Gezondheid alle pijlers

Verdere actie ondernemen?

09-05-2010 19:55 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik plaats dit berichtje omdat ik niet zo goed weet wat te doen, verder actie ondernemen, of gewoon maar zo laten..

Het volgende is gaande:

Ik heb al sinds ik een jaar of 15/16 ben altijd erg veel last van mijn darmen. Heel vaak naar de wc, geen goede ontlasting, opgezette buik, krampen, steken etc.

Vorig jaar ben ik in een gekke bui het south beach dieet gaan volgen. Ik ben helemaal niet pro dieten, maar wat een verademing: geen buikpijn meer!! Normale ontlasting, geen kramp, geen opgezette buik, heerlijk!

Nou is het voor mij heel lastig om deze levensstijl continue te volgen (naast dat je ook koolhydraten nodig hebt volgens mij) ivm onregelmatige en lange dagen voor de studie waarbij ik niet thuis ben.

Toen ik erachter kwam dat ik bij dat dieet geen buikpijn had ben ik naar de dokter gegaan, want het leek mij dat er iets niet klopte.

Het leek hem een typisch geval van gluten allergie. Bloed test gedaan: kwam niks uit. Dokter vond het raar dat hier niks uit kwam, dus hebben we een scopie gedaan (via de maag naar de dunne darm): kwam ook niks uit, alles prima in orde.

Maar toch, de klachten blijven. En het is zo verdomde irritant om altijd gedoe met je darmen te hebben. Ik ben redelijk streng met eten voor mezelf: weinig brood, geen dingen als muesli, ontbijtkoek, teveel vezels etc want daar ga ik dus compleet van aan de schijt.

Wat ik eet is veel fruit, yogurt, salades, groenten, vis, ei, etc.

Toch heb ik vaak, onverklaarbaar, opeens weer veel last. De internist heeft mij destijds verteld er maar mee te moeten leven, maar ik heb toch zoiets van: volgens mij klopt er iets niet helemaal.

Wat denken jullie: nieuwe testen laten doen, andere dingen proberen zoals alternatieve geneeskunde (heb hier geen ervaring mee) of zoals de internet zei gewoon mee leren leven?
Heel herkenbaar, ik heb ook veel last van mijn darmen en zodra ik koolhydraatvrij eet is het over.

Maar ja, ik heb ook het idee: met zo weinig koolhydraten kun je toch niet doorgaan?

Benieuwd naar andere reacties!
eens met een dietist gaan praten?
Eens een tijd glutenvrij eten?
Wat zou het uitmaken voor jou als je zou weten dat je coeliakie (glutenintolerantie) hebt? Als het werkt om zonder gluten te eten, blijf je dat doen, toch? Of zou je dat alleen blijven doen met het labeltje?
PDS?

Veel patiënten hebben de klachten die je hierboven beschrijft, en hebben baat bij het tarwe-vrij eten, (geld trouwens niet voor iedereen, iedere PDS-er reageert op wat anders) en krijgen juist last van onregelmatig leven, weinig slapen of bijvoorbeeld stress.
Dank voor de reacties.

Ja als ik mijn eigen verhaaltje zo lees, zou ik ook zeggen: geen gluten eten! Maar dat is zo ingewikkeld, het is zo makkelijk om in de pauze even een broodje te halen op school, ipv altijd die bak met salade mee te zeulen.. En het meest lastige vind ik nog de tussendoortjes...

En het is niet officieel vast gesteld, dus daarom is mijn houding soms ook laks, een beetje van: pfff al die moeite, en ik heb niet eens een vast gestelde klacht! Het is een hele stomme gedachte gang, maar als echt is vast gesteld dat je coeliakie hebt, is het een stuk makkelijker je te houden aan de regels (lijkt mij). Geldt ook voor samen eten met vrienden ed. Geen pasta voor Poupee, want daar krijgt ze last van. Ik heb dan toch vaak het gevoel scheve blikken te krijgen, of niet serieus genomen te worden.

Dus als iemand toevallig tips heeft voor een makkelijke meeneem lunch en/of tussendoortjes, altijd welkom
google eens op PDS.

Ik herken veel van je klachten! Maar al heb je dat, er is niet veel aan toe doen dan je eetgewoonten aan te passen, stress te vermijden, genoeg slapen en regelmaat!
Dat klinkt als prikkelbare darmsyndroom... en daar is helaas niet veel tegen te doen, alleen je leefstijl aanpassen wil soms wel eens helpen.

Als ik jou was, zou ik een verwijzing halen voor de diëtist. Die kan je tips geven hoe je toch gezond kunt eten zonder koolhydraten. Ik heb zelf ook een darmaandoening (geen PDS) en ik heb veel gehad aan de tips die ik via de diëtist kreeg.
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga eerst eens googlen naar PDS, en tarwe vrij eten, het blijkt toch dat dat ook vaak de boosdoener is.

En verder merk in inderdaad verbetering als ik regelmatig eet en leef, weinig alcohol drink en me niet te druk maar. Rust, reinheid en regelmaat dus ;)
Op het moment dat die scopie gedaan is, at je toen wel of geen gluten? Als je toen al een tijdje (streng) glutenvrij at, kan het zijn dat je wel coeliakie hebt, maar dat het darmweefsel zich onder invloed van je dieet weer hersteld had - dat gebeurt bij coeliakie-patiënten die zich goed aan hun dieet houden.

Maar als je op dat moment wel (al was het weinig) gluten binnenkreeg, is de kans dat je coeliakie hebt wel heel klein, met een negatieve bloedtest en een negatieve scopie...

In elk geval sterkte.
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Heb je wel eens geprobeerd om geen fruit of fructose te eten en kijken hoe het dan gaat? Misschien ben je daar allergisch voor.
Caro: ik at toen niet geheel glutenvrij, af en toe wel crackers, dus ik geloof het ook wel dat ik geen coeliakie heb. De internist noemde het zelf een granen intolerantie.

Mieomij: nee fruit is het niet. Ik ben tot in den treure eet dagboekjes bij moeten houden en daarin kwam telkens weer naar voren dat wanneer ik granen at, ik buikpijn kreeg.
Ik zit er ook aan te denken om een tijdje glutenvrij te proberen. Ik heb al jaren PDS, met over het algemeen weinig klachten, maar sinds februari is het ineens heel erg geworden. Voortdurend buikpijn, opgeblazen en slechte ontlasting. Echt diarree is het niet, het is niet heel dun en ik hoef hooguit 2 keer per dag, maar normaal gesproken moet ik heel veel moeite doen om het soepel te houden, dus dit is wel ineens een omslag.

Huisarts houdt het op de PDS waar ik last van heb(dat vind ik weer een nadeel van die diagnose, alle klachten in de buikregio worden daar op gegooid) en als ik bloed of pus of andere enge dingen in mijn ontlasting krijg moet ik aan de bel trekken.

Ik ben begonnen met melk en lactose uit mijn voeding te schrappen maar ik merk daar na een paar weken nog niet echt wat van. Dus de gluten maar eens proberen...
Er bestaat ook glutenvrij brood. Kun je toch eens brood meenemen naar je studie. Kijk maar eens rond in een goede natuurwinkel.
Heb je weleens geprobeerd om alleen spelt brood/pasta te eten en zilvervliesrijst en aardappelen als koolhydraten? dat helpt bij mij goed!
Ik heb nu 2 dagen als ontbijt yogurt met fruit en noten gegeten, als lunch salade met veel groenten, was vis en/of kaas, en als avond eten groente met vis/iets vegetarisch en aardappeltjes, en al 2 dagen geen last van mijn buik...

Dat is zo fijn, dan moet ik maar even wat meer moeite doen en mijn salade bakje meenemen naar school.

De tip die iemand gaf over glutenvrijbrood: ook daar krijg ik last van, en speltbrood en pasta ook, heb het allemaal al geprobeerd

Bedankt voor jullie reacties!
Ik eet nu twee dagen glutenvrij en merk al verbetering. De ergste opgeblazenheid is weg, veel minder buikpijn en ik heb meer energie. Ik zie ook niet meer zo bleek volgens mijn man.

Over een week of 3 probeer ik weer eens gluten.

Ik vraag me alleen af hoe het zit met eventuele vitaminetekorten bij een glutenvrij dieet. Weet iemand dat? En vezels? Ik ben gewend om veel vezels te eten.

Ik ben zowieso van plan om weer naar de huisarts te gaan om mijn bevindingen te vertellen, wie weet wil hij nog verder onderzoeken.
Luna, vezels zitten ook volop in fruit en groenten. Ik eet ook geen brood, en vul altijd de Eetmeter in. Daaruit blijkt, dat ik ruim voldoende vezelfs binnen krijg. Vitamines zijn ook in orde.

Je kunt de Eetmeter gratis online invullen op voedingscentrum.nl.

Het staat al heel lang vast, dat veel mensen met PDS e.d. veel baat hebben bij het niet meer eten van brood e.d., vnl. producten met harde, onoplosbare vezels. Die kunnen namelijk de darmwand irriteren. Daarover heeft in 1992 al een heel verhaal in "The Lancet" gestaan. Maar veel huisartsen blijven mensen maar vertellen, dat je bij darmproblemen juist heel veel vezels moet eten. Dat is ook zo, maar vaak beter niet uit brood e.d.

Fruit en groenten bevatten veelal oplosbare vezels, die een soort gelei in de darmen vormen, waardoor de stoelgang goed verloopt.

Ik kwam er eigenlijk zelf achter toen ik op reis was, en er geen bruin brood verkrijgbaar was. Ik heb toen het brood, op wat wit brood na, gewoon weggelaten, en tot mijn verrassing waren mijn klachten ook na een paar dagen verdwenen.
Lijnzaad is dan ook niet goed? Daar ben ik nogal fan van nl(en dat eet ik nog steeds, zonder buikpijn).

Fruit en groente eet ik veel. Iig 3 of 4 kiwi's op een dag, daarnaast nog een appel of ander fruit, groente varieert.

Ik at ook veel gedroogde pruimen en abrikozen, maar omdat ik het idee heb dat ik daar ook last van heb laat ik die voorlopig achterwege. Bovendien waarschuwde mijn huisarts voor de calorieën die daar in zitten. Ik wist niet dat ze zo dikmakend waren en wat kilo's er af kan geen kwaad. Maar juist van die abrikozen en pruimen kon ik zo goed naar de wc, dus ben ik noodgedwongen weer aan de movicolon.
Je moet voor jezelf kijken wat bij jou de problemen veroorzaakt. Ik krijg zelf van gebroken lijnzaad last, van 'gewoon' lijnzaad niet, maar dat komt er bijna net weer zo uit als het erin gaat, dus daar heb je 'gezondheidstechnisch' niet zoveel aan.
quote:Melpomene schreef op 12 mei 2010 @ 12:28:

.

Het staat al heel lang vast, dat veel mensen met PDS e.d. veel baat hebben bij het niet meer eten van brood e.d., vnl. producten met harde, onoplosbare vezels. Die kunnen namelijk de darmwand irriteren. Daarover heeft in 1992 al een heel verhaal in "The Lancet" gestaan. Maar veel huisartsen blijven mensen maar vertellen, dat je bij darmproblemen juist heel veel vezels moet eten. Dat is ook zo, maar vaak beter niet uit brood e.d.

Fruit en groenten bevatten veelal oplosbare vezels, die een soort gelei in de darmen vormen, waardoor de stoelgang goed verloopt.

.

Dat verklaart een hoop, ik dacht eerder altijd heel gezond bezig te zijn en zo veel mogelijke volkorenbrood, muesli, ontbijtkoek ed te eten voor de vezels, maar daar krijg ik toch last van!

Ik eet inderdaad veel fruit en groente, en de laatste dagen gaat het erg goed zonder brood! Heb ook nog geen pasta en zilvervlies rijst gegeten... Misschien eens voorzichtig proberen.
Ik heb de ziekte van Crohn én PDS en krijg ook al snel last van brood met zaden,pitten en vol vezels. Geef mij maar een witbroodje of een geroosterd broodje.

Voor Crohn bestaat ook een "speciaal" dieet, het SC-dieet. Nou ja, niet speciaal voor Crohn, maar Crohnpatiënten schijnen er wel heel goed op te gaan. Daar eet je ook geen brood bij, en nog vele andere dingen ook niet. Het is erg streng. Maar ja, als je er baat bij hebt...Je kan beter zonder klachten leven met de eetgewoontes die je lichaam accepteert, dan van alles eten en je darmen maar blijven prikkelen/irriteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven