vitamine B tekort/ pigmentvlekken
dinsdag 20 juli 2010 om 19:22
Halo allemaal,
Ik ben de afgelopen 1.5 jaar ruim 20 kilo afgevallen. Toen ik een tijdje terug naar de kapper ging zei ze dat mijn haar dun werd en afbrak. Dit zou komen door mijn afvallen wat waarschijnlijk tot een vitamine B tekort heeft geleid. Ze adviseerde me vitamine B complex te halen want daar zou mijn haar sterker van worden. Dat heb ik vorige week gedaan.
Nu zie ik op het potje dat vitamine B voor huid, haar en nagels is. Sinds kort heb ik ook witte pigmentvlekken op mijn buik en in mijn hals. Kan dat komen door een vitamine B tekort?
Herkent iemand dit?
Ik ben de afgelopen 1.5 jaar ruim 20 kilo afgevallen. Toen ik een tijdje terug naar de kapper ging zei ze dat mijn haar dun werd en afbrak. Dit zou komen door mijn afvallen wat waarschijnlijk tot een vitamine B tekort heeft geleid. Ze adviseerde me vitamine B complex te halen want daar zou mijn haar sterker van worden. Dat heb ik vorige week gedaan.
Nu zie ik op het potje dat vitamine B voor huid, haar en nagels is. Sinds kort heb ik ook witte pigmentvlekken op mijn buik en in mijn hals. Kan dat komen door een vitamine B tekort?
Herkent iemand dit?
dinsdag 20 juli 2010 om 19:28
Als je vermoed dat je een vitamine B tekort hebt zou ik beginnen met naar je huisarts te gaan. Die kan iets beter vaststellen of je een vitamine B tekort hebt en hoe ernstig het is door middel van een bloedtest. Lijkt mij stuk betrouwbaarder dan een kapper die zegt dat jij een tekort hebt daaraan.
Heb er zelf geen last van en herken het van de witte pigmentvlekken ook niet.
Heb er zelf geen last van en herken het van de witte pigmentvlekken ook niet.
dinsdag 20 juli 2010 om 20:26
Nou, er is wel degelijk een verband tussen vitamine B complex en haarkwaliteit/uitval. En ook pigmentvlekken, maar dan bruine, geen witte. Google er maar eens op.
Je haar en nagels zullen er enorm op vooruit gaan als je dit gaat slikken, maar laat bij je huisarts wel eerst even nakijken of je het echt nodig hebt, want teveel is niet goed.
Wat die vlekken betreft, als het witte zijn kan dit vitilogo zijn of een schimmelinfectie van de huid. In beide gevallen ook even mee langs de huisarts. Bruine pigmentvlekken worden wel mede veroorzaakt door vit. B gebrek.
Je haar en nagels zullen er enorm op vooruit gaan als je dit gaat slikken, maar laat bij je huisarts wel eerst even nakijken of je het echt nodig hebt, want teveel is niet goed.
Wat die vlekken betreft, als het witte zijn kan dit vitilogo zijn of een schimmelinfectie van de huid. In beide gevallen ook even mee langs de huisarts. Bruine pigmentvlekken worden wel mede veroorzaakt door vit. B gebrek.
dinsdag 20 juli 2010 om 20:33
Ik zou me laten testen op vitamine b12 tekort. Let daar goed op en google eens, daar is de stichting b12 tekort die adviseert hierover. Sommige huisartsen nemen het niet genoeg serieus, maar laat er goed naar kijken. Het is een serieuze ziekte, die heel vervelend kan zijn als je er niet snel genoeg bij bent.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
dinsdag 20 juli 2010 om 21:30
Ipanemacabana & meharis;
Bedankt voor jullie reacties. hier heb ik iets aan gehad.
Ik heb de website bekeken van stichting b12 tekort. Er is eigenlijk niets in die lijst wat met mij overeenkomt en mocht ik er ooit eens last van gehad hebben; dan is dat wel te linken aan iets wat ik destijds deed.
Misschien toch voor de zekerheid maar eens naar de dokter. Bezoek aan de kapper is dan toch handig, want ik zou er zelf nooit op gekomen zijn.
Bedankt voor jullie reacties. hier heb ik iets aan gehad.
Ik heb de website bekeken van stichting b12 tekort. Er is eigenlijk niets in die lijst wat met mij overeenkomt en mocht ik er ooit eens last van gehad hebben; dan is dat wel te linken aan iets wat ik destijds deed.
Misschien toch voor de zekerheid maar eens naar de dokter. Bezoek aan de kapper is dan toch handig, want ik zou er zelf nooit op gekomen zijn.