Gezondheid alle pijlers

vleesboom

06-03-2010 20:05 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik heb een vleesboom ter grootte van 3.7 cm aan de buitenkant van de baarmoeder zitten. Het is eigenlijk bij toeval ontdekt toen ik een echo van de onderbuik kreeg. Ik heb er namelijk helemaal geen last van.

Nu moet ik over een paar maanden terug komen bij de gynaecoloog, dan kijkt ze of de vleesboom ook gegroeid is, want dan zou ik er last van kunnen krijgen.

Het is in principe onschuldig, maar ik vind het toch geen fijn idee, want voor mijn gevoel hoort het er niet. Aan de andere kant zijn er er zoveel vrouwen die één of meerdere vleesbomen hebben, dus misschien hoort het er ook weer wel.

Hoe ervaren jullie dit?
Het is jammer dat je er niet bij vermeldt hoe oud je bent. Het zou voor mij wel degelijk verschil hebben gemaakt of ik nog kinderen zou willen of niet.

Zelf heb ik een baarmoederverwijdering gehad vanwege meerder vleesbomen en heb dit nooit als erg ervaren. Ik had al 2 kinderen en wilde er geen meer.

Wat me bij jou opvalt is alsof je er de hele tijd mee bezig bent dat er iets zit wat er volgens jouw gevoel niet hoort. Misschien interpreteer ik het wel verkeerd hoor maar dat is mijn gevoel dat je er teveel mee bezig bent.

In onderstaande stukje kun je lezen dat ruim 50% van de vrouwen 1 of meerder vleesbomen heeft.

Vleesbomen zijn goedaardige gezwellen in de wand van de baarmoeder. Ze groeien onder invloed van het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen. Als vrouwen in de overgang komen wordt dit hormoon minder geproduceerd en worden de vleesbomen vaak kleiner. De medische term voor vleesboom is 'myoom'. Een baarmoeder met vleesbomen heet 'uterus myomatosus'. In het engels worden vleesbomen 'fibroids' genoemd.

Hoe vaak komt het voor?

Vleesbomen van de baarmoeder komen veel voor. De schatting is dat ongeveer de helft van de vrouwen in Nederland voor hun vijftigste levensjaar één of meerdere vleesbomen heeft. De aanwezigheid levert niet altijd klachten op. Of vrouwen er hinder van ondervinden hangt af van de lokatie in de baarmoeder en de grootte van de vleesboom. Soms zijn ze heel klein en veroorzaken ze (bijna) geen problemen. Soms echter kunnen ze enorm groeien en zo groot als een voetbal worden.

Wat zijn de klachten?

Afhankelijk van de grootte en locatie van de vleesbomen kunnen meerdere klachten optreden. We onderscheiden drie verschillende lokalisaties:

Intramuraal: Het myoom bevindt zich in de wand van de baarmoeder.

Subsereus: Het myoom zit wat meer aan de buitenkant van de baarmoeder.

Submuceus: Het myoom bevindt zich onder het baarmoederslijmvlies.

(bron: SCVIR)

Bloedingsklachten komen het meest voor. Vrouwen ervaren een hevigere en langere menstruatie. Soms treedt er zoveel bloedverlies op dat het bloedgehalte zodanig daalt dat er ijzertabletten nodig zijn en in het ergste geval een bloedtransfusie nodig is. Dit komt in het bijzonder bij de submuceuze myomen voor.

Andere klachten die kunnen optreden zijn:

· Een zwaar gevoel of pijn in de onderbuik;

· Pijn tijdens geslachtsgemeenschap;

· Incontinentie voor urine door druk van het myoom op de blaas, die aan de voorzijde van de baarmoeder ligt;

· Pijn in de benen of in de rug;

· Een opgeblazen gevoel en obstipatie;

· Een opgezette buik.
Hoi Bosaapje

Ik ben 40 en heb al twee kinderen. Ik heb inderdaad het gevoel dat het er niet hoort en ik ben er misschien wel veel te veel mee bezig. Jouw stukje heeft me wel wat gerust gesteld, ik wist niet dat 50% van de vrouwen één of meerdere vleesbomen had. (Had altijd begrepen 25%)

De kans is waarschijnlijk klein dat ik er last van zal krijgen, omdat de vleesboom aan de buitenkant van de baarmoeder groeit. In elk geval geen klachten in de zin van hevige menstruatiebloedingen etc.

Mijn angst heeft er ook mee te maken dat ik voor iets anders (redelijk onbelangrijks) naar het ziekenhuis ging en men bij toeval op de echo "iets" op de baarmoeder zag wat er niet hoorde. Mijn huisarts deed heel paniekerig en ik moest die dag daarna meteen naar de gynaecoloog voor een inwendige echo. Door de duidelijke angst van mijn huisarts werd ik zelf ook bang, maar uiteindelijk was het maar een "gewone" vleesboom. Toch is er toen iets angstigs in mij ontstaan wat ik maar moeilijk los kan laten. (Hoe suf het ook moge klinken)

Maar ik ben blij met jouw info. Eigenlijk maak ik me druk om niks. Ik moet het toch maar loslaten....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven