Gezondheid alle pijlers

vreemd bultje op vagina

02-10-2012 20:34 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Ik heb sinds ongeveer een week een vreemd bultje op mijn vagina, de plaats is helemaal aan de bovenkant op de grens van mijn linker buitenste schaamlip en venusheuvel.

Het begon als een klein puistje. Dit heb ik uitgeknepen en daar kwam wit talg en een beetje bloed uit (zoals bij een 'gewone' puist, als je die uitknijpt). De volgende ochtend zat er echter een heel hard bultje van ongeveer 1cm. Dat zit er nu nog steeds. Het is een onderhuids bultje, dat een beetje rood en glimmend is. Het lijkt erop alsof er in het midden een soort grijs/zwart puntje zit. Vreemd detail is dat ik me een paar dagen niet geschoren heb, dus overal kleine haartjes heb, maar op de een of andere manier is het bultje en de plek daar direct omheen helemaal kaal. Ik heb geprobeerd het uit te knijpen, maar er zit geen beweging in.

Het is zeer pijnlijk, alsof er heel veel spanning op staat.

Weet iemand wat dit is of heeft iemand hier ervaring mee? En vooral: weet iemand hoe ik er vanaf kom?

Alvast bedankt!
quote:tuttie schreef op 02 oktober 2012 @ 21:27:

Misschien bedoel je Hydradenitis Supperativa, himalaya?Waarom google ik nou op afbeeldingen????????
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:toiletjuffrouw schreef op 02 oktober 2012 @ 21:19:

Stop eens met dat kuttengescheer.Als je niet scheert kun je nog steeds puisten krijgen.
quote:tuttie schreef op 02 oktober 2012 @ 21:27:

Misschien bedoel je Hydradenitis Supperativa, himalaya?

Nee, dat was het zeker niet Tuttie, die aandoening ken ik. Het was iets van een ontstoken kliertje van nog wat. Bartholomeus volgens mij.

Edit:

Cyste van Bartholini en abces van de klier van Bartholini

De klier of kliertje van Bartholini, ook wel voorhofklier of glandula Bartholini genoemd, is een slijmklier, waar iedere vrouw twee van heeft. Ze zijn gelegen aan weerszijden van de ingang van de vagina op 5 en 7 uur. Ze zijn klein en niet zichtbaar of voelbaar. Deze slijmklieren hebben als functie om de vagina tijdens de geslachtsgemeenschap te bevochtigen. Er kunnen problemen ontstaan, wanneer een klier afgesloten raakt en zich een holte met vloeibare inhoud vormt dat nergens heen kan. Deze slijmophoping wordt een cyste genoemd. Als er een ontsteking ontstaat, dan vult de holte zich met etter (pus) hetgeen een abces wordt genoemd. In de meeste gevallen is slechts één van de twee klieren aangedaan.

De verschijnselen en symptomen van een Bartholini-cyste

Een Bartholini cyste veroorzaakt zwelling van de schaamlippen aan de aangedane kant, nabij de ingang van de vagina. Een cyste is meestal niet erg pijnlijk en hevige pijn suggereert dat er zich een abces heeft ontwikkeld. Doch een grote cyste kan ook pijnlijk zijn. Meestal heeft de persoon last van onregelmatig optredende pijnklachten.

Wanneer de huisarts raadplegen?

Raadpleeg een arts als de zwelling groter wordt of niet binnen een paar dagen lijkt te verbeteren. Als zich een abces gevormd heeft, moet er drainage van de abces plaatsvinden. Drainage is het ontlasten of ledigen van de holte met pus.

Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Tickel schreef op 02 oktober 2012 @ 21:51:

[...]

Waarom google ik nou op afbeeldingen???????? (sorry)
quote:angela20 schreef op 02 oktober 2012 @ 20:49:

Bedankt voor je reactie spitsmuisje, hoe lang bleven die bulten bij jou zitten? Ik begin toch wel een beetje bang te worden als ik jou hoor over 15 jaar! Ik hoopte eigenlijk dat dit een eenmalig iets was, wat binnen een week weer weg is.

bij mij dus met een paar dagen. Maar ik heb er dus niet in zitten poeren of knijpen.
quote:himalaya schreef op 02 oktober 2012 @ 21:53:

[...]

Edit:

Cyste van Bartholini en abces van de klier van Bartholini

De klier of kliertje van Bartholini, ook wel voorhofklier of glandula Bartholini genoemd, is een slijmklier, waar iedere vrouw twee van heeft. Ze zijn gelegen aan weerszijden van de ingang van de vagina op 5 en 7 uur.

Goh, weer wat bijgeleerd over mijn lichaam.
quote:Yvonne77 schreef op 02 oktober 2012 @ 21:56:

[...]

Goh, weer wat bijgeleerd over mijn lichaam.Waar het Vivaforum al niet goed voor is..
quote:himalaya schreef op 02 oktober 2012 @ 21:59:

[...]

Waar het Vivaforum al niet goed voor is.. Meestal vooral voor dit , maar bedankt. Ik zal straks eens mijn man ondervragen of hij weet waar ze zitten
waarschijnlijk bacteriën die leven van talg en je lichaam probeert ze kwijt te raken, maar de uitgang (porie) zit dicht. De zwelling is een normale reactie van je lichaam.

Op een gegeven moment zal het opruimingssysteem van je lichaam zich een uitgang forceren. Je hoeft daar dus niks aan te doen behalve goed wassen met zeep en afwachten.
it's a big club and you ain't in it
quote:rionyriony schreef op 02 oktober 2012 @ 22:11:

waarschijnlijk bacteriën die leven van talg en je lichaam probeert ze kwijt te raken, maar de uitgang (porie) zit dicht. De zwelling is een normale reactie van je lichaam.

Op een gegeven moment zal het opruimingssysteem van je lichaam zich een uitgang forceren. Je hoeft daar dus niks aan te doen behalve goed wassen met zeep en afwachten.Dat hoeft lang niet altijd. Als het een cyste is kan hij ook weer verdwijnen, en eventueel kan later de cyste zich weer vullen. En weer verdwijnen. Je kunt cystes op allerlei plekken in je lichaam hebben, ook zonder er last van te hebben.
Hydradenitis! Dat was het!

Angela, rook je? Roken schijnt invloed te hebben op die bulten! (ik rook helaas)
Heb ook eens een cyste gehad in die omgeving , mij wer toen geadviseerd om in een warm met Biotex te gaan zitten om t sneller te laten genezen en te ontsmetten, wordt ook geadviseerd aan vrouwen die bij hn bevalling ingeknipt zijn.

Sterkte ermee!
Hm volgens mij heb ik ook zo'n bultje.

Het stoort me niet , mooi laten zitten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven