Gezondheid alle pijlers

Verkeerde diagnose psycholoog

07-07-2020 23:44 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben toch nieuwsgierig of iemand anders hier ervaring mee heeft gehad of mijn vraag kan beantwoorden, dus hierbij mijn verhaal.

Een aantal jaar geleden kreeg ik de diagnose ''paniekstoornis'', dit omdat ik continu paniekaanvallen kreeg in sociale situaties. De plek waar het was ontstaan is het klaslokaal, ik gaf hierbij ook altijd aan bij mijn psychologen dat dit kwam vanuit de prikkels van andere mensen. Ik werd bang voor andermans gedachten over mij en kreeg hierdoor angst en vermeed drukke plekken als school. Hierdoor heb ik mijn middelbare school ook niet kunnen afmaken. Bij de psychologen werd de aandacht gericht op de paniek en dus leerde ze mij omgaan met de gedachten van de paniek. Er werd echter nooit gevraagd hoe het kan dat deze gedachten mij zo prikkelde. De therapie heeft mij in die zin ook niet geholpen, aangezien ik mijn school niet heb kunnen afmaken en de angst altijd wel is gebleven. Toentertijd dacht ik dat de juiste diagnose was, omdat ik jong was, nog niet veel af wist van mentale gezondheid en geen ervaring had met psychologen. Ik was bezig met mijn paniek, dus ik dacht dat het wel juist was.

Het ging een jaar goed, maar in oktober 2019 ging het weer slecht. Ik nam contact op met een nieuwe psycholoog en door research op internet en een officiële diagnose van deze psycholoog, weet ik dat ik een sociale angststoornis heb. Voor mij valt nu alles op een rijtje, de paniekstoornis van toen was wel een paniekstoornis, maar de aanleiding was de sociale fobie. Ik vind dit eigenlijk heel slecht, omdat ik het idee heb dat ze niet genoeg hebben doorgevraagd. Het voelt alsof ze heel snel en makkelijk maar een diagnose hebben gesteld puur om de klachten aan te pakken en niet de oorzaak van de klachten. Wellicht met een goede diagnose had ik mijn middelbare school wel kunnen afmaken.

Ik ben niet boos, omdat dingen lopen zoals ze lopen, maar is dit een situatie dat ik moet loslaten of kan ik wellicht hier iets mee? Is dit een logische diagnose of hebben de psychologen dit toch verkeerd en te makkelijk aangepakt? Deze vragen dwalen nu een beetje door mijn hoofd en ik heb geen idee of iemand hier iets op kan beantwoorden of kan adviseren wat ik hiermee kan. Ik wil het in augustus, wanneer mijn therapie begint, aan mijn nieuwe psycholoog vragen, maar wellicht dat iemand ook ervaring gehad heeft met zoiets?

Sorry voor mijn lange verhaal, alvast bedankt!
maak alsnog je middelbare school af
Alle reacties Link kopieren
Welkom in de wondere wereld van de GGZ, TO.
Je kunt eventueel een klacht indienen mocht je dat een geruststellend gevoel geven.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-07-2020 23:46
maak alsnog je middelbare school af
Ik studeer inmiddels!
Alle reacties Link kopieren
Wat zou je ermee willen dan?

Het is ook voortschrijdend inzicht.
Ik ben van gegeneraliseerde angststoornis naar sociale angststoornis naar sociale fobie naar ontwijkende persoonlijkheidsstoornis gegaan. En daar zijn heel wat jaren overheen gegaan.

Diagnostiek bij psychische aandoeningen is helaas een stuk lastiger dan bij (de meeste) fysieke aandoeningen.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
07-07-2020 23:54
Wat zou je ermee willen dan?

Het is ook voortschrijdend inzicht.
Ik ben van gegeneraliseerde angststoornis naar sociale angststoornis naar sociale fobie naar ontwijkende persoonlijkheidsstoornis gegaan. En daar zijn heel wat jaren overheen gegaan.

Diagnostiek bij psychische aandoeningen is helaas een stuk lastiger dan bij (de meeste) fysieke aandoeningen.
Benieuwd of dit een logisch proces is of dat dit wel daadwerkelijk iets te maken heeft met de kwaliteit van de psycholoog, aangezien mijn klachten wel sociale fobie hebben aangeduid. Wellicht dat ik een klacht kan indienen. Ik vind dat, indien het inderdaad aan de kwaliteit lag, het raar is dat zoiets normaal is. Het is merendeels gewoon nieuwsgierigheid.
Alle reacties Link kopieren
Het DSM verandert nog wel eens. Jou classificaties door psychologen zijn keer op keer ook maar moment opnamen. Een systematische controle of de criteria op de betreffende patiënt van toepassing zijn maakt de beoordeling betrouwbaarder, maar de psycholoog zal zelf moeten beoordelen wat per afzonderlijk criterium de ernst en de waarde is en wat dat betekent voor de betreffende diagnose. Jij verandert, de momenten veranderen en onderzoek DSM veranderen. Daarom kan het zijn dat je verschillende diagnoses krijgt door de jaren heen. Dat is wel vervelend voor jou, dat begrijp ik, maar niet geheel te voorkomen helaas.
Wat vervelend dat je je zo voelt.
Wat zou je willen bereiken met een klacht?
Alle reacties Link kopieren
yehyixing schreef:
08-07-2020 00:01
Benieuwd of dit een logisch proces is of dat dit wel daadwerkelijk iets te maken heeft met de kwaliteit van de psycholoog, aangezien mijn klachten wel sociale fobie hebben aangeduid. Wellicht dat ik een klacht kan indienen. Ik vind dat, indien het inderdaad aan de kwaliteit lag, het raar is dat zoiets normaal is. Het is merendeels gewoon nieuwsgierigheid.

Psychologen zijn geen helderzienden. En je klachten pasten óók bij een paniekstoornis. Je zegt dat het ook een jaar beter ging, dan was er toch ook geen reden om aan de diagnose te twijfelen?
Het blijven momentopnames, en diagnoses zijn niet zaligmakend.

Wat wil je bereiken met een klacht?
Erkenning? Excuses? Uitleg? Schadevergoeding?
Alle reacties Link kopieren
Je denkt echt dat je dan wel je school had kunnen afmaken? Zie je de juiste diagnose als ‘wondermiddel’? Je legt de oorzaak zo wel lekker makkelijk buiten jezelf neer.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een lastige diagnose om te stellen, juist vanwege de overlap met een paniekstoornis. Het klopt dat de "DSM" door de jaren heen steeds is vernieuwd, waardoor diagnoses iedere keer anders zijn.

Ik snap niet wat je wilt bereiken met dot verhaal.. je studeert, je hebt een andere psycholoog en gaat nu werken aan de rest. Het is niet zo dat je niets hebt gehad aan voorgaande therapie rondom de paniekaanvallen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je studeren zonder dat je je middelbare school hebt afgemaakt?

Verder als het je echt hoog zit, vraag het aan je psycholoog wat een verklaring kan zijn.

En een sociale fobie is volgens mij niet hetzelfde als een sociale angststoornis. En misschien heb je wel een sociale angststoornis ontwikkelt door je paniekaanvallen
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat je nu wel de goede diagnose hebt waarbij alles op z'n plek valt. Ga hiermee aan de slag en ik geloof nooit dat je eerdere therapie voor niets is geweest.
Joe.
Alle reacties Link kopieren
grasspriet schreef:
08-07-2020 03:37
Hoe kun je studeren zonder dat je je middelbare school hebt afgemaakt?

Verder als het je echt hoog zit, vraag het aan je psycholoog wat een verklaring kan zijn.

En een sociale fobie is volgens mij niet hetzelfde als een sociale angststoornis. En misschien heb je wel een sociale angststoornis ontwikkelt door je paniekaanvallen
:huh:
Volgens mij wel.....
Heel vreemd om te denken aan een klacht
Die diagnoses liggen ook dicht bij elkaar.het is vrij normaal dat inzichten veranderen
Bij mij is de diagnose ook 100 x veranderd . Dan wel het een, dan niet, dan weer wel etc
Maar ik denk nooit aan een klacht indienen. Maar het is wel vervelend, dus dat snap ik wel

Ik neem aan dat bij beide psychologen het is gegaan over situaties die je de angst gaven. Dus in die zin is er wel gewerkt aan je klachten..
Vervelend dat je je zo voelt to. Psychiatrie is een moeilijk veld, er zijn geen bloedtesten of scans die afgenomen kunnen worden met een zwart wit resultaat. Een psycholoog verzamelt de informatie die jij geeft, en geeft daarbij een diagnose; al is het maar om de behandeling vergoed te krijgen. Daar zit dus ook een stukje zelfverantwoordelijkheid bij; als je zelf niet alle informatie geeft, kan een psycholoog niet de juiste diagnose stellen. Daarnaast kan het natuurlijk ook zijn dat je toentertijd zelf dit inzicht nog niet had, of dat je symptomen toen anders presenteerden.

Ik heb door de jaren heen al tien verschillende diagnoses verzameld, die overigens niet allemaal uitvoerig getest waren.
Ik zit nu op drie diagnoses die wel passend zijn volgens mij.

Ik zou geen klacht indienen. Richt je energie en je pijlen op de toekomst, het verleden kun je toch niet veranderen.
forumdame2011 schreef:
08-07-2020 06:43
:huh:
Volgens mij wel.....
Klopt, sociale fobie is inderdaad een andere term voor sociale angststoornis.

TO, zoals je het beschrijft in je OP denk ik als psycholoog inderdaad meteen aan een sociale angststoornis. Met paniekaanvallen weliswaar, maar bij diagnostiek zou er naar de onderliggende oorzaak van de angst gekeken moeten worden. Dat gebeurt vaak niet goed (genoeg), om allerlei redenen. Misschien was het bij intake destijds ook niet zo duidelijk als je het nu opschrijft.

In ieder geval zou ik er niet in blijven hangen als ik jou was, veel mensen krijgen in eerste instantie een verkeerde diagnose (vaak zelfs in een totaal andere groep stoornissen, bijv. een persoonlijkheidsstoornis terwijl het eigenlijk autisme is).
Je weet nu wat je hebt en kunt ermee aan de slag. Hou dat vast en kijk naar de toekomst!
anoniem_63b1fdb33c98f wijzigde dit bericht op 08-07-2020 07:34
1.67% gewijzigd
Trouwens, het veranderen van de DSM wat hier door verschillende mensen wordt genoemd kan hier geen rol spelen. De criteria van een paniekstoornis en sociale angststoornis zijn vrijwel niet veranderd bij de overgang van DSM-IV naar DSM-5.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad geen exacte wetenschap. Maar het is vervelend dat jij er zo'n naar gevoel bij hebt. Het lijkt mij inderdaad een goed plan om het gewoon aan je nieuwe psycholoog te vragen.

Soms is het ook een beetje zoeken... ik ben ook van ADHD via social fobie naar autisme gegaan. En op ieder punt was er voor elke diagnose ook wat te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Psychologen mogen volgens mij geen officiële diagnoses stellen alleen psychiaters
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Psychologie is geen wetenschap, daarbij liggen de twee 'aandoeningen' ook nog heel dichtbij elkaar en ben/was een puber in ontwikkeling bij wie een diagnose stellen maar beperkt haalbaar is omdat je je nog niet tot volwassene hebt ontwikkeld. Men geeft bepaalde diagnoses ook niet in die leeftijdsgroep.

Ik zou die 'schuld' vraag lekker los laten als ik jou was.

Het zal nog wel vaker in je leven voorkomen dat mensen er naast zitten.

Je bent ook niet je diagnose. De vooruitgang van de behandeling is veel belangrijker dan het label.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Skawa schreef:
08-07-2020 07:39
Psychologen mogen volgens mij geen officiële diagnoses stellen alleen psychiaters
Niet waar. Ook Gz-psychologen, klinisch psychologen en psychotherapeuten mogen diagnoses stellen.
viva-amber schreef:
08-07-2020 07:40
Psychologie is geen wetenschap, daarbij liggen de twee 'aandoeningen' ook nog heel dichtbij elkaar en ben/was een puber in ontwikkeling bij wie een diagnose stellen maar beperkt haalbaar is omdat je je nog niet tot volwassene hebt ontwikkeld. Men geeft bepaalde diagnoses ook niet in die leeftijdsgroep.

Ik zou die 'schuld' vraag lekker los laten als ik jou was.

Het zal nog wel vaker in je leven voorkomen dat mensen er naast zitten.

Je bent ook niet je diagnose. De vooruitgang van de behandeling is veel belangrijker dan het label.
Ik neem aan dat je bedoelt dat psychologie geen exacte wetenschap is? Want psychologie is wel degelijk wetenschap.

TO, wat wil je ermee doen? Ik krijg heel erg de indruk dat je een stok zoekt om iemand mee te slaan zodat je zelf geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Als iemand anders schuld heeft aan deze situatie dan kun jij fijn achterover leunen en wachten totdat er iemand anders langskomt die wel jouw probleem gaan oplossen. Ik neem aan dat je je realiseert dat therapie werk is en dat het alleen kan slagen als je jezelf ervoor inzet?
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
08-07-2020 08:02
Ik neem aan dat je bedoelt dat psychologie geen exacte wetenschap is? Want psychologie is wel degelijk wetenschap.
Een psuedo wetenschap: https://nos.nl/artikel/2054549-psycholo ... -mand.html

Meer dan 60% van de psychologie studies zijn niet verifieerbaar.
viva-amber wijzigde dit bericht op 08-07-2020 08:05
10.00% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat psychologen geen diagnoses mochten stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven