Gezondheid alle pijlers

Verstopping, maar toch vezelrijk eten.

11-10-2013 08:45 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleempje waar ik al een tijd tegenaan loop. Ik eet naar mijn idee best gezond; ik ontbijt met yoghurt, muesli (geen cruesli), en appel/druiven. Als lunch eet ik bruin brood met ham of kaas en 's avonds veel groenten, rijst en een stuk vlees of vleesvervanger. Daarna meestal weer yoghurt.

Ik heb het idee dat ik vrij vezelrijk eet, maar toch heb ik al een hele tijd last van verstopping. Ik beweeg ook voldoende (in ieder geval 3x per week ca. 7 km hardlopen). Ik loop gedurende de dag best veel.

Daarnaast drink ik ook voldoende.

Hoe kan dit? Kan het zijn dat ik niet goed tegen bepaalde producten kan? Of kan dit ook zomaar ontstaan?

Ik neem verder ook geen medicatie wat dit zou kunnen veroorzaken, alleen de pil. Soms slik ik vitamine D extra.

Iemand tips?
Drink je genoeg?
Drink je wel genoeg? Dat heeft ook veel invloed.
Genoeg drinken en misschien beetje last van spastische darm? Dan kan je juist last hebben van de vezels en verstopt raken.
Kan het zijn dat je (te) veel zuivelproducten eet/drinkt? Bij mij werkte dat nl. op m'n darmen.
Meer vet gaan eten heeft bij mij dat probleem opgelost.
Ik heb net hetzelfde gehad!

En ik at dan nog extra lijnzaad, dronk heel veel, etc.

Alles hielp in het begin (dus bijv. lijnzaad) en daarna stagneerde het weer en hielp het dus niets meer. Het enige dat me blijvend helpt is Orthiflor Original van de Vitaminestore.

Ik ben hier achter gekomen nadat ik herstellende van een voedselvergiftiging weer kon eten wat ik wou zonder last te hebben. Na die voedselvergiftiging had ik een medicijn moeten nemen om de darmflora te herstellen en opeens voelde ik me zoveel beter. Alsof mijn lichaam gewoon anders werkte. Een paar maanden later was het weer zoals vanouds. Toen ik dat in de vitamin store zei, zeiden ze dat het een teken is dat ik niet de juiste bacteriën in mijn darmflora heb zitten (of niet genoeg ervan ofzo). Nu neem ik iedere avond zo'n pilletje en heb ik veel minder last, het is dus alsof je de oorzaak aanpakt ipv symptoombestrijding doet. Wel moet ik nog opletten met wit brood of witte broodjes. Heb ook een tijdje gehad dat ik juist donker brood moeilijk verdroeg, teveel vezels? Maar nu kan dat weer zonder problemen.
Eet je wel genoeg vetten? Zoals nootjes, vette vis, je avondeten bereiden / bakken in olie, eventueel griekse yoghurt.
Meer vetten eten. Van vezelrijk eten raak ik ook verstopt!

Ga minder graanproducten eten, dan gaat 't vanzelf beter.
Ook ik denk dat meer vetten nuttigen kan helpen.

Misschien een eetlepel lijnzaadolie slikken na het ontbijt?

Niet aan te raden, maar bij mij werkt McDonald's als een speer (een paar keer per jaar heb ik er trek in, maar voor ik mijn bestelling heb, begint het al te werken)
Probeer eens te ontbijten met ALLEEN fruit en geen zuivel. Dit een paar dagen volhouden. Voor lunch salade met peulvruchten. En koffie om een uur of 10.
ontbijt 'ns met 'n boterham gebakken ei met kaas ipv fruit en granen
bij mijn weten is er geen verband tussen (graan-)vezels in voedsel en stoelgang. Of het moet een negatief verband zijn.

Misschien dat (veel) gebroken lijnzaad wel helpt. Daarvan heb ik geen aanwijzingen dat het het tegenovergestelde doet.
it's a big club and you ain't in it
quote:RionyRiony schreef op 11 oktober 2013 @ 10:42:

bij mijn weten is er geen verband tussen (graan-)vezels in voedsel en stoelgang. Of het moet een negatief verband zijn.

Misschien dat (veel) gebroken lijnzaad wel helpt. Daarvan heb ik geen aanwijzingen dat het het tegenovergestelde doet.

Van de Maag- Lever- Darmstichting:

Vezelrijke voeding is belangrijk voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang.

(...) Vezelrijke voeding kan spijsverteringsklachten en problemen met de stoelgang voorkómen. Bestaande klachten kunnen verminderen en zelfs verdwijnen door het gebruik van een vezelrijke voeding. Door de sponswerking van vezels helpt een vezelrijke voeding zowel bij diarree als bij verstopping. De vezels zwellen op en zorgen daardoor voor een vaste, maar toch soepele ontlasting.
quote:clemance schreef op 11 oktober 2013 @ 10:45:

[...]

Van de Maag- Lever- Darmstichting:

Vezelrijke voeding is belangrijk voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang.

(...) Vezelrijke voeding kan spijsverteringsklachten en problemen met de stoelgang voorkómen. Bestaande klachten kunnen verminderen en zelfs verdwijnen door het gebruik van een vezelrijke voeding. Door de sponswerking van vezels helpt een vezelrijke voeding zowel bij diarree als bij verstopping. De vezels zwellen op en zorgen daardoor voor een vaste, maar toch soepele ontlasting.

ja, zeggen ze. Ben ik mijn hele leven mee bestookt, maar dan had het toch eens moeten helpen?

Wat zeker helpt, daar denk ik nu aan, is naar de tandarts gaan. Op die ochtend moet ik wel twee of drie keer, zonder moeite.
quote:RionyRiony schreef op 11 oktober 2013 @ 10:56:

[...]

ja, zeggen ze. Ben ik mijn hele leven mee bestookt, maar dan had het toch eens moeten helpen?

Wat zeker helpt, daar denk ik nu aan, is naar de tandarts gaan. Op die ochtend moet ik wel twee of drie keer, zonder moeite.

Dan zou je haast denken dat het iets psychisch is!
quote:clemance schreef op 11 oktober 2013 @ 10:57:

[...]

Dan zou je haast denken dat het iets psychisch is!Dat is wel zeker. Je geest heeft heel veel invloed op de darmwerking.
Ik kan niet tegen brood dat zorgt voor verstoppingen. Ook zijn er mensen die last hebben van gluten zonder dat ze een glutenallergie hebben. Lees je eens in over oplosbare vezels en onoplosbare vezels.

Drink ook rond de 2 liter vocht.

Zelfde geld voor melk producten. Probeer eens een weekje of 2 zonder melk producten. Gebruik kokosmelk,sojamelk of water. Eventueel boekweit,kokosrasp,sojameel,amandelmeel,psyliumvezels etc kijk bij de tuinen of reformwinkel.
Viva - Onsmakelijk Verstopping dikke darm - Gezondheid
Appels werken volgens mij ook juist stoppend. Laat die appels achterwege en als je dan toch iets van fruit wil, pak dan pruimen. Of 'n glaasje pruimensap van Zonnatura.
quote:elninjoo schreef op 11 oktober 2013 @ 11:23:

Appels werken volgens mij ook juist stoppend. Laat die appels achterwege en als je dan toch iets van fruit wil, pak dan pruimen. Of 'n glaasje pruimensap van Zonnatura.Nou als ik een appel op een lege maag eet 's ochtends zit ik binnen een uur op de pot
Probeer eens speltbrood, boordevol vezels en magnesiumtabletjes, kan geen kwaad en helpt goed.
Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat zachte vezels beter werken dan harde, dus vezels in fruit, bijvoorbeeld mango, perzik, et cetera.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je hebt al een hoop adviezen maar ik zal de mijne ook eens toevoegen. Ik had eenzelfde probleem, bij een vergelijkbaar eetpatroon. Mijn huisarts stelde me afgezien van de voor de hand liggende veel vocht/sport en minimaal wit brood/bananen voor om ernstig te minderen met witte rijst, en liever alleen zilvervliesrijst. Dit advies bleek voor mij goed te helpen.
Het eten van veel vezels kan juist verstopping veroorzaken als je er te weinig bij drinkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven