Gezondheid alle pijlers

Veranderingen in zorg (tandarts en huisarts)

14-11-2025 15:29 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een zeurtopic want ik voel me echt heel oud….

Ik had altijd een fijne tandarts, ik had een controle en hij haalde meteen ook even wat tandsteen weg, als er iets anders kleins was deed hij dat ook. Eens in de zoveel jaar maakte hij foto’s. Helemaal prima. Toen ging hij met pensioen en moesten we naar een andere praktijk. Daar bestaat de controle uit 3 seconden kijken, een foto maken en een verplichte afspraak bij de mondhygiënist. Je betaalt je dus ook scheel elke keer. En ik wil dit helemaal niet. Ik wil gewoon ouderwets in 1 afspraak gewoon even ook het tandsteen verwijderd en niet elke keer een foto en naar de mondhygiënist. Maar in mijn zoektocht naar weer een andere tandarts blijkt dus dat alle praktijken in ons dorp zo werken. Ik vind dat stom.

Huisarts mag je tegenwoordig niet meer bellen, alles moet via het portaal. Mijn puber vertikt dat en als ik voor hem dan iets vraag of regel via mijn portaal krijg ik op mijn kop van de assistente. Afspraken maken duurt altijd minstens 2 weken, terwijl als ik vroeger belde, kon ik eigenlijk altijd de dag erna of in ieder geval redelijk snel terecht.

Nu heb ik al best een tijd klachten waardoor ik graag een uitstrijkje wilde. Ik zit in een jaar waarin ik dacht weer een oproep voor het bevolkingsonderzoek te krijgen, maar die kreeg ik niet (regels blijken veranderd, is nog maar eens per 10 jaar als je met 40 een goede uitslag had, wist ik niet). Dus ik dacht: ik regel het zelf! Via het portaal van de huisarts kwam ik erachter dat een uitstrijkje bij de assistente ingepland moet worden. Gedaan.

Vanochtend zat ik daar dus, werd ik bijna boos weggestuurd omdat ik ‘het formulier’ niet bij me had. Blijkt dus dat je alleen een uitstrijkje bij de assistente kunt plannen als je de uitnodiging van het bevolkingsonderzoek hebt gehad. Ik voel me dan heel stom, maar hoe had ik dit moeten weten? Het stond nergens bij het maken van de afspraak dat je alleen mag komen met deze uitnodiging. De assistente was vrij duidelijk dat ze het allemaal maar suf vond. Ik moest toch gewoon een afspraak bij de huisarts maken hiervoor. En dat kan ergens over een week ofzo. Via het portaal.

Ben ik nou zo’n oude zeikerd aan het worden? Mis ik ergens iets? Ik wil gewoon bellen en dat iemand me dan helpt. Ik voel me dan zo oud terwijl ik pas halverwege de 40 ben. Herkenbaar of ben ik echt een oude doos aan het worden?
Bij mijn vorige huisarts kon je dus niet vooruit plannen. Dus ik bel vandaag, maar er is geen plek (of ik haal dat tijdstip niet omdat ik op mijn werk ben), maar kan dus niet afspraak maken voor de volgende ochtend vroeg.

Vandaag bellen met de huisartsenpost. Bandje: om u beter te kunnen helpen, sturen we een sms met linkje waar u alvast gegevens kunt invullen. Ok, gedaan. Dan wordt ik teruggebeld. Netjes. Vervolgens moet ik al mijn gegevens en klachten nog een keer vertellen. Wat heeft dat formulier dan voor zin?
Ik heb ernstige pijnklachten, tip paracetamol en ibuprofen. Na 2 uur worden de klachten alleen maar erger, dus terugbellen. Dat is vervelend, wacht verwacht u van ons? Na aandringen van mijn kant (nou ja, ik hing huilend van de pijn aan de lijn) toch sterkere pijnstilling. Zelf geen arts gesproken trouwens.
Charlie591 schreef:
15-11-2025 14:30
Het systeem zoals het bij bijna alle huisartsen gaat (minder urgent is langer wachten en als je de dag zelf echt iets krijgt vullen we het al in) is in de meeste praktijken echt noodzakelijk. De helft van de plekken wordt meestal vrijgehouden voor de dag zelf en die gaan vrijwel altijd vol. Er is denk ik meer echte dag-zelf-spoed op een huisartspraktijk dan jij inschat. Je loopt absoluut vast als je (vrijwel) je hele dag al volplant vooraf.
Natuurlijk moet je tijd vrijhouden voor urgent, dat is volkomen logisch. Waar het mij om gaat is juist de niet-urgente afspraken. Vandaag zit voor de helft vol met niet-urgente afspraken die twee weken geleden zijn ingepland. En over twee weken zit ook de helft vol met niet-urgente afspraken die vandaag worden ingepland. Je schiet er niks mee op door die niet-urgente afspraken twee weken later te doen, is mijn punt. De enige situatie waarin het helpt om werk vooruit te schuiven is als er sterke pieken en dalen zijn. Die zullen er vast zijn (meer verkoudheid in de herfst en winter bijvoorbeeld), maar niet op het niveau van twee weken.
Mugske schreef:
15-11-2025 14:39
Vandaag bellen met de huisartsenpost. Bandje: om u beter te kunnen helpen, sturen we een sms met linkje waar u alvast gegevens kunt invullen. Ok, gedaan. Dan wordt ik teruggebeld. Netjes. Vervolgens moet ik al mijn gegevens en klachten nog een keer vertellen. Wat heeft dat formulier dan voor zin?
In het ziekenhuis ook. Lange vragenlijsten in de portal, sommige kosten wel een half uur om in te vullen, wat echt belastend is als je heel erg ziek bent. Vervolgens kijkt er nooit iemand naar.
Het alternatief voor online portals e.d. is nog langere wachtlijsten. Er is, net als in veel andere sectoren, een groot personeelstekort dus moet je gaan kijken hoe je zaken efficiënter kan doen. Ik heb toch liever dat mensen zich bezig houden die computers niet kunnen dan dat ze klussen doen die een computer ook kan.

Ik denk dat we allemaal op ons eigen werk toch ook zien dat veel meer taken geautomatiseerd zijn zodat de hoeveelheid beschikbare mensen andere dingen kunnen doen.
kweepeer schreef:
15-11-2025 15:09
Natuurlijk moet je tijd vrijhouden voor urgent, dat is volkomen logisch. Waar het mij om gaat is juist de niet-urgente afspraken. Vandaag zit voor de helft vol met niet-urgente afspraken die twee weken geleden zijn ingepland. En over twee weken zit ook de helft vol met niet-urgente afspraken die vandaag worden ingepland. Je schiet er niks mee op door die niet-urgente afspraken twee weken later te doen, is mijn punt. De enige situatie waarin het helpt om werk vooruit te schuiven is als er sterke pieken en dalen zijn. Die zullen er vast zijn (meer verkoudheid in de herfst en winter bijvoorbeeld), maar niet op het niveau van twee weken.
Ja, dat is een keuze die gemaakt wordt per praktijk. Inderdaad kiezen sommige praktijken ervoor om dan gewoon álles maar alleen op de dag zelf te plannen, maar mensen vinden het vaak toch fijn om voor iets niet-urgents dan maar een afspraak te hebben staan, ipv elke dag een soort run op een plekje te gaan doen. Plus met zo’n regel is controles vooruitplannen ook lastiger, én je eerste plekjes van de dag zijn veel lastiger in te vullen.
Op dezelfde dag hoeft voor mij helemaal niet, maar het punt dat ik probeer te maken is dat vooruit schuiven niet helpt. Je kunt het een dag vooruit schuiven of twee weken of twee maanden, de termijn maakt niet uit, het helpt gewoon niet. Als het te druk is moet je beheersen hoeveel afspraken er gemaakt worden, niet wanneer ze gemaakt worden.
Appletje schreef:
15-11-2025 15:44
Het alternatief voor online portals e.d. is nog langere wachtlijsten. Er is, net als in veel andere sectoren, een groot personeelstekort dus moet je gaan kijken hoe je zaken efficiënter kan doen. Ik heb toch liever dat mensen zich bezig houden die computers niet kunnen dan dat ze klussen doen die een computer ook kan.

Ik denk dat we allemaal op ons eigen werk toch ook zien dat veel meer taken geautomatiseerd zijn zodat de hoeveelheid beschikbare mensen andere dingen kunnen doen.

De aanname is dan dat computers dingen sneller kunnen. In theorie is dat zo, maar in de praktijk valt dat tegen. Hoogleraren Zorg en Digitalisering onderzoeken dat, en komen tot de conclusie dat het vaak niet werkt zoals bedoeld. Bijvoorbeeld de aanmeldzuilen in ziekenhuizen. Ja, het scheelt aanmelden bij de balie. Maar in de praktijk moet er dus iemand naast de aanmeldzuil staan omdat de procedure teveel problemen geeft waar het systeem niet in voorziet. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/di ... gle.com%2F

Idem dito voor digitale dossiers. Ik word in twee ziekenhuizen behandeld voor dezelfde aandoening, maar die systemen communiceren dus niet met elkaar. De overdrachtsbrieven worden uitgeprint, per post verstuurd, en dan door een medewerker weer ingescand. En zo zijn er honderden voorbeelden waarin ICT in theorie de boel efficienter maakt, maar in de praktijk dus niet.

Conclusie uit een rapport over digitalisering in de huisartsenzorg van de landelijke huisartsenvereniging en de universiteit van Maastricht: "We vonden geen bewijs dat de onderzochte digitale zorgtoepassingen werkdruk verminderen en daarmee behulpzaam zijn om personeelstekorten in de huisartsenzorg te verminderen. Je zou kunnen verwachten dat met de inzet van digitale zorgtoepassingen bij digitaal vaardige patiënten extra tijd vrijkomt voor (of besteed kan worden aan) digitaal minder vaardige patiënten. Hiervoor is echter geen ondersteunend bewijs door ons gevonden. Ook vonden we geen bewijs over de (mate van) kosteneffectiviteit."
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... jKaWdZuIfo
Harba lorifa
Uitstrijkje om de 10 jaar vanaf 40 wist ik ook niet.
kweepeer schreef:
15-11-2025 15:56
Op dezelfde dag hoeft voor mij helemaal niet, maar het punt dat ik probeer te maken is dat vooruit schuiven niet helpt. Je kunt het een dag vooruit schuiven of twee weken of twee maanden, de termijn maakt niet uit, het helpt gewoon niet. Als het te druk is moet je beheersen hoeveel afspraken er gemaakt worden, niet wanneer ze gemaakt worden.
Ik volg je echt niet helemaal, volgens mij heb je een verkeerd idee van hoe het gaat.

Dat vooruit schuiven is namelijk op een gegeven moment gewoon wat er gebeurt. Je moet óf alleen op de dag zelf plannen óf je moet een deel van de plekken vooruit al invullen, maar als het druk is resulteert dat erin dat al die plekjes soms al wéken vooruit allemaal vol staan.

Als de assistente tegen jou met je lang bestaande knieklachten zegt: je kan over drie weken terecht, dan is dat niet omdat ze denken: dat is dusdanig niet-urgent, dat zet ik expres een paar weken verder, maar dat is omdat álle vrije niet-spoed plekjes in die drie weken al vol staan.

En dat trekt wel weer bij, idd omdat drukte en bezetting kunnen schommelen, maar soms is het realiteit dat de komende 3 weken al bomvol staan (met uitzondering van je op dag zelf in te vullen plekjes).
Maar in de praktijk moet er dus iemand naast de aanmeldzuil staan omdat de procedure teveel problemen geeft waar het systeem niet in voorziet.
In de ziekenhuizen waar ik kom, zijn het vrijwilligers die mensen helpen met aanmelden als het nodig is. Tegenwoordig kan ik thuis al een QR code downloaden, hoef ik me niet meer aan te melden bij die zuilen. Die QR code wordt dan alleen nog gebruikt, bij aanmelden op de betreffende afdeling. Hoeft dus ook niet meer bij de balie.
Zijn het door private equity opgekochte praktijken met winstmaximalisatie strategieën?

Daar bedienen ze 10.000 patiënten per huisarts ten opzichte van 2.000 in een gemiddelde praktijk.

Ben je een zeikerd, op zich niet, de zorg is behoorlijk veranderd. En inderdaad word je vaak afgesnauwd en buiten de deur gehouden alsof je een of andere draaideurpatiënt zou zijn. Stel dat je iets ernstigs onder de leden hebt, ik vraag me af of mijn overlevingskansen kleiner zijn door dit ontmoedigingsbeleid en gebrek aan tijd bij huisartsen.

Ik kom er tot nu toe zelden en voel me elke keer weer een complete alien die het systeem niet snapt ofzo.

Anderen lijken er een abonnement op te hebben en bellen de huisarts voor elk wissewasje. Terwijl ik denk het meeste gaat toch vanzelf over, ik google wel, of ga direct naar een kliniek als het zonder verwijzing kan.
bijtie wijzigde dit bericht op 15-11-2025 19:18
14.40% gewijzigd
kweepeer schreef:
15-11-2025 15:23
In het ziekenhuis ook. Lange vragenlijsten in de portal, sommige kosten wel een half uur om in te vullen, wat echt belastend is als je heel erg ziek bent. Vervolgens kijkt er nooit iemand naar.
Zeker wordt er naar gekeken. Er wordt vooraf al heel veel gescreend voordat je echt bij de arts aan tafel zit.

Bij de aanmeldzuil staan vrijwilligers en die helpen je er doorheen als het niet lukt.

Bij mijn huisarts is spoed ook echt spoed en sommige zaken kunnen idd langer wachten. De assistente triageert bij ons heel adequaat. Natuurlijk is er wel eens wachttijd eb dan met name maandag en vrijdag.
Ik vind het ook een kwalijke zaak dat ik altijd om me heen hoor dat mensen klachten behoorlijk aandikken. Blijkbaar nodig om een afspraak te krijgen.

Ik doe dat uit principe niet, maar daardoor heb ik dus minder kans op goede zorg.

Ik heb nu twee keer in mijn leven een bacteriële infectie opgelopen wat door een triagist werd weggewuifd, meerdere keren. Uiteindelijk beide keren op de spoed beland met een ernstige infectie, antibiotica infuus enz. Had niet gehoeven, het waren een simpele keelontsteking en simpele bronchitis. Maar dan ben je dus al weken ziek en aan het bellen geweest met je huisarts.
bijtie schreef:
15-11-2025 19:22
Ik vind het ook een kwalijke zaak dat ik altijd om me heen hoor dat mensen klachten behoorlijk aandikken. Blijkbaar nodig om een afspraak te krijgen.

Ik doe dat uit principe niet, maar daardoor heb ik dus minder kans op goede zorg.

Ik heb nu twee keer in mijn leven een bacteriële infectie opgelopen wat door een triagist werd weggewuifd, meerdere keren. Uiteindelijk beide keren op de spoed beland met een ernstige infectie, antibiotica infuus enz. Had niet gehoeven, het waren een simpele keelontsteking en simpele bronchitis. Maar dan ben je dus al weken ziek en aan het bellen geweest met je huisarts.
Niet best....ik herken dat echt niet. Ik woon op het platteland, misschien maakt dat verschil. De huisarts en de assistente kennen mij en mijn kinderen goed.
Xantileppe schreef:
15-11-2025 19:28
Niet best....ik herken dat echt niet. Ik woon op het platteland, misschien maakt dat verschil. De huisarts en de assistente kennen mij en mijn kinderen goed.
Ik woon in een grote stad, een afspraak maken bij mijn huisarts kan digitaal of telefonisch en ik word echt niet afgepoeierd. Kan soms een paar dagen duren voordat er plek is, maar dat vind ik geen probleem. Als het echt geen dag kan wachten, kan ik altijd wel terecht.
Flashy schreef:
15-11-2025 18:07
Uitstrijkje om de 10 jaar vanaf 40 wist ik ook niet.
Ik ook niet, de huisartsassistente ook niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven