Verstopping, maar toch vezelrijk eten.
vrijdag 11 oktober 2013 om 08:45
Ik zit met een probleempje waar ik al een tijd tegenaan loop. Ik eet naar mijn idee best gezond; ik ontbijt met yoghurt, muesli (geen cruesli), en appel/druiven. Als lunch eet ik bruin brood met ham of kaas en 's avonds veel groenten, rijst en een stuk vlees of vleesvervanger. Daarna meestal weer yoghurt.
Ik heb het idee dat ik vrij vezelrijk eet, maar toch heb ik al een hele tijd last van verstopping. Ik beweeg ook voldoende (in ieder geval 3x per week ca. 7 km hardlopen). Ik loop gedurende de dag best veel.
Daarnaast drink ik ook voldoende.
Hoe kan dit? Kan het zijn dat ik niet goed tegen bepaalde producten kan? Of kan dit ook zomaar ontstaan?
Ik neem verder ook geen medicatie wat dit zou kunnen veroorzaken, alleen de pil. Soms slik ik vitamine D extra.
Iemand tips?
Ik heb het idee dat ik vrij vezelrijk eet, maar toch heb ik al een hele tijd last van verstopping. Ik beweeg ook voldoende (in ieder geval 3x per week ca. 7 km hardlopen). Ik loop gedurende de dag best veel.
Daarnaast drink ik ook voldoende.
Hoe kan dit? Kan het zijn dat ik niet goed tegen bepaalde producten kan? Of kan dit ook zomaar ontstaan?
Ik neem verder ook geen medicatie wat dit zou kunnen veroorzaken, alleen de pil. Soms slik ik vitamine D extra.
Iemand tips?
maandag 14 oktober 2013 om 21:43

maandag 14 oktober 2013 om 23:54
Hier ook die ervaring. Met een goed voedselpatroon toch verstoppingen. Ik ben zelf extra lijnzaad gaan eten en minder brood. Overigens heb ik een prikkelbare darm en ook met lijnzaad heb ik nog een heel wisselend ontlastingspatroon. Zodra ik stop met lijnzaad eten gaat het wel gelijk mis, dus het zal toch wel iets doen voor je spijsvertering.

dinsdag 15 oktober 2013 om 14:10
Als ik veel last heb van mijn darmen neem ik 's morgens op een nuchtere maag een kiwi. Na een dag of 3 begint het: ik moet elke ochtend poepen!
Verder ben ik er ook erg gevoelig voor, maar sinds ik gestopt ben met het eten van bananen en geen melk meer drink is mijn stoelgang veel regelmatiger. En zachter vooral.
Verder ben ik er ook erg gevoelig voor, maar sinds ik gestopt ben met het eten van bananen en geen melk meer drink is mijn stoelgang veel regelmatiger. En zachter vooral.
dinsdag 15 oktober 2013 om 14:14
De werking van Vezelrijk Voedsel - de vezels in het eten zuigen zich in de maag vol met vocht. Daardoor heb je snel (ler) een vol gevoel. Maar omdat deze vezels dus dit vocht opzuigen, moet je zorgen dat je voldoende drinkt, anders krijg je last van opstoppingen. Je kunt water drinken, of Christal Clear (als je vezelrijk voedsel als een afval methode wil gebruiken ivm weinig calorieen).
anoniem_187150 wijzigde dit bericht op 15-10-2013 14:15
Reden: Een "dus" teveel :-)
Reden: Een "dus" teveel :-)
% gewijzigd
dinsdag 15 oktober 2013 om 15:09
quote:Susan schreef op 13 oktober 2013 @ 19:04:
Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat zachte vezels beter werken dan harde, dus vezels in fruit, bijvoorbeeld mango, perzik, et cetera.
Dat werkt bij mij ook veel beter. Mijn huisarts bleef maar roepen dat ik meer vezels uit brood e.d. moest consumeren, en ik nam zelfs vezeltabletten. Geen soelaas, en een darm die steeds geïrriteerde reageerde ( en ja, ik dronk genoeg). Voor mij lag de oplossing in oplosbare vezels uit fruit, groente, peulvruchten en stoppen met bruinbrood. Ik kwam er eigenlijk bij toeval achter op vakantie, waar alleen witbrood was.
Te veel harde (tarwe) vezels zijn zeker niet goed bij een wat gevoelige darm, ze schuren langs de darmwand.
Dat je die PDS beter niet in grote hoeveelheden kunt consumeren is al langer bekend (is ook over gepubliceerd in o.a. de bekende Lancet), maar de goegemeente blijft maar roepen dat je brood moet eten,
Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat zachte vezels beter werken dan harde, dus vezels in fruit, bijvoorbeeld mango, perzik, et cetera.
Dat werkt bij mij ook veel beter. Mijn huisarts bleef maar roepen dat ik meer vezels uit brood e.d. moest consumeren, en ik nam zelfs vezeltabletten. Geen soelaas, en een darm die steeds geïrriteerde reageerde ( en ja, ik dronk genoeg). Voor mij lag de oplossing in oplosbare vezels uit fruit, groente, peulvruchten en stoppen met bruinbrood. Ik kwam er eigenlijk bij toeval achter op vakantie, waar alleen witbrood was.
Te veel harde (tarwe) vezels zijn zeker niet goed bij een wat gevoelige darm, ze schuren langs de darmwand.
Dat je die PDS beter niet in grote hoeveelheden kunt consumeren is al langer bekend (is ook over gepubliceerd in o.a. de bekende Lancet), maar de goegemeente blijft maar roepen dat je brood moet eten,
woensdag 16 oktober 2013 om 12:32
N.a.v. mijn topic over m'n dramatische en traumatische ziekenhuiservaring na verstopte darmen, zit ik nog steeds met hetzelfde probleem. Ik eet een stuk gezonder nu, elke avond n eetlepel lijnzaadolie in mn yoghurt, bruin brood en fruit. En toch heb ik nog steeds last van een borrelende maag en gebrek aan ontlasting. Zelfs m.b.v movicol (ik slik er 2 per dag) komt er weinig tot geen ontlasting. Ik heb zaterdag rijst gegeten, maandag lasagne, gisteren stamppot rode kool en ik ben 1 x naar de wc geweest, maar die 3 gerechten zijn er niet uitgekomen aan ontlasting. Hooguit een boterham kaas.
Ik kijk het nog een week aan en dan toch maar weer naar de dokter...Nog meer klysma's trek ik niet!!
Ik kijk het nog een week aan en dan toch maar weer naar de dokter...Nog meer klysma's trek ik niet!!

woensdag 23 oktober 2013 om 19:32
quote:Katherina schreef op 22 oktober 2013 @ 11:24:
He, bah, Neveranswer. Ik trap maar even een open deur in, maar drink je wel genoeg? Anderhalve liter zou zeker nodig moeten zijn. En eet op je nuchtere maag een kiwi, dat helpt ook erg goed.
Ja, Katherina, verschrikkelijk. Nog steeds last eigenlijk.
Ik drink meer dan genoeg (alcoholvrij) Ik sport ook regelmatig dus het moet wel. Sowieso 's ochtends óf glas melk/chocomel/thee. De rest van de dag drink ik genoeg. Vul sowieso n kan met water of limonade ´s ochtends en die drink ik leeg.
He, bah, Neveranswer. Ik trap maar even een open deur in, maar drink je wel genoeg? Anderhalve liter zou zeker nodig moeten zijn. En eet op je nuchtere maag een kiwi, dat helpt ook erg goed.
Ja, Katherina, verschrikkelijk. Nog steeds last eigenlijk.
Ik drink meer dan genoeg (alcoholvrij) Ik sport ook regelmatig dus het moet wel. Sowieso 's ochtends óf glas melk/chocomel/thee. De rest van de dag drink ik genoeg. Vul sowieso n kan met water of limonade ´s ochtends en die drink ik leeg.