Gezondheid alle pijlers

Vraag aan huisartsen/doktersassistenten

21-05-2025 21:55 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier al 2 keer contact over opgenomen bij de huisartsenpraktijk, maar ik heb nog steeds geen terugkoppeling gekregen van hoe dit kan en wat er misschien wel verkeerd staat in mijn dossier.

Het gaat om 2 voorvallen, waardoor ik twijfel of het allemaal wel goed gaat met mijn medische dossier en dat van mijn zus.

Voorval 1:
Ik werd gebeld door de doktersassistent. Ze stak een heel verhaal op over klachten/symptomen waar ik contact over zou hebben gehad met de dokter en gaf aan wat ik moest doen. Ik had werkelijk geen idee waar ze het over had en heb dat ook gezegd. Vervolgens ging de assistent het uitzoeken en heb ik er niks meer over gehoord. Heel toevallig appte mijn zus mij vlak daarna over dat ze bepaalde klachten en symptomen had. Toen viel het kwartje. Mijn zus bevestigde ook dat ze contact had gehad met de huisartsenpraktijk over die klachten.

Voorval 2:
Ik had een afspraak bij de doktersassistent voor een jaarlijkse check. Toen ik ging zitten, zag ik ineens op het scherm van de assistent de naam en geboortedatum van mijn zus. Zij hoeft die jaarlijkse check niet te doen. Natuurlijk heb ik gezegd dat ik niet diegene ben op het scherm.

Ik snap niet wat er aan de hand kan zijn. Mijn zus en ik hebben dezelfde achternaam, maar wel andere initialen. We zijn geen tweeling dus ook niet dezelfde geboortedatum. Ik snap niet wat hier aan de hand kan zijn. Zus woont in dezelfde gemeente en zit bij dezelfde huisartsenpraktijk. Maar bij medisch contact worden toch altijd de gegevens erbij gehaald aan de hand van de geboortedatum? Bovendien hebben er wel meer mensen bij dezelfde praktijk dezelfde achternaam, zou ik zeggen...

Iemand enig idee?
Heeft je zus per ongeluk jouw telefoonnummer of emailadres gekregen?

In mijn EPD worden zaken heel heel soms ook gelinked, en moet ik heel goed opletten om dit niet te accepteren. Geen idee waarom, maar het algoritme vindt dan van wel.

Geef dit schriftelijk of per e-mail door. Geef jullie juiste gegevens door en vraag waarom de verkeerde zus gecontacteerd wordt. En of dat ze dit willen oplossen.
Staat jouw telefoonnummer per ongeluk bij je zus ingevoerd?
Coffee is never my cup of tea
Ik zou hier toch echt persoonlijk voor langsgaan bij de assistente. Blijkbaar zijn jullie dossiers verwisseld of zo. Dit kan echt niet. Zorg dat ze het in orde maken.
Uitvraag geboortedatum zou bij ons juiste dossier moeten weergeven. Soms checkvraag met voorletters of voornamen. Kan gemakzucht zijn: als je zus bijvoorbeeld vaker belt kan ze al bedenken wel dossier ze moet zoeken en doet de controlevragen niet.

Onze assistentes vragen het bij mij ook niet meer. Kennen stem en naam ivm kleine praktijk. Maar dat is wel een risico.
Foutje
Dat vind ik wel heel erg slordig en moet niet kunnen en is in feite een datalek en schending van het beroepsgeheim. Nu gaat het om je zus maar wat als het gebeurt bij mensen die toevallig dezelfde naam (of voorletter) en achternaam hebben maar elkaar niet kennen of als er iets is waarvan je niet wil dat iemand het weet.
WaterGirl schreef:
21-05-2025 22:00
Heeft je zus per ongeluk jouw telefoonnummer of emailadres gekregen?

In mijn EPD worden zaken heel heel soms ook gelinked, en moet ik heel goed opletten om dit niet te accepteren. Geen idee waarom, maar het algoritme vindt dan van wel.

Geef dit schriftelijk of per e-mail door. Geef jullie juiste gegevens door en vraag waarom de verkeerde zus gecontacteerd wordt. En of dat ze dit willen oplossen.
Ik kan me niet voorstellen dat zij verkeerde gegevens heeft doorgegeven. Onze contactgegevens lijken in de verste verte niet op elkaar en ik denk dat zij niet eens weet welk e-mailadres ik tegenwoordig gebruik (we mailen nooit, alleen app) en ze kent mijn telefoonnummer niet uit d'r hoofd, denk ik.
Marianneke schreef:
21-05-2025 22:00
Staat jouw telefoonnummer per ongeluk bij je zus ingevoerd?
Ik begin wel te denken dat het zoiets moet zijn.
Graze schreef:
21-05-2025 22:17
Dat vind ik wel heel erg slordig en moet niet kunnen en is in feite een datalek en schending van het beroepsgeheim. Nu gaat het om je zus maar wat als het gebeurt bij mensen die toevallig dezelfde naam (of voorletter) en achternaam hebben maar elkaar niet kennen of als er iets is waarvan je niet wil dat iemand het weet.
Ik vind het eerlijk gezegd nu ook al vervelend voor mijn zus. Nu vielen de klachten mee en begon ze zelf ook al over de klachten. Maar wat als het ging om iets wat zij privé wil houden?
Wat gek. Eerste wat bij mij opkomt is idd een verwisseling van telefoonnummer. Ik zou in dat geval even langs de balie gaan, uitleggen wat je vermoeden is en vragen of ze het ter plekke even willen checken.
Ik heb dit ook gehad bij mijn zus.

Ik werd gebeld door de dokter.
“Je gaat niet meteen dood, maar er is natuurlijk wel een uitslag waar we het over moeten hebben!”

Ik weet nog dat ik echt even dacht dat hij nou wel zo makkelijk kon zeggen dat ik niet dood ging, maar dat hij me dus wel belde om te zeggen dat ik dood ging, en dat ik dus wel dood zou gaan. En daarná pas bedacht dat ik helemaal geen onderzoek had laten doen en er dus ook geen uitslag kon zijn.

En ik kreeg dus toen ik zei dat het helemaal niet over mij kón gaan wel te horen welk onderzoek. En dat ik toch mevrouw Feow was. En dat ik toen zelf begon over mijn voornaam, en die van mijn zus.

Ik denk dat ze toch vaker op achternaam zoeken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik denk ook dat ze op achternaam hebben gezocht. Ik krijg ook wel eens een telefoontje als mijn zus weer een onderzoek heeft gehad en omgekeerd dat zij een telefoontje krijgt als ik weer een routinecontrole heb gehad. Alleen krijgen wij geen info omdat ze altijd ter controle nog vragen of je je geboortedatum kunt opdreunen.

Maar ja, dan heb je wel gelijk je zus op whatsapp met een ‘Is het iets serieus of routinecontrole?’
Ik denk duidelijk: jouw nummer staat bij zus in dossier. Hoe dat komt kan je zelf proberen uit te vissen. Er komt bij veel telefoonsystemen al een dossier omhoog op basis van telefoonnummer dat belt (wat je natuurlijk nog even moet dubbelchecken, maar als je de naam al gehoord hebt en die klopt snap ik dat een assistente dat bij het maken van een afspraak kan overslaan). Dat is ook verklaring dat jij gebeld werd over klachten zus.

Je zus moet bellen en aangeven dat nummer in dossier niet klopt en dat jouw nummer er uit moet/welk nummer wel goed is. Jij hebt namelijk zonder toestemming niks te zeggen over haar dossier (hoewel ze in dit geval het nummer er wel uit zullen halen wsl).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven