Verzekering Tandarts Dochter
maandag 16 augustus 2010 om 18:12
Mijn dochter van 18 was door omstandigheden 2 jaar niet naar de tandarts geweest. Ze is pasgeleden weer op controle geweest en er moesten "wat" gaatjes gevuld worden. Vandaag is ze bij de tandarts geweest en kwam thuis met een verwijsbrief. Er moet een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden bij een endodontoloog en er staan maar liefst 10!! gaatjes op (en dat het er nog meer zijn). Ik ben me te pletter geschrokken. Dochter in tranen natuurlijk...
Qua verzekering denk ik dat ik voor de kosten op kan draaien, maar is zij weer volledig verzekerd als ik alles netjes laat opknappen? Ik wil haar graag helpen weer een goed gebit te krijgen...
Misschien is hier iemand die daar wat van weet???
Voel me ook schuldig omdat ik niet zelf aan de bel heb getrokken bij haar en het ook heb laten gaan.....
Qua verzekering denk ik dat ik voor de kosten op kan draaien, maar is zij weer volledig verzekerd als ik alles netjes laat opknappen? Ik wil haar graag helpen weer een goed gebit te krijgen...
Misschien is hier iemand die daar wat van weet???
Voel me ook schuldig omdat ik niet zelf aan de bel heb getrokken bij haar en het ook heb laten gaan.....
Horen, zien en .... reageren
maandag 16 augustus 2010 om 18:27
Euh, nee!
Zo werkt dat tegenwoordig niet meer.
Vroeger hoefde je geen tandartsverzekering af te sluiten, als je gesaneerd was (2x per jaar naar de tandarts) dan werd alles door de verzekering vergoed
Maar dat was uit het tijdperk, particulier en ziekenfonds verzekeringen
Tegenwoordig sluit je een tandartsverzekering af.
In de polisvoorwaarden staat precies hoeveel je elk jaar vergoed krijgt, en welke UTP codes (dat zijn de tandartscodes die op de rekening staan)
Tot 18 jaar vallen kinderen onder de jeugdzorg en bij sommige verzekeringen tot hun 21ste
Even achteraan gaan dus
Ik vermoed dat als je geen tandartsverzekering hebt afgesloten voor haar het een dure grap gaat worden, zeker als ze ook naar de endodontoloog moet.
Mocht je nog vragen hebben...het is mijn vak dus kom maar op
Zo werkt dat tegenwoordig niet meer.
Vroeger hoefde je geen tandartsverzekering af te sluiten, als je gesaneerd was (2x per jaar naar de tandarts) dan werd alles door de verzekering vergoed
Maar dat was uit het tijdperk, particulier en ziekenfonds verzekeringen
Tegenwoordig sluit je een tandartsverzekering af.
In de polisvoorwaarden staat precies hoeveel je elk jaar vergoed krijgt, en welke UTP codes (dat zijn de tandartscodes die op de rekening staan)
Tot 18 jaar vallen kinderen onder de jeugdzorg en bij sommige verzekeringen tot hun 21ste
Even achteraan gaan dus
Ik vermoed dat als je geen tandartsverzekering hebt afgesloten voor haar het een dure grap gaat worden, zeker als ze ook naar de endodontoloog moet.
Mocht je nog vragen hebben...het is mijn vak dus kom maar op
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 16 augustus 2010 om 18:42
quote:Fawna schreef op 16 augustus 2010 @ 18:32:
Ah, is het met verzekering ook nog de bedoeling dat je 2x per jaar naar de tandarts gaat? Moet ik toch maar even gaan bellen...
Nope, nu dus niet meer
Toen het ziekenfonds kwam te vervallen en de zorgverzekeraar een feit werd verviel de saneringsregel...
Je hoeft dus niet 2x per jaar naar de tandarts (al is het wel aan te raden)
Ah, is het met verzekering ook nog de bedoeling dat je 2x per jaar naar de tandarts gaat? Moet ik toch maar even gaan bellen...
Nope, nu dus niet meer
Toen het ziekenfonds kwam te vervallen en de zorgverzekeraar een feit werd verviel de saneringsregel...
Je hoeft dus niet 2x per jaar naar de tandarts (al is het wel aan te raden)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 16 augustus 2010 om 18:47
maandag 16 augustus 2010 om 18:53
Tandheelkundige zorg tot 22 jaar valt onder de basispakket van je zorgverzekering. Je moet in je polis kijken wat er precies wel en niet vergoed wordt.
http://www.rijksoverheid. ... g.html#inhoud-basispakket
Let op : deze vergoeding wordt per 1 januari 2011 uit het basispakket gehaald.
http://www.tandartsennet.nl/actueel/act ... 540048FF46
Als het gebit van je dochter dit jaar wordt opgeknapt en er de komende jaren geen grote behandelingen nodig zijn is een verzekering voor haar wellicht niet nodig en is het goedkoper om de uitgespaarde premie opzij te zetten en daarvan de tandartskosten voor de controle en eventueel tandsteen verwijderen te betalen. De premies voor tandzorgverzekeringen zijn namelijk erg hoog en verzekeringen vergoeden helaas niet alles.
http://www.rijksoverheid. ... g.html#inhoud-basispakket
Let op : deze vergoeding wordt per 1 januari 2011 uit het basispakket gehaald.
http://www.tandartsennet.nl/actueel/act ... 540048FF46
Als het gebit van je dochter dit jaar wordt opgeknapt en er de komende jaren geen grote behandelingen nodig zijn is een verzekering voor haar wellicht niet nodig en is het goedkoper om de uitgespaarde premie opzij te zetten en daarvan de tandartskosten voor de controle en eventueel tandsteen verwijderen te betalen. De premies voor tandzorgverzekeringen zijn namelijk erg hoog en verzekeringen vergoeden helaas niet alles.
maandag 16 augustus 2010 om 19:07
Hartelijk bedankt voor alle reakties tot nu toe. Mijn dochter gaat vanaf volgende maand zelf haar verzekering betalen en de tandarts stond daar nog niet bij. Volgend de verzekering moest ik dat zelf nog opgeven via een wijzigingsformulier (welke we hier niet ontvangen hebben, maar komt eraan). Voor mijn andere kinderen is de premie nog erg laag, dus het zou misschien wel handig zijn haar ook zo te verzekeren (tot haar 22ste). Ik heb de polisvoorwaarden bekeken en heb al gezien dat de behandeling bij de endodontoloog niet vergoed wordt. De gaatjes vullen hopelijk wel, maar zal ook wel tot een bepaald maximum zijn. Heel vervelend allemaal.. maar het is niet anders.
We gaan weer even de puntjes op de i zetten hier thuis, want dochter is ook niet zo secuur meer met tanden poetsen. Vanavond gelijk tijdens het eten over gesproken met elkaar...
We gaan weer even de puntjes op de i zetten hier thuis, want dochter is ook niet zo secuur meer met tanden poetsen. Vanavond gelijk tijdens het eten over gesproken met elkaar...
maandag 16 augustus 2010 om 19:48
Ik zou maar eens een second opinion bij een andere tandarts vragen. Lijkt me toch heel stug dat ze door 2 jaar niet naar de tandarts te zijn geweest opeens 10 gaatjes heeft. Of ze moet al van jongs af aan een heel beroerd gebit hebben (bijvoorbeeld door AB).
Toen ik van mijn tandarts in Amsterdam naar eentje in Limburg over wou stappen vond die tandarts ook dat er van alles mis was met mijn gebit. En dat terwijl ik een hele goede tandarts in Amsterdam had en altijd netjes was geweest. Bij een andere tandarts (ook Limburg) was er niks aan de hand... Een vriendin van mij heeft zoiets ook eens gehad met een verhuizing naar een andere stad, ook een second opinion gevraagd. Bij de eerste tandarts moest er voor een vermogen verbouwd worden, bij die tweede niet. Ik ben hierdoor inmiddels wel heel sceptisch geworden, had toch een beetje het gevoel dat er geprobeerd werd me een hoop geld uit mijn zak te kloppen...
Toen ik van mijn tandarts in Amsterdam naar eentje in Limburg over wou stappen vond die tandarts ook dat er van alles mis was met mijn gebit. En dat terwijl ik een hele goede tandarts in Amsterdam had en altijd netjes was geweest. Bij een andere tandarts (ook Limburg) was er niks aan de hand... Een vriendin van mij heeft zoiets ook eens gehad met een verhuizing naar een andere stad, ook een second opinion gevraagd. Bij de eerste tandarts moest er voor een vermogen verbouwd worden, bij die tweede niet. Ik ben hierdoor inmiddels wel heel sceptisch geworden, had toch een beetje het gevoel dat er geprobeerd werd me een hoop geld uit mijn zak te kloppen...

maandag 16 augustus 2010 om 20:26
Ik zou eerst even bij de verzekering nagaan wat er wel of niet wordt vergoed, voordat ik de tandarts z'n gang laat gaan. Ook een prijsopgave vooraf bij de tandarts is een goed idee; zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Verder zou ik ook een second opinion vragen; ik ben ook eens overgestapt van tandarts en die wilde ook mijn halve gebit renoveren. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Kort daarop ging ik vanwege een verhuizing naar weer een nieuwe tandarts, en die heeft er nooit een woord over gerept.
maandag 16 augustus 2010 om 20:34
Inderdaad een goed idee om een second opinion aan te vragen bij een andere tandarts. Ik heb mijn dochter ook gevraagd of ze weleens kiespijn heeft en zij zegt dat ze dat niet heeft. Ik ga eens informeren bij een andere tandarts en ik laat zeker een behandelplan opstellen voordat ik iets laat uitvoeren.
Wat ben je toch een speelbal van zulke lui eigenlijk...
Wat ben je toch een speelbal van zulke lui eigenlijk...