Gezondheid alle pijlers

(Vraagjes over) hoge bloeddruk en onverklaarbare verhoging

14-08-2012 20:43 35 berichten
Even wat vraagjes over hoge bloeddruk en over verhoging, voor ik mijn verhaal hieronder verder afsteek (daar staan de redenen voor mijn vragen in):

-Kan hoge bloeddruk veroorzaakt worden door stress, en ho wacht, dan bedoel ik niet dagelijkse jarenlange stress, maar gewoon tijdelijke opwinding/ stress omdat je naar iets leuks of spannends gaat of nog veel moet doen? Kan het dan dus ineens een paar dagen lang hoger zijn en dan weer dalen als de (onbewuste) opwinding of spanning weer is gedaald?

-Kan hoge bloeddruk veroorzaakt worden door verhoging (37,8) of andersom: kan verhoging veroorzaakt worden door hoge bloeddruk?

-Kan 37,8 een normale lichaamstemperatuur zijn van iemand, of is dat toch echt iets te hoog? (die van mij ligt denk ik namelijk sowieso wat hoger, heb bijna iets boven de 37,3 of zo als ik meet, maargoed nou meet ik natuurlijk vooral op momenten dat ik twijfel of ik verhoging heb :P Maar heb ook regelmatig verhoging (boven de 37,5) zonder dat ik dan verder andere klachten heb)

-Heb op een apparaat gestaan bij de apotheek wat je BMI n meten maar ook je bloeddruk. De apotheekster zei dat het apparaat niet zo heel betrouwbaar is. En inderdaad: eerste keer was mn bloeddruk 136/ 85 (pols 95), tweede keer 130/ 81 (pols 86).

Weet iemand in hoeverre zo'n apparaat kan afwijken (is meer dan 10 punten afwijking realistisch?) en of dit vaker naar boven of naar beneden afwijkt? Dus is de kans groot dat mijn bloeddruk misschien boven de 140 zit (had eerste keer 136/85)?

Nu mijn verhaal:

Ik had vandaag (weer....want zeker laatste week vaker gehad, naast moeheid) klachten die me erg aan hoge bloeddruk deden denken: oorsuizen, hartkloppingen, snelle hartslag, beetje duizelig, nervositeit (ik moest echt mn benen heen-en weer bewegen terwijl ik zat, anders werd ik gek), sneller geirriteerd (geluiden buiten etc.) druk op mn kop (niet echt hoofdpijn verder echter), beetje kortademig, klein beetje misselijk, beetje droge mond, gejaagd.

De klachten kwamen beetje in vlagen, alhoewel het ook wel de hele dag bleef (snelle hartslag en oorsuizen etc.), maar ene moment net wat erger dan andere moment qua duizeligheid, gejaagdheid etc. (is dit normaal bij hoge bloeddruk?).

Heb net echter mn temperatuur gemeten en daaruit blijkt dat ik WEEER verhoging heb (37,8). Had ik vorige week ook al 2 keer. Verder heb ik geen klachten (geen verkoudheid of griep). Maar verhoging zou natuurlijk OOK mijn klachten kunnen verklaren van oorsuizen, hoge hartslag etc.

Vond het wel raar dat ik vandaag niet het idee had dat ik verhoging had, meestal voel ik me dan ook snel vermoeid en wat warm etc. maar vandaag heb ik dat niet.

Sja en verder, uit die test van de apotheek kwam een bloeddruk die toch ook niet echt laag is te noemen dus misschien toch even voor zekerheid naar laten kijken??

Ik zou het, gezien een aantal factoren, ook niet verwonderlijk vinden als ik een hoge bloeddruk heb:

1.) t zit beetje in de familie

2.) Ik heb veel buikvet (buikomvang van meer dan een meter terwijl de rest van mn lijf wel slank is) en buikvet is het gevaarlijkst.

3.) Ik heb enorm veel stress, dagelijks, en dit al jarenlang.

Kamp met lichamelijke klachten die niet te verklaren zijn maar die wel steeds erger worden (en die zeer ernstig beperkend zijn). Er is echter niets te vinden wat die klachten verklaard. Hierdoor raak ik uiteraard wanhopig, gefrustreerd, boos (want onbegrip), bang etc. Daarnaast ben ik werkloos (moet dus op zoek naar werk, terwijl ik wel klachten heb die me enorm belemmeren, maar kan er niks mee, zorgt ook weer voor stress), weet niet wat ik wil allemaal, zit al 1,5 jaar met ernstige relatietwijfels, weinig sociaal leven etc. etc.

Allemaal factoren waardoor ik me dagelijks zorgen maak en nooit kan ontspannen of genieten.

4.) Ik heb laatste weken misschien onbewust toch wel stress (eigenlijk misschien niet veel meer dan anders) ivm relatie, keuzes en ik ga binnenkort ergens heen en denk dat ik daarmee met beetje spanning/ opwinding in mn maag zit en met stress omdat ik nog veel moet doen.

5.) Ik ben de afgelopen 1,5 jaar iets van 7 kilo aangekomen (vooral bij mn buik).

6.) Ik leid een zittend (en liggend) leven.

7.) Ik eet/ snack teveel.

Een verhoogde bloeddruk zou me dan op den duur ook niks verbazen met deze factoren.

Nouja, beetje erg warrig verhaal....baal er van dat ik dus weer verhoging heb (zonder reden), vraag me af waar dat toch steeds vandaan komt. Verder maak ik me dus een beetje zorgen om mijn bloeddruk/ hart en vaatstelsel (heb laatste tijd namelijk ook ineens spataderen en last van mn been, hiervoor ben ik al naar huisarts geweest). Moet echt beter voor mezelf gaan zorgen. En zit dus te twijfelen of ik naar huisarts moet gaan morgen...ga donderdag paar dagen weg en als er uitkomt dat ik hoge bloeddruk heb ga ik niet echt met een lekker gevoel weg.

Als ik echter niet naar de huisarts ga (of kan, zit meestal wel vol), ga ik me misschien weer zorgen maken (om niks, misschien) aankomende dagen.

Dilemma's, dilemma's.....
Niet onaardig bedoeld, maar ik zou je focussen op het mooie weer. Of naar de huisarts gaan als je je heel veel zorgen maakt.
quote:achnein schreef op 14 augustus 2012 @ 20:49:

Niet onaardig bedoeld, maar ik zou je focussen op het mooie weer. Of naar de huisarts gaan als je je heel veel zorgen maakt.

Ja wil ik ook wel doen, maar voel me dus gewoon echt niet lekker met die gejaagdheid, hartkloppingen, duizeligheid etc.

Dan word ik er toch weer beetje mee geconfronteerd. En zit me ook af te vragen of het niet gewoon ook spanning/ stress is omdat ik nog redelijk wat moet doen voor die paar dagen dat ik wegga etc. Maarja uit die test bij apotheek kwam wel een bloeddruk die ik toch wat bovengemiddeld vind (nog wel onder de 140/90 maar 136/85 is toch ook niet laag) en weet niet of dat puur door kortdurende stress kan komen. Dus misschien komen mijn klachten wel ook echt door een wat te hoge bloeddruk.

Of door die verhoging :P. En komt die verhoging dan misschien door die hoge bloeddruk of andersom? (volgens mij kan dat niet maar tis wel vaag dat ik zowel verhoging als bovengemiddelde bloeddruk heb) En sowieso waarom heb ik steeds zomaar verhoging?

Ik was van plan om een paar dagen flink te gaan feesten en daarbij te drinken etc. maar als ik daadwerkelijk hoge bloeddruk of verhoging zou hebben lijkt me dat niet zo'n slim plan.

T houdt me toch n beetje bezig. Toch ook beetje bang dat ik straks niet weg kan gaan (ivm dat de verhoging dan echt koorts word etc.)
In allebei de gevallen is het toch niet in een paar dagen op te lossen. Ik ga jouw angsten niet voeden.

Ga naar je huisarts als je je zorgen maakt, dan kan die gericht advies geven.
Volgens mij is je bloeddruk niet echt aan de hoge kant hoor. 120/80 - 130/90 is volgens mij een redelijk normale bloeddruk. Daarnaast schommelt je bloeddruk enorm. Dat er dus per keer een afwijking van 10 of meer in zit is ook niet gek. Bij grote opwinding kan je bloeddruk ineens enorm stijgen. M.b.t. de eventuele verhoging, ook hiervoor geldt hetzelfde verhaal. Volgens mij heb je pas verhoging vanaf 38,5 graden. Ik heb even geen zin om voor je te gaan googelen, maar misschien kun je dit zelf even opzoeken. Al met al maak je je volgens mij druk om niks!
Oh en die klachten die je ervaart komen echt niet door een eventueel IETS verhoogde bloeddruk hoor! Echte klachten van een veel te hoge bloeddruk ervaar je pas bij een enorm verhoogde bloeddruk voor langere tijd. Jouw klachten kunnen echter wel heel goed passen bij stress/angst.
Alle reacties Link kopieren
Van een hoge bloeddruk ga je niet direct dood hoor, maar je moet er niet jaren mee blijven rondlopen omdat het dan schade aan je bloedvaten aanricht.

Het kan zeker veroorzaakt worden door stress, ook tijdelijke stress (er wordt weleens gesproken over "witte jassen hoge bloeddruk", mensen die zenuwachtig zijn omdat ze naar de dokter gaan waardoor de bloeddruk hoger wordt.

Zelf had ik altijd een te lage bloeddruk (60-115), maar na een aantal jaren met veel narigheid en tegenslagen (ernstige ziekte en overlijden van wederzijdse ouders en andere naaste familieleden, man en ik beiden vaste baan kwijt) heb ik een burn-out gekregen en had ik een bloeddruk van 135-185. Ik rook niet, drink geen alcohol, sport veel, BMI van 19,5, cholesterol goed, eet vrij gezond, dan is langdurige zware stress het enige wat overblijft).

Wat je zou kunnen proberen is het DASH-dieet, google maar eens, een bloeddrukverlagend dieet wat goed schijnt te werken. Helemaal niet zo extreem, maar gewoon gezond eten, geen kant en klare rotzooi en goed letten op zout en goede (wel) en slechte (niet) vetten.

Die verhoging heb ik geen idee van, een bezoekje aan de huisarts is verstandig, die kan je misschien ook een beetje geruststellen.

Het komt dacht ik zelden voor dat je een te hoge bloeddruk voelt, die klachten van jou zouden ook kunnen wijzen op bijv. een te snelle schildklier. Gewoon even langs de huisarts, bloed laten prikken. Als de bloeddruk wel te hoog is kun je qua voeding en leefwijze er nog wat aan doen, en zijn er ook nog verschillende soorten medicijnen. Gaan dus, dan kun je aktie ondernemen. Uiteindelijk komt het wel weer goed, evt mbv medicijnen, maar dat is dan niet anders.
http://www.hartstichting. ... I_o3_Ln57ECFc2FDgodFSUAug

Ben ik toch nog voor je gaan googelen...
Je weet dat je bloeddruk een momentopname is he? Het zou wel heel vreemd zijn als die op ieder moment dat je meet hetzelfde is. Het is dus heel normaal als dat verandert.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koorts
Ik heb alleen het eerste stukje van je openings post gelezen, maar je bloeddruk is niet abnormaal hoog hoor, die 135-140 waar jij het over hebt is namelijk de bovendruk. Je moet je pas zorgen gaan maken als de onderdruk langdurig boven de 90 zit.

Wil je echt weten of je je zorgen moet maken, dan moet je langs je huisarts.
http://mens-en-gezondheid ... 081-stress-symptomen.html
quote:Cici25 schreef op 14 augustus 2012 @ 21:03:

Volgens mij is je bloeddruk niet echt aan de hoge kant hoor. 120/80 - 130/90 is volgens mij een redelijk normale bloeddruk. Daarnaast schommelt je bloeddruk enorm. Dat er dus per keer een afwijking van 10 of meer in zit is ook niet gek. Bij grote opwinding kan je bloeddruk ineens enorm stijgen. M.b.t. de eventuele verhoging, ook hiervoor geldt hetzelfde verhaal. Volgens mij heb je pas verhoging vanaf 38,5 graden. Ik heb even geen zin om voor je te gaan googelen, maar misschien kun je dit zelf even opzoeken. Al met al maak je je volgens mij druk om niks!

Nee verhoging is vanaf ergens rond de 37,5 tot 37,9 (volgens mij ligt het er dus een beetje aan wat je normale temperatuur is en hoe snel het gaat etc....alhoewel een standaard lichaamstemperatuur van 37,7 of hoger me dus ook niet normaal lijkt?? Maargoed dat was ook een vraag van mij....) Vanaf 38C is het al koorts!

Zie wikipedia hierover:

Bij de mens is de 'normale' lichaamstemperatuur ca. 37 °C. Hierin bestaat een niet te verwaarlozen dagelijkse variatie tussen 35,5 à 36 °C vroeg in de morgen (03-05 uur) en 37,5 °C laat op de middag (15-17 uur), bij een normaal werkende biologische klok. Per persoon kan hier ook enig verschil in bestaan. Bij vrouwen is bovendien het tijdstip in de cyclus en een eventuele zwangerschap van invloed. Zo zal een snelle verhoging van 0,2 tot 0,5 °C wijzen op het ten einde lopen van de vruchtbare fase van de menstruele cyclus.

Bij een lichaamstemperatuursstijging tot 37,9 °C spreekt men over subfebriele temperatuur of verhoging, daarboven (38,0 of hoger) van koorts. Deze grenzen zijn arbitrair en niet iedere bron houdt precies dezelfde grenzen aan. De meeste bronnen houden ook aan dat alleen een verhoging van de lichaamstemperatuur die ontstaat door ontregeling van de inwendige thermostaat koorts genoemd wordt.

Maar er zijn idd veel mensen die zoiets denken als wat jij denkt, hoor het namelijk vaker! Maar koorts is toch echt vanaf 38C. Alleen verhoging is dus beetje twijfelachtig wanneer dat nou is......denk ik :P
Maar als jouw temperatuur altijd rond de 37,5 is en je voelt je verder niet ziek, waarom maak je je dan zo druk over of het nou wel of niet officieel verhoging is? Ja vanaf 38 graden is het koorts, maar jij hebt geen 38 graden en dus geen koorts!
quote:gember999 schreef op 14 augustus 2012 @ 21:06:

Je weet dat je bloeddruk een momentopname is he? Het zou wel heel vreemd zijn als die op ieder moment dat je meet hetzelfde is. Het is dus heel normaal als dat verandert.

Ook binnen 5 minuten? Of is het dan wel ackward als er ineens 6 punten verschil inzit? Heb er twee keer meteen achter elkaar opgestaan (op dat apparaat dus wat je bloeddruk kan meten).

Tis overigens een apparaat waar je op staat (volgens mij lijkt zitten me beter om je bloeddruk te meten, maar dat weet ik ook niet?), en dan moet je je linkerpols in zo'n apparaat leggen wat dan net als n echte bloeddrukmeter strak trekt (je linkerpols zat daar ongeveer iets boven heuphoogte btw).
Zo kun je overal wel een probleem van maken.

Heb je weinig omhanden soms?
quote:gwenni schreef op 14 augustus 2012 @ 21:16:

[...]

Ook binnen 5 minuten? Of is het dan wel ackward als er ineens 6 punten verschil inzit? Heb er twee keer meteen achter elkaar opgestaan (op dat apparaat dus wat je bloeddruk kan meten).

Tis overigens een apparaat waar je op staat (volgens mij lijkt zitten me beter om je bloeddruk te meten, maar dat weet ik ook niet?), en dan moet je je linkerpols in zo'n apparaat leggen wat dan net als n echte bloeddrukmeter strak trekt (je linkerpols zat daar ongeveer iets boven heuphoogte btw).

Het lijkt mij dat een bloedruk meter bij de huisarts (dus inderdaad met zo'n band om je arm) een stuk accurater is dan een apparaat waar je op gaat staan.

Ik snap eigenlijk niet waarom je je zo druk maakt, je hebt nog niet eens de diagnose hoge bloeddruk gekregen van de huisarts.

Forummen en ook google'n gaat je niet verder helpen.

Als ik google ga raadplegen , ga ik al dood van een gekneusde teen bij wijze van spreken.
quote:Cici25 schreef op 14 augustus 2012 @ 21:15:

Maar als jouw temperatuur altijd rond de 37,5 is en je voelt je verder niet ziek, waarom maak je je dan zo druk over of het nou wel of niet officieel verhoging is? Ja vanaf 38 graden is het koorts, maar jij hebt geen 38 graden en dus geen koorts!

Nou op dit moment, met die 37,8, voel ik dus wel wat klachten (oorsuizen, versnelde hartslag etc.). Maar weet dus niet of ik dat daaraan moet wijten of aan evt. hogere bloeddruk.

Maar wat jezelf ook al zegt, als mn bloeddruk daadwerkelijk ergens tussen de 130-145 schommelt, kan ik daar dan al wel zulke klachten van krijgen? Of krijg je die pas als je echt een bloeddruk van, weet ik veel, 180 of hoger hebt?

Denk idd het laatste!

Al weet ik niet of je ook bijv. klachten erdoor kunt krijgen als hij ineens snel stijgt of daalt. Dus als ik normaal 118/74 of zo zou hebben en nu ineens 136/85, of ik dat dan merk omdat het ineens een fors verschil is.

Of dat dat dus niet is omdat hij nog niet extreem hoog is en je wisselingen dus niet opmerkt zolang het maar niet te laag of te hoog wordt.
quote:Cyberwitch schreef op 14 augustus 2012 @ 21:20:

[...]

Het lijkt mij dat een bloedruk meter bij de huisarts (dus inderdaad met zo'n band om je arm) een stuk accurater is dan een apparaat waar je op gaat staan.

Ik snap eigenlijk niet waarom je je zo druk maakt, je hebt nog niet eens de diagnose hoge bloeddruk gekregen van de huisarts.

Forummen en ook google'n gaat je niet verder helpen.

Als ik google ga raadplegen , ga ik al dood van een gekneusde teen bij wijze van spreken.In het geval van TO zou Google niet eens zoveel kwaad kunnen, aangezien haar eigen gedachtengang niet klopt. Ze heeft namelijk met haar waardes geen hoge bloeddruk en geen verhoging. Met een simpele zoekopdracht via Google kun je dat al terugvinden. Het lijkt er echter op dat TO zelf heeft bedacht dat ze een hoge bloeddruk en verhoging heeft.
Ga wandelen, elke dag dan is je bloeddruk zo weer normaal en ben je wellicht ook wat minder gestresst als je geniet van al het moois in de natuur nu.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:gwenni schreef op 14 augustus 2012 @ 21:22:

[...]

Nou op dit moment, met die 37,8, voel ik dus wel wat klachten (oorsuizen, versnelde hartslag etc.). Maar weet dus niet of ik dat daaraan moet wijten of aan evt. hogere bloeddruk.

Maar wat jezelf ook al zegt, als mn bloeddruk daadwerkelijk ergens tussen de 130-145 schommelt, kan ik daar dan al wel zulke klachten van krijgen? Of krijg je die pas als je echt een bloeddruk van, weet ik veel, 180 of hoger hebt?

Denk idd het laatste!

Al weet ik niet of je ook bijv. klachten erdoor kunt krijgen als hij ineens snel stijgt of daalt. Dus als ik normaal 118/74 of zo zou hebben en nu ineens 136/85, of ik dat dan merk omdat het ineens een fors verschil is.

Of dat dat dus niet is omdat hij nog niet extreem hoog is en je wisselingen dus niet opmerkt zolang het maar niet te laag of te hoog wordt.Het is niet voor niets dat ''ze'' hoge bloeddruk een sluipmoordenaar noemen, meestal ervaart men namelijk geen klachten! En echt serieuze klachten zoals jij nu ervaart zou je enkele kunnen merken als je bloeddruk torenhoog is. Maar ik lees in jouw posts zo ontzettend veel zorgen en angst, ik vermoed dat jouw klachten hieruit voort komen. Mijn advies: ga morgen naar de huisarts en zorg ervoor dat hij/zij je geruststelt. Tevens kan de huisarts je helpen met je stress gerelateerde klachten.
quote:helene31 schreef op 14 augustus 2012 @ 21:17:

Zo kun je overal wel een probleem van maken.

Heb je weinig omhanden soms?

Dit dus .....

Stoppen met in cirkeltjes rondpiekeren, jezelf een schop onder je kont geven en in actie komen.

6.) Ik leid een zittend (en liggend) leven.

7.) Ik eet/ snack teveel.

Dus: gezond gaan eten, iedere dag een flink stuk gaan fietsen/wandelen en vrijwilligerswerk zoeken.
quote:jas schreef op 14 augustus 2012 @ 21:27:

Ga wandelen, elke dag dan is je bloeddruk zo weer normaal en ben je wellicht ook wat minder gestresst als je geniet van al het moois in de natuur nu.Was het maar waar!! of bedoel je gewoon specifiek in het geval van TO?
Gwenni, je denkt echt veel te veel na. Van de spanning die van je posts afstraalt zou ik ook een hogere bloeddruk krijgen. Ga zo lekker slapen en als je morgen nog steeds klachten heb, ga dan naar de huisarts, dat levert je waarschijnlijk meer op dan dit forum.
quote:xlong schreef op 14 augustus 2012 @ 21:05:

Van een hoge bloeddruk ga je niet direct dood hoor, maar je moet er niet jaren mee blijven rondlopen omdat het dan schade aan je bloedvaten aanricht.

Het kan zeker veroorzaakt worden door stress, ook tijdelijke stress (er wordt weleens gesproken over "witte jassen hoge bloeddruk", mensen die zenuwachtig zijn omdat ze naar de dokter gaan waardoor de bloeddruk hoger wordt.

Zelf had ik altijd een te lage bloeddruk (60-115), maar na een aantal jaren met veel narigheid en tegenslagen (ernstige ziekte en overlijden van wederzijdse ouders en andere naaste familieleden, man en ik beiden vaste baan kwijt) heb ik een burn-out gekregen en had ik een bloeddruk van 135-185. Ik rook niet, drink geen alcohol, sport veel, BMI van 19,5, cholesterol goed, eet vrij gezond, dan is langdurige zware stress het enige wat overblijft).

Wat je zou kunnen proberen is het DASH-dieet, google maar eens, een bloeddrukverlagend dieet wat goed schijnt te werken. Helemaal niet zo extreem, maar gewoon gezond eten, geen kant en klare rotzooi en goed letten op zout en goede (wel) en slechte (niet) vetten.

Die verhoging heb ik geen idee van, een bezoekje aan de huisarts is verstandig, die kan je misschien ook een beetje geruststellen.

Het komt dacht ik zelden voor dat je een te hoge bloeddruk voelt, die klachten van jou zouden ook kunnen wijzen op bijv. een te snelle schildklier. Gewoon even langs de huisarts, bloed laten prikken. Als de bloeddruk wel te hoog is kun je qua voeding en leefwijze er nog wat aan doen, en zijn er ook nog verschillende soorten medicijnen. Gaan dus, dan kun je aktie ondernemen. Uiteindelijk komt het wel weer goed, evt mbv medicijnen, maar dat is dan niet anders.

Thanks Ja zal dat dieet eens googelen, beter voor mezelf zorgen en wat van die buik af proberen te krijgen moet ik sowieso. Aan die stress kan ik (wat veel dingen betreft) niet meteen wat doen, maar aan mezelf verder gezond proberen te houden natuurlijk wel

Zat zelf al te denken om gewoon gezonder te gaan eten op een manier die voor mij werkt:

-minder snacken

-zo veel mogelijk suikers vermijden (maar deze ook niet vervangen door zoetstoffen)

-Opwarm en kant en klaar vermijden

-Meer biologisch/ puur eten

-vaker zelf koken.

-Beetje opletten dat ik niet teveel eet, en dat ik het wat mager houd (mager rundergehakt ipv varkensgehakt).

-Zo weinig mogelijk varkensvlees

-Meer eiwitten (biologische pindakaas, andere noten, rosbief, kip, kalkoen) en goede vetten.

-Meer fruit en groente

Hiermee kom ik al een heel eind in mezelf beter voelen, zeker als ik het combineer met beweging

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven