Gezondheid alle pijlers

Veel pijn - stabiliteits probleem

03-01-2017 21:00 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even mijn verhaaltje; ik ben op zoek naar ervaringen van andere mensen of mensen die dit probleem (her)kennen? Ik ben in revalidatie via het ziekenhuis voor een stabiliteitsprobleem. Dit is ontstaan ongeveer 3 maanden voor mijn bevalling van mijn dochtertje nu 2 jaar geleden. De pijn heeft zich langzaam opgebouwd na de bevalling en rond dat mijn dochter 1 jaar werd het erger. Ik dacht eerst dat de pijn kwam door verkeerd matras. We hadden net een nieuwe gekocht vlak voor mn bevalling, klonk logisch. Deze is twee keer omgeruild  en nog twee verschillende toppers geprobeerd. Bij matras 3heeft mn man al gezegd dat het probleem in mij zat niet in de matrassen..

Via de huisarts ben ik bij verschillende fysiotherapeuten geweest die mij uiteindelijk niet verder konden helpen. Ik ben onderzocht op reuma- bechterew (was t niet goddank), en toen doorverwezen naar revalidatie arts. Nu blijkt dat het een probleem is met mijn rompstabiliteit. Ik had hier nog niet eerder van gehoord voordat ik bij deze revalidatie arts terecht kwam. Ik kon bijna niet meer van de pijn en moest toen nog 3 maanden op de wachtlijst. Ik heb heel veel pijn met zitten, slapen, (lang) lopen en andere activiteiten. Voor mn dochtertje zorgen is moeilijk en spelen met haar is ook pijnlijk, ze speelt nog vooral op de grond. Ik heb verschillende medicijnen geprobeerd tegen de pijn (voor 's nachts, om goed te slapen) maar niks werkt echt volledig.

Ik ben nu ongeveer 8 weken bezig ik krijg fysiotherapie, ergotherapie, manueel therapie en maatschappelijk werk. De pijn is de eerste weken erger geworden (zoals ze ook voorspelde) en later leek t beter te gaan. Schommelde wel, maar ook soms echt beter. Alleen nu sinds 1,5 week heb weer eigenlijk constant pijn. De arts noemt het ook wel 'belasting probleem', wellicht is t zo beter bekend. Ik vraag me af, heeft of kent iemand dit probleem? En heb je ook zoveel pijn gehad. In t ziekenhuis zeggen ze dat het bij het verloop van t traject hoort, maar ik ben zo bang dat t niet opgelost kan worden en ik altijd hier mee blijf rondlopen. Zij zullen t wel weten, maar als ik zoek op internet vind ik niks over ervaringen of mensen met dezelfde klachten waarbij ze ook zoveel pijn hebben en gehinderd worden in hun dagelijkse leven.

Dus ik hoop op herkenning en succesverhalen
Je omschrijft pijn. Is de pijn overal in het lichaam aanwezig of bepaalde delen? Wat bedoelt de revalidatiearts met stabiliteitspijn?
Hoi Tulpje, het is een stabiliteit probleem. Kort gezegd spieren die niet goed meer werken. Omdat bepaalde spieren niet meer werken moeten andere spieren daardoor harder werken ontstaat er pijn. In mn onderrug(gewrichtspijn), mn heupband is pijnlijk en mn rug in t midden (trekkerige, zeurderige pijn) bij te hoge belasting. Uitstraling naar mn stuitje en benen. T is lastig uitleggen omdat t ook niet altijd hetzelfde is/voelt..

Herken je dit?
Ik heb lang stabiliteitsklachten gehad, fysio hielp niks. Een osteopaat heeft hier uiteindelijk geholpen.
Ik herken het bij clienten die ik behandel. Ik ben namelijk ergotherapeut. Spieren moeten gaan compenseren en opvangen van de dagelijkse handelen die idd normaal andere spieren uitvoeren. Ik zie wel bij clienten na verloop van tijd dat de pijn gaat afnemen. Spieren moeten wennen aan hun nieuwe taken en zijn overbelast (erge spierpijn). Als spieren gaan wennen, neemt de pijn langzaam af
Ja dat is inderdaad het probleem.. Maar heb er lang mee doorgelopen. Kan ook niet verwachten dat t in een keer opgelost is natuurlijk. Maar omdat ik ook weinig ervaringen kan vinden dacht probeer t hier eens..

Bedankt voor je reactie :-)
Had je ook zoveel pijn lisbeth? Hoe lang had je al klachten en hoe lang duurde je herstel (ongeveer)?
Klachten begonnen aan het begin van mijn tweede zwangerschap en hebben met goede en mindere periode geduurd tot 8 jaar na de bevalling. Het ging bijvoorbeeld soms een jaar goed dn dan deed ik iets verkeerds en dan kreeg ik weer klachten.

Nu ongeveer een jaar geleden ben ik naar de osteopaat en na drie sessies was ik van mijn klachten af. Iets wat fysio' en ergo's met speciale buikspieroefeningen niet lukte.
Jeetje dat is ook lange periode geweest zeg lisbeth.. Fijn dat t nu goed gaat! Bedankt voor je advies, ik ga is kijken :-)
Omdat het soms weer goed ging en dan weer een tijd minder en de fysio het ook niet echt meer wist ben ik ermee blijven lopen.

Maar nu (afkloppen) voor een jaar ervan af, hopelijk blijft het zo. Ik let trouwens we met sporten etc op met wat ik doe. Ik doe aan hardlopen maar op een stabiele rechte ondergrond. Ik ben als de dood weer klachten te krijgen.
Ja afkloppen idd!

Klachten zijn ook heel wisselend. Alleen laatste maanden wel redelijk constant.. Wacht dit traject eerst even af en anders is een osteopaat goed idee.
Verder niemand dus...?

Denk probeer t nog n keer. Kan toch niet bijna de enige zijn..
Ben je voor de rest heel lenig/ soepel, snel peesontstekingen etc...?
Ik ben hypermobiel en mijn rompstabiliteit is om te huilen. Nu ik een jaar niet meer heb gesport, voelen mijn rugspieren als gekookte spaghetti. Ik raak, kan amper tillen en voel me soms 80.

Ik laat regelmatig mijn rug en nek kraken en zou eigenlijk weer moeten beginnen met die core stability oefeningen. Doe jij die ook? Die geven bij mij over het algemeen wel snel verbetering.
Ben wel lenig en soepel idd. Maar bewegen doet wel pijn.

Ik doe nu oefeningen idd onder begeleiding van fysio en ergo therapie. Ben nu een week of 9 bezig en t is alleen nog maar erger geworden qua pijn
Heb niet snel ontstekingen..

Pruttie, heb jij er ook zoveel pijn aan/ van?

Vind t soms echt niet te doen hoor..
Pijn heb ik vooral in mijn onderrug en nek. Maar ik moet zeggen dat ik er wel redelijk aan gewend ben. Ik merk wel dat ik belemmerd word in mijn bewegingsvrijheid. Klinkt bijzonder tegenstrijdig met mijn hypermobiliteit, maar ik ben bijvoorbeeld rechts veel leniger dan links.

Wel zuur dat je er zoveel last van hebt en dat het alleen maar erger wordt. :(
Ik vroeg het omdat als je hypermobiel bent ( net zoals pruttie hierboven -- en ikzelf) dit soms een andere aanpak in de therapie vraagt. Dikwijls wordt er zachter/trager gewerkt ed...

Je wordt tijdens een zwangerschap nog soepeler dus kunnen dan problemen naar boven komen of erger worden en nadien nog even aanhouden.

Ik zou dit even met je revalidatiearts / fysio bespreken. Misschien ben je helemaal niet hypermobiel of is hun therapie hier al op afgestemd maar je kan het voor de zekerheid even vragen. Lang met pijn lopen is nooit fijn dus ik hoop dat er snel verbetering komt!
Bewegen doet idd pijn omdat sommige spieren gaan overcompenseren/ overbelast geraken als je stabiliteit niet goed is. Dat heb ik ook.
@pruttie: ik ga ook beginnen met die oefeningen als mijn peesontsteking ( 9 maand al yeah) met als kers op de taart een frozen shoulder genezen is. Nu mag ik nog niet, maar ben wel benieuwd! Hoe bevielen jouw oef?
Die core stability oefeningen vind ik echt bijzonder saai, maar wel effectief. Ik heb ook zo'n bal thuis, dat geeft wel wat meer variatie. Krachttraining vind ik wel heel leuk, dat helpt ook heel goed! Ik moet wel een goede spotter hebben omdat ik niet voel wanneer ik "hypermobiel doe".
Dat herken in, ik moet het ook onder supervisie doen bij de fysio omdat ik anders weer direct met een of andere ontsteking zit omdat ik niet voel wat te ver of te veel is..

Bedankt voor de uitleg, saai kan ik nog wel aan. Zolang het helpt ben ik tevreden ????

Wordt het bij jou ook erger met de leeftijd? Dat is hier alleszins het geval spijtig genoeg...
Ik heb vooral last van gewrichten die trauma hebben opgelopen. Mijn knie vloog op mijn 14e voor het eerst uit de kom, dat is altijd een zwak punt gebleven. Tijdens een clinic kickboksen een keer een klap op mijn elleboog gehad, die schiet ook regelmatig uit de kom. Voordeel als het vaker gebeurt; Je voelt het minder en het schiet makkelijk weer terug.

Ik weet niet of het echt erger wordt met het ouder worden, ik ben nu 31. Dus ik hoop het niet.
Bedankt voor jullie reacties.

Ga t inderdaad even bespreken met de therapeuten.

Ik heb zo'n luchtkussen gewicht voor op n stoel om oefeningen te doen. Maar zo'n een bal misschien ook wel goed idee idd!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven