Gezondheid alle pijlers

Vit D tekort

18-01-2020 08:12 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vit D tekort en heb daar nu een stootkuur voor (3 maal 1x per 2 weken 25.000, daarna 1x 100.000).

Heeft dit ook invloed op stemming of geeft een tekort alleen risico op fysieke botproblemen?
Het hielp bij mij tegen een winterdip. In hoeverre je last gaat krijgen van zo veel, dat weet ik dan weer niet
Alle reacties Link kopieren
Het wordt idd genoemd bij risicofactoren voor bijv een (winter)depressie, maar daar heb ik nooit verschil in gemerkt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me bleh en hoopte op te knappen van dat spul maar voel na 2 dosis nog geen verbetering. Vandaar de vraag.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
18-01-2020 08:30
Ik voel me bleh en hoopte op te knappen van dat spul maar voel na 2 dosis nog geen verbetering. Vandaar de vraag.
2 doses vind ik nog vrij weinig hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat was je waarde ?

Ik heb ook bloed laten prikken en de waarde was 37.
Ik moet gewoon naar de apotheek/drogist voor een vitamine D.

Ik ben vooral heel erg moe en heb hele stijve enkels.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2020 08:31
2 doses vind ik nog vrij weinig hoor.
Toch ongeduldig dus hopelijk ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij wel, maar ik had dan ook een extreem lage waarde.
Maar eigenlijk merkte ik vooral dat er wat was toen ik rare krampen in mijn handen kreeg. Dat is na die stootkuur gelukkig over gegaan.
Alle reacties Link kopieren
05-2019 schreef:
18-01-2020 08:35
Wat was je waarde ?

Ik heb ook bloed laten prikken en de waarde was 37.
Ik moet gewoon naar de apotheek/drogist voor een vitamine D.

Ik ben vooral heel erg moe en heb hele stijve enkels.
24. Ik heb fysiek geen klachten maar voel me wel niet lekker.
Nou heb ik ook wel wat stress dus dat kan het ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh kramp, dat had ik wel soms. Dat komt daar ook misschien door? Ik dacht gewoon te weinig gedronken. Zal er op letten of het nu niet meer voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Voor de krampen kun je ook magnesium erbij proberen. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
18-01-2020 08:46
Voor de krampen kun je ook magnesium erbij proberen. Sterkte
En calcium.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Calcium is altijd nodig bij vit D, dan wordt het veel beter opgenomen.

(Dit is geen medisch advies, dit is overal op internet te vinden)
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
18-01-2020 09:01
Calcium is altijd nodig bij vit D, dan wordt het veel beter opgenomen.

(Dit is geen medisch advies, dit is overal op internet te vinden)
Volgens mij is het andersom: calcium wordt beter opgenomen als je er vit d bij slikt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Vitamine D is vooral belangrijk voor botten en gewrichten. Op jonge leeftijd merk je daar (vaak) niet veel van, het is vooral belangrijk op latere leeftijd (osteoporose).

Ik werk als doktersassistente bij een huisartsenpraktijk en echt heel veel mensen hebben last van een laag vitamine D. Dit komt omdat de zon hier weinig schijnt en op de tijden dat de zon het sterkst is (12:00-16:00) zijn wij vaak aan het werk.

Wij adviseren vaak een oplaadkuur, op recept. Vervolgens wordt ook aangeraden om na deze kuur, dagelijks 20 microgram vitamine D te blijven gebruiken.

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium goed wordt opgenomen vanuit de voeding.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2020 08:29
Het wordt idd genoemd bij risicofactoren voor bijv een (winter)depressie, maar daar heb ik nooit verschil in gemerkt.
Ik wel, maar er waren wel meer tekorten, dus misschien was het wel net dat andere tekort.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt nooit iets ergens tegen. Of het nu vit D3 is, B12, Calcium, magnesium, CBD, middelen voor je rust, suiker of geen suiker, vet of geen vet, eiwit of minder eiwit. Calcium werkt wel tegen maagzuur maar verder doet het niets. Van suiker 's morgens krijg ik meer honger maar niet meer energie. Dat zijn de twee enige voorspelbare effecten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn man is soms wat koppig. Heeft al drie keer een tekort gehad. Doet dan zo'n stootkuur, laat het weer voor wat het is en dan is het in de winter weer raak. Ik merk het echt aan hem als hij weer een tekort heeft. Hij is een stuk chagrijniger en zit minder goed in zijn vel. Zodra hij het weer slikt gaat het weer beter. En hij heeft dan wel steeds een flink tekort, dus niet wat lager dan gemiddeld.
Ik had een tekort (waarde was 20) en ik kreeg daar burn-outachtige klachten van die vanzelf weggingen toen het tekort werd aangepakt. Maar dat duurde wel een paar maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb half jaar extra jodium geslikt (dagdosis dus geen overmaat) en het bleek nergens goed voor.
Enz. enz. enz. Van extra magnesium zou je haast gaan denken dat dit de krampen uitlokt, als dit niet heel erg onwaarschijnlijk was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik had een waarde van 40 en was de hele winter verkouden. Van de ene naar de andere verkoudheid. Deze winter precies 0 keer ziek geweest (klopt op houten tafel) slik pilletje D.
Ik slik elke winter vitamine D pillen. Een paar jaar geleden had ik ernstige vitamine D te kort en ben toen in een winterdepressie beland. Sindsdien slik ik elke jaar een paar weken voor de winter begint en de gehele winter vitamine D pillen.
Ik merk wel invloed op stemming. Ik voel me echt beter als ik fitter ben dan wanneer ik bekaf ben en bijna huil van vermoeidheid.

Hopelijk ga je nog opknappen!
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
18-01-2020 08:30
Ik voel me bleh en hoopte op te knappen van dat spul maar voel na 2 dosis nog geen verbetering. Vandaar de vraag.
Het duurt toch minstens 2 weken voordat je effect hebt. Even geduld dus!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2020 09:03
Volgens mij is het andersom: calcium wordt beter opgenomen als je er vit d bij slikt.
Zou ook kunnen maar dat ze bij elkaar horen is zeker.
Alles komt goed, alleen de rest niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven