Gezondheid alle pijlers

voeding en (vermoeidheids)klachten

12-07-2012 10:03 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar geleden kreeg ik last van ernstige vermoeidheidsklachten, die ik in eerste instantie toeschreef aan teveel stress. Als ik minder stress had, was ik tenslotte fitter. Toch zat het me uiteindelijk niet lekker en liet ik onlangs mijn bloed testen op een aantal mogelijke tekorten. Meerdere waarden zaten net wat onder of op de ondergens. Dit was geen reden tot actie volgens mijn huisarts, maar ik kreeg wel een doorverwijzing naar de dietist.

Via deze dietist ben ik een aantal supplementen gaan slikken en heb ik al enkele veranderingen doorgevoerd in mijn voeding. Lukt niet altijd, maar redelijk.

Nu kom ik erachter dat ik door mijn focus op mijn figuur te leggen, lange tijd niet voldoende echte voeding tot me heb genomen. Vooral suikerrijke en vette snacks vulden mijn 'gematigde menu' aan. Suiker, die ik nog niet geschrapt heb, maakt me flink moe na het het eten. Conclusie tov mijn 'gesnaai': mijn lijf heeft kennelijk ook echt geschreeuwd om voeding.

Nu mijn vragen: zijn er mensen die dit herkennen? En zo ja, ben je een andere weg ingeslagen? Ook ben ik benieuwd of jij een relatie tussen je (vermoeidheids)klachten en voeding op het spoor bent gekomen en hoe het aanpassen van je voeding daarop uitwerkt.

Het is een work in progress om mijn voeding zodanig aan te passen dat ik me uiteindelijk weer fit ga voelen en ik zou graag met andere forummers ervaringen uitwisselen om zo die rode draad vast te kunnen houden. Ik ga ervan uit dat dit een meerjarenplan is waarin ik steeds stappen blijf zetten op weg naar een fitter gevoel.
quote:jilzz schreef op 16 juli 2012 @ 00:16:

[...]

Niet met je eens..

Het zal miss deels door het vet kunnen komen.

Het komt zeker ook door de suiker en dus koolhydraten wat er in zit..

En in chocola zit heel veel suiker.Het is meer de combinatie van 'snelle' suikers en vet waar je moet van wordt.
quote:honeybun schreef op 14 juli 2012 @ 19:05:

Hee sweetfirefly, ik vat je verhaal meer op als realistisch dan belerend. Wat mij tegenhoudt? Uhm, goede vraag... Soms is het eigenlijk niets anders de behoefte aan gemak en de wens om lekker te smikkelen van de meer junkachtige snelle voedingsbeloners. Zeker als ik al van mezelf vind dat ik hard gewerkt heb en wel wat verdien. Alleen is de iets langere termijn beloning er een van duffe vermoeidheid.

Het is overigens niet dat ik nog geen aanpassingen heb gedaan.Beloon jezelf niet met eten maar met wat anders, bv, s' avonds een lekker maskertje of een uurtje lekker met een boek op de bank, of een mooi tijdschrift. Of stel een groter doel, bv, een beautydagje of of dat ene paar geweldige schoenen of zoiets. En dan ben je ook trots op jezelf dat je niet aan snaaien toe hebt gegeven.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
quote:zonnestraal012 schreef op 15 juli 2012 @ 21:59:

Hallo dames/meiden......... ik wil even reageren. Ik weet sinds 3 weken dat ik suikerziekte heb en hou me dus enorm bezig met suiker en koolhydr. Je hebt 4 soorten suiker, suiker uit de suikerpot, suiker wat uit pasta's rijst en aard. komt, melksuiker uit zuivelprocten en fruitsuikers uit fruit. Als ik bijv. als avondeten pasta eet, met een glas vruchtensap erbij en een bakje yogurt als toetje eet, dan heeft mn lichaam het super zwaar om die hele stoot suikers in 1 keer te verwerken (3 soorten suikers), gevolg vermoeidheid. Je suiker gaat dan heel erg pieken. Alle energie gaat naar de verwerking van je eten. Dus zo op die manier met slechte kombi's kan je idd erg vermoeid raken van suikers. Aard. pasta's en rijst zijn ook nog eens slechte koolhydr. tenzij het volkoren producten zijn, volk. producten zijn het beste om te eten, zo is het mij geleerd.

Ik was al een andere weg ingeslagen door aan het WW propoints dieet te beginnen, daardoor ben ik nu in 9 weken tijd 14 kg afgevallen!! Nu is mn suikerziekte erbij gekomen en het enige waar ik op moet letten is om alles volkoren te eten, veel groente en fruit te eten, veel water te drinken en veel te bewegen. Maar dat deed ik allemaal al.uuuuh aardappels zijn hartstikke gezond hoor! dit is echt een fabel dat het ongezond zou zijn. Aardappels bestaan uit zetmeel en deze worden langzamer opgenomen door het lichaam. Bovendien bevatten aardappels veel vezels en veel minder koolhydraten dan rijst en pasta, waardoor je dus van de laatste 2 minder kan eten. Het gaat gewoon om een goede verdeling van de koolhydraten. Fruit is ook essentieel dus onzin dat je deze niet zou mogen hebben! (zag ik in andere posts voorbij komen).
quote:smulrol schreef op 15 juli 2012 @ 09:00:

[...]

ik zeg nergens dat je geen fruit moet eten. Ik zeg alleen dat je met fruit nog steeds veel suikers binnenkrijgt. En honing is NIET beter dan suiker.

Misschien moeilijk uit te leggen aan iemand die zich lolly-pop noemt, maar uiteindelijk win je veel meer door jezelf af te wennen van de behoefte aan zoete smaakjes.

Honing is zeker beter dan geraffineerde witte suiker. Verder eet ik helemaal suikervrij, dus m'n nickname heeft daar niets mee te maken, al snap ik je verwarring.

Fruit geeft vezels en is juist erg gezond voor je. Je kunt dus onbeperkt fruit eten, als je daarbij voldoende beweegt.
Wel grappig dat men er verschillend over denkt..

Zo heeft een ieder weer een andere visie..

Zo vind ik dat onbeperkt fruit eten niet goed is.

Teveel (fruit)suikers.

Bovendien gaat dat gisten als n gek in je darmen.

Aardappels is idd ook zetmeel, dus niet koolhydraatarm verantwoord..

Maar met mate zou je die kunnen eten..
quote:jilzz schreef op 18 juli 2012 @ 19:09:

Wel grappig dat men er verschillend over denkt..

Zo heeft een ieder weer een andere visie..

Zo vind ik dat onbeperkt fruit eten niet goed is.

Teveel (fruit)suikers.

Bovendien gaat dat gisten als n gek in je darmen.

Aardappels is idd ook zetmeel, dus niet koolhydraatarm verantwoord..

Maar met mate zou je die kunnen eten..volgens mij heeft niemand het ook over onbeperkt fruit eten toch? een paar stuks per dag is genoeg. waarom zou je uberhaupt koolhydraatarm eten? het lichaam heeft koolhydraten nodig voor energie, het is onzin dat je deze enkel uit eiwitten zou halen.
Up voor paperchase!
Weet iemand een goed boek met suikervrije, gezonde recepten. Of met een basisleidraad? Ik bedoel dus niet Amber Albarda.
Honeybun en andere ladies, bezoek vooral ons Amber Albarda topic op Je lijf en Lijn "Eet jezelf mooi, slank en gelukkig". Erg informatief en reuze gezellig. Hoeven jullie niet opnieuw het wiel uit te vinden..... Oeps, oud topic!!!!!!!!!!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven