei hij...nu beetje idee dat hij meer aan t verkopen was dan even meedenken.

Ga maandag naar nog een zaak en dan beslis ik, mij gaat t om het computerwerk (en als ik met een extern scherm werk vanf 19 inch of groter heb ik ook daar nog niet echt hulp voor nodig) wel voor lezen boeken enzo en dat wil ik dan ook. En dan over een jaar even checken weer.

Ja realiseer me dat het de leeftijd is... Raar hoor dat idee. Ging boodschappen doen en zag allemaal mensen zonder bril en dacht hoe kan dat nou hahaha
Veel spelfouten.. Sorry staat stom. Ligt niet aan het feit dat ik het niet zie maar typ veel te snel op de ipad...en verbeter mezelf niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven