Gezondheid alle pijlers

vitamine b12 tekort

12-01-2007 13:21 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik begin ook maar es een forum.

Ik heb altijd vitamine b12 tekort gehad en kreeg ongeveer elke 2/3 maanden een injectie hiervoor. nu heb ik een nieuwe huisarts die andere normen aanhoudt en die injecties niet zomaar wil geven. ik heb mijn bloed nu laten testen en de hoogte van de vit. b12 was 400. Dat is op zich geloof ik nog redelijk (ware het niet dat ik nog geen 2 maanden geleden een injectie heb gehad en het dus in de 1200 zou moeten zijn daardoor).

Maar mijn vraag is, hebben andere mensen dit en hoe hoog is het dan bij jullie? vanaf wanneer is het normaal om een injectie te zetten??? mijn vorige huisarts vond bijvoorbeel rond de 300 laag en deze pas 130.

groetjes
hoi siepie

ik zit zelf in het grijze gebied wat betreft B12 tekort

maar ken je de fite www.b12tekort.nl

daar kan je al je vragen kwijt
Als je injecties krijgt is 300 inderdaad al laag hoor, en geldt de 130 voor ´gewone´ mensen niet meer. Je voelt je beter als je B12 een beetje stabieler blijft dus bijv altijd boven de 500 of zelfs boven de 1000 (kwestie van uitproberen waar jou lichaam goed bij functioneert). Op de 130 zit je al weer tegen een tekort aan, en aangezien je lichaam een behoorlijke poos nodig heeft om van een tekort te herstellen is het zaak te voorkomen dat het zover komt. Dus: de B12 minder ver laten zakken en iets vaker prikken.

Ik kreeg elke twee maanden een B12-injectie maar dat bleek niet genoeg, ik had steeds een flinke terugval de laatste weken van die periode. Toen ben ik op aanraden van de huisarts een keer zo'n periode van 2 maanden lang elke week gebloedprikt om te kijken wat de waarde was, en die bleek supersnel te dalen van zo'n 1500 na de injectie tot rond de 500 al een paar weekjes later. Kennelijk wordt het spul niet goed opgeslagen door mijn lichaam ofzo. De meeste mensen met een B12-probleem voelen zich het beste als de waarde iets stabieler blijft. Ik krijg inmiddels 1x per maand een prik en het gaat nu veel beter met me!

Kijk ook eens op:

http://www.b12tekort.nl

http://www.stichtingb12tekort.nl/

http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/index.html

Op al die sites staat veel info, ook over de behandeling met injecties, en printjes voor je huisarts.
dankjulliewel dat is al handig om te weten. nu nog evne kijken hoe ik mijn nieuwe huisarts kan overtuigen. echt zo'n ouderwetse man met starre opvattingen. maar ik voel me alweer minder inderdaad maar volgeng jou kan dat dus kloppen.

ik ga de sites ook even bekijken.

bedankt.
Hallo,

Onlangs is bij mijn partner een flink vit b12 tekort geconstateerd. Hij heeft een shilling test gehad(we wachten op de uitslag). Deze week start ie met de injecties en foliumzuur. Hij heeft diverse klachten. Aanvankelijk ging ie voor iets heel anders naar een internist, maar een tekort aan vit B12 kwam er uit(wat uiteindelijk ook zijn klachten wel verklaren). Herkennen jullie misschien ook het gebrek aan zin in sex :$? Ik krijg mijn partner niet gemotiveerd tot een gezellige vrijpartij. Volgens de internist kan dit erbij horen. Wat zijn jullie ervaringen?

Josje
Zijn bloedwaarde was overigens 92, er werd hem al gevraagd of ie nog wel normaal functioneerde.....:(
Hoi,

Bij mij is er een aantal jaren geleden ook een B12 tekort vastgesteld, naast een tekort aan foliumzuur en een slecht werkende schildklier. Mijn B12 waarde was 46 :?. Ik heb toen tabletjes gekregen, maar toen bleek dat deze geen/te weinig effect hadden heb ik spuiten gekregen. Deze heb ik ca 1,5 jaar gebruikt. Ik had het idee dat ze redelijk goed werkten en dat ik het echt nodig had, maar na opnieuw te hebben bloedgeprikt bleek het niet meer noodzakelijk te zijn, alhoewel ik tot op de dag van vandaag altijd erg vermoeid ben . 

Foliumzuur- en schildkliertabletjes slik ik wel nog steeds.
Het is echt klinkklare onzin dat een tekort ineens weer over is. Een tekort is levenslang en er mag nooit gestopt worden met spuiten!!

Ik heb ook een deficientie b12 en foliumzuur en schildklier problemen. Gaat vaak samen. Ik spuit eens in de 2 wkn, na dat uitgebreid te hebben getest met bloedprikken ben ik zo goed 'afgesteld' eens in de 2-3 maanden is vaak veel te weinig!!!

Google eens op b12 tekort, dan zul je heel veel info tegenkomen.

Overigens is in andere landen zoals Amerika en Belgie de kennis veel verder en realiseert men zich dat het heel belangrijk is om zo te spuiten dat de waarder niet onder de 1200 zakt.

Zelf heb ik een jonge huisarts die ook open staat voor nieuwe ideeen (hoewel nieuw, beetje ondergeschoven probleem) en die erkent dit gelukkig ook. Ik moet eens in de 3 mnd bloedprikken om te kijken of alles nog ok is. Zoniet, kan er snel ingegrepen worden.
Ik heb idd ook begrepen dat het levenslang is...maar goed, als je dat met injecties kan oplossen is dat nog te doen lijkt me.

Hebben jullie ook een shilling test gehad? En was die goed of niet? Als mijn partner zijn test niet oke is, moet ie terug naar de internist en volgen er meer onderzoeken(gastroscopie + biopt denk ik???)

Op de schildklier is ie al eens eerder geprikt, daar waren geen afwijkingen te vinden. Vervelend dat jullie die klachten er ook nog bij hebben...

Hoeveel hoort de waarde b12 eigenlijk te zijn in je bloed?
Een vitamine B12 tekort is idd levenslang en dus mag je zeker niet stoppen met de injecties!

Zowel mijn moeder als ik hebben er last van, en bij mijn moeder heeft het tijden op ongeveer 130 gezeten. Het heeft heel lang geduurd voor ze er eindelijk achter waren wat het was, maar geloof me, wat er met je gebeurt als het zo laag is, is echt niet leuk. Ik weet niet meer precies wat het was, maar ik weet nog wel dat ze op een gegeven moment alleen nog maar kon liggen, even naar beneden voor wat eten, en vervolgens meteen weer naar bed moest omdat ze het niet meer volhield. Daarnaast werd ze ook nog depressief met daarbij zelfmoordneigingen. Geen idee of dit ook te maken had met die B12, maar toen ze die injecties kreeg was de moeheid en de depressiviteit ook ineens over.

Bij mij en mijn moeder werken pillen trouwens ook niet, dus wij zitten nu al zeker 6 jaar aan de injecties. Ik heb er laatst nog een topic over geopend ook, omdat ik zelf spuit en ik een beetje last heb van zenuwen als ik het weer eens moest doen. Ik spuit overigens eens in de 8 weken en dat is genoeg.

Kortom... Echt niet akkoord gaan met het feit dat je niet meer mag spuiten. Als de waarde te laag wordt kan het behoorlijke gevolgen hebben!

Mijn waarde nu weet ik niet, maar mijn laagste waarde is 420 geweest (dacht ik...)
Hoi,

Ik dacht toch echt dat mijn waarde 46 was, maar als ik jullie lage waardes zie had ik clinisch dood moeten zijn of zo haha :D.

Als het iets blijvends is vraag ik me af waarom de dokter die spuiten niet wilde voortzetten bij mij. Heeft dat mss te maken met het feit dat een B12 tekort onderschat wordt en een 'ondergeschoven kindje'  is onder de (meeste) huisartsen)?

Weet iemand hoe of waarom zo'n tekort ontstaat? Mijn vriend heeft ook ineens een veel te lage B12 waarde, terwijl dit eerder nooit een probleem was.
quote:Weet iemand hoe of waarom zo'n tekort ontstaat? Mijn vriend heeft ook ineens een veel te lage B12 waarde, terwijl dit eerder nooit een probleem was.Ik weet niet precies hoe het ontstaat (misschien op een van de eerder genoemde sites te vinden?), maar ik weet wel dat B12 in je darmen wordt opgenomen en dat dat bij mij dus niet gebeurd.
Naar wat ik begrepen heb ontstaat het niet ineens,maar heel geleidelijk. Het lichaam heeft een voorraad vitamine B12 en die raakt geleidelijk aan op. Kan jaren duren, zo heb ik begrepen. Daardoor ontstaan geleidelijk aan diverse klachten.

Ik dacht trouwens dat de vitamine in de maag werd opgenomen(met behulp van de intrinsic factor)? Ook in de darmen?
Ik was een tijdje terug bij een arts en toen vertelde ik over de B12. Toen zei hij meteen: O, maar dat is een probleem met je darmen dus dat heeft hier niets mee te maken...

Vandaar dat ik er vanuit ging dat het darmen was. Maar zeker weten doe ik het eigenlijk niet...
quote:

Hoi,

Ik dacht toch echt dat mijn waarde 46 was, maar als ik jullie lage waardes zie had ik clinisch dood moeten zijn of zo haha :D.

Als het iets blijvends is vraag ik me af waarom de dokter die spuiten niet wilde voortzetten bij mij. Heeft dat mss te maken met het feit dat een B12 tekort onderschat wordt en een 'ondergeschoven kindje'  is onder de (meeste) huisartsen)?

Weet iemand hoe of waarom zo'n tekort ontstaat? Mijn vriend heeft ook ineens een veel te lage B12 waarde, terwijl dit eerder nooit een probleem was. Het kan nog wel enes per lab verschillen hoe ze de waarden aanduiden, of het kan aan de machine in het lab liggen, niet alle laboratoria hebben dezelfde referentiewaarde, dat ligt aan de apparatuur. Heb via mijn werk als doktersassistente onlangs een rondleiding gehad in het lab van het ziekenhuis waar ze me dit vertelden.

Ik had overigens een B12 gehalte van 65 toen het ondekt werd, ref waarde van ons ziekenhuis 130-650. Ik kon ook bijna niks meer, de trap oplopen was te veel. Na douchen moest ik liggen etc.

Een tekort kan meerdere oorzaken hebben, maag/darmproblemen zijn de grootste veroorzaker. Het wordt dan niet opgenomen. Het is vaak erfelijk.

Al die testen, zoal een Schillings test en gastroscopies ed vind ik zelf niet nodig, mijn huisarts heeft dit laatste ook wel eens geopperd, maar het veranderd toch niet dat ik die prikken nodig heb dus waarom zo`n vervelend onderzoek? Daar gaf ze me wel gelijk in. Ik voel me het beste als mijn waarde torenhoog is, boven de 1200. De waarde in het bloed bij mensen die spuiten is niet meer te vergelijken met gezonde mensen, als je spuit, moet de waarde iniedergeval boven de 1000 zijn. Veel huisartsen erkennen dit probleem niet en houden de oude visies in stand, of ze zeggen, 3 keer prikken en het is weer goed. Niet dus, dit is echt levenslang!

Zoek op internet naar informatie, je wordt echt veel wijzer.
Ik lees dat een B12 tekort niet over gaat. Dan is het dus een chronische aandoening, klopt dat?

In dat geval zou ik gewoon naar de huisarts moeten stappen en die spuiten 'eisen'  toch?
net vergeten te vragen:

Als je lichaam de vitamine B12 niet meer opneemt uit voedsel, neemt het dan wel de andere vitamines en mineralen op???

Ook ik heb altijd een B12 probleem. Lastig want elke huisarts gaat er weer anders mee om... Het heeft bij mij geen zin om b12 pillen te slikken want dat wordt niet goed genoeg door mijn lijf opgenomen. Nu gebruik ik al een tijdje Floradix. Een sterk ijzerhoudend drankje met ruimschoots de ADH van B12. Misschien is het 't proberen waard.

Hoera een b12 topic!!! Begin dit jaar met maag/darmklachten naar de ha. Bloedprikken e.d. Kwam tekort b12 uit. Ha zei dat ik vitamine b moest slikken. Inmiddels ontlasting onderzocht en gastroscopie onderzoek laten doen. Tijdens het googlen op de bovengenoemde site's over b12 terecht gekomen. Ging een wereld voor me open. Veel van de genoemde klachten vielen zo in het laadje. Op naar de ha, nogmaals b12 tekort aangekaart. Volgens hem kwam het door mijn eetpatroon (ben geen veganist of vegetarier) en dan vooral omdat ik geen vleeswaren op brood deed :o. Maar ja, omdat ik zo aanhield wilde hij mij wel een 5 tal injecties voorschrijven en daarna weer mn b12 prikken. Op naar huis, was niet helemaal tevreden met gegeven advies. Nogmaals afspraak bij ha (in de praktijk zitten er 2, dus nu afspraak met andere ha die mij al bijna hele leven kent). Probleem voorgelegd. Of mijn intrinsic factor niet bekeken moest worden ivm tekort. Daarbij begreep ik dat als je eenmaal een b12 injectie hebt gehad, de waarde niet meer correct te bepalen is, dus wilde ik liever eerst verder onderzoek. Zijn antwoord: je hebt het tekort, dat hoeven we niet te onderzoeken. Korte kuur van wekelijks prikken, en nu maandelijks een prik halen. Tjonge, wat een verschil in redentatie. Voor het prikken was mijn waarde 153, volgense 1e ha een klein tekort. Inmiddels weet ik uit de bovengenoemde sites dat er bij een ha alle bellen moeten gaan rinkelen als de waarde onder de 350 is. Ha 2 zei ook dat het niets met voedsel te maken, de opname is verstoord. Als je b12 deficient hebt zit je op een leven lang injecties. Heb nu 5 spuiten gehad en voel me echt een ander mens. Onvoorstelbaar hoe moe ik was, maar ja, ik dacht niet zeuren het ligt aan: werk, studie, laat naar bed, kind etc. Ik denk wel dat het een niet erkend probleem is. Het ligt gewoon helemaal aan je ha. Ha 2 vertelde dat er een oudere man in het zh lag met ernstige neurologische aandoeningen, wat achteraf bleek een b12 tekort te zijn. Kortom: als je er niets aan doet, heb je op den duur een echt probleem.

Groetjes

P.s. moet volgende keer ook bloedprikken voor foliumzuur.
Carmen,

Als b12 niet door je darmen/maag wordt opgenomen, dan heeft dat drankje ook geen zin. Of heb je er echt baat bij?
Hey dagmar,

Ook fijn dat je hier schrijft! Mijn partner begint vanmiddag met zijn eerste injectie. I.o.m. de huisarts krijgt hij de eerste tijd om de drie dagen een spuit. Ik hoop ook dat hij snel wat opknapt. Hij is ook vermoeid(maar jah, net een nieuwe baan, een kind etc, wat is nou vermoeidheid he?). Hij is snel prikkelbaar, helemaal in het verkeer. En dat lage libido van hem speelt mij al ik weet niet hoe lang parten ;) . En het schijnt dat dit er ook bij hoort. Ook hij moet foliumzuur er bij gaan slikken.

Ik hoop dat ie opknapt en dat ie zich fijner gaat voelen!

Josje
Eerst moet je B12 gehalte omhoog voordat je foliumzuur erbij mag slikken. Anders kunnen de klachten nog erger worden. Kijk eens op internet. Type b12 tekort in google en je krijg ongelooflijk veel info.
Klopt van die foliumzuur. Ze willen dan eerst mijn waardes meten. Wat betreft die libido had ik nog niet in verband gebracht met het tekort. Waar ik wel last van heb is acne. Twee weken geleden was het echt om te janken zo erg. Het was even rustig, maar nu toch weer wat ontstekingen. Schijnt een bijwerking te zijn. Iemand ervaring? Gaat op den duur wel weg toch? Ik noem mezelf nu maar b12-junkie, haha.

Groetje
oja, dat werd tegen mij ook gezegd: je bent vegetarier. ook al ontkende ik dat, volgens mij huisarts kon het niet anders...

maar ik heb dus een nieuwe huisarts die echt weigert om me te behandelen, ik ga nu weer telkens terug naar mijn oude huisarts hiervoor aan de andere kant van de stad. echt irritant!

oja, mijn libido lijdt er niet onder voor zover ik weet (dat vroeg ook iemand), maargoed, ik word inmiddels al jaren geprikt dus kan niet meer objectief meepraten over alle symptomen. Ik heb wel snel last van moeheid en wazig zien zodra ik te lang niet prik. en ik heb het wel nog altijd heel snel koud (behalve nu ik zwanger ben).

Het verbaast me wel hoeveel verschillende onderwaardes er worden aangehouden door al die huisartsen. mijn nieuwe huisarts vindt 195 genoeg, mijn oude 400. maar ik lees hier weer over dat het minstens 1000 moet zijn? vaag allemaal!

heel fijn om alle ervaringen te lezen trouwens.
Heey,

Ik was het topic al kwijt (en te lui om te zoeken:$). Ik zit nu op de maandelijkse injecties. Deze maand dus voor het eerst. Tegen het einde aan merkte ik dat ik wel stukken moeier was/werd. Ben ook wat warrig de laatste tijd. Daarmee bedoel ik slecht georganiseerd en vergeet echt heel veel. Herkent iemand dat? Nog mensen last van puisten. Ik wel, helaas. Gebruik echt allerlei troep en hou het aardig in de hand. Het wazig zien herken ik ook trouwens. Ik dacht altijd dat het aan mn lenzen lag (tot je bril opzet en het dan nog hebt. Maar ja, dan denk je, komt door die lenzen, dat werkt nog door). De assistente zei donderdag dat ze kon zien waar de andere prikken gezet waren. Dat is een maand geleden, kan dat echt? Ik doe ik principe in dezelfde bil. 1x aan andere kant, maar dat voelde niet ok.

Groetje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven